Vauva vuodelle 2018
Oiskohan jo aika pyöräyttää uusi ketju käyntiin meille, jotka lapsesta kovasti haaveilevat, mutta eivät ole vielä ihan niin pitkällä toteutuksessa, että voisimme "vauva vuodelle 2017"-ketjuun kirjoitella. Siellä kun moni on jo alkanut yrittämään vauvaa.
Jos kerron alkuun vähän itsestäni; eli olen 25-vuotias, mies on muutaman vuoden vanhempi ja yhdessä ollaan oltu pari vuotta. Molemmilla on vakituiset työpaikat, mutta tällä hetkellä asutaan pienessä kaksiossa kissamme kanssa. Tavoitteena olisi löytää oma ihana isompi asunto jo tämän vuoden puolella ja kun muutot ja mahdolliset rempat olisi tehtynä, niin olisi aika alkaa yrittää molempien esikoista. Minä vauvakuumeilen huomattavasti miestä enemmän, häntä tuntuu aika paljon vielä jännittävän ajatus tulevasta perheestä.
Nyt olisi teidän vuoro, toivottavasti löytyy jo muitakin vauvakuumeilijoita :)
Kommentit (583)
Moikka
Liityn tänne vauvaa 2018 kuumeileviin. Olen pian 30v täyttävä helsinkiläinen. Meillä on haavaissa kolmas lapsi. Entuudestaan on kaksi poikaa 2v 8kk ja 10kk ikäiset. Tässä kuussa aloitettiin vauvan "hankinta". Mulla on pitkät kierrot. Ovulaation bonkasin loppuviikosta kp 23 kohdalla. Katsotaan miten ensimmäisen yritys kierroksen käy.
Täälläkin yksi haaveileva. Viime kesänä aloitimme yrittämisen ja yksi keskenmeno takana. Yritetty on keskenmenon jälkeen, mutta tuloksetta. Olen 25 vuotias ja mieheni samanikäinen. Molemmille ensimmäinen olisi haaveissa. Ovulaatiotestit on käytössä ja ovis bongattu aina onnistuneesti, joten toivoa on. Ei vaan ole vielä tärpännyt. Tsemppiä kaikille!
Tuli ihan vain nyt mieleeni, että onko täällä moni jo avioitunut? Tai mitä ylipäätään ajattelette siitä, pitäisikö olla naimisissa ennen lapsia?
Me ei siis olla vielä. Mä olen pienestä asti ajatellut, että ensin avioidutaan ja sitten vasta hankitaan lapset, koska niin sen kuuluu mennä. Vasta nykyisen mieheni kanssa olen alkanut ajattelemaan, ettei asialla oikeastaan ole mitään merkitystä. Johtuu ehkä siitä, kun kerran tuskailin miehelle, että kun haluaisin viettää hääni ennen lapsia ja siinä tapauksessa varsinkin lasten saanti menee hyvin pitkälle. Mies kysyi ihan viattomasti, että miksi pitäisi olla naimisissa ja vasta sitten ehkä asiaa aloin ajattelemaan tarkemmin. Ainoa syy itselleni olisi ehkä se, että haluaisin viettää omat häät ilman, että pitäisi huolehtia omasta jälkikasvusta samana päivänä, eikä sekään oikein ole kunnon syy. Toki jos me ehditään ennen lapsia naimisiin menemään, niin mikäs siinä, mutta se ei ole mikään tavoite varsinaisesti. Raskaana en kyllä haluaisi olla omissa häissäni, mutta eipä näitäkään aina pysty täysin suunnittelemaan etukäteen. :)
Tuntuu kyllä muutenkin nykyään, että yhä enemmän lapset saadaan jo ennen kuin ollaan naimisissa. Ainakin omassa lähipiirissäni on suurin osa tehnyt näin päin, eivätkä välttämättä lasten jälkeenkään ole vielä häitä suunnittelemassa.
chem: Täällä kesällä 2-vuotis hääpäiväänsä juhliva! Miehelleni eikä minulle kummallekkaan ollut tärkeää, että naimisissa pitäisi olla ennen lapsia. Kuitenkin halusimme mennä suhteessamme eteenpäin naimisiin. Lapsi olisi varmastikin tullut ensin, jos tilanne olisi siihen ollut otollisempi. Meidän tilanteessa lapsen tulo on nyt vasta otollinen.
