Parhaat silmätipat kuiville ja punottaville silmille
Mitkä ovat parhaat silmätipat kuiville ja punottaville silmille? Olen kohta kokeillut läpi koko apteekin valikoiman ja mikään ei tunnu auttavan. Lääkärin mukaan kyse on vain kuivista silmistä ja ei katsonut tarpeelliseksi laittaa lähetettä silmälääkärille. Silmät ovat ihan todella punaiset välillä, mutta niitä ei ikinä kutita eivätkä ne rähmi, siksi en usko että on allergiaa, silmätulehdusta tms. Haluaisin jotain millä saisi punotuksen ja turvotuksen pois.
Kommentit (26)
Samat kokemukset ja kysymykset täällä.
Tehokkain pika-apu on Oftan Starine tipat. Ne vievät punoituksen hetkessä supistamalla sidekalvon verisuonia. Mulla on niitä kaapissa aina esim. krapula- tai flunssapunoituksen poistoon.
Mutta nuo ei tosiaan kosteuta eikä niitä voi käyttää jatkuvasti. Bepanthen Eye on minusta varsin toimiva kosteuttava perustippa.
Yöksi kun laittaa Lacri-Lube -silmägeeliä, niin tää on auttanut mulla parhaiten kuiviin silmiin. Rähmintä on varmin merkki kuivista silmistä.
Ap:n kuvauksen mukaan kyse saattaisi olla myös allergiasta, esim. kosmetiikka-allergia? Monissa ripsiväreissä on nikkeliä ja muita alergisoivia aineita. Itsellä alkaa silmänympärykset punoittaa ja kutista heti, jos käytän jotain metallihohteista luomiväriä tms. Eli ne metallihippuset ärsyttää ihoa ihan perhanasti.
🇺🇦🇮🇱
Tipat, olivatpa mitä sorttia tahansa, eivät tuo välitöntä autuutta. Toki kirvely tms. vähenee, mutta kuivuutta saa kyllä ihan tosissaan hoitaa. Mielellään viikkoja putkeen niin, että vähintään neljä kertaa päivässä kosteuttamiseen tarkoitettuja tippoja. Palkitsee ajan kanssa. Geelimäinen tippa nyt ainakin illalla/kotona ollessa käyttöön, kosteuttaa tehokkaammin, toisaalta sumentaa näön ja saattaa valua silmistä niin että ei ehkä ihan siellä asiakaspalvelutiskin takana niitä kannata.
Saattaa olla kyse ripsen tyven pienten öljyrauhasten tukkeutumisesta. Mieheni ravasi vuosikausia lääkärillä samanlaisten ongelmien kanssa kuin sinulla. Eräs silmähoitaja sitten mainitsi tästä tavallisesta vaivasta. Kun mies kokeili hoitoa rauhasten tukkeutumiseen, sai silmät kuntoon (kotihoito, apteekista ostettava. Osti jopa netistä sellaisen silmienlämmityslaitteen, mutta saman asian voi tehdä lämpimällä pyyhkeellä). Jos öljyrauhaset tukkeutuneet, vesiliukoinen neste haihtuu liian nopeasti silmän pinnalta, kun öljyä ei ole riittävästi suojaamassa -> kuivat silmät.
http://www.allaboutvision.com/conditions/blepharitis.htm
Vierailija kirjoitti:
Tehokkain pika-apu on Oftan Starine tipat. Ne vievät punoituksen hetkessä supistamalla sidekalvon verisuonia. Mulla on niitä kaapissa aina esim. krapula- tai flunssapunoituksen poistoon.
Mutta nuo ei tosiaan kosteuta eikä niitä voi käyttää jatkuvasti. Bepanthen Eye on minusta varsin toimiva kosteuttava perustippa.
Apteekissa sanottiin, että Oftan Starine kuivattaa silmiä, joten siksi ei ole hyvä kuiville silmille. Mites Systane Ultra tai Systane Balance? Onko kellään niistä kokemuksia?
Silmäluomen tyveä kannattaa pyyhkiä aamuin illoin Blephaclean-liuoksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekissa sanottiin, että Oftan Starine kuivattaa silmiä, joten siksi ei ole hyvä kuiville silmille. Mites Systane Ultra tai Systane Balance? Onko kellään niistä kokemuksia?
