Liian hiljainen vauva..................
Onko muilla samanlaista? Esikoinen oli mahassa tosi hissukseen, ei juuri potkiskellut ja päivystyksessä saatiin juosta varsinkin loppuajasta. Silloin ajattelin ettei seuraava voi olla ainakaan hiljaisempi, mutta väärässä olin :(
Tämä toinen on nyt viikolla 23 ja niin uskomattoman harvoin tuntee liikkeitä, että joka päivä saa ihmetellä, vieläkö on hengissä vai ei. Liikkeet alkoivat tuntumaan jo rv16+ mutta tosiaan harvakseltaan tulevat edelleen. Viikkoja on nyt tietysti vähän, mutta mitä muilta samoilla viikoilla meneviltä olen kuullut, on heillä " vilkas vauva" joka " kokoajan potkii ja möyrii" . Ei vaan tämä. Iltaisin yleensä tunnen liikahduksia, kunnon potkuja ei juuri koskaan. Vauva on silti voinut kaikissa ultrissa hyvin ja ksavaa todella hyvin, on siis iso.Sykkeetkin yli 150.
Miten tämän kanssa jaksaa vielä melkein 20 viikkoa. Lähipiirissä kohtukuolema ja muutenkin huoli pinnassa näin laiskasta liikkujasta. En usko että viikkojen lisääntyessäkään juuri vilkastuu, näillä viikoilla kun vauva on lääkärinkin mielestä vilkkaimmillaan :/
Onko kohtalotovereita? Voiko vauvalla olla jokin sairaus/vamma joka tekee vauvasta laiskan liikkujan, vai onko tämä enemmänkin äitikohtainen asia kuin vauvakohtainen? Siis jos minussa kasvaakin vain näitä laiskoja vauvoja? ;) Esikoinenkin oli, ja oli ihan terve (on edelleen).
Kokemuksia siis kaivataan. Miten säilyttää mielenterveys....
suoraan sanottuna KADEHDIN aina kun joku äiti sanoo vauvansa olevan vilkas ja potkivan kovasti :(
Niin toivoin että tämä olisi ollut erilainen, esikoisen odotus kun oli huolia täynnä juuri tuon liikkeiden vähyyden takia.
Kommentit (5)
Hei!
Itse, kun odotin ensimmäistä (tällä hetkellä jo 2v.) olin aivan hermona, kun liikkeitä ei alkanut kuulumaan. Tunsin ensimmäiset liikkeet vasta rv 23 ja nekin todella mietoja, tuskin älysin niitä. Siitä eteenpäin, koko loppuraskauden ajan vauva liikkui todella vähän ja harvakseen. En koskaan saanut tuntea mitään kovia " potkusarjoja" joista kaverit aina kertoivat! Kävin jopa pari kertaa neuvolassa, ihan vaan se takia, että kuuntelivat sydänäänet ja näin sain helpottuneemman olon ja varmistuksen siitä, että vauva oli " paikalla" . Yleensä siellä oli hiljaista kun huopatossu tehtaalla. Kyllähän se väkisinkin pisti miettimään onkohan kaikki ihan ok... Mutta taisi vaan kerätä voimia tänne ulkomaailmaan; syntyi semmoinen elohiiri ettei samaksi hiljaiseläjäksi uskoisi! :)
Varmaan toiset vauvat vaan on laiskempia kohdussa, muuta syytä en omalla kohdalla keksinyt.
liikeiden tuntemista. Minulla on nyt kolmas raskaus ja istukka on takana. Kahdessa eka raskaudessa istukka oli edessä ja liikkeet olivat vaimeampia kuin nyt. Tsemppiä, eiköhän kaikki ole kuitenkin hyvin.
Mulla esikoinen oli todella ' vilkas' , liikkeet tuntui jo tosi varhain, 16 viikolla. Nyt toisen kanssa olinkin aivan hätä kädessä, kun ei tuntunut liikkuvan millään. Liikkeet tunsin (ja tiesin mitä odottaa tällä kertaa!!!) vasta 20.viikolla. Ultrassa paljastuikin sitten että istukka on tiiviisti etuseinässä, joten se vaikutti paljon asiaan. Edelleenkin tuntuu tosi paljon rauhallisemalta kuin isoveljensä, isoveli kun potki minulta hermotukset kylkikaaren alta päin prinkkalaa, tämä on kohdellut siinä mielessä ' hyvin' mutta välillä tosiaan aiheuttanut äidille sydämentykytyksiä...
eikkuli 34+5
itse odotan päivittäin sitä, että alkaisin tuntea jotain liikkeitä.
Niiden " kutittelujen" kaipaaminen on kiduttavaa, kun läheisessä ystäväpiirissä on käynyt kaksikin kohtukuolemaa. Ne vaikuttavat jotenkin alitajuisesti, vaikka yrittäisi kuinka pitää itsensä rauhallisena.
Omat viikkoni ovat vasta vajaassa kahdeksassatoista, joten ei ilmeisesti ole mitenkään epänormaalia ettei liikettä tunnu. Mutta kun neuvolakäyntien välillä tuntuu olevan niin kauhean pitkä aika, ja sikiöstä itsestään ei " kuulu" mitään.
Eli valitettavasti en osaa auttaa itse asiassa, pelkästään antaa myötätuntoa ja sympatiaa vauvansa hiljaisuudesta huolestuneelle...