Kokopäivätyössä mutta aina rahat loppu?
Olen lähihoitaja ja asun Helsingissä. Yksi lapsi, asumme kolmiossa. Olenn eronnut ja saan elareita 180 e kk. Vuokra on 830 e kk kaupungin vuokra-asunnosta, nettopalkkaa saan n. 1700 e kk lisineen (en tee yövuoroja). Tuntuu, että rahat ovat aina loppu, vaikka meille jää elämiseen lapsen kanssa laskujen jälkeen n. 900 e kk. Toki tuosta menee bussilippu. Ei ole varaa lomailla, pitää autoa, vuokrata mökkiä tms. Tiedän, ettei lähihoitajana kannatta haaveille hyvästä elintasosta enkä havittele Thaimaan matkoja mutta jonnekkin olisi kiva vaikka lomalla mennä kun työssäkin käyn. Ei vaan ole varaa vuokrata mökkiä ja ei ole sitä autoa... lomamatka maksaisi meille n. 500 e / vko ja käyttörahat päälle, ei riitä rahtat.
Onko muita, keitä masentaa sama asia? Tuntuu, ettei voi säästää tai odottaa mitään parempaa tulevaisuudelta, hankkia omistusasuntoa tai autoa. Mitä järkeä tässä työnteossa on? Voisi hankkia toisen ammatin, mutta missä tienaisi paremmin, tienaako esim. tradenomi toimistotyössä paremmin? Sairaanhoitaja ei tienaa kuin 150 e kk nettona enemmän joten sitä ei kannata opiskella.. Antakaa vinkkejä, miten voisin parantaa meidän elämänlaatuamme, otan vinkit vastaan.Mitä opiskelisin jotta saisin paremman palkan? Yövuoroja en halua tehdä kun en halua laittaa lasta päiväkotiin yöhoitoon, isänsä ei halua hoitaa öisin.
Kommentit (75)
Juuri tänään katsoin päiväristeily Helsingistä Tallinnaan lähdöt la 25.6 ja su 26.6 10€/hlö. Maissa aikaa 4 tuntia ja laivamatka 2,5h/suunta. Siinä olisi ainakin yksi tosi edullinen retki. Mutta varmaan sekin sinulle liian vaivalloista kun kukaan ei kotiovelta hakisi ja vie terminaaliin.
Oma-aloitteinen ihminen saavuttaa elämässä enemmän kuin kaltaisesi passiivinen joka odottaa että kaikki pitää saada mitä haluaa. Ja sitten vedetään itkupotkuraivarit kun ei saadakaan mitä halutaan. Tiedätkö kuinka moni ihminen elää vuodesta toiseen säästökuurilla kun rahat on tiukilla. Moni kiljuisi riemusta noilla sinun nettotuloillasi!
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen vaihtamaan alaa. Olin itsekin aikoinaan yksinhuoltajana hoitoalalla ja eihän sillä liksalla tehty muuta kuin selvittiin päivästä toiseen. Päätin vaihtaa it-alalle ja päivääkään en ole katunut.
Miten käytännössä suoritit alanvaihdoin? Opiskelitko jonkin IT-alan tutkinnon (minkä?) vai opiskelitko itsenäisesti vai mitä? Anteeksi että utelen, mutta itseänikin kiinnostaisi!
Ymmärrän kyllä ap:ta siinä mielessä että itsellänikin on pieni palkka, juuri tuo 1700 e netto. Ja se harmittaa tosi paljon. Mutta kyllä mä siitä säästöön saan, kun nuukasti elelen. Tuntuu oudolta että et ikinä, koskaan, milloinkaan saa säästöön edes muutamaa hassua satasta jolla voisitte reissata. Mites esim kesälomarahat, mihis ne kuluu? Minusta tuntuu että ongelma on nyt että vaadit liian hyvää elintasoa tuloihisi nähden. Ruokakulut on ainakin valtavat. Onko pakko olla luomua? Onko pakko olla koko ajan uusia vaatteita? Voisiko asunnon koosta nipistää, uskoisin että kaksiokin voisi teille riittää?
