Miksi en saisi elättää 20-vuotiasta lastani?
Ei tuon ikäisen vielä tarvitse kantaa vastuuta itsestään. Äidin luona on ilmainen katto pään päällä (en todellakaan vaadi mitään vuokraa), ruoka aina valmiina eikä tarvitse tehdä kotitöitä. Joskus 23-25-vuotiaana voi sitten muuttaa pois jos haluaa.
Kommentit (57)
Provohan tuo aloitus on :) , mutta on siinä asiaakin. Itse olen avustellut opiskelevia nuoria tarpeen mukaan. Kysyn välillä, millainen rahatilanne on, tarvitsevatko raha-apua. Tuttavissani on kuitenkin sellaisiakin vanhempia, jotka ajattelevat, että kotoa pois muuttaneita aikuisia ei tarvitse enää auttaa ja ovat hyvinkin jyrkkiä siinä suhteessa. Miten täällä av-palstalla suhtaudutaan asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämässä ehtii kyllä tekemään kotitöitä tarpeeksi. Antaa vanhempien hoitaa ja sponsata niin kauan kun haluaa.
Olen saanut tehdä kotitöitä ihan tarpeeksi, lapset myös tehköön oman osuutensa.
Minä en halua että lapseni joutuvat kotiorjiksi. Voivat sitten haksahtaa johonkin tyyppiin jollekka ryhtyvät tekemään sen saman kun mitä kotona ovat oppineet. Minä en ainakaan synnyttänyt lastani kenenkään kotipiiaksi.
Sinähän tässä olet se kotipiika ja lapsistasi tulee samalaisia. Pahvi!
Näin parikymppisenä pidän tuommoista elättämistä "vääränä". Sen ymmärrän jos lapsesi on erityislapsi, mutta muuten ajattelen että lapsella (aikuisella ihmisellä) on jämähtänyt aikuistuminen teinivaiheeseen. Minusta se kuuluu tuohon ikään viimeistään että aletaan elämään omaa elämää. Itse koin sen niin tärkeäksi kehitysvaiheeksi kun alkoi rakentamaan omaa arkea ja kotia.
Toki kotona saa asua pitempäänkin mutta silloin pitää jo aikuisen ihmisen ottaa vastuuta kodin pyörittämisestä eikä vain sluibailla kuin teini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämässä ehtii kyllä tekemään kotitöitä tarpeeksi. Antaa vanhempien hoitaa ja sponsata niin kauan kun haluaa.
Olen saanut tehdä kotitöitä ihan tarpeeksi, lapset myös tehköön oman osuutensa.
Minä en halua että lapseni joutuvat kotiorjiksi. Voivat sitten haksahtaa johonkin tyyppiin jollekka ryhtyvät tekemään sen saman kun mitä kotona ovat oppineet. Minä en ainakaan synnyttänyt lastani kenenkään kotipiiaksi.
Sinähän tässä olet se kotipiika ja lapsistasi tulee samalaisia. Pahvi!
Oikeesti, on siinä se vaara olemassa. Mitä kotona on oppinut se jatkuu. Nainen voi vahingossa luulla että kotityöt on naisten työ ja elämän tehtävä
ja hyi, rupeavat sitten palvelemaan jotain urpoa joka makaa sohvalla piereskellen. Never, siihen ei pidä ryhtyä
Tottakai teet kuten teidän perheelle sopii. Oma nuoreni oli kävi töissä 20 - 23 vuotiaana. Asui kotona, hoiti oman pyykkinsä ja huoneensa. Muuta en vaatinut. Ja eräänä päivänä hän sanoi, että on saanut vuokra-asunnon ja muuttaa sinne. Hyvin on pärjännyt, sai kotona asuessaan säästettyä vähän pesämunaa. Myöhemmin opiskeli, valmistui ja sai töitä. Ja on osannut asiansa hoitaa ihan itse. En siis paaponut pilalle. Kukin tavallaan.
