Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vastavalmistunut työelämässä - tuntuu etten osaa mitään

Vierailija
28.06.2016 |

Tsempatkaa minua! :( Minut palkattiin vastavalmistuneena suoraan yliopistosta pieneen yritykseen, jossa vastaan yksin eräästä toiminnan osa-alueesta. Mitään osastoja tässä yrityksessä ei siis ole, kuten talousosasto, markkinointiosasto jne, vaan kaikista näistä vastaa yksittäinen ihminen.

Olin alusta saakka vähän pelokas, sillä olen vastavalmistunut, ja nyt kolmen kuukauden jälkeen olen pettynyt itseeni. Tiesin, että oppimista on paljon ja virheitä tulee väkisinkin, mutta hävettää se miten itsestäänselviä asioita olen onnistunut tekemään väärin. Tunnen itseni tyhmäksi lapseksi. Aiempi työkokemukseni on luokkaa kaupan kassa ja mansikanpoimija, joten hyppäys nykyiseen vastuulliseen asemaan on iso.

Eniten minua pelottaa se, että olen vastuussa myös oman vastuualueeni budjetista. Kaikki on niin paljon monimutkaisempaa kuin osasin odottaa, ja joskus on vaikea hahmottaa kokonaisuuksia sekä päätöksieni seurauksia.

En ole mokaillut hirveän pahasti, mutta vähän väliä huomaan tehneeni ihan omituisia ratkaisuja tai vaikka unohtaneeni jonkun asian (tai sitten joku muu huomaa minun puolestani). Kukaan ei halua tai ehdi ohjata minua, ja saan palautetta vain silloin kun jokin menee vikaan.

Tällaistako tämä sitten on? Olen varma, että opin työn tekemisen kautta pärjäämään paremmin ja paremmin, mutta stressaan työpäiviä kauheasti, ja liian usein mahanpohjassa on sellainen kauhun tunne, että olen ehkä tehnyt jotain todella tyhmää tajuamattani.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei halua tai ehdi ohjata minua, ja saan palautetta vain silloin kun jokin menee vikaan.

Tässä se syy miksei sinulla mene putkeen. Ei sitä kukaan osaa alkaa tehdä ihan uutta työtä ilman minkäänlaista ohjausta vaikka olisikin teoriaopinnot taustalla.

Vierailija
2/10 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin tuntui alussa pitkään siltä. Se on normaalia. Kyllä se siitä. Jaksa uskoa itseesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei halua tai ehdi ohjata minua, ja saan palautetta vain silloin kun jokin menee vikaan.

Tällaistako tämä sitten on?

Tervetuloa työelämään, tuollaista se tosiaan on. Kunnon palaute, ohjauksesta puhumattakaan, on ylellisyyttä.

Ole armollinen itsellesi. Olet varmasti tehnyt myös asioita oikein, ja joka tapauksessa opit koko ajan. Jos saat palautetta mokista, pahoittele ja sano että pyrit oppimaan asiasta ja tekemään jatkossa paremmin.

Vierailija
4/10 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että olet saanut vastuullisen tehtävän. Ymmärrän, että stressaa, mutta ajan myötä opit kyllä. Uskalla kuitenkin tehdä päätöksiä - eli älä jätä asioita tekemättä epäonnistumisen pelossa. Myönnä virheesi - kyllä ihmiset ymmärtää ja niitä oppii. 

Jos olet liian epävarma, pyydä apua. Vaikka kukaan ei ehtisi auttaa, niin yleensä apua pyytämällä sitä myös saa. 

Vierailija
5/10 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kurjaa, että olet saanut noin huonon perehdytyksen. Kaikkien työn sujumisen ja viihtyvyyden kannalta olisi ensiarvoista, että uusi työntekijä, etenkin vastavalmistunut ajetaan kunnolla sisään. Onko sinulle nimetty ketään ohjaajaa/perehdyttäjää? Kannattaa puhua esimiehen kanssa tästä ja antaa palautetta. Rohkeasti kysyt työkavereilta apua.