Elät yli varojesi. Ei lähihoitajan palkalla pysty kauaa ylläpitämään lääkärin elintasoa. Kyse on valinnoista, ei siitä etteivätkö tulosi riittäisi. Jos kaikkea ei voi saada, on priorisoitava.
Ohis, meillä on 2 aikuista ja teini, ruokaan menee 400 kuussa.
Olen ap:n kanssa samaa mieltä sh:n ja lh:n palkan eroista. Olen itsekin lh ja toisaalta haluaisin opiskella sh:ksi mielenkiintoisempien työtehtävien vuoksi. En vain näe mitään järkeä opiskella vielä kolmea vuotta ja nettopalkka nousisi juuri tuon satasen-pari. Vastuuta sen sijaan tulisi kohtuuttomasti lisää. Itsekin suunnittelen alanvaihtoa. En muista miksi edes opiskelin tälle alalle, vaikka rahkeita olisi ollut muuhunkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap:n kanssa samaa mieltä sh:n ja lh:n palkan eroista. Olen itsekin lh ja toisaalta haluaisin opiskella sh:ksi mielenkiintoisempien työtehtävien vuoksi. En vain näe mitään järkeä opiskella vielä kolmea vuotta ja nettopalkka nousisi juuri tuon satasen-pari. Vastuuta sen sijaan tulisi kohtuuttomasti lisää. Itsekin suunnittelen alanvaihtoa. En muista miksi edes opiskelin tälle alalle, vaikka rahkeita olisi ollut muuhunkin.
No aika moni opiskelijakaverini näkee järkeä opiskella 3 vuotta, että pääsee vähemmän raskaisiin, mielenkiintoisempiin ja vähän paremmin palkattuihin töihin sote-alalle. Muitakin vaihtoehtoja on kuin sh. Mutta taistelu opiskelupaikoista pk-seudulla on kovaa ja vain muutama prosentti hakijoista pääsee opiskelrmaan. On tietenkin helpompaa sanoa, ettei viitsi tai kiinnosta, mutta monia kiinnostaa. Monimuoto-opiskeluun pääsevät tosi harvat, mutta työnteko onnistuu ohessa.
Elämä on valintoja ja kukaan ei ole luvannut, että se olisi helppoa. Jos haluaa palkallisen kesäloman tai lomamatkoja, niin niiden eteen pitää tehdä töitä. Jos valitsee tuplakalliimman ruokavalion kuin useimmat muut, jää sitten jostain muusta paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää vuokran jälkeen 900e ja elätän yhden lapsen. kyllä meillä on varaa käydä esim. etelän lomalla kerran tai kaks vuodessa. Elokuussa ollaan taas lähdössä.
Mitä sä teet työksesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen vaihtamaan alaa. Olin itsekin aikoinaan yksinhuoltajana hoitoalalla ja eihän sillä liksalla tehty muuta kuin selvittiin päivästä toiseen. Päätin vaihtaa it-alalle ja päivääkään en ole katunut.
Miten käytännössä suoritit alanvaihdoin? Opiskelitko jonkin IT-alan tutkinnon (minkä?) vai opiskelitko itsenäisesti vai mitä? Anteeksi että utelen, mutta itseänikin kiinnostaisi!
Lähdin työn ohessa opiskelemaan ammattikorkeakouluun monimuoto-opiskeluna. Lyhensin työaikani 30:een viikkotuntiin ja sitten tosiaan opiskelua. Aika pian opintojen alussa pääsin harjoittelijaksi isoon it-alan yritykseen, ensin tein siellä puolipäiväduunia terveydenhuollon sovellusten parissa ja kun opintojen edellyttämä työharjoittelumäärä oli kasassa, mut vakinaistettiin. Kaksi kertaa olen vaihtanut työpaikkaa ja tämä nykyinen on oikeastaan aika unelmaduuni.
Aika huvittavaa, että joku yksinkertainen lähäri kuvittelee tuosta vaan löytävänsä jonku 3-4k brutto duunipaikan. Tämä siis sillä edellytyksellä, että pääsisi ensin jonkun koulun läpi :D Paljon fiksummat ihmiset tekevät täysin samalla palkalla duunia kuin tämä meidän aloittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää vuokran jälkeen 900e ja elätän yhden lapsen. kyllä meillä on varaa käydä esim. etelän lomalla kerran tai kaks vuodessa. Elokuussa ollaan taas lähdössä.
