Mitä tekisit jos sinulla olisi paljon metsiä?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Metsää kuuluu hoitaa. Suoritat metsänhoitoyhdistyksen kanssa harvennushakkuut ja saat siitä takkapuut.
Päätehakkuu siitten kymmenien vuosien päästä kun tukkipuuta oikeissa mitoissa.
Ja sitten jätät lapsillesi ne perintömetsinä.
Ei oo lapsia. Ei oo kenellekkään naiselle tämmöinen köyhä mies kelvannut. AP
Vierailija kirjoitti:
Selvittäisin kunnan rakennusvalvonnasta, voinko myydä sieltä tontteja. Yleensä voi. Mökkitontin myyminen on vaikeampaa, mutta kysyisin sitäkin. Myisin vuosien varrella ehkä tontin / 2 v kunnes tulee luku täyteen, paljonko saan myydä. Sitten pitäisi lopun metsän tuottamassa puuta ja rahaa. Ei metsää myydä kannata jos ei ole ihan pakko ja rahat loppu
Joo, niin mäkin olen käsittänyt, että parempi myydä puita.
Paistellaan makkaraa notskilla omilla mailla, mies kuntoilee tekemällä polttopuita omaan käyttöön.
Puuta myymällä saisi ehkä 15000-20000 brutto....joten ei ole isosta läntistä kyse. Kaatakoon lapsi sitten aikanaan.
Minulla on metsää 200 ha, miehellä noin 800 ha. Nämä eteläisessä Suomessa, missä puu kasvaa.
Kaikille tontinmyyjille muistutus: kaavassa metsätalousmaata on hankala saada tonttimaaksi, ellei rakenna itselleen taloa. Siksi ei kannata ryhtyä suunnittelemaan teollisuusalueita jne. ihan tuosta vain.
Metsässä on puita ja puista saa rahaa kohtalaisen pienellä vaivalla. Myyn puuta, teen osan hoitotoimista itse ja saan vuodessa noin 30 000 e verottomana. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Sillä elää. (verottomana = maksettu pääomatuloista maksettava vero). Miehelle metsä on enemmän sijoitus, tekee 3-5 vuoden välein isoja kauppoja ja sijoittaa rahat edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Selvittäisin kunnan rakennusvalvonnasta, voinko myydä sieltä tontteja. Yleensä voi. Mökkitontin myyminen on vaikeampaa, mutta kysyisin sitäkin. Myisin vuosien varrella ehkä tontin / 2 v kunnes tulee luku täyteen, paljonko saan myydä.
Suurehko osa maamme metsäpinta-alasta on sellaista josta kukaan ei haluaisi tonttia lähes ilmaiseksikaan. Vai miten meinaat myydä tontteja paikasta josta lähimpään taajamaan on 40 km, maasto kivikkoa tai märkää suota, eikä paikalle tule tietä, sähköä, vesijohtoa eikä tietoliikenneyhteyksiä?
Vierailija kirjoitti:
MetSIÄ ?! No eiköhän tuo jo yksikin kunnon metsäpalsta hyvällä paikalla riittäisi aika hyvään elintasoon puukaupalla ja tontteja myyntiin lohkomalla! Sen verran arvokasta metsämaa Suomessa on.
Uteliaisuuttani kysyn, minkä kokoinen on "kunnon metsäpalsta"? Jos keskimääräinen tilakoko on 35 ha?
Hakkaisin avomaaksi koko metsäalueen ja myisin puut paperitehtaalle muutamalla miljoonalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei nimittäin ole ikinä ollut oikein mitään ja nyt olen saamassa perinnöksi metsiä. AP
Mikä on paljon? Jos olis vaikka 60 000 hehtaaria, niin sitten alkais olla riittävästi yksityiselle. Tuota pienempiä metsä-alan yritykset myyvät pois tuottamattomina, tai liian pienen tuoton vuoksi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei nimittäin ole ikinä ollut oikein mitään ja nyt olen saamassa perinnöksi metsiä. AP
Mikä on paljon? Jos olis vaikka 60 000 hehtaaria, niin sitten alkais olla riittävästi yksityiselle. Tuota pienempiä metsä-alan yritykset myyvät pois tuottamattomina, tai liian pienen tuoton vuoksi..
60 000 ha :DDDDDDDD
Heiluisin siellä gorillapuvun kanssa, niin jos joku joskus sattuu luulemaan mua isojalaks. Joitain vuosia sitten tein samaa leijonapuku päällä.
Ei tarvitse tehdä itse mitään. Kaikki voi antaa paikallisen metsänhoitoyhdistyksen tehtäväksi. Se pitää huolta metsästäsi hoitosuunnitelman mukaan. Sinä saat sitten aina välillä rahaa käteen, kun hakkuita tehdään. Ja saahan sieltä sitten tosiaan klapit ja joulukuuset.
Ei oo kyse mistään älyttömän suurista alueista, mutta mulle paljon kun ei mulla ole koskaan mitään ollut. Luulisin että enemmän kuin 50ha ainakin on. AP
Vierailija kirjoitti:
Ei oo kyse mistään älyttömän suurista alueista, mutta mulle paljon kun ei mulla ole koskaan mitään ollut. Luulisin että enemmän kuin 50ha ainakin on. AP
Ton arvo riippuu niin paljon millanen puusto tai sijainti metsällä on.
Metsämaalla itsessään ei oikein mitään arvoa, varsinkaan jos pohjoisessa.
Jos hakkuukelpoista tukkipuuta tai järvenrantatontteja niin tosi arvokas.
Muista laittaa perunkirjaan käyvät arvot, varsinkin jos meinaat myydä metsääsi.
Myyntivoittovero on huomattavasti isompi kuin perintövero. Vaikka se perintövero tietty kirpaisee nyt.
Mieti vähän mitä meinaat tehdä ja juttele vaikka OP:ssa miten kannattaa menetellä että verotus edes jotenkin kohtuullinen.
Meillä 100 ja. Hoidetaan aina pakollisinmat kohdat. Talvella korjattiin myrskyvahinkoja ja harvennettiin. Kuitu myytiin firmalle hankintakauppana ja tukit sahattiin kenttäsirkkelillä omaan käyttöön.
Kannattaa muistaa että metsistä seuraa myös paperityötä ja kuluja esim metsäautotiet kunnostuslaskuja (meillä näitä kuluja on tullut viimeisen kahden vuoden aikana noin 4000 euroa). Eli metsänomistajana kannattaa vaikka metsää myydessä jättää aina rahaa myös jonnekkin jemmaan josta maksaa kuluja kun niitä tulee.
Metsää kuuluu hoitaa. Suoritat metsänhoitoyhdistyksen kanssa harvennushakkuut ja saat siitä takkapuut.
Päätehakkuu siitten kymmenien vuosien päästä kun tukkipuuta oikeissa mitoissa.
Ja sitten jätät lapsillesi ne perintömetsinä.