Työn löytämisen mahdottomuus - AHDISTAA!
Olen 25-vuotias nuori nainen. Valmistuin keväällä maisteriksi yliopistosta, ja nyt etsin töitä syksyksi. Olen kesätöissä samassa paikassa, mihin tein graduni keväällä. Tekniikan alalla. Ei kuulemma ole budjetissa uutta työntekijää ja työt eivät jatku syksyllä. Töitä olen hakenut nyt viimeiset kaksi kuukautta - laittanut yli 50 hakemusta. Olen päässyt kolmeen haastatteluun ja kaikkiin on ollut n.100 hakijaa ja yritykset haastattelevat yleensä 6-10.. Haastattelut ovat menneet mielestäni hyvin, mutta aina on tullut kielteinen vastaus. Kahdella kerralla sanoivat, että jäi positiivinen kuva ja säilyttävät nimeni ja ottavat yhteyttä jos aukeaa uusia paikkoja.
Tuntuu älyttömän turhauttavalta! Opiskelin 5 vuotta ja tuloksena on nähtävästi työttömyys. Tuntuu niin mahdottomalta löytää töitä, vaikka olen joka kesä ollut oman alan töissä ja työkokemusta on mukavasti. Kaduttaa etten opiskellut esim. sairaanhoitajaksi.. Olen myös hakenut töitä ympäri Suomen, kai se on alettava hakea myös ulkomailta.
Sori tälläinen vuodatus, mutta ahdistaa vaan niin älyttömästi. Antakaa vertaistukea ja vinkkejä!!
Kommentit (30)
Minuakin vähän ihmetyttää, että mikä tämä ulkomaille lähteminen on. Mitä kollegoja olen haastatellut, niin kyllä siellä keski-euroopassakin korkeakoulutettujen työttömyys on noussut järkyttävästi viimevuosina. Jenkeissä on sama tilanne. Sitten voi miettiä, että miten vieraasta kulttuurista, vieraasta koulusta, korkeintanan keskinkertaisella kielitaidolla varustettu vastavalmistunut suomimaisteri nappaa samantien koulutusta vastaavan työpaikan jonkun natiivin edestä. Vähän haiskahtaa, mutta kyllä tilastot toki näyttää että paljon täältä pois muutetaan. Se on sitten eri asia mihin työtehtäviin. Onkohan siitä mitään tutkimusta.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin vähän ihmetyttää, että mikä tämä ulkomaille lähteminen on. Mitä kollegoja olen haastatellut, niin kyllä siellä keski-euroopassakin korkeakoulutettujen työttömyys on noussut järkyttävästi viimevuosina. Jenkeissä on sama tilanne. Sitten voi miettiä, että miten vieraasta kulttuurista, vieraasta koulusta, korkeintanan keskinkertaisella kielitaidolla varustettu vastavalmistunut suomimaisteri nappaa samantien koulutusta vastaavan työpaikan jonkun natiivin edestä. Vähän haiskahtaa, mutta kyllä tilastot toki näyttää että paljon täältä pois muutetaan. Se on sitten eri asia mihin työtehtäviin. Onkohan siitä mitään tutkimusta.
Ajatusketjusi on sinänsä absurdi, että eihän kukaan ENSIN muuta jonnekin, ja ala työttömänä etsiä sitä työtä. Kyllä se työ saadaan ja haetaan täällä Suomessa. Itse olen ollut kahdessa skype-haastattelussa ja yksi haastattelu maksettiin, siis matkat ja parin päivän asuminen, Brysselissä. Lopulta sain työn Suomessa, mutta noin se suurin piirtein menee ja on mennyt tutuillani. Lisäksi työpaikat monesti auttaa asuntojen ja lasten koulupaikkojen kanssa, jo ennen kuin muutetaan. Ehkä jos hakee jotain ravintolatyötä, tms. niin voikin käydä mäihä, jos vaan muuttaa jonnekin. Mutta tällöin on kyse varmaankin nuoresta, kouluttamattomasta ihmisestä.
Osaatko siis koodata? Töitä pitäisi löytyä akateemisesti koulutetulle varmasti. Ja jos et vielä osaa niin opiskele! Suorita appro ja opiskele loput itse - ei pitäisi olla akateemiselle ihmiselle liian vaikeaa. Tunnen monta henkilöä joilla on FM jostain ihan muusta kuin tietojenkäsittelytieteestä, silti toimivat menestyksekkäästi alalla.
T: FM (tkt)
Vierailija kirjoitti:
Osaatko siis koodata? Töitä pitäisi löytyä akateemisesti koulutetulle varmasti. Ja jos et vielä osaa niin opiskele! Suorita appro ja opiskele loput itse - ei pitäisi olla akateemiselle ihmiselle liian vaikeaa. Tunnen monta henkilöä joilla on FM jostain ihan muusta kuin tietojenkäsittelytieteestä, silti toimivat menestyksekkäästi alalla.
Lisään vielä että ei voi olla liian vaikeaa koska täällä koulutetaan kamelikuskeista "IT-osaajia" vuoden kurssittamisella.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kahden eri koodauskielen alkeiskurssit, joten alkeet osaan näistä, mutta mitään vaikeaa en osaa koodata. Olen siis DI koulutukseltani. Ehkä pitää harkita jos opetelisi koodaamaan paremmin.
T. AP
Koodaaminen on tylsää .. Ei sovi kaikille.
Sama homma. En saa maisterin töitä. Ajattelin jos lähtis opiskelee lähihoitajaksi. Eikö työkkäri voi tukea opintoja? Olispa sit joku tollanen koulutus, vois tehdä töitä ja sitten hakee samalla maisterin hommia.
Haluatko ansaita pientä lisärahaa tai työllistää itsesi kokopäiväisesti? Sinulla on tietokone ja netti... Vaatimuksena sujuva Englanti.
Etsimme pelitestaajia, eli pelaat pelejä ja raportoit niissä olevista ongelmista ja yms.. Yhden pelin testaamiseen menee noin 1 - 2-5 tuntia ja siitä maksetaan noin 100euroa / kappale.
Testaamisen määrää ei ole rajoitettu! Itse päätät koska teet ja kuinka kauan.
Klikkaa itsesi linkissä olevalle sivulle, ja rekisteröidy testaajaksi.
Musta on vaan ja ainoastaan hyvä, että on ns. tusinamaistereita. Perusosaaminen on samaa, mutta kun vähän uskaltaa laatikon ulkopuolelta palkata, niin voi saada ihan eri näkökulmilla varustettuja ihmisiä. Muualla maailmassa se tutkinnon tarkka sisältö ei ole yhtään niin tärkeää kuin Suomessa. Monet työpaikat nykyään vaatii aika laajaa osaamista, eikä jonkun tietyn analyysin teorian syvää tuntemusta ja jatkojalostusta. Näitäkin toki on, mutta en itse pidä ns. tusinamaistereita negatiivisena ilmiönä vaan päinvastoin, hyvin tervetullutta.