Systane Ultra on minusta varsin hyvä tuote kuivasilmäisyyteen. Systane Balancekin on tosiaan kokeilemisen arvoinen, sehän on kehitetty Meibomin rauhasten toimintahäiriöisten silmien hoitoon. Ko. toimintahäiriö aiheuttaa kyynelkalvoon lipidipuutoksen, jolloin perinteinen kosteuttava tippa ei riittävästi auta.
Ruusufinni? Onko luomen reunat ärtyneet?
Bepanthen eye on oma suosikkini mutta vaatii säännöllistä käyttöä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Systane Ultra on minusta varsin hyvä tuote kuivasilmäisyyteen. Systane Balancekin on tosiaan kokeilemisen arvoinen, sehän on kehitetty Meibomin rauhasten toimintahäiriöisten silmien hoitoon. Ko. toimintahäiriö aiheuttaa kyynelkalvoon lipidipuutoksen, jolloin perinteinen kosteuttava tippa ei riittävästi auta.
Ok, kiitos. Systane Balance lähtee täällä seuraavaksi kokeiluun. Sitä en ole vielä testannut.
Hei. Minulla taitaa olla vastaava ongelma. Minkä laitteen hän osti . Minulla thermopearl geelimaski, joka lämmitetään mikrossa. Silmälääkäriltä sain tipat fml liguid, ei apua. Mitä hoito-ohjeita miehesi sai. Nimittäin minä hoitanut nyt 6kk ei apua. Kiitos.
Hei. Minulla taitaa olla vastaava ongelma. Minkä laitteen hän osti . Minulla thermopearl geelimaski, joka lämmitetään mikrossa. Silmälääkäriltä sain tipat fml liguid, ei apua. Mitä hoito-ohjeita miehesi sai. Nimittäin minä hoitanut nyt 6kk ei apua. Kiitos.
Itse käytän sen merkkisiä tippoja kuin Celluvisc. Oon kokeillut muutamia muita ja ne aiheutti silmälle ärsytystä, mutta näitä kun käyttää niin ei ole onneksi ongelmia. Huono puoli/haitta on se, että kun nää on geelitippoja, niin esim. ripsivärin kanssa saa olla varovainen. Mutta kosteuttaa tosi hyvin.
Itse käytän silmän päälle suihkutettavaa ainetta. En ymmärrä, miten se voi toimia, kun aine siis laskeutuu sumuna iholle, mutta toimiipa kuitenkin. Kosteutus ei ole ollenkaan niin tehokas ja nopea kuin silmätipoilla, mutta hyvä puoli on, että sitä voi suihkutella helposti vaikka kesken töiden tekoa ja monta kertaa. Myös meikin päälle.
Mieti tarkkaan allergioita. Minulla silmiä kuivatti aloe vera.
Minä taistelin pitkään kirvelevien, punoittavien ja vetisten silmien kanssa. Luometkin olivat aivan älyttömän turvoksissa. Onneksi yksi lääkäri tajusi ottaa kilpirauhasarvot ja syyksi selvisi Basedowin tauti ja sitten hoito olikin jotain ihan muuta (suonensisäinen kortisonilääkitys kerran viikossa, ensin 3 kk ja parin kuukauden kuluttua uusi 3 kk).
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän silmän päälle suihkutettavaa ainetta. En ymmärrä, miten se voi toimia, kun aine siis laskeutuu sumuna iholle, mutta toimiipa kuitenkin. Kosteutus ei ole ollenkaan niin tehokas ja nopea kuin silmätipoilla, mutta hyvä puoli on, että sitä voi suihkutella helposti vaikka kesken töiden tekoa ja monta kertaa. Myös meikin päälle.
Mieti tarkkaan allergioita. Minulla silmiä kuivatti aloe vera.
Herkkäihoisella alkoi ärsyttämään ihoa..
Kokeile tyrniöljykapseleita. Itsellä on auttanut huomattavasti.
Yöksi märät pyykit makkariin kuivumaan. Kostea ilma helpottaa oloa.
Olen testannut aika monia tippoja ja ainakin minulle parhaat ovat olleet Systane Ultra, voi käyttää piilolinssien kanssa ja pullo säilyy 6 kk avattuna, toinen hyvä on Bepanthen-tipat.
Up