Perhepäivähoitaja avautuu.
Hoidossa on neljän perheen lapsia. Olen yksityinen ja käytössä on ennen hoitosuhteen alkua allekirjoitettu hoitosopimus. Siellä lukee selvästi, että juhannusaatto on palkallinen vapaapäivä. Olen tästä muistuttanut myös toukokuussa ja vielä nyt kesäkuussa.
Tänään kolmen perheen vanhemmat olivat aivan pöllämystyneitä, etteivät voikaan tuoda lastaan perjantaina hoitoon. Kun he lähtevät vasta iltapäivällä ajamaan mökille ja aamu menee pakatessa. Hirveä ongelma nyt tästä, kun minä olenkin lomalla ja lapset pitäisi saada hoitoon. Eikö millään voisi tulla edes aamupäiväksi, edes pariksi tunniksi, voisiko millään..
Kuinka vaikeaa on ymmärtää, että lomapäivä on lomapäivä? Se on merkitty sopimukseen. Olen muistuttanut asiasta. Olen varmistanut moneen kertaan, että juhannusaatto on palkallinen lomapäivä.
Olen kotona, mutten silti todellakaan lomapäivänäni ota edes rahasta kotiin hoitolapsia, edes pariksi tunniksi. Miksi ihmeessä pitäisi ottaa? Kuinka monessa muussa työssä pomo pyytää tulemaan töihin edes pariksi tunniksi lomapäivänä, kun muuten on elämä niin hankalaa?
Kommentit (29)
No jo on röyhkeää. Ei kyllä kävisi itsellä mielessäkään tuollainen. Mutta toisaalta täällä palstallakin on röyhkeistä pyynnöistä tehty superpitkä ketju, että kyllähän näitä röyhkeitä on olemassa. Ihmeellistä vain että ap:lle on osunut kolme tällaista vanhempaa. Aika huono mäihä.
Juhannusperjantai on ainakin vielä lakisääteinen palkallinen vapaapäivä. Vaikea uskoa, että suomessa on aikuisia jotka eivät tuota tiedä. Niilläkin aloilla jossa töihin velvoitetaan, maksetaan korotettu palkka koko päivältä. Laki koskee myös yksityisiä perhepäivähoitajia. Yksityinen perhepäivähoitaja ei ole yrittäjä sanan varsinaisessa merkityksessä.
Ekaa kertaa tekis mieli epäillä keksityksi aloitukseksi.
Vetoat siihen, et kunnalliset päiväkoditkin ovat tuona päivänä kiinni. Oikeasti kyl vähän vaikea uskoa, et joku hakee lapsensa hoidosta juhannusaattona klo 17 jälkeen.. Johan juhannuksen vietto on siinä vaiheessa hyvinkin käynnissä. Myös pph:n on mahdollista soittaa lasuun, jos vanhemmat eivät tule sovitusti ja kohtuullisessa ajassa hakemaan. Tämäkin muistutus voisi vanhemmille olla ihan paikallaan..
Myös pph ja aivan täynnä työtäni. Meille tuotais lapsia myös pyhäpäivinä jos en erikseen muistuttaisi että nyt muuten olen lomalla! Siis vaikka vanhemmat tietty itse lomalla. Ja toki sairaanakin tuodaan, jopa oman sairasloman aikana on kysytty että etkö edes vähäksi aikaa voisi ottaa lasta. Lapset ovat ihania, mutta tuntuu pahalta kun vanhemmat yrittävät hyväksikäyttää.
Ihme että pphoitajia on yleensä enää olemassa. Todella raskas ja huonosti palkattu ammatti. Itse olen vakaope ja hattua nostan ja korkealle pphoitajille!
Ihan kamalaa hommaa. Vaihdoin toiselta alalta kun omat lapset olivat pieniä, ja tykkäsin tosi paljon olla heidän kanssaan kotona. No kaikki lapsethan eivät sitten olleetkaan yhtä helppoja/hyvin kasvatettuja. On tosi raskasta yrittää opettaa sellaiselle lapselle rajoja, joille kotona annetaan kaikki periksi. Lisäksi vanhemmilla ihme pyyntöjä ruokailuiden suhteen, hyvä kun ei kaikille pitänyt eri ruokaa valmistaa, kun yksi ei käytä maitotuotteita, toinen ei yhtään lisättyä sokeria tai mausteita, kolmas oli kasvussyöjä, lisäksi kaikenlaisia muita rajoituksia, kun ei oikein sovi mahalle jne jne. Lomaakaan ei olisi saanut pitää, vanhemmilta kauhea syyllistäminen maksuista vaikka olivat itse ottaneet hoitopaikan vastaan (muitakin ottajia olisi ollut) ja allekirjoittaneet sopimuksen siitå että kesäloma myös maksullinen. Aivan kuten päiväkodissakin, ellei ole aloittanut edellisvuoden elokuussa ja pysty pitämään lomaa juuri heinäkuussa. Omista päivän lomistakin olivat kinuamassa hyvitystä! Ikimaailmassa ei päiväkodissa ole sellaisesta kuultu, mutta perhepäivähoitaja onkin aivan eri juttu. Tuli sellainen olo että olisi pitänyt ilmaiseksi hoitaa lapset.
Vierailija kirjoitti:
Ihme että pphoitajia on yleensä enää olemassa. Todella raskas ja huonosti palkattu ammatti. Itse olen vakaope ja hattua nostan ja korkealle pphoitajille!
Ei kai se niin raskas ole?
27 vielä jatkaa, vanhemmilla kaikenkaikkiaan aivan epärealistiset odotukset hoidosta. Hyvä kun ei oletettu että opetan kertotaulua 2-vuotiaalle. Itse eivät jaksaneet edes potalla kotona käyttää, kuivaksi opettelukin ulkoistettiin täysin hoitajalle. Lisäksi tuodaan kaiken maailman askartelujuttuja ja kirjoja mitä pitäisi tehdä ja lukea hoitopäivän aikana pikku taaperon kanssa..
On ihan normaalia avautua kun on tullut paha mieli.