Mitä sä teet työksesi?
Eihän sillä työllä ole mitään väliä vaan sillä miten sen rahan kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt mihin se raha menee! Tilaatko lehtiä? Ostat sisustuskrääsää? Iphone lapselle? Jatkuvasti vaateostoksia? Osamaksuja joita makselet pois? Poltat tupakkaa?
En vaan voi ymmärtää mihin tuollaisen summan saa kulumaan eikä mitään säästöön.Tarkoitatko tuota 200 e joka jää ruuan ja bussilipun ja pk maksun jälkeen? Kuntosali 50 e kk, lapsen harrastus 30 e kk, lääkkeet ja vitamiinit n. 50 e kk, 70 e kk jää kaikkeen "turhaan", en tiedä mihin se menee, joskus käymme pitsalla , ostan lahjan sukulaiselle tms ja se menee.
Oliko tämä nyt ap?
Jos oli, niin...sanoit asuvasi Malmilla. Miksi noin kallis kuntosali? Siinä Malmin kauppakeskuksessa on se 24/7 sali joka maksaa n. 20 e/kk.
En käy salilla jossa on miehiä... naisten puoli on surkea siellä.
Ala käyd miesten salilla. Rakastu ja muuta yhteen sen miehen kans, niin säästät åuolet vvuokrasta. Tai opiskele lääkäriksi tai lakimieheksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika moni opiskelijakaverini näkee järkeä opiskella 3 vuotta, että pääsee vähemmän raskaisiin, mielenkiintoisempiin ja vähän paremmin palkattuihin töihin sote-alalle. Muitakin vaihtoehtoja on kuin sh. Mutta taistelu opiskelupaikoista pk-seudulla on kovaa ja vain muutama prosentti hakijoista pääsee opiskelrmaan. On tietenkin helpompaa sanoa, ettei viitsi tai kiinnosta, mutta monia kiinnostaa. Monimuoto-opiskeluun pääsevät tosi harvat, mutta työnteko onnistuu ohessa.
Elämä on valintoja ja kukaan ei ole luvannut, että se olisi helppoa. Jos haluaa palkallisen kesäloman tai lomamatkoja, niin niiden eteen pitää tehdä töitä. Jos valitsee tuplakalliimman ruokavalion kuin useimmat muut, jää sitten jostain muusta paitsi.
Ymmärrän pointtisi kyllä. Itse en viihdy enää lainkaan sote-alalla ja olenkin punninnut monenlaisia koulutusvaihtoehtoja. Sairaanhoitajaksi opiskelu ei itselleni ole vaihtoehto, vaikka sitä kautta pääsisi todennäköisemmin kiinni päivätyöhön yms.
Ap:lle sanoisin vielä, että silloin kun on valinnut pienipalkkaisen alan, on hyväksyttävä ettei kaikkea saa. Jos haluaa kalliin ruokavalion, pitää säästää muusta. En kyllä ymmärrä miksei ap voi käydä miesten kanssa samalla salilla? Itse olen pääasiassa käynyt sekasaleilla enkä ole nähnyt asiassa mitään ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä teet työksesi?
Eihän sillä työllä ole mitään väliä vaan sillä miten sen rahan kuluttaa.
Mikset voinut vastata? :D
Miksi olet lähihoitaja, miksi et ole opiskellut "parempaan", parempipalkkaiseen, ammattiin? Siitä vaan toimistotöihin, joka paikkaan on satoja hakijoita. Tosin, jokuhan sen paikan sitten saakin. Ja sinun pitäisi sitten vielä saada se paikka, jossa tienaat yli 2000 netto. Onnea matkaan!
Mutta sinun pitää elää siihenkin asti, kunnes olet unelmiesi toimistotöissä. Joten suosittelen nyt kyllä miettimään noita ruokamenoja, samoin vitamiinimenoja. Et tarvitse muuta kuin talviaikaan D-vitamiinilisän.