Onko teillä muuten jotakin toivekuukautta tai ajankohtaa koska toivoisitte vauvan mahdollisesti syntyvän?
Tietysti tärkeintä varmasti meille kaikille on se, että ylipäätänsä raskautuisi, mutta itse olen mielessäni haaveillut, että voi kun vauva syntyisi toukokuussa. Olen jostakin syystä jo pienestä pitäen ajatellut, että haluaisin toukovauvan :D Ehkä se on se, että pidän toukokuusta, kevät on kauneimmillaan ja kesä sekä lomat ovat tuloilllaan.
"Tuli ihan vain nyt mieleeni, että onko täällä moni jo avioitunut? Tai mitä ylipäätään ajattelette siitä, pitäisikö olla naimisissa ennen lapsia?"
Me ei olla naimisiin asti ehditty, eikä kyllä ole lähitulevaisuuden suunnitelmissakaan. Jos tuo mies nyt yllättäisi ja kosisi, toki suostuisin mutta häät haluaisin pitää vasta lapsen jälkeen. Pitkälti ajattelen samalla tavalla kuin chem. (Pakko tässä välissä sanoa, että musta muutenkin tuntuu kun luen, chem, sun kirjoituksia, että ihan kuin mun suusta! :D Ihana törmätä ihmisiin, joilla on samanlaisia ajatuksia :)
"Onko teillä muuten jotakin toivekuukautta tai ajankohtaa koska toivoisitte vauvan mahdollisesti syntyvän?"
Meillä olisi toiveena alkuvuoden vauva. Toki jos raskautta ei kuuluisi ja alkuvuoden ajankohta menisi ohi, olisi lapsi aivan yhtä toivottu myös loppuvuodesta :)
Meillä tosiaan ensimmäinen yrityskerta menossa nyt. Oviksen pitäisi olla ensi viikolla ja voi kuinka siihen tuntuu olevan niiiin pitkä aika! Oon todella kärsimätön ihminen ja inhottaa kun nyt täytyy vaan jaksaa odottaa ja odottaa ja odottaa :)
Heippa, aattelin minäkin nyt ilmoittautua mukaan keskusteluun kun juuri kuulin mieheltä, että ehkäisy voidaan jättää pois kesän jälkeen, wuhuu! Ei oo onneksi enää pitkä aika 😅
Sen verran meistä ja minusta että olemme viime kesänä avioituneet, samaan syssyyn hankittiin sitten ensimmäinen oma asunto. Minulla on ollut vauvakuumetta jo vuoden ajan ja tuntuu että on päässyt jo todella pitkälle, kun mieskin on näyttänyt vihreää valoa. Onhan siihen tietenkin aikaa, mutta en nyt malttaisi odottaa ollenkaan :D
Ihana nähdä, miten paljon uusia kuumeilijoita on taas liittynyt joukkoon, tervetuloa! :)
"Tuli ihan vain nyt mieleeni, että onko täällä moni jo avioitunut? Tai mitä ylipäätään ajattelette siitä, pitäisikö olla naimisissa ennen lapsia?"
Melkein kolme vuotta avioliittoa takana, mutta jos aika lapsille olisi ollut oikeampi ennen häitä, niin ei olisi avoliitto ollut este. :) Mielestäni asia on ihan jokaisen itsensä päätettävissä, tehdä asiat juuri niin, miten itsestä hyvältä tuntuu. :)
"Onko teillä muuten jotakin toivekuukautta tai ajankohtaa koska toivoisitte vauvan mahdollisesti syntyvän?"
