Lapsella hammaslääkäri tänään ja tiiän, että siitä tulee kamalaa...
Poika pelkää hirveästi ja laittaa suunsa kiinni. Lahjomiset, uhkailut tai mitkään eivät auta, koska lapsi on niin hysteerinen, että ei pysty ajattelemaan.
Mutä voisin tehdä, vinkkejä? Aika on päivystysaika, valmistautua ei ole voinut enkä tiedä kuka on hammaslääkärinä.
Kommentit (28)
Taidatte käydä yksityisellä... :/
Ap
Esilääkitys, en tosin tiedä saatko sitä enää näin pienellä varoitusajalla, mutta soita ja kysy!
Miten hammaslääkäipelko ja lääkäripelko istutetaan? - Vanhemmat sen tekevät.
Just joo. Päivystysaika, hampaissa jo ongelmaa ja pelkäävä lapsi. Huonoin mahdollinen yhdistelmä. Jos se ei avaa suutaan niin hampaita ei voida hoitaa, niin yksinkertaista se on. Nukutus on kai ainoa vaihtoehto, ja sitä tuskin julkisella saa.
Tsemppiä!
Joskus lapsi voi yllättää. Positiivisesti.
Jaa-a. Mun lapsi pelkää hysteerisesti mahdollista kipua. En tiiä miten olen sen siihen istuttanut. Mielestäni olen suhtautunut ihan normaalisti ja kohtuullisest pieniin tapaturmiin ja semmosiin. Lapsen kanssa ei ole tarvinnut juuri käydä lääkärissä eikä hammaslääkärissä.
Ap
Sanoin kyllä puhelimessa, että lapsi pelkää. Tiedän, että tämä on huonoin mahdollinen yhdistelmä, mutta minkäs teet nimenomaan akuutissa tilanteessa??
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Mun lapsi pelkää hysteerisesti mahdollista kipua. En tiiä miten olen sen siihen istuttanut. Mielestäni olen suhtautunut ihan normaalisti ja kohtuullisest pieniin tapaturmiin ja semmosiin. Lapsen kanssa ei ole tarvinnut juuri käydä lääkärissä eikä hammaslääkärissä.
Ap
Kipeäähän siellä varmaan tulee ottamaan, jos on hammassärkyä tms. Puudutus sattuu joka tapauksessa enemmän tai vähemmän ja jos hammas on tulehtunut niin ei välttämättä edes vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hammaslääkärissä käydään tarkastuksissa, eikä mennä vasta sitten kun on jo reikä hampaassa. Kumma että samat tyypit jotka pelkää hammaslääkäriä yleensä luistaa myös hampaiden pesusta. Lapsen kohdalla tämä on tietysti vanhemman vastuulla. Luulisi, että erityisen paljon kiinnostaisi hoitaa sitten itse niitä hampaita ettei tarvitse mennä paikkauttamaan reikiä.
Kuinka nuori lapsi on? Meillä ei ollut mitään ongelmaa. nyt kohta 20 vee ja ei ole ollut reikiä , tosin ei oo nyt käynyt ainakaan vuoteen.
Kamalaa, että lapsille saadaan aikaan reikiäkin jopa alle kouluikäisenä! Siinä ei ole paljoa ruoka-ajoista pidetty kiinni eikä hampaita harjattu.
Nykyvanhemmissakin tuntuu olevan hirveästi ihmisiä, jotka kuvittelevat, että vain karkista tulee se happohyökkäys. Tulee ruisleivästkin. Limuhörpystä. Omenasta, palasta keksiä, maitolasillisesta. Jos jatkuvasti noukitaan suuhun jotakin pientä, hampaat likoavat koko päivän.
Että pilkatkaapa vain jääkaappinatseja rytmimammoja, kun pitelette karjuvaa kolmevuotiasta hammaslääkärissä reikineen.
