Kokopäivätyössä mutta aina rahat loppu?
Olen lähihoitaja ja asun Helsingissä. Yksi lapsi, asumme kolmiossa. Olenn eronnut ja saan elareita 180 e kk. Vuokra on 830 e kk kaupungin vuokra-asunnosta, nettopalkkaa saan n. 1700 e kk lisineen (en tee yövuoroja). Tuntuu, että rahat ovat aina loppu, vaikka meille jää elämiseen lapsen kanssa laskujen jälkeen n. 900 e kk. Toki tuosta menee bussilippu. Ei ole varaa lomailla, pitää autoa, vuokrata mökkiä tms. Tiedän, ettei lähihoitajana kannatta haaveille hyvästä elintasosta enkä havittele Thaimaan matkoja mutta jonnekkin olisi kiva vaikka lomalla mennä kun työssäkin käyn. Ei vaan ole varaa vuokrata mökkiä ja ei ole sitä autoa... lomamatka maksaisi meille n. 500 e / vko ja käyttörahat päälle, ei riitä rahtat.
Onko muita, keitä masentaa sama asia? Tuntuu, ettei voi säästää tai odottaa mitään parempaa tulevaisuudelta, hankkia omistusasuntoa tai autoa. Mitä järkeä tässä työnteossa on? Voisi hankkia toisen ammatin, mutta missä tienaisi paremmin, tienaako esim. tradenomi toimistotyössä paremmin? Sairaanhoitaja ei tienaa kuin 150 e kk nettona enemmän joten sitä ei kannata opiskella.. Antakaa vinkkejä, miten voisin parantaa meidän elämänlaatuamme, otan vinkit vastaan.Mitä opiskelisin jotta saisin paremman palkan? Yövuoroja en halua tehdä kun en halua laittaa lasta päiväkotiin yöhoitoon, isänsä ei halua hoitaa öisin.
Kommentit (75)
Enpä ihmettele, itse käyn työmatkoilla joskus siellä, ja illassa menee joskus jopa toista tuhatta!
Kun ajattelet asiaa järjellä, niin on aika sama, onko sulla kuukaudessa rahaa käytettäväksi 900 € vai 850 €. Joten laita joka palkasta 50 € toiselle tilille. Vuodessa siitä kertyy jo 600 €, kahdessa vuodessa 1200 € ja tällä summalla saat varmasti kesämökin vuokrattua. Tai käytyä vaikka Tallinnassa tai jotain. Tuolla sulle myös ehdotettiin pitämään kirjaa menoistasi. Säästä siis joka ainoa kauppakuitti ja kuun lopussa merkkaa niihin huomiokynällä kaikki ostokset, jotka eivät oikeastaan olleet tarpeellisia. Tästä näet. miten paljon sulla olisi ollut mahdollisuus säästää. Tee tämän jälkeen itsellesi vuosibudjetti, johon menot laitat yläkanttiin ja tulot alakanttiin. Loppusumman jaat kuukaudessa olevilla päivillä ja tiedät, paljonko voit käyttää kunakin päivänä rahaa. Jos jokin kuukausi näyttää todella tiukalta muihin verrattuna (tulee esim kotivakuutuslasku), niin budjetoi muilta kuukausilta tälle kuukaudelle rahaa.
Opettele käyttämään käteistä kortin sijasta. Joillakin ihmisillä on hyvä muisti ja he ovat aina rivillä siitä, paljonko tilillä on rahaa. Minä en kuulu näihin onnekkaisiin ja sen vuoksi nostan kerran viikossa automaatilta sen summan, jolla budjettini mukaan mun on viikko pärjättävä. Jos mulle jää viikon lopussa kolikoita, kerään ne purkkiin ja aikanaan vien ne kolikkoautomaattiin ja laitan säästötilille. Viimeksi kun kävin, mulla on 5, 10, 20 ja 50 sentin kolikoita lähes 100:lla eurolla.
Mä muutin pois Helsingistä ja rupes rahat riittämään. Hullua maksaa vuokraa yli 800€, kun vähemmälläkin voi lyhentää lainaa.
Näinhän se minullakin menee.
Työssäkäynnissä ei kauheasti ole mieltä omalla kohdallani. Pärjään kun ei ole lapsiakaan, mutta mitään "exstraa" ei pysty hankkimaan verrattuna siihen, ettei kävisi töissä.
Laskeppa mihin se 900€ hupeee. Itselle jää tuotakin vähemmän kuussa ja riittää minulle ja 2 lapselle... Tuolla pitäisi teidän elää herroiksi
Mikä on bruttopalkkasi, jos sh saa vain 150 €/kk enemmän? Merkitseekö työn sisältö sinulle mitään? Moni lähihoitaja kouluttautuu eteenpäin siksi, että haluaa vaihtaa työtään toisenlaiseksi. No, opiskelupaikkaa tuskin irtoaa, jos motivaatioksi kertoo vain lisäpalkan.
Tradenomeilla ei ole töitä ja monet vaihtavatkin hoitoalalle. Joko säästät, kärvistelet ilman lomamatkoja tai teet niitä yövuoroja, kun lapsi on vanhempi. Entä lomarahat, mihin ne menevät? Lapsilisä? Onko lapsi isänsä luona isän kesäloman aikana? Voisitko tehdä ylimääräisiä (yö)vuoroja silloin?
Laitahan listaa mihin se 900€ kuluu, vaikka karkeasti ranskalaisilla viivoilla ruoka, bussikortti, laskut jne. Ja lapsen ikä olisi hyvä tietää!
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se minullakin menee.
