Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Likka tuli "käymään" kotona.

Vierailija
19.06.2016 |

Niin päissään kun voi ihminen olla. Puheesta ei saa mitään selvää. "mishä shihisko ön, menään shaunaan" Juu sisko on onneksi leirillä ja saunaan en mene. Ottanut taas muutakin kuin viinaa. Hän on vasta 19v. Menetty tapaus. Sisko on vasta 8v.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään oikein auta jos ei likalla ole itsellä halua tehdä asialle jotain. 

Halu vaatii motivaation. Pitäisi siis myös tietää, miksi alkoi juomaan, mikä motivoi siihen, mihin se oli "lääke"? Ei ole olemassa sellaista, ettei mikään auta, olemassa on ettei tahdota ymmärtää syitä. Seuraukset on helppo todeta, niitä kauhistella ja siirtää itse ongelma sivuun, mikä vain syventää ongelmaa ja seurauksia.

Niin ja se pitää löytyä itsestä ei muista ihmisistä. Hoitoon meno voisi tehdä tytölle hyvää esim Mikkeli-yhteisö hoito. 

19-vuotiaan juomiseen vaikuttaa kotikasvatus. Kyse voi olla käsittelemättömistä asioista ja siitä, että nuorta on jotenkin väheksytty, syrjitty tms. perheessä. Ja ongelmien ratkaisutavasta, jota ei kotona ole opetettu. Siksi suurella syyllä ongelmaan liittyy vahvasti vanhempi tai vanhemmat. Ongelma ei siis ratkea sillä, että tyttö siirretään hoitoon, hoitoa tarvitsevat enemmän vanhemmat -jotka saavat eväät kasvattamiseen ja vanhemmuuteen.

Vierailija
42/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei kuulkaa aina auta vaikka mitä tekis lapsensa eteen. Joskus siinäkin tulee raja vastaan ja hyvä niin.

Se on aina hyvä huudella jos ei itse ole tuollaisessa tilanteessa ollut.

Juuri niin. Kaikista parhaimmat neuvojat ja kauhistelijat on ne joilla ei ole harmainta aavistusta asiasta oikeasti. Ja se vahingonilon määrä toisen näännyttävästä hädästä.

Ja kenen tahansa lapsesta voi tulla aloittajan lapsen kaltainen. Kukaan ei ole turvassa. Suuri osa nuorista kokeilee vaikka mitä ja hölmöilee. Jollakin käy sitten huonommin. Aine koukuttaa sietokyky ei olekaan niinkuin kavereilla jotka voi kääntää suuntaa ilman vaikeuksia. Ja halveksua niitä jotka jää sinne vaikka itsekin tehnyt ihan samaa.

Yksi minua halveksunut tuli huolineen kun aviomies 50v oli lomautettuna alkanut juomaan ja käyttämään pillereitä. Työt oli jatkuneet mutta nyt oli mennyt ajokortti ja oli saanut turpiinsa jossain hämäräporukassa. Ajattelin että nytkö minun pitäisi ymmärtää ja lohduttaa. Annoin ohjeeksi ottaa avioero sillähän siitä pääsee toisin kuin omasta lapsesta joka on jokaiseen kehon soluun kirjoitettu. Kartan tuota tuttua nyt enkä koskaan jää juttelemaan yhtään mitään.

Olet kyllä niin pihalla. Terveessä kodissa ei tapahdu noin, kuten ap:lla, ei ole normaalia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halu vaatii motivaation. Pitäisi siis myös tietää, miksi alkoi juomaan, mikä motivoi siihen, mihin se oli "lääke"? Ei ole olemassa sellaista, ettei mikään auta, olemassa on ettei tahdota ymmärtää syitä. Seuraukset on helppo todeta, niitä kauhistella ja siirtää itse ongelma sivuun, mikä vain syventää ongelmaa ja seurauksia.