Kyseessä ei ole reikä. Meidän kunnassa ei ainakaan ole mitää vuosittaisia tarkastuksia. Eka käynti oli joskus 1-vuotiaana, mutta eipä noita sen jälkeen ole juurikaan kertynyt.
Ap.
PS. Miksi syyllistätte? Kysyin vinkkejä. Oletteko hammaslääkäreitä itse?
Miten ihmeessä lapsi on edes ajautunut tuollaiseen tilanteeseen. Että päivystykseen pitää mennä? Jos hoitaa lapsen hampaat eikä tartuta lapseen kariesta, ei lapsella hampaat reikiinny eikä silloin tarvita päivystyksen palveluita! Tietty jos kyseessä on tapaturma jota menette hoitamaan, niin sitten lopetan paasauksen tähän.
Mä pelkäsin lapsena hammaslääkäriä hullun lailla. En avannut suuta ja kun se väkisin avattiin, purin hammaslääkäriä. Lähti hammaskin siinä samalla.:(
Ala-asteella en sen jälkeen hammaslääkärissä käynyt ja yläasteella ja lukiossa yhteensä kerran. Päälle parikymppisenä oli pakko mennä kun viisaudenhammas oli niin kipeä ja revittiin pois. Koskaan ei ole ollut reikiä. Varmaan koska hoidan hyvin hampaat ettei tarvitse käydä hammaslääkärissä, hah.
Lohduta itseäsi että aikuisena lapsi ei enää pelkää tai ettei se ole ainakaan sinun huolesi jos pelkää.
Tässä tilanteessa ei voi mitään. Miksi varasit ajan jos tiedät mut on tulossa? Anna olla vaan, hammas tippuu pois tai lapsi anelee lääkärille pääsyä kun ei enää kestä.
Miksi menette päivystykseen, jos ei ole särkyä aiheuttava reikä?
"Ei ole tarvinnut käydä hammaslääkärissä???" Siellä käydään ENNALTAEHKÄISEVÄSTI ja säännöllisest tarkistuksisssa, eikä sitten vasta kun leegot tippuu!
4, joo ja ei. Oma hammaslääkäripelko ei johtunut lainkaan vanhemmistani vaan kouluhammaslääkäristä, joka ei vahingossakaan tarjonnut puudutetta lapsille ja oli muutenkin kovakourainen. Siksipä en yläasteen jälkeen käynyt 10 vuoteen hammaslääkärissä, ennen kuin yksi hammas mureni suuhun ja toiseen tuli sentin halkaisijaltaan oleva reikä (tähän piti tehdä juurihoito). Julkinen mokasi hoidon, joten sen jälkeen olen käynyt yksityisellä, rahaa menee mutta ainakin osaavat hommansa ja pelko on kadonnut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi menette päivystykseen, jos ei ole särkyä aiheuttava reikä?
No kyseessä on pienen tapaturman, heiluvan hampaan ja kivun yhdistelmä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ole reikä. Meidän kunnassa ei ainakaan ole mitää vuosittaisia tarkastuksia. Eka käynti oli joskus 1-vuotiaana, mutta eipä noita sen jälkeen ole juurikaan kertynyt.
Ap.
PS. Miksi syyllistätte? Kysyin vinkkejä. Oletteko hammaslääkäreitä itse?
En ole hammaslääkäri, mutta lapsilla ei ole ollut reikiä eikä lääkäripelkoa. Syynä varmasti se, että olen kannustanut lääkärille iloisesti ja ylpeydellä. Hammaslääkärillekin on menty näyttämään upeita, kiiltäviä hampaita, jotta saa laskea montako niitä jo onkaan. Ja niin edelleen.
Omalla olemuksellani viestittänyt, että muilla lääkärireissullakin on ihan hienoa. Saa kuulla sydämen pumputusta ja valolla kurkistetaan korvaan jne. Lääkäri voi hoitaa, niin olo helpottuu.
Ei ole kammoja, ei ole reikiä.
Meillä hammaslääkäri antaa ilokaasua lapselle. Toimii! :)