Kokopäivätyössä mutta aina rahat loppu?
Olen lähihoitaja ja asun Helsingissä. Yksi lapsi, asumme kolmiossa. Olenn eronnut ja saan elareita 180 e kk. Vuokra on 830 e kk kaupungin vuokra-asunnosta, nettopalkkaa saan n. 1700 e kk lisineen (en tee yövuoroja). Tuntuu, että rahat ovat aina loppu, vaikka meille jää elämiseen lapsen kanssa laskujen jälkeen n. 900 e kk. Toki tuosta menee bussilippu. Ei ole varaa lomailla, pitää autoa, vuokrata mökkiä tms. Tiedän, ettei lähihoitajana kannatta haaveille hyvästä elintasosta enkä havittele Thaimaan matkoja mutta jonnekkin olisi kiva vaikka lomalla mennä kun työssäkin käyn. Ei vaan ole varaa vuokrata mökkiä ja ei ole sitä autoa... lomamatka maksaisi meille n. 500 e / vko ja käyttörahat päälle, ei riitä rahtat.
Onko muita, keitä masentaa sama asia? Tuntuu, ettei voi säästää tai odottaa mitään parempaa tulevaisuudelta, hankkia omistusasuntoa tai autoa. Mitä järkeä tässä työnteossa on? Voisi hankkia toisen ammatin, mutta missä tienaisi paremmin, tienaako esim. tradenomi toimistotyössä paremmin? Sairaanhoitaja ei tienaa kuin 150 e kk nettona enemmän joten sitä ei kannata opiskella.. Antakaa vinkkejä, miten voisin parantaa meidän elämänlaatuamme, otan vinkit vastaan.Mitä opiskelisin jotta saisin paremman palkan? Yövuoroja en halua tehdä kun en halua laittaa lasta päiväkotiin yöhoitoon, isänsä ei halua hoitaa öisin.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä melkoisen retuperällä taloudenpito, jos yhden lapsen kanssa melkein tonnin pistää kuussa haisemaan.
Totta. 900 e kk sis lapsilisä, siitä seutulippu 100 e kk, hoitopaikka 150 e kk, ruokaan menee n. 500 e kk ja 200 vaatteisiin, lääkkeisiin, vitamiineihin, harrastuksiin. Kyllähän tuo on ihan luksusta :) Eläkeikään jaksan hyvin näillä tuloilla, sitten saan minimieläkkeen ja siirryn kaupungin vuokrayksiöön. Mitäpä sitä ihminen muuta kaipaa, se säästäminen ja omaisuuden kartuttaminen on ihan turhaa!Työssäkäyvän ei kannata sellaista haihatella.
Kuten sanottua, sinulla ei tosiaan ole käsitystä taloudenpidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt mihin se raha menee! Tilaatko lehtiä? Ostat sisustuskrääsää? Iphone lapselle? Jatkuvasti vaateostoksia? Osamaksuja joita makselet pois? Poltat tupakkaa?
En vaan voi ymmärtää mihin tuollaisen summan saa kulumaan eikä mitään säästöön.Tarkoitatko tuota 200 e joka jää ruuan ja bussilipun ja pk maksun jälkeen? Kuntosali 50 e kk, lapsen harrastus 30 e kk, lääkkeet ja vitamiinit n. 50 e kk, 70 e kk jää kaikkeen "turhaan", en tiedä mihin se menee, joskus käymme pitsalla , ostan lahjan sukulaiselle tms ja se menee.
Minä jo aiemmin kirjoitin kirjanpidosta. Sen avulla tiedät, mihin tuokin 70 euroa menee.
Mihin kaikkeen rahaa menee ja miten paljon? Tämän kun selvität, pystyt pari kymppiä joka kuukausi todennäköisesti nipistämään.
Sinulla on käytettävissä kuukaudessa 1700 euroa + 180 euroa, mikä tekee yhteensä 1880 euroa. Saat kai vielä lapsilisän yksinhuoltajan korotuksella tuohon päälle? Se tekisi +95,75 + 48,55 euroa eli yhteensä 144,30 euroa lisää. Sinulla on siis joka kuukausi yhteensä käytettävissäsi 2024,30 euroa.
