Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro oman lihavuutesi (nykyisen tai entisen) syy (tässä parempi kysely kuin tuo yksi..)

Vierailija
27.06.2016 |

Kerro ja kommentoi tarvittaessa.

Kerro oman lihavuutesi (nykyisen tai entisen) syy (tässä parempi kysely kuin tuo yksi..)

Vaihtoehdot

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastaajille! Nyt tehdän galluppia!

Vierailija
2/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin Painonvartijoiden dieetillä 18 kg 800-1000 kcal/pvä. Laihdutus kesti 2 v. Tämän seurauksena aineenvaihduntani hidastui ja kulutukseni pienentyi niin, että jos syön yli 1200-1500 kcal/pvä, niin lihon koko ajan. Pysyin kuitenkin yli 10 vuotta normaalipainossa, mutta nyt en laihdu enää 1000 kcal:n dieetilläkään ja lihon vain kokoajan lisää. Onneksi painoa kuitenkin on vain vähän yli normaalipainon eli 66 kg. En siis näytä valtavan läskiltä, mutta BMI on silti joku 26-27. Vittumaista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin suurkulutuksella onnistuin 10 vuodessa lihomaan 25 kg.

Vierailija
4/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi?

Vierailija
5/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ne lihottavat lääkkeet? Ja ennenkuin joku ehtii kommentoida, ettei lääkkeet lihota, niin kyllä ne vaan lihottaa. Mä seurasin syömisiä ennen ja jälkeen lääkkeiden käytön aloittamisen, määrä ja laatu pysyi tismalleen samana. Paino oli ennen lääkitystä pysynyt melkein 10 vuotta samana, +-2,5 kg. Lääkkeiden myötä tuli 25 kg kahdessa vuodessa. Lääkkeiden käytön lopettamisen jälkeen paino putosi vuodessa 20 kg, edelleen muuttamatta yhtään mitään ruokavaliosta.

Vierailija
6/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites ne lihottavat lääkkeet? Ja ennenkuin joku ehtii kommentoida, ettei lääkkeet lihota, niin kyllä ne vaan lihottaa. Mä seurasin syömisiä ennen ja jälkeen lääkkeiden käytön aloittamisen, määrä ja laatu pysyi tismalleen samana. Paino oli ennen lääkitystä pysynyt melkein 10 vuotta samana, +-2,5 kg. Lääkkeiden myötä tuli 25 kg kahdessa vuodessa. Lääkkeiden käytön lopettamisen jälkeen paino putosi vuodessa 20 kg, edelleen muuttamatta yhtään mitään ruokavaliosta.

Niitä varten on tämä vaihtoehto: Muu sairaus (kilppari, hylkimislääke, kortisoni tms)

Vierailija
7/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin suurkulutuksella onnistuin 10 vuodessa lihomaan 25 kg.

Laihduin 20 kg kun olin vuoden tipattomalla. Sitten lopetin tipattoman ja paisuin takaisin. Joten pitää tehdä uusiksi, kun en kerrasta oppinut.

Kyse ei ollut suurkulutuksesta vaan "parin ottamisesta" iltaisin, sidukkaa jne ja muutama kerta viikkoon vähän useampi. Niitä sidukoita ja lonkkuja.

Vierailija
8/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi täpätä useampia syitä. 

Vierailija
9/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi täpätä useampia syitä. 

Ei niin. Sun pitää valita se suurin syy, jos tuntuu että on monta.

Vierailija
10/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi -> pitkäaikainen hoitamaton unettomuus -> hiilihydraattipainoitteinen ruokavalio ja roskaruoka (mäkki/hese/einekset), sokeripitoiset energiajuomat, kokikset ja muut (yösyönti, koska "nukuin" päivällä) -> alkoholi nukutusaineeksi. Eikä minkäänlaista liikuntaa. Siinä minun entisen lihavuuteni syy.

Vierailija
11/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehto 'Tulin raskaaksi enkä saanut karistettua kiloja synnytyksen jälkeen' on vähän huono, koska vaikka raskaudessa paino nousee jopa lähelle 20kg, ei se ole läskiä vaan kaikkea raskauden tuomaa muuta.

Minä lihoin toisen raskauden aikana kun kuvittelin voivani syödä kahden edestä... Lihominen jatkui vauvavuotena kun ilokseni mussutin.. Nyt jo hoikahko.

Vierailija
12/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin liikaa vääränlaista ruokaa ja liiansuurina annoksina sekä käytin liikaa alkoholia, koska kärsin masennuksesta. Mitenkähän tuo pitäisi merkitä hienoon galluppiisi?

Vierailija
13/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söin liikaa vääränlaista ruokaa ja liiansuurina annoksina sekä käytin liikaa alkoholia, koska kärsin masennuksesta. Mitenkähän tuo pitäisi merkitä hienoon galluppiisi?

Koska kärsit masennuksesta. Eli masennus. Se on sulla se juurisyy, vai mitä?