Valitettava tosiasia on, että työn oppii työelämässä, melkein alalla kuin alalla. Itse olen valmistunut yliopistosta ns. suoraan ammattiin, ja silti työelämän aloitus oli aika karu. Mutta jo puolessa vuodessa oppii tosi paljon!

Vierailija
6/10 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun työsi taitaa olla sellaista, että ensimmäinen vuosi tilikaudesta tilikauteen menee vielä oppimisen piikkiin. Kyllä se siitä helpottaa, monella muulla on ollut ihan samanlaista. Toivottavasti saat pahimman pelon pois, niin asioiden omaksuminenkin helpottaa. Ja mitä enemmän opit, sitä helpompaa on uusien asioiden oppiminen.

Miten paljon teet muistiinpanoja työstäsi? Ainakin minulle se oli hyvä tapa ja auttoi paljon.

Vierailija
7/10 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se on. Itse tulin vastavalmistuneena dippana pienehköön yritykseen, kun edellinen firman ainoa korkeakoulutettu otti loparit. Siitä sitten kylmiltään käytännössä ilman mitään perehdytystä laskemaan satojen tuhansien urakkatarjouksia. Ja koska olen kirjanoppinut, niin pitäisi tietää kaikesta kaikki. Jonkun softan asennuksesta maan x lainsäädäntöön.

Niin ja palkka. No se on muutaman satasen isompi mitä sain kesähessuna kuunnellessani radiota työmaalla ja tehdessä mitä joku toinen käski. Noh kyllä Tässä on oppinut paljon, mutta yöunet olisivat myös mukavia.

Vierailija
8/10 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos rohkaisuista! Yritän olla armollinen itselleni, mutta silti epäonnistumiset ottavat todella koville. Myös ihan alkuajan hölmöilyt harmittavat, esim. se, etten tajunnut heti alkaa todella tarkasti seurata menoja, vaan tajusin sen vasta myöhemmin ja sitten olikin kova vaiva käydä niitä jälkikäteen läpi. Osa mokista menee puhtaasti hermoilun piikkiin, kun en ole osannut ajatella loogisesti jännitykseltäni.

Minulla ei ole ketään nimettyä opastajaa. Toimitusjohtajalta saan apua silloin kun hän on paikalla, mutta sitä ei tapahdu kovin usein. Olen siis käytännössä oman onneni nojassa. Vaikeaa on, ja aivot käyvät ihan ylikierroksilla välillä! Muistiinpanoja teen, se auttaa todella paljon. Niiden avulla olen saanut edes muutamia työtehtäviä muuttumaan rutiiniksi.

ap

Vierailija
9/10 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä se on. Itse tulin vastavalmistuneena dippana pienehköön yritykseen, kun edellinen firman ainoa korkeakoulutettu otti loparit. Siitä sitten kylmiltään käytännössä ilman mitään perehdytystä laskemaan satojen tuhansien urakkatarjouksia. Ja koska olen kirjanoppinut, niin pitäisi tietää kaikesta kaikki. Jonkun softan asennuksesta maan x lainsäädäntöön.

Niin ja palkka. No se on muutaman satasen isompi mitä sain kesähessuna kuunnellessani radiota työmaalla ja tehdessä mitä joku toinen käski. Noh kyllä Tässä on oppinut paljon, mutta yöunet olisivat myös mukavia.

Minuunkin suhtaudutaan noin, että kaikesta pitäisi tietää kaikki, koska olen sentään yliopistosta valmistunut! Silti palkka on muodostettu ensisijaisesti sitä ajatellen, että olen vastavalmistunut ja siis osaamaton... Pientä ristiriitaa!

ap

Vierailija
10/10 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Vastavalmistunut, sain töitä ja kauhistuttaa nyt jo. Olen muutenkin aika sellainen, että kestää oppimisessa, mutta opittuani olen sitten tehokas. Mutta se alun hermoilu ja jos perehdytys ontuu niin olen peura ajovaloissa... Tsemppiä aloittajalle. Tunnistan itsessäni ainakin stressaajan ja täydellisyydentavoittelijan, että nuokin piirteet voivat olla taustalla jos työ stressaa vaikka suoriutuisi aloittelijana mukiinmenevästi.