En voi mennä naimisiin sukunimen takia!
Mielestäni aviomiehellä ja vaimolla kuuluu olla sama sukunimi. Tämä on mielipiteeni, ja sitä kuuluu kunnioittaa.
Olemme ajatelleet siis mennä naimisiin avomieheni kanssa. Ongelma on siinä, että olemme kummatkin Suomeen muuttaneita slaavilaisia (tapasimme kuitenkin vasta Suomessa ja kummallakin meistä on vain Suomen kansalaisuus). Slaavilaiset nimet menevät niin, että naisella ja miehellä on yhden kirjaimen ero sukunimessä. Naisten sukunimi loppuu aina A:han, miehen joko i:hin, v:hen tai n:nään (harvoin y:hyn, riippuen siis sukunimestä ja maasta).
Jos menemme naimisiin, minun sukunimeni tulisi loppumaan i:hin, eli minulla olisi MIEHEN sukunimi! En missään tapauksessa halua, että sukunimeni perusteella olisin mies alkuperäisessä maassani.
Tämän takia minä en voi mennä naimisiin. Mitä teen?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Kiinnosti sen verran tämä, että pikaisen googlauksen tuloksena löytyi Finlexistä seuraava:
3) jos hakijalla on kansalaisuutensa, avioliittonsa tai muun erityisen seikan perusteella yhteys vieraaseen valtioon ja hakijan esittämä uusi sukunimi vastaa sanotussa valtiossa noudatettua nimikäytäntöä.On siis ihan lain mukaan mahdollista muuttaa sinun nimesi tuoksi a-päätteiseksi, onnea naimisiinmenosta! :)
-se aikaisemmin opiskelukaveristaan kertonut
Kiitos!❤
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi et voi sitä a kirjainta lisätä sinne loppuun ?
Siis tässä sukunimessä ei tule a:ta loppuun vaan a i:n tilalle. Suomessa ei ole mahdollista.
Ap
Ei teidän pakko ole Suomessa mennä naimisiin?
Nyt on kyllä prioriteetit kohdallaan! Ehkä parempi jos tosiaan ette mene naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et halua sitä etkä tätä. Mitä sä oikein haluat? Ei mikään ratkaisu sulle kelpaa.
Mietin voiko Suomessa kiertää tuota lakia mitenkään?
Ap
Voi, on kerrottu tässä ketjussa jo aiemmin.
Kiinnosti sen verran tämä, että pikaisen googlauksen tuloksena löytyi Finlexistä seuraava:
3) jos hakijalla on kansalaisuutensa, avioliittonsa tai muun erityisen seikan perusteella yhteys vieraaseen valtioon ja hakijan esittämä uusi sukunimi vastaa sanotussa valtiossa noudatettua nimikäytäntöä.
On siis ihan lain mukaan mahdollista muuttaa sinun nimesi tuoksi a-päätteiseksi, onnea naimisiinmenosta! :)
-se aikaisemmin opiskelukaveristaan kertonut