Vierailija
14/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehto 'Tulin raskaaksi enkä saanut karistettua kiloja synnytyksen jälkeen' on vähän huono, koska vaikka raskaudessa paino nousee jopa lähelle 20kg, ei se ole läskiä vaan kaikkea raskauden tuomaa muuta.

Minä lihoin toisen raskauden aikana kun kuvittelin voivani syödä kahden edestä... Lihominen jatkui vauvavuotena kun ilokseni mussutin.. Nyt jo hoikahko.

Totta tosiaan.. Sen pitäisi olla "lihoin raskauden aikana". Sitä sillä tarkoitetaan.

Vierailija
15/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppäämällähän se tuli. Lopetin ja olen laihtunut 9kg puolessa vuodessa ihan itsestään.

BMI oli 26, joten en kai ollut lihava. Oli kuitenkin huono ja turpea olo. Toiset näyttää terveiltä ja oikein hyviltä tuossa indeksissä. Itselläni on kai vaan sitten pienet luut. Tai sitten se olo tuli viinasta. Kuka tietää.

Vierailija
16/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos et osaa vastata, koska mielestäsi sinulla on useita syitä niin mieti hetki mikä aiheuttaa kaikki ongelmasi. Se on se juurisyy. Valitse se.

Esim. trauma on eri asia kuin masennus. Masennus voi olla ilman syytäkin. Siihen syödään lääkkeitä - tai juodaan ja syödään. Mutta lihomisen syy on masennus. Trauma taas voi olla vaikka raiskaus tai hyväksikäyttö tai jokin juttu lapsuudesta tai ekasta suhteesta. Ihminen ei silti ole masentunut, mutta hän voi esim lihottaa itselleen "suojakuoren". Vaikka ahdistelusta johtuva pelko ja halu, ettei kukaan koe häntä "saaliiksi". Alkusyy on siis se trauma.

Vierailija
17/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään noista. Söin liian vähän. Lääkärien (ja idioottien) mantra on: keskivartalolihavuus johtuu siitä että syö liikaa. Noh, onneksi vuosien huonovointisuuden ja taistelun jälkeen sain lähetteen ravitsemusterapeutille, joka totesi, että elimistöni on jo vuosia varastoinut rasvaa, koska olen syönyt aivan liian vähän vaikka fyysisesti raskas työ ja urheilullinen elämäntapa vaatisi polttoainetta. Lääkärien mielestä siis jos aikuinen syö kuin 3-vuotias, mutta liikkuu kuin aktiiviurheilija = langanlaiha, ei suinkaan keskivartalolihava, mutta tämä on siis myytti. Aloin syömään lähes 3x enenmän kuin ennen ja kilot senkun tippuu. Aineenvaihdunta on varmaan 100 kertaistunut ja pahoinvointi ja väsymys on poissa. Syön siis aivan normaalia kotiruokaa ja säännöllisesti. Kilot lähtivät kerääntymään kun aloitin kolmivuorotyön, missä työnantaja ei vieläkään mahdollista ruokataukoa, mutta nyt minulla on evästä mukana läpi päivän, terapeutin kanssa pähkäiltiin mitä kaikkea voin kuljettaa mukana ja syödä kun ehdin. Ennen olin 8h syömättä, eikä töiden jälkeen ruoka maistunut juurikaan kun oli niin oksettava olo.

Vierailija
18/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kärsit masennuksesta. Eli masennus. Se on sulla se juurisyy, vai mitä?

Ihan sivumennen sanoen, vaikka masennus olisikin juurisyy, sitä ei kannata merkata vastaukseksi tällaiseen kyselyyn, jossa pitää nimetä vain yksi syy lihomiseen. Tällöin muut luulevat, että masennus olisi se ainoa syy, miksi lihoi, vaikka oikeasti se olikin se tekijä, joka johti lihomista edesauttavaan käyttäytymiseen.

Masennus on harvoin lihomisen varsinainen syy, vaan masennuksen lääkitseminen epäterveellisellä ravinnolla, ahmimisella tai päihteiden käytöllä on se lihomiseen johtava juttu. Yhtälailla masennus ei ole kuin harvoin laihtumisen syy, vaan se, että jotkut reagoivat masennukseen syömättömyydellä.

Vierailija
19/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin liikaa ja liian isoja annoksia. Join liikaa alkoholia. En liikkunut yhtään. Ei ole yhtä syytä.

Vierailija
20/48 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme selkeää tasavahvaa syytä:

- lopetin rankan liikunnan, mutta en justeerannut ruokavaliota vastaamaan muuttunutta kulutustasoa. Kai se on sitten tuo "Söin liikaa" (se olisi parempi muodossa "söin enemmän kuin kulutin")

- olin neljä kertaa raskaana ja joka kerran vauvakilot jäivät laitokselle, mutta imetysaikana lihoin 5-7 kg/laaki, koska muuten maidontulo olisi hyytynyt. Se on kai tuo "Tulin raskaaksi jnejne"-vaihtoehto.

- vastoinkäymisiä täynnä olevat vuodet ja niistä johtuva masennus. Suklaa auttoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän