Rillipään "väsynyt katse" :(
Useimmat silmälasien käyttäjät varmaan tunnistavat tämän: kun otat rillit pois, näytät väsyneeltä. Silmien ympärys on jotenkin outo ja raukea.
No, meikkiä käyttävät tätä ei ehkä niin huomaa. Mutta esim. isälläni, minulla ja pojallani on raukean väsynyt ilme ilman rillejä.
Mistähän tämäkin johtuu ja varsinkin: miten sen voisi estää?
Kommentit (19)
Joo, mitä vahvemmat rillit sen pahempi efekti. Johtuu käsittääkseni siitä, että silmän ympärys ei saa linssien läpi samalla tavalla valoa jne. Tämä tekee sen väsyneen ja oudonnäköisen ilmeen kun lasit ottaa pois. Ei sille oikein mitään voi tehdä, nainen voi meikata toki reippaammin mutta ei se tilannetta täysin pelasta.
Se on vain se, kun tottuu näkemään jonkilaista kehystä silmän ympärillä. Sitten kun ottaa lasit pois, näyttää albiinolta. Meikki on se juttu.
Häh? Mulla on ollut silmälasit 7-vuotiaasta lähtien, mutta en ole ennen kuullut tällaisest ilmiöstä enkä ole huomannut tätä itsekään.
Tarkoitatko sitä "sameaa" ilmettä, kun mahdollisesti hajataittoisten, likinäköisten silmien katse ei kohdistu kunnolla. Sama ilme tulee joillakin kunnon kännissä. Mulla se ilme katoaa, kun laitan piilarit silmiin, joten kalpeudesta tai silmäpusseista se ei johdu, vaan ihan kohdistusvaikeuksista.
Jumppaa silmälihaksia ja kasvolihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Häh? Mulla on ollut silmälasit 7-vuotiaasta lähtien, mutta en ole ennen kuullut tällaisest ilmiöstä enkä ole huomannut tätä itsekään.
Mulle myös uus ilmiö, lasit käytössä yli 20v ja muu lähiperhe myös silmälasien käyttäjiä + kavereita.
Erikoista: toiset ymmärtävät ja tietävät heti, mistä puhun; toiset eivät.
Totta tuokin: mitä enemmän linsseissä on miinusta, sitä näkyvämpi "väsymys"!
Kun aloin käyttämään piilareita, tuo "ilmiö" tosiaan pikkuhiljaa hävisi.
Silmäleikkauksen jälkeen en voi enää turvautua piilolinsseihin.
Katseen kohdistamisesta ei ole kysymys, sillä ilman rillejä pitää skarpata nähdäkseen eli pitäisi näyttää tosi virkulta.
Kännisten silmien sameus on ihan eri asia, kun kännissä se skarppaus juuri ei onnistu.
Olen huomannut saman, tosin olen aina itse kuvaillut että se väsyneisyys on silmien 'painumista' syvälle. Mutta samasta asiasta kyse. Piilareita säännöllisesti käyttäessä lasien ohella samaa ei tapahtu. Miinusta on -6 ja -7 ja sain lasit jo lapsuudessa.
Käytät useammin piilareita ja/tai totuttelet olemaan enemmän ilman laseja. Tietysti jos näkökyky on lepakon luokkaa ilman laseja niin vaihtoehdot voi olla vähissä.
Samaa olen miettinyt, samoin lapseni pohtineet, mistä väsynyt ilme johtuu, kun äiti ottaa lasit pois!
Eiköhän se johdu juuri kontrastista, eli kun ottaa kehykset pois naama näyttääkin valjulta.
Rillit rajaavat näkökenttää, katse kohdistuu vain eteen ja silmän ympäryksen lihakset surkastuvat. Ole kotona ilman rillejä vaikka aamu- ja iltatoimet, saunareissut ym ja jumppaa silmiä niin lihakset saavat työtä ja veltto katse häviää.
Tämän takia en ole kehdannut hankkia piilareita, kun pelkään näyttäni siltä miltä näytän ilman laseja...
Mulla on valoherkät silmät. Jos ei sattunut aurinkolaseja mukaan, pakko siristellä silmiä, vaikka olisi pilvistäkin.
Mä huomasin tän saman ilmiön, kun ekaa kertaa tapasin erään miehen, joka oli vähän aiemmin käynyt silmäleikkauksessa. Hän näytti ihan siltä, että rillit puuttuu, vaikka en ollut häntä ikinä ennen nähnytkään.
Ja nykyisin itsekin näytän rillivajaiselta, kun nappaan monitehot naamalta.
Mut syytä ilmiöön en tiedä.
Mulla on ollut piilarit vuodesta -82. Luultavasti monikaan edes lähipiiristä ei tiedä sitä. Ei ole kyllä katsettakaan väsyneeksi moitittu, vaikka siis käytänkin joskus laseja kotona.
Piilarit? Mun ilme on myös aina -___-.