Miten te jaksatte laittaa joka päivä ruokaa?
Kommentit (30)
Kakkonen, mitä perheesi syö? Vai oletko onnellinen yksineläjä?
Ei se minusta ole työlästä. Kesäällä tulee kokattua paljon kun lapset ei ole koulussa ja vieraita käy paljon.
En jaksakaan. Mies laittaa minua useammin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
En jaksakkaan, joten en laita.
Sama. Käydään ravintolassa syömässä, jos laiskottaa.
Kysyn lapsilta ja laitan heidän suosikkejaan isoja määriä kerrallaan. Lasten lomalla olo lisää ruuanlaittopaineitani. Olen ratkaissut tilanteen niin, että laitan joka päivä ainakin yhden ruoan ja toinen saa olla eineksiä. Laitan lapset myös leipomaan, sillä tekevät mielellään, kun saavat siitä sitten jotain sokerista ja rasvaista jälkkärikseen. Sallin myös jäätelöt useammin kuin talvella, mutta karkkipäivä on kerran viikossa kesälläkin. Lapset ovat hoikkia, joten miksipä ei?
Jaksan, koska pidän siitä tosissani. Ruokalistan suunnittelu ja toteutus on minulle kiehtovaa luovaa työtä, johon en usko koskaan kyllästyväni. Toki syön ravintoloissakin, mutta en koskaan siksi että en viitsisi itsekin kokata.
Mä teen 3 päiväksi ruuat kerralla. Varsinkin näin kesällä on kivaa kun ei tarvitse aina tuhlata aurinkoista päivää hikoillen keittiössä. Ja kun tullaan nälkäisenä vaikka rannalta kotiin niin ei tarvi kuin mikrossa lämmittää ja jotain vihannesta kylkeen, helppoa!
En jaksakkaan. Tai no yleensä tosi yksinkertaisia, tyyliin kalapuikkoja ja riisiä ja ehkä kasviksia. Ideapula täälläkin.
Meillä on kolmen hengen perhe. Itse en usein syö laittamaani ruokaa. Juuri kesti kanakastike 3 päivää..
T. Kakkonen
Isossa perheessä tuo määrähän menee hetkessä. Mutta miksi ei voiso tehdä kerralla jotai jäätävää määrää.. esim kaksi isoa vuokaa jotain laatikkoa tai isoon kattilaan sitä kastiketta.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn lapsilta ja laitan heidän suosikkejaan isoja määriä kerrallaan. Lasten lomalla olo lisää ruuanlaittopaineitani. Olen ratkaissut tilanteen niin, että laitan joka päivä ainakin yhden ruoan ja toinen saa olla eineksiä. Laitan lapset myös leipomaan, sillä tekevät mielellään, kun saavat siitä sitten jotain sokerista ja rasvaista jälkkärikseen. Sallin myös jäätelöt useammin kuin talvella, mutta karkkipäivä on kerran viikossa kesälläkin. Lapset ovat hoikkia, joten miksipä ei?
Hoikkuus ei tarkoita samaa kuin terve.
Mä ostaisin koska tahansa arkiruokakeittokirjan, jonka voisi kokota alusta loppuun yhä uudestaan.
Tai ottaisin vastaan luettelon "perusruoista".
Jaksan laittaa. Lasten hyvinvointi on omaa laiskuuttani tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolmen hengen perhe. Itse en usein syö laittamaani ruokaa. Juuri kesti kanakastike 3 päivää..
T. KakkonenIsossa perheessä tuo määrähän menee hetkessä. Mutta miksi ei voiso tehdä kerralla jotai jäätävää määrää.. esim kaksi isoa vuokaa jotain laatikkoa tai isoon kattilaan sitä kastiketta.
Mitä sä sitten syöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. KakkonenIsossa perheessä tuo määrähän menee hetkessä. Mutta miksi ei voiso tehdä kerralla jotai jäätävää määrää.. esim kaksi isoa vuokaa jotain laatikkoa tai isoon kattilaan sitä kastiketta.
Mitä sä sitten syöt?
Salaatteja enimmäkseen. Lapselle kuitenkin pakko tehdä kanaa, kalaa, lihaa sisältäviä lämpimiä ruokia joita mies ottaa myös evääksi töihin.
Ei vitsi jos joka päivä pitäisi laittaa ruokaa. En tiedä miksi en pidä ruuanlaitosta, kade kavereille jotka loitihivat tosta vaan kaikkee. Teen n. 3krt viikossa ruokaa, sitä samaa syödään aina muutama päivä. Kotiruoka on kyllä parasta. Eineksiä ei meillä kukaan syö. Paitsi pakastepizzaa joskus.
En laita ruokaa, koska asun yksin.
Tykkään kyllä kokata ja leipoakin, jos on joku porukka jolle laittaa ruokaa.
Mulle kipinän antoi joskus vanha yläasteen kotitalouden keittokirja 80 -luvulta (helppoja perusohjeita!). Ehkä sellaisen voisi jostain kirpparilta löytää, tai tutuilta teineiltä?
Marttojen tms. sivuilta voisi löytää jotain sesonkiin liittyviä viikkomenyitä.
Toi "sesonkiruoka" voisi olla avain.
Laitetaan kerralla isompi määrä, niin että riittää hyvin seuraavaankin päivään ja pakkaseen (hanki isompi kattila). Kannattaa myös miettiä miten paljon vaivannäköä vaativia ruokia laittaa, eli ei kannata askarrella lounaaksi itse tehtyjä kaalikääryleitä ja paistaa iltapalaksi pinaattilettuja, vaan minimoida keittiössä räpeltämisen määrä. Tällä rutiinilla siis esim. lounaaksi edellisen päivän loput ja illaksi vaikka puuro ja mehukeitto.
Kokeilkaa munakoiso-jauhelihavuokaa. Mieheni ei hirveästi ole kasvisten perään mutta tämä osu ja uppos. Tein tätä ison vuoan, josta söimme monta päivää.
Koisot vain viipaleiksi itkemään ja sillä aikaa tekee tomaattimurskajauhelihakastikkeen, kerroksittain vuokaan, juustoraastetta pintaan ja uuniin. Kyllä oli hyvvee!
Toinen ruoka, jossa on kasviksia mikä miehelleni menee hyvällä ruokahalulla on täytetyt kesäkurpitsat. Kovertaa puolitetut kurpat, jotka täyttää esim broilerinjauhelihalla, juustoraaste pintaan ja uuniin.
Näitä ei tarvitse hirveästi kokkailla ja hyvää tulee.
Monen päivän ruoka? Joku iso kastike?