Niin ja se pitää löytyä itsestä ei muista ihmisistä. Hoitoon meno voisi tehdä tytölle hyvää esim Mikkeli-yhteisö hoito. 

19-vuotiaan juomiseen vaikuttaa kotikasvatus. Kyse voi olla käsittelemättömistä asioista ja siitä, että nuorta on jotenkin väheksytty, syrjitty tms. perheessä. Ja ongelmien ratkaisutavasta, jota ei kotona ole opetettu. Siksi suurella syyllä ongelmaan liittyy vahvasti vanhempi tai vanhemmat. Ongelma ei siis ratkea sillä, että tyttö siirretään hoitoon, hoitoa tarvitsevat enemmän vanhemmat -jotka saavat eväät kasvattamiseen ja vanhemmuuteen.

öh tuolla yhteisö hoidossa käsitellään juuri niitä asioita. Tiedän kun olen sen itse sen läpi käynyt ja ilman tuota hoitoa en olisi tässä ja yli kymmenentä raitista vuotta takana. Ymmärrän myös sen että tulen olemaan aina ex-käyttäjä joka ei voi ottaa edes yhtä annosta (enkä nykyään edes halua)  edes viinaa. Ja kaikki lähti siitä kun päätin etten halua kuolla tähän. 

Vierailija
44/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja todellakin se 19vee tarvii sitä hoitoa.

Vierailija
45/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

öh tuolla yhteisö hoidossa käsitellään juuri niitä asioita. Tiedän kun olen sen itse sen läpi käynyt ja ilman tuota hoitoa en olisi tässä ja yli kymmenentä raitista vuotta takana. Ymmärrän myös sen että tulen olemaan aina ex-käyttäjä joka ei voi ottaa edes yhtä annosta (enkä nykyään edes halua)  edes viinaa. Ja kaikki lähti siitä kun päätin etten halua kuolla tähän. 

No sitten kaikki sinne hoitoon, ongelmat ratkeavat sillä. Ihme, että vielä onkin ongelmia, kun noinkin yksinkertaisesti homman voi hoitaa. Onneksi kerroit esimerkin itsestäsi, se selvensi noita kommenttejasi. Täällä vain joku kokenut, siunaustilaisuuksissa rampannut,  myös yrittää antaa näkökulmaa nuoren alkoholinkäyttöön, että se lähtee kotioloista. Vainajat eivät enää puhu.

Vierailija
46/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä dokasin ihan saatanasti 19-vuotiaana, vaikka ei oo kotona mitään ongelmia ollut. Pää oli viinasta sekaisin parisen vuotta (tein välillä kyllä töitä, mutta viikonloppuisin sitten juhlittiin enemmän kuin olisi tarvinnutkaan!), mutta tiesin sen olevan väliaikaista. Se on ihan normaalia, että nuori juo tuossa iässä paljon. Toki joillekin käy niin, että ajautuu vääriin porukoihin. 

Mä oon jopa sitä mieltä, että jokaisen kantsis kokea (ainakin ennen lisääntymistä) ne muutama rilluvuosi. Onpahan sitten kokenut senkin ajan ja ei tartte liikaa juhlia kun lapset on pieniä. Enkä siis tarkoita, että juhliminen kokonaan pitäisi lopettaa. Joskus  on ihan hyvä vähän käydä rimpsalla, vaikka äiti olisikin :p

Mutta tässä ei vissiin ollut ongelma se, että nuori vaan juo alkoholia. 

Vierailija
47/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä join myös todella paljon nuorena. Opiskelujen jälkeen vuorotöihin ja silloin juotiin keskiviikkoisin, perjantaisin ja lauantaisin. Eikä mitään vähän, vaan oikein tosissaan. Hyvää tuuria ettei mitään käynyt koskaan ja hoidin aina työni.

Ryyppääminen loppui pikku hiljaa, kun tapasin mieheni ja kun alettiin yrittämään lasta, en juonut enää tippakaan.