Mulla ei ole sen suuremmin toiveita ajankohdan suhteen. Alkuun haaveilin loppukesän tai alkusyksyn vauvasta, mutta pääasia on, että vauva jossakin kohtaa tulostaan ilmoittaisi. Mies puolestaan toivoisi vauvaa alkuvuodelle. :)
Tuosta to do-listasta oli puhetta ja itsellä tosiaan terveellisten elämäntapojen ylläpito ja muutamien kilojen laihdutuskin sieltä löytyy. Reissuhaaveitakin vielä miehen kanssa olisi ja niistä on suunnitelmia vähän vielä alkukesään tehty. Toi hammaslääkäri on ollut myös omalla listalla ja viikko sitten kävin tarkistuksessa. Vielä ehtii tekemään vähän remonttia silläkin saralla ennen yrityksen alkua. :D Tehtävälistalta löytyy myös ulkovaraston sekä makuuhuoneen kaappien siivous, jotta saadaan tilaa vauvatavaroille.
Mahtaako vauvakuume näkyä jollain tapaa ulospäin? :D Harvinaisen moni tuttu ja kaukaisempi sukulainen on viime aikoina alkanut udella perheenlisäyksen perään ja tilanne on sinällään hankala, etten tahdo asiasta liiaksi vielä huudella, kun yrityskään ei ole virallisesti alkanut eikä onnistumistakeita ole. Lähipiiri meillä tietää, että haaveita on ja tuntuvat elävän hengessä mukana vahvasti, mutta samalla se tuo itselle vähän suorituspaineita. Pillerit loppui sunnuntaina, joten nyt sitten odotellaan luonnollisen kierron tasaantumista ja kesäkuussa aloitetaan yritys. :)
mimpsu: Mieki haluisin toukovauvan! Kesäajalle kuitenkin olisi tarkoitus ajoittaa vauva, niin isä voi pitää kesälomaa ja olla samaan aikaan kotona :)
Avioitua on tarkoitus ensivuoden alussa. Ei ole sinänsä mitään periaatetta että "ensin naimisiin sitten vauva", ollaan ajateltu että tehdään siinä järjestyksessä kun on järkevintä!
Me ei mieheni kanssa olla vielä edes kihloissa, vaikka neljä vuotta on yhteistä taivalta takana. Toki merkit on kovasti siihen suuntaan, että pian vois tapahtua kun kyseli sormuksen kokoa! :)
Ennen ajattelin että "pitää" olla naimisissa ja sitten vasta lapsia. Nyt prinsessahäähaaveet on vaihtuneet enemmänkin haaveisiin perhe-elämästä.
Mulla ei ole toiveita lapsen syntymäkuukaudeksi. Nyt kun ollaan näin alussa vasta, niin tulee mietittyä vaan lähinnä sitä, tuleeko sitä aikanaan raskaaksi helposti vai ei. Viikko sitten vasta lopetin pillerit ja vielä menossa se normaali pilleritauko tyhjennysvuotoineen. Varsinaisesti aloitetaan yrittäminen kesällä, mutta jos tulen raskaaksi aiemmin, se ei mitään haittaa.
Meille on tulossa uusioperhe ja se mietityttää, että millaista se tulee olemaan.
Hei täällä ilmottautuu vauvakuumeilija ja yrittäjä. Jos nyt tärppäis niin saisi tammikuun alkuun vauvan. Viime kierrosta mulla oli kaiken maailman oireet ja menkat oli 3päivää myöhässä ja oli aivan varma että olin raskaan mutta ei, menkat alkoi,tosin olivat hyvin niukat 2päivää ja loppuivat kuin seinään, en tiedä sit mikä hormoonit sekaisin kuukausi mulla oli. Nyt kp 27/28-31.. eli muutama päivä odoteltava menkkoja vielä, toivon todella ettei alkais. Nyt ei ole kyllä mitään oireita!
Kauan muut ovat yrittäneet? Meill eka kuukausi vasta yritystä, edellinen kk oli ilman ehkäsyä kans mut yritettii välttää ettei ois tärpännyt kun ajankohta ei ois ollu sopiva.
-Jemppu
Noniin tyttöset, täälä on tänään digitestillä bongattu ovis kp 14 ja peittoa heiluteltiin komeemman osapuolen kanssa 😄 Aamulla tunnustelin olotilaa, että alavattassa oli vähän paineen tunnetta ja ovishan tuo näytti sit olevan 😊 ekaa kertaa elämässäni tiedän millon on ovis, vaikka kaks lasta ennestään jo onkin 😉 Noita ensimmäisiä lapsia suunnitellessa en koskaan oviksia bongaillut.
