Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verensokeriarvot - onko tietäjiä paikalla?

Vierailija
29.06.2016 |

Pitkäaikaissokeriarvoni ovat normaalit, elleivät jopa hyvät 35mmol/mol 5,4% (viitearvo 20-42 ja 4-6%)
mutta paastoarvo koholla 6,4 (viitearvo alle 6,1)
ja 2h rasitus 11,3 (viitearvo alle 7,8)

Mites tätä pitäis tulkita?

Hankin kotiin mittarin, ovatko sen viitearvot samat kuin edellämainitut laboratorioviitearvot?

Kärsin usein heikotuksesta, vapinasta, ärtymyksestä ja joskus kylmästä hiestä, johon syöminen auttaa. Erityisesti lähes hiilarittoman aterian jälkeen voi tulla tosi huono olo.

Nyt mittasin sokeriarvot aamulla 10h paaston jälkeen 6,3, söin marjoilla ja mantelimaidolla höystettyä puuroa -> 3h jälken arvo 9,2 ja ihan hyvä olo. Sitten söin vihannesmunakkaan, jonka jälkeen tuli edellämainitsemani tosi huono olo ja 2 tunnin jälkeen mittari näytti 4,4 !

Voisiko joku selittää mulle tätä logiikkaa?
Hiilarit nostaa verensokeri, mutta olo ok, proteiinit+öljy laskee sitä ja tekee olon huteraksi ?
Kuienkin verensokerin pitäis olla alhaalla??

En jymmärrä......

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Apua, tietääkö kukaan?

Vierailija
2/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso silloin tällöin paastoarvot ja 2h aterian jälkeen. Pitkäsokeri erinomainen. Syö ruisleipää ja hyviä hiilihydraatteja. Vihannesmunakas olisi mulle liikkuvana ihmisenä itsemurha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katsotaan pelkästään sokerirasituskokeen tulosta, niin sulla on DM ja tarvitset lääkityksen.

Vierailija
4/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso silloin tällöin paastoarvot ja 2h aterian jälkeen. Pitkäsokeri erinomainen. Syö ruisleipää ja hyviä hiilihydraatteja. Vihannesmunakas olisi mulle liikkuvana ihmisenä itsemurha.

Kiitos vastauksesta. Minä vasta opettelen ymmärtämään mikä vaikuttaa verensokeriin, jos oppisin pitämään sen ravinnon avulla kohdillaan. 

Olen yrittänyt hakea tietoa mikä vaikuttaa paastosokeriarvoon (aamumittaus), paljonko edellisen päivän syömisillä on merkitystä?

Ja miten päivän aikana kannattaa syödä, että sokeri pysyisi tasaisena.

Lääkärin mukaan mulla on diabetes. Antoi kuukauden armonaikaa kokeilla ruokavaliolla ennenkuin pitää aloittaa lääkitys.

Vierailija
5/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni paastoarvo lähemmäs 7. Ei lääkitystä. Ystäväni, joka on hoitaja, kertoi , että suomessa on tiukemmat raja-arvot kuin monessa muussa maassa.

Vierailija
6/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotaan pelkästään sokerirasituskokeen tulosta, niin sulla on DM ja tarvitset lääkityksen.

Tiedätkö ovatko kotimittauksessa nuo samat viitearvot?

Pitkäaikaisella sokerillako ei ole merkitystä?

Epäilen, että mulla on pitkään heitellyt sokeri äärestä laitaan, justiinkin tuollaisia matalan (nyt mitatessa selvisi) verensokerin tuntemuksia on ollut usein viime vuosina. Voiko tuollainen heittely vaikuttaa pitkän sokerin arvoon, kun se kai on jokin keskiarvo?

Liittyykö diabetekseen nimenomaan sokereiden heittely, käsitin, että d2:ssa ois nimenoaan vain korkeita arvoja?

Vierailija
7/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi diabetes kyllä on :( laihdutus kehiin. Jos ruokavalio jäi epäselväksi tarvitset ajan ravitsemusneuvontaan.

Vierailija
8/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni paastoarvo lähemmäs 7. Ei lääkitystä. Ystäväni, joka on hoitaja, kertoi , että suomessa on tiukemmat raja-arvot kuin monessa muussa maassa.

Ainakin USA:ssa vielä tiukemmat. Paastoarvo 5,5 on jo ylärajoilla.

Vierailija
9/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

4,4 ei ole matala arvo vaan täysin normaali. 4-8 pitäisi sokereiden olla..