+2024,30
- 830 (vuokra)
- 100 (bussikortti)
- 30 (puhelin ja netti)
- 600 (ruoka ja kotitaloustarvikkeet)
- 40 (muut matkakulut esim. sukuloimaan)
- 50 (lääke- ja apteekkikulut)
- 30 (vesilasku)
- 25 (sähkölasku)
- 15 (kotivakuutus)
- 121 (päivähoitomaksu)
= 183,30 (euroa jäljellä)
Vaikka kuluttaisit vaatteisiin ja kosmetologiaan joka kuukausi vielä 50 euroa, pitäisi sinulle jäädä vähän säästöönkin. Siis ainakin sata euroa/kk. Vai olenko arvioinut jonkin kulun aivan päin peetä? Päivähoitomaksuista ei minulla ole kokemusta, mutta laskin tuon noin satakakskymppiä Helsingin kaupungin päivähoitomaksulaskurilla 2400 euron bruttotulojen mukaan. Vaikka päivähoitomaksu olisi 220 euroa kuukaudessa JA vaikka ostaisit vaatteita kolmellakympillä per kuukausi, jäisi sinulle silti viisikymppiä säästöön.
Tee itsellesi budjetti. Varaa joka kuukaudelle ruoka- ja talousrahat erikseen ja laske pakollisten menojen summa yhteen. Se on ensisijainen kuukausibudjettisi. Tee ei-pakolliset ostokset vasta kuukauden mittaisen jakson lopussa siinä vaiheessa, kun seuraava palkkapäivä on jo lähellä. Siten tiedät, onko sinulla näihin hyvin varaa vai säästäisitkö sittenkin mieluummin vaikka siihen lomamatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Hei kiitos vastauksistanne. Emme voi muuttaa muualle, kun ainoa elossa oleva sukulainen (lapsen mummo) ja isä asuu täällä Helsingissä. Olen hakenut Vantaan kaupungin asuntoa, mutta emme ole saaneet. Mihinkään Kirkkonummelle emme voi muuttaa kun minulla ei ole ajokorttia eikä varaa sellaista hankkia. Helsingin kaupungin halvempaa asuntoa olemme hakeneet mutta emme ole saaneet, en haluaisi muuttaa mihinkään Kontulaan, nyt asumme Malmilla joka on ihan tarpeeksi hurjaa seutua lapsen kannalta. Haluaisin kolmiossa asua kun joudun tekemään vuorotyötä niin tarvitsen lapselle oman huoneen ja itselle oman. Neliöitä ei ole kuin 70.
Tienaan bruttona n. 2200 - verot joten käteen jää se n. 1700. Ja tuossa on vuorolisiä mukana. Kun ei ole vuorohoitopaikkaa, joutuu äitini hoitamaan viikonloppuja kun itse olen työvuorossa. En saa mitään asumistukea, sillloin ei saa tienata kuin 1400 e kk... Tämä palkka on ok yhdelle, mutta tuntuu että lapsen kanssa olisi kiva kun raha riittäisi muuhunkin kuin välttämättömään kun kuitenkin töissä käyn. Laskin että melkein sama jäisi käteen vaikka en kävisi töissä, 850 e kk pitäisi jäädä meille käyttörahaa vuokran jälkeen! Eli nyt työnteko kannattaa 50 e kk...kyllä tällä toimeen tulee mutta kun mietin vuosia ja vuosia eteenpäin tällä palkalla... ei oikein motivoi. Ihan rahan takia teen töitä, ei ole mitään kutsumusta hoitoalalle (eipä tällä palkalla voisi sitä edes vaatia).Jos joku 800 e kk kituuttaa kahden lapsen kanssa kuukaudessa kaupungin vuokra-asunnossa asuen ilman autoa ja ilman mitään lomia 5 vuoteen, nostan hattua. Eri asia jos on asuntolainaa, autolainaa ja kulutusluottoja, sitten ei ole pienituloinen. Oikeasti pientituloinen ei lainoja saa joilla voisi elämänlaatua parantaa ja se juuri masentaa.
Olen työskennellyt etelä-Euroopassa kansainvälisessä yrityksessä taloushallinnossa ilman koulutusta 10 vuotta ja siellä käteen jäi melkein saman verran kuin nyt! Siis ilman koulutusta ja e-Euroopassa jossa on huonommat palkat kuin Pohjoismaissa. Ja en tunne ketään tai ole tavannut esim. tradenomia jolla on työkokemusta ja joka on vaihtanut lähäriksi. Taitaa olla myytti?Kyllä mielummin istuisin toimistossa ja saisin tämän saman käteen kuin nyt vuorotyössä...Rehellisesti, kuinka monta tradenomia tai vaikkapa kauppatieiden maisteria tai muun alan maisteria jotka ovat vaihtaneet lähäriksi, tunnette? Suurin osa on peruskoulupohjaisia.