Nyt siis vasta reilu 1.5kk aikaa pillereitten lopetuksesta ja kierto näyttää olevan normaali, mikä on suuri helpotus..pelkäsin että kestää pitkään kunnes normalisoituu.
Huomena vielä petihommia ja nähtäväksi jää tärppääkö 😊
Täällä kanssa piinaviikot alkamassa. Tästä tuli muuten mieleen miten mua ärsyttääkään parit sanonnat joihin kohtaa tälläsissä vauvan yritys- palstoilla, esim. "täti tuli kylään", "puolukkapäivät" yms. Miks pitää puhua tollasilla kiertoilmaisuilla? :D Toki jokainen kirjoittaa juuri miten haluaa mutta mua noi nyt vaan vähän ärsyttää :D
No mutta siis, täällä ovis bongattu tikun kanssa tänään. Ihan hyvät saumat tärppiin mutta tietty ois sitä kai voinnu enemmänkin sekstailla :D En oo miehelle kertonut mun oviksen bongailuista, en halua "ahdistaa" häntä enkä tehdä tästä hommasta liian projektia. Mut nyt sit tosiaan jännätään! Olen jo näin etukäteen aivan varma, että tuun kehittämään itelleni kaikki maailman raskausoireet näiden parin viikon aikana! :D
Voi luumu_, mä oon aivan samaa mieltä noiden kiertoilmaisujen ärsyttävyydestä! :D
Hurjasti tsemppiä teille, joilla yritys jo täysillä käynnissä! <3 Toivottavasti saadaan pian kuulla plussauksista! :)
Jahas, nyt odotellaan plussausta. En ole bongaillut oviksia sen kummemmin koska saan siitä itselleni vain ressiä... :) Nyt jälkeenpäin katselin kuitenkin kuukautissovelluksesta että ovulaation aikoihin sitä tuli peittoa heiluteltua viikko sitten ilman ehkäisyä. Toivotaan parasta!
luumu_ Samaa mieltä. Noi kiertoilmaisut on rasittavia :D
Miehen kanssa ollaan puhuttu, että kun yrityksen aloitamme (kesän alussa) niin otamme rennosti, emmekä laskeskeli ovispäiviä. Kuitenkin nyt kun olen lukenut enemmän hedelmöittymisestä tms niin olen miehelle vähän vihjaillut, että mitä jos sittenkin hieman seurailisimme oviksia. Samalla kun lukee muiden kokemuksia, että raskautumisessa on kestänyt kauan, niin on alkanut ajattelemaan, että miksei sitten maksimoisi raskaaksi tulon mahdollisuuden. Noh, katsellaan, ehkäpä jos kesän aikana ei raskaaksi tulla niin sitten aletaan laskemaan oviksia.
