Citalopramin lopettamisesta... kuka tietää?
Olen ominpäin lopettelemassa minulle jo muutamia vuosia sitten työterveyshuollossa määrättyä mielialalääkettä, Citalopram 10 mg:aa. Lääke on jotenkin jäänyt "roikkumaan" , eikä minulla ole hoitokontaktia nyt mihinkään, enkä koe tarvitsevanikaan. Olen nyt reilun viikon ottanut siis vain puolikkaan tabletin eli 5 mg. Nyt tänään huomasin että olen jotenkin normaalia tarkkaamattomampi, olin kaupungilla ja tuntui että kävelen koko ajan ihmisiä päin yms. hölmöä. Ajatus jotenkin hitaampi... Aamulla kun tein aamukahvia, luulin heittäväni vanhan suodatinpussin roskiin, niin kaadoinkin kannusta vanhat kahvit sinne.. :( En yleensä tee tälläisiä töllöntöitä. Kauppakeskuksen hississä en yhtäkkiä tajunnut mitä nappia pitää painaa että pääsen parkkihalliin. Joku eläkeläispappa sitten neuvoi :/ Voiko tää kaikki hölmöily liittyä nyt tuohon lääkevähenneykseen? Uskallanko jatkaa?
Kommentit (10)
Toxoplasmaa - siirtykää mielummin mikrobilääkkäiden pariin, niin asiasta tulee valmista joskus.
Yleisesti voisi sanoa että jos lääkkeen puolitus tuntuu aiheuttavan liikaa oireita niin vähennä hitaammin, esim. neljännes tai vielä pienempi murunen kerrallaan.
10mg on niin minimaalinen annos, että sama vaikka lopettaisi kertalaakista.
Itselle ainakin tuli pahoinvointia, huimausta ja tunnetta, että katse heittää sivulle suoraan katsoessa. Lopetin muistaakseni 10 mg:sta suoraan, kun lääkkeet loppuivat. En tiedä voiko noinkin pieni annoslasku aiheuttaa oireita, mutta mitä jos otat joka toinen päivä 5 mg ja joka toinen päivä 10 mg alkuun?
Nyt tämän myrkyn lopetus menossa ja tunteet vaihtelee ylös alas onneksi on xanoria
Mä lopetin parisuhteen kun muija alkoi käyttää noita. Siitä tuli tunteeton haamu. Noi on myrkkyä.
Vähennät nyt vaan ihan rauhallisesti, noi oireet helpottaa aika äkkiä kunhan elimistö vaan tottuu. Mulla oli kans samankaltaisia oireita, kun lopetin... Tsemppiä sinne! :)
Kiitos teille ihanat neuvoista :) Yritin itse asiassa vuosi sitten lopettaa kertalaakista, mutta sain megalomaanisia raivareita tuolloin ja otin lääkkeen takaisin käyttöön silloin. Siitä viisastuneena ajattelin vähän rauhallisempaa tahtia lopetella. Jos nää oireet ei tästä pahene, niin jatkan tällä annoksella jonkin aikaa ja sitten jatkossa otan 5 mg joka toinen päivä kunnes lopetan... Toivottavasti menee hyvin tää projekti. Onneksi olen nyt lomalla, ei tarvi ottaa paineita että mokailisi töissä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille ihanat neuvoista :) Yritin itse asiassa vuosi sitten lopettaa kertalaakista, mutta sain megalomaanisia raivareita tuolloin ja otin lääkkeen takaisin käyttöön silloin. Siitä viisastuneena ajattelin vähän rauhallisempaa tahtia lopetella. Jos nää oireet ei tästä pahene, niin jatkan tällä annoksella jonkin aikaa ja sitten jatkossa otan 5 mg joka toinen päivä kunnes lopetan... Toivottavasti menee hyvin tää projekti. Onneksi olen nyt lomalla, ei tarvi ottaa paineita että mokailisi töissä.
ap
Nuku pikku päikkäreitä kun tulee oloja.
Pikkuhiljaa...
Moikka! Itse söin samaa lääkettä 20mg monta vuotta panikoimisen takia. Alkuvuodesta olin kovasti kipeä ja minulle määrättiin antibiootti joka ei sopinutkaan lääkkeeni kanssa yhteen ja ajattelin että ei tästä lääkkeestä ole kuin harmia aina. Sain toisen antibiootin mutta lakkasin syömästä citalopraamia. Nyt n. 5kk myöhemmin voin sanoa että onneksi lopetin, olen pärjännyt hienosti ja huomannut että tunteeni ovat olleet hieman aidompia, eli olen tuntenut voimakkaammin kuin aiemmin ja olen saanut olla iloinen siitä että vihdoin, vuosien lääkityksen jälkeen, olen juuri se oma itseni mikä olen, ilman mitään lisäapuja lääkkeistä. Jos saat tuollaisia sivuoireita, en usko että on vakavaa. Minulla oli voimakkaammat lääkkeet enkä silti huomannut suurta eroa vaikka lopetinkin noin vain ja ilman lääkärin lupia. Kyllä lääkkeet on ok kun niitä oikeesti tarvii mutta elämässä tulee uusia kausia ja se aika kun tarvii tukea lääkkeistä saattaa mennä ohi huomaamattakin. Rohkeasti vaan ilman ja armollisuutta itseä kohtaan. Ei kaikki ole superrohkeita tai avoimia ja sosiaalisia!!