Työssäkäynnissä ei kauheasti ole mieltä omalla kohdallani. Pärjään kun ei ole lapsiakaan, mutta mitään "exstraa" ei pysty hankkimaan verrattuna siihen, ettei kävisi töissä.
Moni ei huomioi, että työssäkäynnistä aiheutuu myös kuluja, joita ei olisi jos ei kävisi töissä.
Itse olen ollut parissa paikassa johdon sihteerinä, työ vaatinut korkeakoulutuksen ja palkka oli 1700e toisessa paikassa ja toisessa vajaa 2000e. Käteen jäi verojen jälkeen se 1350 ja toisessa vajaa 1600. Kyllä sairaanhoitoalalla parhaiten tienaa. Hyvä palkkahan sulla on jos käteen jää noin hyvin. Vuokrakin edullinen. Mihin saat tuhlattua 900e kuussa? Mulla jää paljon vähemmän, kolme lasta, isompi vuokra, auto yms. Rahaa jää säästöönkin.
Onko sulla velkaa jota maksat? Luottokorttilaskua? Harrastaako lapsi jotain kallista? Kannattaa pitää kirjaa menoista ja testata sitten esim. sitä, että seuraavassa kuussa ei osta mitään ylimääräistä. Mieluusti vaikka niin, ettei pidä edes pankkikorttia mukana, vaan nostaa kuun alussa esim. 400€ ja siitä ottaa joka maanantai käyttöön yhden satasen, jolla pitää pärjätä se viikko. Mulla on nimittäin samanlainen tilanne, mutta olen hyvin tietoinen että omat rahani menevät lounaisiin (voisin hyvin syödä eväitä/halvan lounaan 4-5 eurolla, mutta usein käyn keskustan ravintoloissa syömässä kympin lounaan), muutenkin turhaan ulkona syömiseen ja juomiseen ja yleisesti ottaenkin ruokaan, kun en suunnittele tarpeeksi. Siihen päälle joku herätevaateostos vaikkei kovin usein ja jotkut juhlat tai synttärit joihin pitää hankkia lahja yms. niin taas ne rahat hupenee. Näitä vähentämällä pärjäisin ihan hyvin ja rahaa jäisi säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Etkö saa asumistukea?
Muija tienaa liki 3k kuussa ja asumistukea pitäisi saada :D
Lapsilisä laskelmaan mukaan ja sulla on vuokran jälkeen käytettävissä 1146 laskuihin ja muihin menoihin.
Listaapa:
-sähkö/vesi
-päivähoito?
-puhelin/netti
-bussi, muut matkakulut (kesällä voi säästää pyöräilemällä matkat)
-vakuutukset
-ruoka
-.... mitä muuta?
Kyllä tuosta pitäisi säästöönkin jäädä jos lapsikaan ei ole vielä teini-ikäinen.
900e/kk on niin vähän rahaa elämiseen, ettei siinä paljoa 20 euron pyörittely suuntaan tai toiseen kyllä tilannetta muuta.
Opettele koodaamaan webbiapplikaatioita. Monet hyvät firmat järjestävät kursseja tai oppimistilaisuuksia. Jos olet hyvä tyyppi, sun kanssa on helppo tehdä töitä, voi laittaa asiakkaan tiloihin ja osaat käyttäytyä ja kommunikoida, saat kyllä töitä. Koodaaminen ei ole vaikeaa, siinä ei tarvita matemaattisia lahjoja eikä vastaavia. Palkat ovat usein 3000 eurosta ylöspäin aina 6000 euroon asti. Täällä aina valitetaan, että Suomessa on tuhansia ammattitiaitoisia koodaajia vailla työtä, mutta se ei pidä paikkansa. He eivät ole ammattitaitoisia. He ovat usein näsäviisasteluun taipuvia insinöörejä, tiimityöhön kykenemättömiä tai sosiaalisesti rajoittuneita. Olen itse se henkilö, joka koodaajia palkkaa töihin.
Hienoa Av. kirjoitin tänne sulle viestin, jossa neuvoin, miten pääset hyvin uudelleenkouluttautumaan IT alalle (jossa palkkaus on yleensä hyvä) ja kerroin kuinka 900e/kk elämiseen on niin pieni summa, ettei siinä paljoa kympit muuta tilannetta ja se poistettiin, vaikka viesti oli täysin asiallinen. Joskus tulee olo, että täällä moderoidaan jo mielipiteitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa Av. kirjoitin tänne sulle viestin, jossa neuvoin, miten pääset hyvin uudelleenkouluttautumaan IT alalle (jossa palkkaus on yleensä hyvä) ja kerroin kuinka 900e/kk elämiseen on niin pieni summa, ettei siinä paljoa kympit muuta tilannetta ja se poistettiin, vaikka viesti oli täysin asiallinen. Joskus tulee olo, että täällä moderoidaan jo mielipiteitäkin.
Oman vastauksen jälkeen sivun päivittyminen on ihan perseestä. Ei ne koodarit saa edes av:ta kuntoon :)
Muuta nyt ihmeessä jonnekin muualle. Lähäri saa töitä mistä vaan. Mun kotipaikkakunnalla kolmion saa jo 40 000-50 000. Lainaa lyhentää jo kivasti 600€ kuussa.
Toimistotöitä on niin monenlaisia, mutta taloushallinnon työt ovat häviämässä. Yleissihteereitäkään ei enää ole.
Oletko pitänyt kirjanpitoa menoistasi? Jos et, niin muutaman kuukauden seuranta antaa selkoa, mihin raha menee. Toinen hyvä keino on laittaa joka tilipäivä kymppi pari säästöön, siitä se pikkuhiljaa alkaa kertyä.