Sekundaarinen lapsettomuus?
Olen seurannut lähipiirissä, että kaikki samassa leikkipuistossa käyvät äidit (oma lapsi nyt 3 v) ovat saaneet toisen lapsen tai ovat nyt raskaana. Arviolta n. 10-15 tuttua siis. Samoin kaikki ystäväni, kaikilla on vähintään 2 lasta. Kuinka yleistä tuo sekundaarinen lapsettomuus on? Kun tuntuu että aika hravassa ovat ne 1 lapsiset perheet.
Itse en uskalla edes yrittää, kun luulin että toisen lapsen saaminen on tosi vaikeaa. En ole halunnut pettyä, joten kerran kuukaudessa kun seksiä on kondomi käytössä. Ja ne tuntemani äidit ovat monet jo 40 v joten ikäkään ei näköjään vaikuta niin paljon kuin sanotaan?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään "sekundaarista lapsettomuutta" Joko sinulla on lapsi tai ei ole.
Se tarkoittaa sitä ettei saa toista lasta vaikka yrittää.Olen kuullut että se on yleistä, ja paljon siitä puhutaan. Ihmettelen sen takia asiaa kun kaikki ketkä tunnen ja tiedän ovat sen toisen saaneet nopeasti vielä 40 vuotiaanakin.
Meillä on sitten tertiääristä lapsettomuutta. Haluttaisiin kolmas lapsi mutta ei meinaa onnistua. En kyllä ole kehdannut kellekään valittaa.
Ei ehkä kannata käyttää lapsettomuus -termiä jos ei edes yritä?
Ihan sattumaa, että tunnet vain ihmisiä, joilla on onnistunut lasten saaminen. Minä tunnen taas paljon yksilapsisia perheitä, jotka eivät onnistu saamaan toista (ei ole vanhempien iästä kiinni).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa sitä ettei saa toista lasta vaikka yrittää.Olen kuullut että se on yleistä, ja paljon siitä puhutaan. Ihmettelen sen takia asiaa kun kaikki ketkä tunnen ja tiedän ovat sen toisen saaneet nopeasti vielä 40 vuotiaanakin.
Minulla on mies mutta en saa toista miestä vaikka etsin... Olen sekundaarinen sinkku!
Sinulla on lapsi = Sinä et ole lapseton.
Siis haluaisit toisen lapsen, muttet uskalla jättää ehkäisyä pois, koska pelkäät ettet tule raskaaksi? Raskaaksi tuleminen on aika epätodennäköistä jos käytätte kumia... Voisitteko vaan jättää ehkäisyn pois ja elää ihan normaalia elämää. Tulee jos on tullakseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on mies mutta en saa toista miestä vaikka etsin... Olen sekundaarinen sinkku!
Sinulla on lapsi = Sinä et ole lapseton.
Sekundääristä lapsettomuutta on olemassa. Siitä voi lukea vaikka Väestöliiton tai simpukan sivuilta, jos ei muuten usko.