"Ihanaa" etten oo yksin mun ärsytyksen kanssa noissa kiertoilmaisussa! :D Ehkä kaikista parhaimman kiertoilmaisun bongasin eilen - öljynvaihtoviikot! Tuli samalla mieleen, että pyörinköhän mä liikaa selailemassa keskustelupalstoja? :D
Täällä nyt tuntuu ettei mee ihan putkeen. Jouduin antibioottikuurille ja oon nyt ihan varma että tää yrityskerta menee sen takia pieleen. Onko kellään tietoa miten antibiootit vaikuttaisi raskaaksi tulemiseen? Mainitsin kyllä lääkärissä että "yritys on päällä" ja lääkkeen pitäisi sopia vaikka ois raskaanakin, mutta kyllähän noi lääkkeet aina kroppaa pistää sekaisin. Ei meillä mikään kiire ole enkä ota tästä turhaa stressiä mutta kyllähän toi nyt vähän harmittaa :/
mimpsu, mä mietin alkuun ihan samaa tosta oviksen seuraamisesta ja testaamisesta. Päädyin sit kuitenkin tilaamaan niitä testejä kun ei ne nyt kuitenkaan niin kalliita ollut (liuskatestit Raskauskeijulta). Ymmärrän kyllä jos noi tikuttamiset ja laskemiset aiheuttaa jollekin ylimääräistä stressiä, niinkuin mievaan sanoi. Mutta mä pidän niitä vaan mielenkiintoisena ja jännittävä osana koko tätä "projektia" :)
Ja täältä vielä myös tsempit kaikille joilla yritys on nyt jo käynnissä! Toivotaan plussauutisia! <3
Ovulaation bongaamisesta: Mulla oli alkuun ajatus, että tärppää, jos tärppää eikä pitänyt sen suuremmin yrittää ajoittaa hommailuita. Sitten päädyin tälle palstalle ja kaikki puhui oviksen seuraamisesta ja olin ihan huuli pyöreenä, että mitä. :D Jonkin aikaa vielä mietin, että pysyn aiemmassa suunnitelmassani, mutta kuinkas sitten kävikään. :D
Asensin puhelimeen WomanLog-sovelluksen ja aloin kirjata oireita ja mielialamuutoksia ylös, koska tajusin, ettei mulla oo hajuakaan oman kropan toiminnasta. Ja kyllä, lopulta päädyin myös tilaamaan Raskauskeijulta ovistikkuja ja muutamat raskaustestit. :) Silti koen, että en oo millään tapaa stressaamassa tulevasta yrityksen alusta, ennemminkin tää on ihana jännittävä ja kiinnostava vaihe tässä projektissa, kuten luumu_:kin mainitsi. :) Odotan kuin kuuta nousevaa, että pääsen ens kuun puolella harjotteilemaan oviksen tikutusta!
Päädyin muutama päivä sitten vihdosta viimein tilaamaan Vauva-lehden näytenumeron ja sitä myöden tuli myös lukuoikeus digilehtiin. Arvatkaas mitä on nyt sitten muutama päivä tehty vai luettu Vauva-lehtiä verkosta. :D Ei oo ainakaan tätä kuumeilua yhtään helpottanut. :D
Moikka kaikille! Täällä yksi kuumeilija lisää. Oon 27 v ja puolison kanssa ollaan viisi vuotta oltu yhdessä. Esikoinen 1v10kk eli kakkosta yritetään. Meillä on nyt kolme yritystä takana ja ovulaation pitäs viikonlopulle osua, josko se nyt tässä kierrossa onnistais! Esikoista yritettiin lähes vuosi, mutta toivottavasti onnistutaan nopeemmin tällä kertaa.
Miten te muut ajoitatte petipuuhat ovulaatioon nähden? Meillä ei ole kuin maks kaksi päivää kierrossa mahdollista saada kavereita matkaan, joten kovasti aina ajoitus mietityttää. Viime kuussa koitettiin juuri ovulaatiopäivänä ja tässä kuussa olisi tarkotus ensin kahta päivää ennen ja sitten päivää ennen. Tästä yrittämisestä on kyllä tullu semmosta tiedettä :D miten ihmeessä kukaan tulee raskaaksi vahingossa yhden illan jutussa :D
Kiva lukea muiden kokemuksia, plussa onnea kaikille! :)
Uusille tervetuloa ja chem:lle onnea uudesta asunnosta! :)
En ole oikein osannut pelätä tuota kelkasta tippumista tms. Mä en vieläkään tiedä mitä mä haluaisin isona tehdä, ja voi hyvinkin olla mahdollista etten edes jatka samassa työpaikassa enää äitiysloman jälkeen.
Meillähän toi mies tarvitsi kanssa uuden isomman kodin ennenkuin pystyi edes miettimään vauvaa. Kun tähän nykyiseen isompaan muutettiin, hän sanoi että silloin vasta pystyi kuvittelemaan meille lasta. Edellinen asunto kun edes kokonsa vuoksi ollut sopiva lapselle, ja tästä syystä hän ei silloin edes pystynyt asiaa sen enempää pohtimaan.
Jännä muuten huomata miten samanlaisia ajatuksia osalla meidän miehistä on näiden vauva-asioiden kanssa! :)