Vierailija
10/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vastaaja 2. Jätä rasvat vähemmälle ja syö täysjyväviljoja, paljon kasviksia. Viinat harvoin, tupakka pois, liikuntaa lisää. Sokeria harvoin. Terveellinen kotiruoka on kaiken tärkein.

Vierailija
11/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ylipainoa?

Vierailija
12/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4,4 ei ole matala arvo vaan täysin normaali. 4-8 pitäisi sokereiden olla..

Niin ymmärrän, mutta tuohon arvoon mulla liittyy se edellä mainittu tosi huono olo, joka helpottaa kun syön..

Voiko näissä arvoissa olla yksilöllisiä eroja?

Vierailija
13/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähähiilariseen sopeutuminen vie jokusen päivän.  Mutta syö prtoteiini- ja kasvispitoista aamiaista tarpeeksi. 

Vierailija
14/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vastaaja 2. Jätä rasvat vähemmälle ja syö täysjyväviljoja, paljon kasviksia. Viinat harvoin, tupakka pois, liikuntaa lisää. Sokeria harvoin. Terveellinen kotiruoka on kaiken tärkein.

Kiitos neuvoista. En voi syödä viljoja, vatsa ei kestä. Kaurapuuroa olen koittanut nyt opetella syömään, se ei aiheuta vatsaongelmia, mutta sen jälkeen sokeri on pitkään tosi koholla - se ei kai ole hyvä?

Rasvaa meni edellämainittuun kasvismunakkaaseen tasapäinen teelusikallinen kookosrasvaa ja loraus oliiviöljyä -> verensokeri laski ja tuli huono olo.

Ihan normi kasvispainotteinen kotiruoka käytössä. Tupakkaa ja sokeria en käytä lainkaan. Alkoa lähinnä punaviiniä harvoin.

Vierailija
15/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä diabetes ja hänellä myös pitkäsokeri nyt lääkityksellä ollessaan ihan ok, vaikka välillä paasto ja aterian jälkeinen onkin koholla. Ihan riippuu siitä, että mitä on syönyt. Taitaa ne matalat sokerit vaikuttaa myös tuohon pitkään sokeriin.

Jos sulla olisi diabetes, niin matalia sokereita ei edes tulisi, koitappa mitata silloin kun tulee tuo heikotus jne. Olotiloja voi olla vaikea arvioida.

Vierailija
16/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikentynyt sokerinsieto vähintään.

Meilahden endokrinologian polin erikoislääkäri sanoi minulle, että jos saisin painosta pudotettua n.  <5%, en tarvitsisi ehkä (suun kautta otettavia, metformiini) lääkkeitä ollenkaan. Pituutta minulla 162, painoa 60 kg! En ole saanut laihdutettua niin "paljon"...

Vaalea leipä yms., maissituotteet, sokerilliset juomat, jäätelöt ja tietenkin karkit kannattaa jättää niin vähiin kuin pystyt. Jos itse syön aamulla yhdenkin vaalea leipäpalan, pysyy sokerit useita tunteja koholla. Ruisleivällä-parilla ei samaa ongelmaa.

Olen myös popcornien suurkuluttaja ja jos olen illalla syönyt, on aamusokeri normaalia korkeampi. Joillain verensokeria kohottaa erityisen paljon lakritsi.

Pelkkä syöminen ei aamusokeriin vaikuta, vaan yöaikaan maksa syntetisoi sokeria ja se antaa kohonneen aamusokeriarvon.

Vierailija
17/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinun huono olosi voi hyvinkin olla korkeasta sokerista johtuvaa, eikä matalasta.

Vierailija
18/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vähähiilariseen sopeutuminen vie jokusen päivän.  Mutta syö prtoteiini- ja kasvispitoista aamiaista tarpeeksi. 

Olen syönyt vähähiilarisesti monta vuotta. Perunat, pastat, riisi ja viljat olleet pois jo kauan. Sokeria en käytä lainkaan. Maitotuotteita tai alkoholia harvoin. 

Kun tämä diabetes todettiin aloin toteutella kaurapuuroon ja marjoihin aamuisin, kun sain sellaiset ohjeet. Ne nostaa verensokeria pitkäksi aikaa. Vähähiilihydraattinen taas laskee ja tulee huono olo. En tiedä miten pitäisi syödä.. :(

Vierailija
19/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas on kummallinen diabetes jos laskee verensokeri liian alas etkä piikitä edes...

Vierailija
20/58 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinun huono olosi voi hyvinkin olla korkeasta sokerista johtuvaa, eikä matalasta.

No mittarin mukaan silloin on matala, kun olo on huono. Ja olo paranee, kun syön jotakin hiilarista. Tiedä sitten..?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi