Onko lukion kurssitarjotin valinta teillä hallussa.
Siis selittäkää lyhyesti miten menee. Maanantaina pitäisi teinin olla sormet näppiksellä valmiina ja mun auttamassa, mutta ei oikein tiedetä mitä pitäis tehdä =O
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä päivä lukion opetus alkaa? Olen asiasta pihalla.
Alkaako jo ensi maanantaina?Riippuu kunnasta, täällä alkaa ensi viikon keskiviikkona.
No jos opetus alkaa keskiviikkona, miksi valinnat pitää näpäyttää jo maanantaina Wilmaan? Eiköhän maanantaina ehdi soittelemaan rehtorille ja kysymään asiat.
Aloitus on vuodelta 2016.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut lukiosta, jossa ykkösten oletettaisiin kylmiltään valitsevan ensimmäisenä koulupäivänä kurssit (tai siis opintojaksot, kun kyse on uudesta OPS:sta). Tarjotin tuskin on edes auki ykkösille valintoja varten, muutenhan siellä syntyisi vain kauhea sotku, kun suurin osa aloittavista opiskelijoista ei kuitenkaan osaa tehdä valintoja järkevästi. Pakolliset opinnot on todennäköisesti sijoitettu valmiiksi, ja valinnaisopintoihin ilmoittaudutaan sitten, kun opo, ro ja tutorit ovat selittäneet, miten tarjotin toimii.
Anteeksi nyt, mutta mikäli lukiossa et alusta asti saa valita kurssejasi, luokattoman lukion ajatus kaatuu siihen. Kun jakso alkaa, sulla on tasan tarkkaan kolme päivää aikaa omaksua tarjotin ja valita sun kurssit. Lukio ei ole enää vuosikymmeniin ollut mikään peruskoulun jatke, jossa on valmiit lukkarit ja ope paapomassa. Ap tekee oikein auttaessaan alkuun ja jo etukäteen, älä kuuntele katkeria mammoja, jotka avun näkee heti hysteriana ja uusavuttomuutena. Näiden lapset ei handlaisi tarjotinta, te saatte sen sujumaan.
Itse en tiedä yhtään lukiota, jossa se lukio ei tekisi vähintään ekan jakson lukujärjestystä valmiiksi.
Mun esikoinen sai kolme vuotta sitten ekan jakson valmiina, kuopus menee nyt samaan lukioon ja nyt sieltä saa kaksi ekaa jaksoa valmiina.
Sit se ei ole luokaton ja vapaavalintaisuuteen perustuva lukio.
On se. Sinne laitettiin ainevalintakortti, josta näkyy kielet ja se aikooko ottaa lyhyen vai pitkän matikan. Ei siellä muulla ole väliä - eikä tolla matikallakaan oikeasti, koska sen voi vielä vaihtaa.
Lapsi menee tokalle, keväällä jo valitsi syksyn 1. kurssin aineet. Viime syksynä 1.kurssin ohjelma ja aineet tuli koulusta, 2. kurssi valittiin itse ja siinä auttoivat opot koulussa. Hyvin se menee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö teillä opo auta? Tai tehdä edes ekaa jaksoa valmiiksi? Mun teini aloittaa nyt myös lukion ja koulu tekee valmiiksi kahden ekan jakson lukkarit.
Onpa avoin lukio, kun valinnat tehhään valmiiksi 😂
Oman lapseni lukiossa myös saatiin kahden ensimmäisen jakson lukujärjestykset valmiina ja loput tehtiin opon ohjeistuksella opo-tunneilla + kahdenkeskisissä keskusteluissa. Samassa pystyi muokkaamaan myös sitä valmiiksi annettua kakkosjakson lukkaria. Käytännössä näihin jaksoihin oli sijoitettu vain pskollisia kursseja, jotka on jokaiden kuitenkin joskus käytävä.
Tämä viime syksynä, nyt toki tilanne voi olla toinen, kun on uusi ops käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut lukiosta, jossa ykkösten oletettaisiin kylmiltään valitsevan ensimmäisenä koulupäivänä kurssit (tai siis opintojaksot, kun kyse on uudesta OPS:sta). Tarjotin tuskin on edes auki ykkösille valintoja varten, muutenhan siellä syntyisi vain kauhea sotku, kun suurin osa aloittavista opiskelijoista ei kuitenkaan osaa tehdä valintoja järkevästi. Pakolliset opinnot on todennäköisesti sijoitettu valmiiksi, ja valinnaisopintoihin ilmoittaudutaan sitten, kun opo, ro ja tutorit ovat selittäneet, miten tarjotin toimii.
Anteeksi nyt, mutta mikäli lukiossa et alusta asti saa valita kurssejasi, luokattoman lukion ajatus kaatuu siihen. Kun jakso alkaa, sulla on tasan tarkkaan kolme päivää aikaa omaksua tarjotin ja valita sun kurssit. Lukio ei ole enää vuosikymmeniin ollut mikään peruskoulun jatke, jossa on valmiit lukkarit ja ope paapomassa. Ap tekee oikein auttaessaan alkuun ja jo etukäteen, älä kuuntele katkeria mammoja, jotka avun näkee heti hysteriana ja uusavuttomuutena. Näiden lapset ei handlaisi tarjotinta, te saatte sen sujumaan.
Itse en tiedä yhtään lukiota, jossa se lukio ei tekisi vähintään ekan jakson lukujärjestystä valmiiksi.
Mun esikoinen sai kolme vuotta sitten ekan jakson valmiina, kuopus menee nyt samaan lukioon ja nyt sieltä saa kaksi ekaa jaksoa valmiina.
Kaikissa lukioissa ei todellakaan ole noin hyvä tilanne. Ei me saatu mitään jaksoja valmiina nenän eteen, itse ne piti kasailla ja jos joku kurssi meni täyteen ennen kuin sen ehti napata omaan lukujärjestykseen se oli voi voi.
Milloin tämä oli?
Noin 8v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä päivä lukion opetus alkaa? Olen asiasta pihalla.
Alkaako jo ensi maanantaina?Riippuu kunnasta, täällä alkaa ensi viikon keskiviikkona.
No jos opetus alkaa keskiviikkona, miksi valinnat pitää näpäyttää jo maanantaina Wilmaan? Eiköhän maanantaina ehdi soittelemaan rehtorille ja kysymään asiat.
Aloitus on vuodelta 2016.
Mitäs hemmettiä?? Noin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa lukioissa ei todellakaan ole noin hyvä tilanne. Ei me saatu mitään jaksoja valmiina nenän eteen, itse ne piti kasailla ja jos joku kurssi meni täyteen ennen kuin sen ehti napata omaan lukujärjestykseen se oli voi voi.
Milloin tämä oli?
Noin 8v sitten.
No sitten sun on varmaan aika turha kommentoida nykylukion tilanteita.
Ja kaikki 700 rimpauttaa sitten maanantaina reksille? Nerokas ajatus.