Jätä punainen liha ja muu prosessoitu paska pois ruokavaliosta
Kasvikset tilalle. Kyllä hyvinvointi kohenee heittämällä.
Kommentit (30)
Mulla on suunnitelmissa, että jättäisin tosiaan tuon punaisen lihan, ja tekisin kaiken itse. Syön kyllä paljon kasviksia, mutta aina sorrun ostamaan jotain lisäainemoskaa. Tavoitteenani on siis, että ei mitään lisäaineita, ei vehnää tai valkoista sokeria eikä sikaa tai nautaa. Lisäksi samaan tavoitteeseen pyrin vielä lisäämään, että suurin osa käyttämistäni tuotteista olisi kotimaista tuotantoa. Kun saisi itseään niskasta kiinni ensin.
Mä jätin punaisen lihan viisi vuotta sitten enkä oo katunut hetkeäkään.
Syön punaistakin lihaa kohtuudella ja voin oikein hyvin, kiitos.
Punaisen lihan lopettaminen tosiaan kannattaa, kunhan sen korvaa eettisesti.
Mitä prosessoitua on esim. ruoholla ruokitun suomalaisen ylämaankarjan lihassa? Ei ymmärrä.
En ole tiennyt, että (punainen) liha on prosessoitua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä prosessoitua on esim. ruoholla ruokitun suomalaisen ylämaankarjan lihassa? Ei ymmärrä.
Eiku siinä lienee kovia eläinrasvoja, paksusuolensyöpä yms.
Millä tavalla se hyvinvointi paranee? En ole huomannut mitään erikoista niinä aikoina, kun olen vahingossa ollut syömättä punaista lihaa.
Naudan lihaa ja kalaa en jätä, mutta sikaa ja kanaa en itse osta, syön vain jos tarjotaan.
Mikä punaisessa lihassa muuten on niin "prosessoitua ja paskaa"? Väittäisin että soijatuotteet, nyhtökaurat ja quornit ovat käynneet läpi useamman käsittelyn ennen paketointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin lisäyksenä vielä, että mää nyt sattumalta kasvatan ruoholla ruokittua ylämaan karjaa, mutta tiedostan, ettei se ole terveystuote. Kohtuudella nautittuna varmasti parempi kuin olut vaikka.
Jätin noin vuosi sitten pois. Yksi elämäni parhaista päätöksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liha itsessään aiheuta paksusuolensyöpää, vaan sekasyöjillä on keskimäärin kasvissyöjiä enemmän paksusuolensyöpää, koska heidän ruokavalionsa sisältää keskimäärin vähemmän kuitua. Kuidun merkitys paksusuolensyövän kehittymisessä on tarkkaan tiedossa lääketieteellisessä kirjallisuudessa (kuitu kuljettaa kuona-aineet pois suolesta), lihansyönnin ja paksusuolensyövän välinen korrelaatio taas perustuu vain väestötutkimuksiin, ja selitin jo syyn tuolle korrelaatiolle. Sekasyöjillä ei ole havaittu olevan kasvissyöjiä korkeampaa riskiä sairastua paksusuolensyöpään tutkimuksissa, joissa kuidun määrä on huomioitu. "Kovista" eläinrasvoista en edes jaksa aloittaa selittää...
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset tilalle. Kyllä hyvinvointi kohenee heittämällä.
Mutta, miten mä sitten karppaan?!?"? Saanko syödä edes kananmunia? Ja juustoa? Vai onko mun sen jälkeen pakko syödä vain soijapastaa ja munakoisoa?
Ihanko oikeesti mun kommentti on poistettu, jossa totesin, että mulle jäis nälkä, kun 99,9% kasvisruoista maistuvat ja haisevat oksettavalle? :'D
En. Lihaa tulee syötyä muutamia kertoja kuukaudessa, muuten kasvisruokaa ja se sopii meille parhaiten. Sori vain.
En jätä. Elämä on liian lyhyt muutenkin. Elän sen mieluummin nautiskellen.
Australialainen Tonight Show sai aikaan kauhua kuluttajissa kertoessaan uusimmasta paljastuneesta huijauksesta ruokabisneksessä.
Tonight Shown mukaan liha kaupassa ei ole kokolihaa, vaan se on koottu paloista ja tähteistä jotka on liimattu yhteen lihaliimalla. Palat saattavat olla kotoisin jopa eri eläinlajeista.
Lihaliimaa valmistetaan bakteeriviljelmissä, ja se on entsyymi nimeltään transglutaminaasi. Lihaliimaa tehdään myös sian ja lehmien veriplasmasta. Entsyymi, jota lihan liimaamiseen käytetä’än on niin myrkyllinen, että lihanliimaajat joutuvat käyttämään naamiota työaikana, kertoo Tonight Show. Liimatun lihan todennäköisyys saastua bakteereista on satoja kertoja korkeampi kuin peruspihvillä.
Euroopan Unioni teki vuonna 2010 aloitteen liimatun lihan myynnin kieltämiseksi.
En ole juurikaan koko elämäni aikana syönyt punaista lihaa enkä sitä kaipaa. Kun joskus maistelen, voin ihan pahoin.
Vegetarismiin siirtyminen parantaisi ylipäänsä maapallon tilaa, en ymmärrä, miksi jonkun on saatava nautintonsa ihmiskunnan kustannuksella. Jätetään eläimet vain suosiolla rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole juurikaan koko elämäni aikana syönyt punaista lihaa enkä sitä kaipaa. Kun joskus maistelen, voin ihan pahoin.
Vegetarismiin siirtyminen parantaisi ylipäänsä maapallon tilaa, en ymmärrä, miksi jonkun on saatava nautintonsa ihmiskunnan kustannuksella. Jätetään eläimet vain suosiolla rauhaan.
Esimerkiksi mun lapseni on vaan saatava ravintonsa ihmiskunnan kustannuksella. Tällä hetkellä ruokavalioon soveltuu kenguru, krokotiili, poro, riisi ja keitetyt vadelmat. Pelasta siinä sitten maailma.
Toisaalta, ehkäpä tuo neiti keksii aikuisena oikeasti toimivan keinon maapallon pelastamiseen moralisoinnin ja oman sädekehän kiillotuksen sijaan.
Entä kun olen allerginen suurimmalle osalle kasviksista ja vihanneksista? Hedelmistä menee myös vain pieni osa. Maitotuotteita en myös pysty käyttämään ja viljat sopivat vain pienissä määrin.