Taitaa olla alavaihto edessä.
Tiedän montakin. Itseni lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä melkoisen retuperällä taloudenpito, jos yhden lapsen kanssa melkein tonnin pistää kuussa haisemaan.
Totta. 900 e kk sis lapsilisä, siitä seutulippu 100 e kk, hoitopaikka 150 e kk, ruokaan menee n. 500 e kk ja 200 vaatteisiin, lääkkeisiin, vitamiineihin, harrastuksiin. Kyllähän tuo on ihan luksusta :) Eläkeikään jaksan hyvin näillä tuloilla, sitten saan minimieläkkeen ja siirryn kaupungin vuokrayksiöön. Mitäpä sitä ihminen muuta kaipaa, se säästäminen ja omaisuuden kartuttaminen on ihan turhaa!Työssäkäyvän ei kannata sellaista haihatella.
Sulla menee ruokaan sama määrä euroja kuin meidän nelihenkisellä perheellä. Voisiko siitä supistaa?
Ei kyllä aion vaihtaa alaa. Haluan jotain parempaa. En ala miettimään kymppien säästämisiä kun käyn kokopäivätyössä. Haluan työstäni kunnon korvauksen. Itsellä tuttuja jotka tienaavat toimistotyöstä 2100 e kk nettona, ja eikös se keskipalkka ole Suomessa 2200 nettona?Ei, en ole tyytyväinen tähän 1700 e kk palkkaani.
Menkää te muut lähäreiksi, ja yövuoroihin, muuttakaa Kontulaan. Ei ihme että Suomi on tässä jamassa, jos ette viitsi!No, ehkä tulevaisuudessa sinuakin hoitaa yksi suomalainen vähemmän.
Elät amerikkalaista unelmaa, nauti siitä. Tuo on meille kaikille tulevaisuutta, kaikkihan haluavat sitä mitä sieltä tulee.
Kun minä olin vuorotyöläinen yksinhuoltaja, anoin ainakin joka toinen vuosi tai useamminkin meille poikani kanssa tuetun loman. Teimme ihania lomia Huhmariin, Lepolammelle, Runniin ym. Siellä oli aina samalaisessa elämäntilanteessa olevia ihmisiä, valmis ruokapöytä 3 x päivässä, kivaa ohjelmaa, saunomista, uintia ym. Mieluummin siellä oli, kuin kahdestaan jossain mökillä. Omavastuu oli aika pieni, matkat piti itse maksaa. Tämän kesän lomien anomisaika lienee mennyt, mutta uusia tilaisuuksia tulee jatkuvasti. kirjoita googleen "tuetut lomat"
Eh 500e kuussa safkaan? Ku oltiin säästökuurilla meidän 6 henkinen perhe söi satasella viikossa ja täten 400e kuukaudessa. Koskaan ei kuitenkaan mistää puutetta ollu eikä ruokakaa mitää laadutonta shittiä ollu. Vähän kekseliäisyyttä peliin nii helposti saa halvat ateriat aikaan.
Ja 200e vaatteisiin? Joka kuukausi? Ei _kukaan_ tarvitse joka ikinen kuukausi lisää vaatteita. Ja kirppareiltakin löytyy hyviä vaatteita halvalla.
Tuntuu ettet vaan osaa ollenkaan budjetoida ja pyrit liian korkeaan elintasoon tuloihin nähden. Turha valittaa jos se halvempi (ja yhtä hyvä) ei kelpaa syystä x
Suosittelen vaihtamaan alaa. Olin itsekin aikoinaan yksinhuoltajana hoitoalalla ja eihän sillä liksalla tehty muuta kuin selvittiin päivästä toiseen. Päätin vaihtaa it-alalle ja päivääkään en ole katunut.
Vierailija kirjoitti:
Eh 500e kuussa safkaan? Ku oltiin säästökuurilla meidän 6 henkinen perhe söi satasella viikossa ja täten 400e kuukaudessa. Koskaan ei kuitenkaan mistää puutetta ollu eikä ruokakaa mitää laadutonta shittiä ollu. Vähän kekseliäisyyttä peliin nii helposti saa halvat ateriat aikaan.
Ja 200e vaatteisiin? Joka kuukausi? Ei _kukaan_ tarvitse joka ikinen kuukausi lisää vaatteita. Ja kirppareiltakin löytyy hyviä vaatteita halvalla.
