Näyttääkö hyvälle vai hyvältä?
Kommentit (11)
Haisen hyvältä ja näytän pahalta, mutta vielä minä näytän sinulle...
Miltä tuoksuu, miltä näyttää.. huonolta kielellisen osaamisesi kannalta. Tälle kannalle tulen avauksesi luettuani. Tässä sinulle vastaus ja sinulta vastaus olisikin sitten toisin päin..
tai paskalta?! mut mitä se ketään haittaa.
Hyvälle on murre, hyvältä on kieliopillisesti oikein. Itsellä meinaa välillä ottaa päähän puolisen -lle päätteet, mutta googlasin asiaa hänen kanssaan ja alueellisia eroja on tuon taivutuksen kanssa. Mutta vaikka mitä puhuisi ääneen, niin ainakin kannattaisi kirjoittaa kieliopillisesti oikein, sillä se näyttää silmään hyvältä ja korrektimmalta (ei hyvälle ja korrektimmalle).
Vierailija kirjoitti:
Hyvälle on murre, hyvältä on kieliopillisesti oikein. Itsellä meinaa välillä ottaa päähän puolisen -lle päätteet, mutta googlasin asiaa hänen kanssaan ja alueellisia eroja on tuon taivutuksen kanssa. Mutta vaikka mitä puhuisi ääneen, niin ainakin kannattaisi kirjoittaa kieliopillisesti oikein, sillä se näyttää silmään hyvältä ja korrektimmalta (ei hyvälle ja korrektimmalle).
Edit: puolison, ei puolisen
Mille kannalle kallistut ja miltä kannalta katsottuna..
Mille tuoksulle sydämesi sykkii juuri nyt, eli miltä haluat tuoksua tänä kesänä?
Mille trendille sanot kyllä ja miltä trendiltä haluat välttyä?
Kumpikin on kieliopillisesti hyväksytty muoto. Ne pohjautuvat eri murteisiin, mutta siis kirjakielessä voi kirjoittaa kummin vain. Minulle itselleni on luontevampaa sanoa "hyvältä". Jotenkin itse ajattelen, että "hyvältä" on asian oma ominaisuus mutta "hyvälle" viittaa samankaltaisuuteen.
ehdottomasti hyvältä