Missä luki ettei ap:n lapsi tee mitään? Itse asuin kotona 24 vuotiaaksi, tein ruokaa, kotityöt yms. Autoa käyttäessäni maksoin omat bensat, kävin välillä itse kaupassa omalla rahalla ostamassa sellaisia ruokia kuin halusin. Vaihtoehto olisi ollut kituuttaa opintotuella 4v läpi amk:n, todennäköisesti olisin asunut parin km säteellä kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vanhempani elättivät n. 23 vuotiaaksi että muutin pois kotoa. Opiskelin kyllä vielä, ja vanhempani eivät olisi halunneet että muutan, koska ei ollut kovin paljon tuloja. Ihan hyvin tässä on eletty ja työelämässä ollaan ihan koulutusta vastaavassa ammatissa. En juurikaan tehnyt kotitöitä tai ruokaa. Mutta hyvimpäs tuo asunto näyttää pysyvän siistinä ja ruokaa tulee tehtyä. Minusta on vain hienoa jos vanhemmat pystyvät sen verran avustamaan lastaan ettei tarvitse ottaa opintolainaa ja valmistuttua aloittaa sen maksamista.
Miten te kehtaatte? Aikuiset ihmiset elää kuin pikkulapset, eivät osallistu kotitöihin, vaan antavat vanhempien huolehtia ruuat ja pyykit.
Miksi pitäisi osallistua kotitöihin? Siivooja käy siivoamassa, pyykit pesee kone ja kun jokainen saa likaiset astiat koneeseen, on jo iso osa siistinä. Ruuanlaitto voi olla isän rakas harrastus, johon ei muita kaivata mukaan.
Menehän siitä jo leikkipuistoon, puistoruokailu alkaa kohta. Käy kuitenkin pisulla ensin, ja ota sadevaatteet mukaan ;). Pane kännyllä viesti, kun olet puistossa.
Miksi ei saisi nauttia hotellitason elämästä, jos vanhemmat sen tarjoavat? Monelle nuorelle miehelle vastaavan antaa tyttöystävä, jonka mielestä tie miehen sydämeen käy kodinhoidon kautta.
p.s.
jotka piikoja lapsistaan haluu, yrittäkää saada niistä lesboja
pyrittekö saamaan lapsistanne hyviä pakolaisvaimoja???? Senkö takia tämä ketju????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vanhempani elättivät n. 23 vuotiaaksi että muutin pois kotoa. Opiskelin kyllä vielä, ja vanhempani eivät olisi halunneet että muutan, koska ei ollut kovin paljon tuloja. Ihan hyvin tässä on eletty ja työelämässä ollaan ihan koulutusta vastaavassa ammatissa. En juurikaan tehnyt kotitöitä tai ruokaa. Mutta hyvimpäs tuo asunto näyttää pysyvän siistinä ja ruokaa tulee tehtyä. Minusta on vain hienoa jos vanhemmat pystyvät sen verran avustamaan lastaan ettei tarvitse ottaa opintolainaa ja valmistuttua aloittaa sen maksamista.
Miten te kehtaatte? Aikuiset ihmiset elää kuin pikkulapset, eivät osallistu kotitöihin, vaan antavat vanhempien huolehtia ruuat ja pyykit.
Miksi pitäisi osallistua kotitöihin? Siivooja käy siivoamassa, pyykit pesee kone ja kun jokainen saa likaiset astiat koneeseen, on jo iso osa siistinä. Ruuanlaitto voi olla isän rakas harrastus, johon ei muita kaivata mukaan.
Miksi ei saisi nauttia hotellitason elämästä, jos vanhemmat sen tarjoavat? Monelle nuorelle miehelle vastaavan antaa tyttöystävä, jonka mielestä tie miehen sydämeen käy kodinhoidon kautta.
Niin, kerro sinä, mikä saa sinut passaamaan miestä ja lapsia. Nykyajan tyttöystävät käyvät töissä ja joutuvat ihan itse tiskaamaan ja siivoamaan. Sitten valittavat tälläkin foorumilla, kun lapsen isä ei tee mitään vaan elää kuin hotellissa.