Tuntuu ettet vaan osaa ollenkaan budjetoida ja pyrit liian korkeaan elintasoon tuloihin nähden. Turha valittaa jos se halvempi (ja yhtä hyvä) ei kelpaa syystä x
"Säästökuurilla" koko elämäkö? Ei kiitos. Kuten olen yrittänyt vääntää rautalangasta, en jaksa olla säästökuurilla koko elämääni kun töissä kuitenkin käyn. Ei siinä ole järkeä vaan kannattaa vaihtaa alaa. Tuskin te elitte noin esim 20 vuotta, vai miltä se olisi tuntunut? Itsellä ei palkka tule nousemaan seuraavaan 10 vuoteen kuin muutaman kympin.
Miksi mun pitäisi olla "säästökuurilla" ja kauanko se kuuri kestää?
Mahdollisuuksia on kirjoitti:
Kun minä olin vuorotyöläinen yksinhuoltaja, anoin ainakin joka toinen vuosi tai useamminkin meille poikani kanssa tuetun loman. Teimme ihania lomia Huhmariin, Lepolammelle, Runniin ym. Siellä oli aina samalaisessa elämäntilanteessa olevia ihmisiä, valmis ruokapöytä 3 x päivässä, kivaa ohjelmaa, saunomista, uintia ym. Mieluummin siellä oli, kuin kahdestaan jossain mökillä. Omavastuu oli aika pieni, matkat piti itse maksaa. Tämän kesän lomien anomisaika lienee mennyt, mutta uusia tilaisuuksia tulee jatkuvasti. kirjoita googleen "tuetut lomat"
Kiitos mutta ei kiitos. Katsoin tuettujen lomien sisältöjä ja siellä täytyy osallistua joihinkin askartelupajoihin, on siis ehtona lomalle. Haluaisin vain rentoutua, tehdä mitä haluamme lapsen kanssa, en askarrella.
No olet säästökuurilla niin kauan kun saat ne rahat esim. sitä mökkivuokraa varten säästettyä. Karsimalla vaatekuluista ja ruuasta saat helposti kuussa 150-200€ säästöön. Kasvavalle lapselle ei ole mitään järkeä ostaa aina uusia vaatteita, kun kirpparilta saa lähes ilmaiseksi hyväkuntoisia. Ja kirppariostot voi kustantaa myymällä vaikka fb-kirppiksellä lapsen pieneksi jääneitä vaatteita. 500e ruokaa kahdelta hengeltä on tosi paljon vaikka terveellisesti syöttekin.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisuuksia on kirjoitti:
Kiitos mutta ei kiitos. Katsoin tuettujen lomien sisältöjä ja siellä täytyy osallistua joihinkin askartelupajoihin, on siis ehtona lomalle. Haluaisin vain rentoutua, tehdä mitä haluamme lapsen kanssa, en askarrella.
Homehdu sitten siellä kotonasi kun mikään ei tunnu kelpaavan. Oletko varma että lapsi ei haluaisi askarrella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Säästökuurilla" koko elämäkö? Ei kiitos. Kuten olen yrittänyt vääntää rautalangasta, en jaksa olla säästökuurilla koko elämääni kun töissä kuitenkin käyn. Ei siinä ole järkeä vaan kannattaa vaihtaa alaa. Tuskin te elitte noin esim 20 vuotta, vai miltä se olisi tuntunut? Itsellä ei palkka tule nousemaan seuraavaan 10 vuoteen kuin muutaman kympin.
Luepa sit vaikka lääkäriksi tai insinööriksi
Vuokrassa säästäisit 300e jossain muualla. Ei mikään pikkuraha noilla tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suu säkkiä myöden nyt ensin. Millä rahalla ajattelit opiskella uutta alaa, jos et mitään saa säästöön. Opintotuki ei ole 1700/kk netto.
Palkkataulukot ja yhteisvalintaopas käteen, kyllä se sieltä löytyy, katso miesvaltaisia aloja.
Jos ei voi säästää hanki parempi duuni
Mulla jää vuokran jälkeen 900e ja elätän yhden lapsen. kyllä meillä on varaa käydä esim. etelän lomalla kerran tai kaks vuodessa. Elokuussa ollaan taas lähdössä.
Suosittelen sua säästämään KAIKKI kuitit kuukauden ajan ja tarkastele miten paljon olet käyttänyt eri juttuihin rahaa. Jaa kategoriat esim: ruoka, herkut, alkoholi, tupakka, sisustus/koti, lääkkeet, meikit, vaatteet, ulkona käynti, lemmikit(?), lahjat ym sekalaiset. Tee sitten itsellesi budjetti kunkin "kategorian" osalta.