Luulen, että se kuului ikään ja mun lapsuuden kodissa viina oli oikea piru. Suvussa paljon alkoholisteja ja mun äiti absolutisti.

Omien lasten kanssa olen tehnyt kaiken päin vastoin. Tietyssä iässä jokainen on saanut oman lasillisen, kun kohotetaan maljoja tai juodaan lasilliset ruuan kanssa. Toivon, että mun tapa johtaa parempaan alkoholin käyttöön kuin täysi kieltäminen.

Eli anna tukea sille nuorelle. Hyväksy hänet sellaisenaan, äläkä pura jaksamattomuuttasi häneen. Tee kuitenkin selväksi ettet hyväksy aineiden käyttöä.

Vierailija
48/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti lapsesi sekaantuu kunnolla päihteisiin sinä joka luulet olevasi toisia parempi ja tiedät kaikkien muiden asiat paremmin kuin he itse.

Vierailija
49/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä dokasin ihan saatanasti 19-vuotiaana, vaikka ei oo kotona mitään ongelmia ollut. Pää oli viinasta sekaisin parisen vuotta (tein välillä kyllä töitä, mutta viikonloppuisin sitten juhlittiin enemmän kuin olisi tarvinnutkaan!), mutta tiesin sen olevan väliaikaista. Se on ihan normaalia, että nuori juo tuossa iässä paljon. Toki joillekin käy niin, että ajautuu vääriin porukoihin. 

Mä oon jopa sitä mieltä, että jokaisen kantsis kokea (ainakin ennen lisääntymistä) ne muutama rilluvuosi. Onpahan sitten kokenut senkin ajan ja ei tartte liikaa juhlia kun lapset on pieniä. Enkä siis tarkoita, että juhliminen kokonaan pitäisi lopettaa. Joskus  on ihan hyvä vähän käydä rimpsalla, vaikka äiti olisikin :p

Miksi ihmeessä kenenkään pitäisi koskaan missään iässä pitää rilluvuosia niin että meinaa itsensä hengiltä juoda? Sitähän sinä tarkoitat.

Ja jos ei niitä pidä niin ei se tarkoita että siihen olisi myöhemmin tarve koska koko asia on täysin naurettava.

On kyllä jäänyt paljon kotona lasta kasvattamatta jos noin ajattelee tai on esim päihdeongelmaisten lapsi.

Vierailija
50/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo jutteluun kehottavat ihmiset eivät tiedä yhtään mitään todellisesta elämästä. Vaikka ap seisoisi päällään tms. ei sillä olisi vailutusta tyttöön.

Juuri näin. Päihtyneen kanssa ei ole mitään hyötyä puhua.

Ja kaikki hyysääminen, rahan ym antaminen pois. Selvät rajat.

Ja äidin olisi hyvä varata aika itselleen A-klinikalta. Sinne pääsee myös omaiset ja saa apua selviytyä

Ei aina saa.  Riippuu sekin työntekijästä.  Eräs tuttu kuulemma oli käynyt niin työntekijä oli koko ajan valittanut omia asioitaan ja huonoa oloaan tälle potilaalle.  Sitten se olikin jäänyt kuulemma sairaslomille.  Eli ei saa aina apua.

Vierailija
51/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei kuulkaa aina auta vaikka mitä tekis lapsensa eteen. Joskus siinäkin tulee raja vastaan ja hyvä niin.

Se on aina hyvä huudella jos ei itse ole tuollaisessa tilanteessa ollut.

Juuri niin. Kaikista parhaimmat neuvojat ja kauhistelijat on ne joilla ei ole harmainta aavistusta asiasta oikeasti. Ja se vahingonilon määrä toisen näännyttävästä hädästä.