Öööö, verottaja kieltää sen. Palveluksista pitää maksaa verot ja sos. maksut
Olen mummoikäinen ja seuraan huolestuneena nykymenoa. Parikymppisenä olin jo opiskelujen takia muuttanut pois kotoa, mutta kotona käydessäni osallistuin itsestään selvästi kotitöihin kuten jo vuosia ennen pois muuttoa. Alle 10-vuotiaana ei tarvinnut juurikaan osallistua kotitöihin mitä nyt pikkuveljeä paimentaa ja viihdyttää, että äiti sai rauhassa puuhailla. Mutta aika pian alkoi tulla ensin tiskivuoroja ja mattojen puistelua ja lattian lakaisua. Ja kun sain oman huoneen, niin sen siivoaminen oli tietysti omalla vastuullani. Kun ikää karttui, aloin myös laittaa yksinkertaisempia ruokia ja osallistua pyykinpesuun, kouluaikana vähemmän, loma-aikoina päivittäin. Ja kesällä tuli lisäksi kasvimaan hoito. Juhannukseen mennessä piti saada iso kasvimaa ja kukkapenkit kitkettyä edustuskuntoon! Porkkananharvennusta inhosin sydämeni pohjasta eikä perunamaan kitkeminenkään ollut lempipuuhaani, mutta tehdä piti "Jos kerran meinaat talvella perunoita ja juurikasveja syödä" kuului perustelu. Kun olin jo aikuinen, lähti äitikin kodin ulkopuolelle töihin, joten kotona käydessäni lankesivat kotihommat minulle. Muutamina kesinä asuin kotona ja kävin kesätöissä. Olisin halunnut osallistua rahallisesti taloudenpitoon, mutta vanhemmat olivat sitä mieltä, että on järkevämpää säästää rahat talveksi. Tein sitten entistä enemmän kotitöitä, sillä enhän enää aikuisena voinut olla vanhempieni elättinä.
Laki kieltää ilmaistyön teon. Opetatte lapsistanne veronkiertäjiä:)
Opiskelijoilla pitäisi ainakin olla kotitöistä vapautus. Eri juttu niillä jotka pitävät välivuotta
Suomalainen on kateellinen jopa omille lapsilleen:)
Italiassa muuttavat pois vasta 28 vuotiaina joten repikää siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella on kotoa muutettuaan heti varaa palkata siivooja ja syödä ulkona, ei kai tuossa mitään. Tavallisesti kuitenkin on palvelus lapselle opettaa siivoamaan, pyykkäämään ja kokkaamaan. Niitä oppii vaan tekemällä
Lapselle pitää opettaa asiat, joilla hän pärjää itsenäisessä elämässä. Kotityöt, ruuanlaitto, kodin siistinä pitäminen, vaatteidensa pesu, lakanoidensa vaihtaminen kuuluu näihin. Aika pihalla on ihminen joka pumpulista lähtee aikuisena ensimmäisen kerran yksin asumaan. Aika onneton on myös ihminen, joka ei ole oppinut tienaamaan ja käyttämään omat rahansa. Eläminen pitää oppia sovittamaan siihen mihin on varaa.
Vanhempi joka ei lempeästi ja päättäväisesti edellytä näitä lapsiltaan, tekee näille karhunpalveluksen. Sellainen vanhempi haluaakin että he ovat hänestä riippuvaiset, että hän on edelleen tärkeä, että he eivät lähdekään kotoa.
Tarkoitus on, että lapset lentävät pesästä. 18-20 on juuri hyvä ikä siihen, ja siihen pitää rohkaista vaikka vähän tuuppimalla.
Kakarat provoilee. Menevät sitten näyttämään äidille että katso miten vauvapalstallakin mammat hoitaa 25 vuotiaiden pyykit ja petaa niiden pedit ettei piltillä tule paha mieli kun elämä on liian vaativaa.