Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en saisi elättää 20-vuotiasta lastani?

Vierailija
27.06.2016 |

Ei tuon ikäisen vielä tarvitse kantaa vastuuta itsestään. Äidin luona on ilmainen katto pään päällä (en todellakaan vaadi mitään vuokraa), ruoka aina valmiina eikä tarvitse tehdä kotitöitä. Joskus 23-25-vuotiaana voi sitten muuttaa pois jos haluaa.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opiskelijoilla ole rahaa joten ei ne voi maksaa mitään vuokria. Kaikkia asioita on hyvä oppia tekemään mutta ei se mikään perusedellytys ole eikä koti pidä olla mikään rangaistussiirtola ja jonka takia kotoa muutettuaan pitää hakea terapiaa. 

Vierailija
42/57 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut myös jättää kodin lapsilleen ja muuttavat itse uuteen asuntoon. Esim. jos talo on lapsille rakas niin se on parempi vaihtoehto kun myydä se ulkopuolisille. Ennakkoperintö on jo hyvä jättää tässä vaiheessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä noin ja noin karhunpalvelus jutut on ihan skeidaa. Itse muutin ollessani 25v. ja hyvin sujuu kaikki hommat. Perhettä on ja monta lemmikkiä.

Sisko muutti 17v. ja sillä menee todella huonosti.

Vierailija
44/57 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi on muuttamassa pois kotoaan kannattaa miettiä mitä saisivat jos perisivät nyt ja miettiä pystyykö sen antamaan.  Tätä mietittiin muinoin. 

Vierailija
45/57 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kotona niin että niin kauan saa ja pitää asua kotona kun opiskelee. Isä ei ollut paljon kouluja käynyt ja kannusti meitä siihen. Noh. Lähdin kotoa heti valmistuttuani 19v ja kyllä tehtiin omat osamme siskon kanssa kotitöistä. Jos ei tehty ei saanut rahaakaan. Kesätyö palkat saatiin pitää ja ostaa vaatteita niillä yms.

Omat pyykit piti pestä 12v alk ja siivota ja laittaa ruokaa. Kyllä vitutti silloin mutta kiitän nyt aikuisena:)

Vierailija
46/57 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupolvenvaihdos on hyvä miettiä jo ajoissa. Lapsi saa hyvän alun ja verot kevenee näin. 

Vierailija
47/57 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämässä ehtii kyllä tekemään kotitöitä tarpeeksi. Antaa vanhempien hoitaa ja sponsata niin kauan kun haluaa. 

Olen saanut tehdä kotitöitä ihan tarpeeksi, lapset myös tehköön oman osuutensa.

Minä en halua että lapseni joutuvat kotiorjiksi. Voivat sitten haksahtaa johonkin tyyppiin jollekka ryhtyvät tekemään sen saman kun mitä kotona ovat oppineet. Minä en ainakaan synnyttänyt lastani kenenkään kotipiiaksi. 

Sinähän tässä olet se kotipiika ja lapsistasi tulee samalaisia. Pahvi!

Oikeesti, on siinä se vaara olemassa. Mitä kotona on oppinut se jatkuu. Nainen voi vahingossa luulla että kotityöt on naisten työ ja elämän tehtävä 

Ja minkä mallin antaa kun tekee kotyöt aikuistenlastensa puolesta? Arvaan että kyseisen aivopierun päästäjä on äiti joka suojelee poikaansa tasa-arvolta, mitenkään muuten tuohon ei saa mitää logiikkaa.

Vierailija
48/57 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämässä ehtii kyllä tekemään kotitöitä tarpeeksi. Antaa vanhempien hoitaa ja sponsata niin kauan kun haluaa. 

Minä en halua että lapseni joutuvat kotiorjiksi. Voivat sitten haksahtaa johonkin tyyppiin jollekka ryhtyvät tekemään sen saman kun mitä kotona ovat oppineet. Minä en ainakaan synnyttänyt lastani kenenkään kotipiiaksi. 

Oikeesti, on siinä se vaara olemassa. Mitä kotona on oppinut se jatkuu. Nainen voi vahingossa luulla että kotityöt on naisten työ ja elämän tehtävä 

Ja minkä mallin antaa kun tekee kotyöt aikuistenlastensa puolesta? Arvaan että kyseisen aivopierun päästäjä on äiti joka suojelee poikaansa tasa-arvolta, mitenkään muuten tuohon ei saa mitää logiikkaa.

Miehet ovat kaikki samanlaisia. Vaimo otetaan pelkästään seksin ja kotitöiden tekijäksi, jos et ole sattunut huomaamaan. No, jossakin vaiheessa se valkenee sinullekin. 

