Teinit on mukavia - vauva/taapero ajasta kovin valitetaan, vaan
Teinit ne vasta rasittavia on ...
Syövät, juovat, sotkevat ja mätkättävät mitä kummallisimmista asioista ja valittavat ns."turhista" säännöistä...
Siivotakin pitäis omat jälkensä vaan mikään siivoja ole, sillä niin väliä vaikka öttiäiset kävelevät pitkin pitäjiä...
Kommentit (13)
Musta teinit ovat ihania 😊 itselläni on yksi sellainen, on upeaa katsoa minkälainen persoona nuoresta on kehittynyt, mitä mielipiteitä, arvoja ja haaveita hänellä on. Upeita keskusteluja, silloin kun hän on puhetuulella. Toisaalta liki itsenäinen aikuinen, toisaalta vielä hellyydenkipeä lapsi. Äitiys ei koskaan ole ollut parempaa.
Toista oli vauva-aika ja leikki-ikä. En ilmeisestikään sovi pienen lapsen äidiksi, sillä kuten jo aiemmin jossakin viestissä totesin, hallitsen helpommin huoneellisen teinejä kuin yhden piltin.
Meillä on ihan kiva 13-v poika. Tosin se ei siivoa huonettaan käskemättä, ei mene käskemättä suihkuun tai pese hampaitaan, eikä vaihda kalsareitaan käskemättä. Muita sääntöjä meillä ei juuri ole, joten niistä ei valiteta.
Vauvat on parempia kuin teinit. Ne pysyy just siinä minne laitat, toisin kuin teinit. Teini häipyy yleensä juuri silloin, kun yrität nakittaa sille jonkun kivan tehtävän. Vauvojen vaatteet on pienempiä, vie vähemmän kaappitilaa ja ne mahtuu kuivumaan pieneen tilaan, niitä saa parilla eurolla kirpparilta. Teinin vaatetus on huomattavasti hintavampaa, ne vie paljon tilaa kaapista ja kuivatukseen tarvitaan metritolkulla narua. Vauvan ruokinta on helppoa, tissi suuhun ja hetikohta on sylissä nukkuva laps, jonka voi laittaa vaikka vaunuun nukkumaan. Teinin ruokinta on kallista, aikaa vievää ja niillä on aika usein toiveita appeen suhteen, jälkien siivoamisesta käydään eriasteisia ja erisävyisiä keskusteluita lähes päivittäin. Tätä vertailulistaa voisi jatkaa loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ihan kiva 13-v poika. Tosin se ei siivoa huonettaan käskemättä, ei mene käskemättä suihkuun tai pese hampaitaan, eikä vaihda kalsareitaan käskemättä. Muita sääntöjä meillä ei juuri ole, joten niistä ei valiteta.
Mun 11-v poika ihan samanlainen. Aina saa käskeä, muuten ei tapahdu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vauvat on parempia kuin teinit. Ne pysyy just siinä minne laitat, toisin kuin teinit. Teini häipyy yleensä juuri silloin, kun yrität nakittaa sille jonkun kivan tehtävän. Vauvojen vaatteet on pienempiä, vie vähemmän kaappitilaa ja ne mahtuu kuivumaan pieneen tilaan, niitä saa parilla eurolla kirpparilta. Teinin vaatetus on huomattavasti hintavampaa, ne vie paljon tilaa kaapista ja kuivatukseen tarvitaan metritolkulla narua. Vauvan ruokinta on helppoa, tissi suuhun ja hetikohta on sylissä nukkuva laps, jonka voi laittaa vaikka vaunuun nukkumaan. Teinin ruokinta on kallista, aikaa vievää ja niillä on aika usein toiveita appeen suhteen, jälkien siivoamisesta käydään eriasteisia ja erisävyisiä keskusteluita lähes päivittäin. Tätä vertailulistaa voisi jatkaa loputtomiin.
Mutta teini ei tuu häiritsemään/ala itkemään kun haluat juoda kahvisi/ lukea lehtesi / katsoa lempisarjaasi rauhassa. Tai keksit lähteä piipahtamaan jossain. Teini on vaan iloinen, kun lähdet. Kiirettä ei tarvi pitää kotiin😀
Minä olin ainakin 100 kertaa parempi äiti vauvoille ja pikkulapsille kuin nyt teineille.
Ei vaan hermo kestä velttoutta, itsekkyyttä ja ylimielisyyttä. Tuntuu että varsinkin tytön kohdalla koko kasvatus meni hukkaan. Poika sentään on vielä erittäin ok.
Mun tyttö 15-v osaa olla välillä niin ärsyttävän veltto. Tapellaan kotiintuloajoista ynm. Toisinaan tuntuu, että "kasvatus on menny mönkään" mutta jotain olen vissiin tehnyt oikein, kun teini huomaa et nyt olen tosi vihainen/pettynyt osaa tulla tosi hyvin vastaan ja näyttää itsestään ne hienoimmat piirteet.
Mulla on kiva teini, 17-vuotias. Äsken viimeksi tuossa grillattiin ja tehtiin pihahommia ulkona.
Toisaalta onhan ne yöt, kun on jossain menoillaan vähän ikäviä, mutta toisaalta, itsenäistyminenkin on luonnollista tuossa iässä.
osallistuu edelleen myös tuttavaperheidemme ja sukulaisten tapaamiseen ja yhteisiin keskusteluihin. Ja pitää perhetraditioitamme tärkeinä.
En kaipaa vauva-aikoja kyllä ollenkaan.
Ymmärrän kyllä kovasti heitä, kenen teinit ovat todella haastavia ja kovan murrosiän kynsissä (meilläkin on omat karikot käyty)
Itse nautin tosi paljon omista teineistä juuri tässä iässä (14 ja 16). Upeita tyyppejä kertakaikkiaan. Saa noita ajoittain muistutella vähän kaikesta, mutta onhan se nyt huomattavasti paljon vaivattomampaa kuin pikkulasten kädestä pitäen opastus ja kaitseminen. Enkä ota siitä pulttia, jos ne asiat ei siitä muistuttamisesta huolimatta heti hoidu, koska kyllähän noin isot jo pisemmän päälle itse kyllästyy sotkuiseen huoneeseen/rasvalettiin jne ja oppii siinä samalla pitämään niistä huolen ilman jatkuvaa nalkutusta. Olkkari/keittiö/kylppäri ja muut yhteiset tilat tulee kyllä meillä pitää siistinä ja pidetäänkin ilman suurempia tappeluita.
Mitä ruokaan tulee, meillä ei ole ikinä nirsoiltu kun pienestä pitäen on kaikkea pitänyt kokeilla, ja ruokavalio on aina ollut hyvin vaihteleva koska tykätään koko perhe tehdä ruokaa ja vaihdella reseptejä usein. Inhokkiruokia ei kenellekään väkisin syötetä, mutta niitä ei onneksi ole kuin pari-kolme yhteensä kaikilla. Syöhän nuo tosin ihan kiitettävän kasan ruokaa joka viikko, mutta eiköhän se ole ihan odotettavissa että kasvava ihminen tarvitsee aika reippaasti polttoainetta....
Vierailija kirjoitti:
Teinit ne vasta rasittavia on ...
Syövät, juovat, sotkevat ja mätkättävät mitä kummallisimmista asioista ja valittavat ns."turhista" säännöistä...
Siivotakin pitäis omat jälkensä vaan mikään siivoja ole, sillä niin väliä vaikka öttiäiset kävelevät pitkin pitäjiä...
Ai vauvat/ taaperot eivät syö, juo, sotke ja kilju kurkku suorana 24/7? Teinit sentään siivoavat jälkensä, ovat sisäsiistejä (ulosteet) ja heidän kanssaan voi keskustella toisin kuin toukkien kanssa. Ihanat teinit, äiti
Mä toivon välillä (lue:usein) että meidän lapsi olisi teini, uhmakohtauksen yllättäessä huomaan tämän toiveen nousevan esille. No, aika siihenkin auttaa ja toisaalta on ihanaa seurata kuinka mukula oppii uutta ja iltaisin on kiva pitää pikkuista sylissä ja pusutella.:) Toinen lapsi vielä tulossa joten kai mä tästä ajasta jotain saan irti.
No teini-iässä nuori hakee omaa idettiteettiään, joka on meillä ainakin aikamoista vuoristorataa välillä. Riippuu paljon, kuinka vaikeata/helppoa nuoren kansa on elää nuoresta. Välillä ottaa aivoon kun esim tulee puoli tuntia kotiintuloajan jälleen kotiin, mutta välillä olen hyvin ylpeä kun näen, miten hyvin nuorella menee kesätyöpaikassaan.
Ei minun tämänhetkinen teinini ainakaan. Ehkä välillä pieniä hermostumisia, mutta kuitenkin pääasiassa erittäin hyväkäytöksinen, määrätietoinen ja jopa siistimpi kuin minä. Olen myös todella ylpeä, kun tekee pyytämättäkin sellaisia asioita kuin tiskikoneen tyhjentäminen, ruohonleikkuu, ruuan laitto jne.