Miten helpottaa liikunnan aloituksesta johtuvia kipuja?
Kysymys oli oikeastaan jo otsikossa. Olen aloittanut liikunnan, näin aluksi teen 8-10km kävelylenkkejä. Aiemmin olen ollut sohvaperuna, joten tietysti se tuntuu jaloissa.
Pystyykö noita kipuja jotenkin vähentämään vai onko vaan odotettava, että elimistö tottuu? Omaa syytähän tämä on, kun ei ole tullut liikuttua säännöllisesti, ihan vaan ne pakolliset.
Kommentit (47)
Lihasten verryttely ennen ja venyttely jälkeen liikunnan. Muutenkin säännöllinen venyttely auttaa.
Magnesium. Mä otan sitä liikunnan alussa aina vähän liikaa, koska se auttaa oikeasti. Toinen on venyttely. Se kannattaa tehdä ja kunnolla.
Minä aloitin myös mutta teen aluksi vain 4 km ja parin kilsan iltakävelyitä.
Tottuu ajan kanssa ja nyt et sitten lopeta ettei tarvi taas aloittaa alusta 😊
Venyttely, hieronta, oikea ruokavalio ja tieto siitä, että kestämällä kipua parannat elämänlaatuasi pidemmällä tähtäimellä.
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin myös mutta teen aluksi vain 4 km ja parin kilsan iltakävelyitä.
Alapeukuttajalle tiedoksi että olen ollut melkein vuodepotilaana. Aloitin vielä tuostakin lyhyemmällä kävelyllä.
Venyttely!
Lisäksi mulla auttoi kun lenkin jälkeen suihkutin vuorotellen kylmää ja kuumaa jaloille. Olen pari kertaa aloittanut juoksuharrastuksen ja tuo vuoroin kylmällä ja kuumalla suihkuttelu auttoi merkittävästi.
Olen myös aloittanut kävelyn ja nautin todella paljon koska lisänä ovat upeat pelto/lehtomaisemat kaupungin laidalla. Tätä ennen sain inspiraation alkaa syödä terveellisemmin: paljon vihanneksia, enemmän hedelmiä, vähemmän makeaa. Erona aikaisempiin ruokavaliomuutosyrityksiin oli että tämä tapahtui täysin luonnollisesti eikä väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Tottuu ajan kanssa ja nyt et sitten lopeta ettei tarvi taas aloittaa alusta 😊
Joo ei ole tarkoituskaan luovuttaa, ei kivut nyt enää niin pahoja ole kun ekojen kertojen jälkeen, mutta edelleen tietää liikkuneensa enemmän
ap
Niin ja lyhyemmät lenkit ei nyt ehkä ole vaihtoehto. Nautin noista lenkeistä, koska saan katsella luontoa ja tuo on myös ainoa hetki, jolloin saan olla itsekseni ilman, että joku lapsista pyytää millon mitäkin.
Kiitos myös muista vinkeistä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Venyttely!
Lisäksi mulla auttoi kun lenkin jälkeen suihkutin vuorotellen kylmää ja kuumaa jaloille. Olen pari kertaa aloittanut juoksuharrastuksen ja tuo vuoroin kylmällä ja kuumalla suihkuttelu auttoi merkittävästi.
Mä aloitin kanssa hölkkäämisen kun kyllästyin pelkkään kävelyyn ja mulla särkee polvet ja säären sisäsyrjät just polven alapuolelta niin että nyt sitten kävelykin tekee oikeasti kipeää. Ja joo, ihan täys sohvaperuna olen ollut ja nyt sitten käynyt puolisen vuotta rivakoilla kävelylenkeillä mutta juokseminen on se tavoite. Ja hyvin se sujuukin, kunto siis riittää ihan ok, mutta nämä polvet..
Täytyy testaa tota kylmä/kuumasuihkuttelua mutta onko vinkkiä miten noita sääriä saa venytettyä? Ja meneekö tuo polvikipu ohi jos vaan kivusta välittämättä jatkan?
Minulla auttoi kun käytin pitkiä kompressiosukkia kävelyillä (sukat tuli polven alapuolelle). Jalat ei olleet niin rasittuneen oloiset ja väsyneet jälkeenpäin kuin ilman sukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venyttely!
Mä aloitin kanssa hölkkäämisen kun kyllästyin pelkkään kävelyyn ja mulla särkee polvet ja säären sisäsyrjät just polven alapuolelta niin että nyt sitten kävelykin tekee oikeasti kipeää. Ja joo, ihan täys sohvaperuna olen ollut ja nyt sitten käynyt puolisen vuotta rivakoilla kävelylenkeillä mutta juokseminen on se tavoite. Ja hyvin se sujuukin, kunto siis riittää ihan ok, mutta nämä polvet..
Täytyy testaa tota kylmä/kuumasuihkuttelua mutta onko vinkkiä miten noita sääriä saa venytettyä? Ja meneekö tuo polvikipu ohi jos vaan kivusta välittämättä jatkan?
Mua kiinnostaa kans, on nimittäin ihan sama juttu plus mulla särkee myös nilkat. Kävely itsessään ei tunnu enää oikein missään joten juoksuksi oli pakko pistää mutta nyt sitten sattuu "luihin" eikä oikein vieläkään tunnu lihaksissa.
Jo esitettyjen lisäksi: onhan sulla kunnon kengät?
Olet aloittanut liikunnan liian rankasti. Kipu on hälytysmerkki, anna keholle enemmän aikaa tottua liikuntaan ja rasitukseen ja helpota suoritusta. Puoli tuntia liikuntaa kerrallaan riittää aluksi. Muista nesteyttää itseäsi ja syödä puolen tunnin sisällä liikunnasta jokin proteiini- ja hiilihydraattipitoinen palauttava välipala. Väsyneenä ja kipeänä ei pidä lähteä liikkumaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venyttely!
Kannattaa varmaan käydä fysioterapeutilla.
Onko sinun mahdollista päästä uimahalliin? Uinti tai vesijuoksu olisivat loistavia keinoja totuttaa keho liikuntaan! Aika taituri saat olla jos onnistut itsesi vedessä telomaan.. Vedessä tuntee itsensä niin ihanan kevyeksi eikä siellä liikkuminen tunnu samalla lailla rääkiltä kuin maalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venyttely!
Mua kiinnostaa kans, on nimittäin ihan sama juttu plus mulla särkee myös nilkat. Kävely itsessään ei tunnu enää oikein missään joten juoksuksi oli pakko pistää mutta nyt sitten sattuu "luihin" eikä oikein vieläkään tunnu lihaksissa.
http://www.juoksija-lehti.fi/Harjoittelu/Terveysjavammat.aspx
Putkirullaus/foam rolling auttaa myös, rulla ei ole kovin kallis. Ihan ehdoton mulle jalkapäivien jälkimainingeissa...
Esim sillä, että teet lyhyempiä lenkkejä, etkä edes joka päivä.