Vierailija
49/57 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on poika eikö vain? Tytön heittäisit jo 18-v ulos.

Vierailija
50/57 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat kaikki samanlaisia. Vaimo otetaan pelkästään seksin ja kotitöiden tekijäksi, jos et ole sattunut huomaamaan. No, jossakin vaiheessa se valkenee sinullekin. 

ja siksi harva eronnut aikuinen nainen enää muuttaa miehen kanssa yhteen. Piikominen ei enää kiinnosta 

Vierailija
51/57 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei opiskelijoilla ole rahaa joten ei ne voi maksaa mitään vuokria. Kaikkia asioita on hyvä oppia tekemään mutta ei se mikään perusedellytys ole eikä koti pidä olla mikään rangaistussiirtola ja jonka takia kotoa muutettuaan pitää hakea terapiaa. 

Pitäähän se nuori aikuinen opettaa siihen että yhteisen kodin eteen joutuu tekemään jotain, asiat eivät tipahtele taivaasta. En ihmettele että monella nuorella on talouden- ja elämänhanllinta hukassa kun asenteet ovat tällaisia.

Vierailija
52/57 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän se nuori aikuinen opettaa siihen että yhteisen kodin eteen joutuu tekemään jotain, asiat eivät tipahtele taivaasta. En ihmettele että monella nuorella on talouden- ja elämänhanllinta hukassa kun asenteet ovat tällaisia.

eikä mikään ihme että iso joukko syö mielialalääkkeitä ja käy terapiassa kun koti on ollut kuin suoraan algatrazin vankilasta 

Vierailija
53/57 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu kun sillit purkissa niin pakkohan se on muuttaa pois kotoa mutta jos tilaa on tai nuori asuu vaikkapa paritalon toisessa päädyssa niin eihän siinä sitten mitään ongelmaa ole? 

Vierailija
54/57 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh, mun lapset saavat kyllä asua kotona niin kauan kuin haluavat, ja jos opiskelee niin saa myös täyden taloudellisen ylläpidon, mutta toivon kyllä, että osaan kasvattaa lapseni niin, että osallistuvat kotitöihin.

Vierailija
55/57 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska teet noin sille lapsellesi karhunpalveluksen.

Riippuu varmaan lapsesta. Minä muutin pois kotoa 21-vuotiaana ja siihen asti kyllä iskä maksoi kaiken, sain toki oman opintotuen, mutta siitä en maksanut mitään muuta kuin omia menojani, en juurikaan edes muistaakseni töitä tehnyt koulun ohessa/kesäisin. Kotitöitä ja ruokaa tein kyllä jonkin verran.

Ja tänä päivänä olen kuitenkin jo 10 vuotta onnistuneesti itseni elättänyt töissäkäyvä aikuinen ihminen.

Vierailija
56/57 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä noin ja noin karhunpalvelus jutut on ihan skeidaa. Itse muutin ollessani 25v. ja hyvin sujuu kaikki hommat. Perhettä on ja monta lemmikkiä.

Sisko muutti 17v. ja sillä menee todella huonosti.

Köyhyys jää helposti päälle. Parempi olisi kouluttautua 

Vierailija
57/57 |
27.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 21-vuotias ja asun vielä vanhempieni luona. Olen vuokratöissä (ja AMK:ssa), joten tuloni eivät ole tarpeeksi vakaat, jotta uskaltaisin muuttaa omilleni. Opintolainaa en halua ottaa. Nyt olisi tarkoitus etsiä toinenkin työ ja muuttaa ehkäpä talvella omaan kämppään. Kotitöitä olen tehnyt aina ja autan muissakin asioissa. Ruoka ja asuminen ovat minulle ilmaisia mutta kaiken muun (vaatteet yms.) olen maksanut jo usean vuoden itse.

Äitini mielestä saisin asua kotona vaikka kouluni loppuun asti mutta tietenkin tekee mieli jo omaan kotiin. Vanhempani ovat erittäin auttavaisia ja tukevat enkä todellakaan näe sitä negatiivisena asiana. Olen enemmän kuin kiitollinen kaikesta ja on ihana tietää että heidän puoleensa voi kääntyä mikäli tarvitsee.

Suomessa ja muissa Pohjoismaissahan muuten muutetaan keskimäärin tosi aikaisin kotoa muihin eurooppalaisiin verrattuna, esimerkiksi saksalaiset ystäväni asuvat edelleen vanhempiensa luona (Saksassa saa lapsilisää 25-vuotiaaksi mikäli asuu kotona ja opiskelee) ja heidän mielestään siinä ei ole mitään ihmeellistä, mikäli asuu vaikka 24-vuotiaana kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme