mikä on mielestäsi ollut huonoin vuosi ikinä?
Kommentit (83)
Omista elinvuosistani 1995. Äiti kuoli työikäisenä. Nuorempi poika sairasteli. Vanhempi poika sai autismi-diagnoosin, ja vaikka diagnoosi oli helpotus, oli se kuitenkin surullinen tieto siitä, että se on jollain tasolla läsnä koko loppuelämän. Miehen suvussa paljastui isot takaussotkut ja mieheni ei onneksi ollut takaajana, kun minä kielsin. Mutta siitäkin kieltäytymisestä tuli ongelmia. Lisäksi olin jäänyt äitiysloman aikaan työttömäksi ja oli aika hakea töitä, ei niitä missään siihen aikaan ollut.
2015 ehdottomasti pahin ikinä. Tämä vuosi seuraa sitten heti perässä mutta yritän tehdä siitä lähtökohdista huolimatta paremman.
2011. Masennuin vakavasti ensimmäistä kertaa, samoin kuin kaksi lähintä ystävääni. Yksi ystäväni joutui myös anoreksian takia sairaalaan ja oli lähellä kuolemaa. Muinakin vuosina on ollut hyvinkin iköviä tapahtumia, mutta tuo oli kokonaisuudessaan pahin kun mitään hyvää ei tapahtunut.
2010. Nimellisesti opiskelin ja kävin töissä, mutta käytännössä suurin osa ajasta meni netissä roikkuessa ja omia ongelmia miettiessä. Kärsin kroonisesta vaivasta, johon ei tuntunut löytyvän apua ja vähintään yksi lääkäri piti luulosairaana. Ei ollut motivaatiota eikä tulevaisuudensuunnitelmia yhtään mihinkään suuntaan. En harrastanut paljon mitään enkä käynyt paljon missään.
Henkilökohtaisesti 2019. Vanhemman kuolemaa, lapsen sairastumista.
1999, siitä alkoi elämäni alamäki joka jatkuu yhä.
Itselläni ehdottomasti 2021. Alkuvuoden epäonninen työpaikan vaihdos johti sellaiseen alamäkeen, että koko suurin osa vuodesta meni henkisesti hyvin näköalattomassa ja syvässä suossa tarpomiseen. Huoli toimeentulosta oli suuri, jatkuva sairastelu uuvutti, eikä valoa oikein näkynyt muillakaan elämän osa-alueilla. En muista, että koskaan olisin kokenut noin kokonaisvaltaisesti rankkaa vuotta, vaikka elämä ei ruusuilla tanssimista ole ollut aiemminkaan. Nyt tämä elämäni palapeli alkaa ehkä hiljalleen rakentua uusiksi. Jospa tänä vuonna valo pilkahtelisi hieman enemmän myös tähän risukasaan.
2022 tuntuu olevan aika preseestä
2016 oli aika paha, samoin 2017.
Nyt alkava vuosi kyllä vaikuttaa aika lupaavan kehnolta, toivottavasti vältämme sodalta ja terveydenhuolto säilyy.
2016 influenssa iski ja se oli elämäni pahin vastoinkäyminen. kuntouduin tehohoidon jälkeen mutta en täysin ja jäi neurologisia ongelmia ja kwuhkot huonoiksi ja astma. onneksi olin silloin nuori ja vahva kun sairastuin niin selvsin elossa. no kuoleminenkaan ei olisi ollut huono vaihtoehto. työ piti vaihtaa.
Ehkä se on vain minä, mutta mielestäni ei ole kovin mielenkiintoista katsoa pelkästään listaa vuosiluvuista ilman että niissä on mitään perusteluja.
Itselleni henkilökohtaisesti tämä on ollut elämäni hirvein vuosi (tästä 10 kk. taaksepäin). Tämän oli tarkoitus olla unelmieni vuosi, muttei muiden henkilöiden tekemisistä johtuen sitä ollut.
2019 ja oikeastaan pari vuotta sitä ennenkin. Sairastuin psykoosiin ja olihan sitä masennusta ja kaikkea. Vieläkin olen kuntoutustuella joten saa nähdä selviänkö työelämään ikinä. Tämä vuosi ollut ehdottomasti turvattomin.
2007-2010, 2013 loppuvuosi ja 2015.