Ja kenen tahansa lapsesta voi tulla aloittajan lapsen kaltainen. Kukaan ei ole turvassa. Suuri osa nuorista kokeilee vaikka mitä ja hölmöilee. Jollakin käy sitten huonommin. Aine koukuttaa sietokyky ei olekaan niinkuin kavereilla jotka voi kääntää suuntaa ilman vaikeuksia. Ja halveksua niitä jotka jää sinne vaikka itsekin tehnyt ihan samaa.

Yksi minua halveksunut tuli huolineen kun aviomies 50v oli lomautettuna alkanut juomaan ja käyttämään pillereitä. Työt oli jatkuneet mutta nyt oli mennyt ajokortti ja oli saanut turpiinsa jossain hämäräporukassa. Ajattelin että nytkö minun pitäisi ymmärtää ja lohduttaa. Annoin ohjeeksi ottaa avioero sillähän siitä pääsee toisin kuin omasta lapsesta joka on jokaiseen kehon soluun kirjoitettu. Kartan tuota tuttua nyt enkä koskaan jää juttelemaan yhtään mitään.

Olet kyllä niin pihalla. Terveessä kodissa ei tapahdu noin, kuten ap:lla, ei ole normaalia![/quote

Luetin ymmärtämimen on joillekin vaikeaa ymmärrän sen. Eihän meistä kukaan täydellinen ole.

Olet juuri sellainen henkilö joka tietää omasta mielestään toisten asiat paremmin kuin he itse.

No karma kostaa.

Vierailija
52/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ois niin mahtavaa olla kunnolla pilvessä. Tai edes kännissä. Ooo torstai tule jo, tahdon olla kuutamolla.

Miksi?! Voi, miksi?!

Haluan pitää oman pääni selvänä 😃 .. 😄

En todellakaan haluaisi käyttää aineita, joilla saa pään sekaisin 😔

Nautin elämästä selvänä :) Voi, miten kurjaa olisikaan olla pää sekaisin.

Käyn töissä, enkä halua hukata aikaa kännäämiseen.

Ulkoilua, liikuntaa, puutarhatöitä, läheisten seurasta nauttimista, vihermehuja...

Siksi. oi siksi että pilvessä on hauskempaa. Paremman puutteessa kännikin on parenpi kuin ei mitään. Selvinpäin tässä olen torstaihin asti ja sitten menee kolme päivää onnellisen ihan vitun huolella kuutamolla.

Niin ehkä alussa. Mä itse lopetin kun se meni siihen että kännissä vaan itkin, hajotin huonekaluja, löin ihmisiä, suunnittelin itsemurhaa, ravasin päivystyksessä. Kannabiksesta sain ääniharhoja ja pelkotiloja loppujenlopuksi. En tosin syytä puolen vuoden psykoosiani pelkästä kannabiksesta, käytin myös piriä ja subua. Se ei ollut kuule kovin hauskaa. Olen kiitollinen siitä, että se meni ohi. Melko pelottava ajatus, ettei se kaikilla todellakaan mene ohi. Lemmikkini kuolivat, parisuhde ja ihmissuhteet meni, koulu jäi kesken, monta kertaa meinasin kuolla, jouduin väkivallan ja hyväksikäytön uhriksi, rahat meni ja otin pikavippejä. Rukoilen jumalalta apua etten ole koskaan enää niin tyhmä että joudun siihen samaan paskaan. Kiitos vanhemmilleni että olen selvinpäin ja turvassa tällä hetkellä. Sekä päihdetyöntekijöilleni. Ja ap.n kysymykseen vastaan, johonkin päihdehoitoon se tyttö pitäisi saada. Voisi aloittaa vaikka päihdetyöntekijän kanssa juttelusta ja kysyä hänen näkökulmia erilaisista päihdehoitopaikoista. Jotkut on hyvinkin kodinomaisia jos ei ole niin paha tilanne että katkolle täytyy lähteä ensin.

Päin helvettiä menee kun ei hallitse käyttöä vaan käyttö hallitsee ihmistä. Mä en ole koskaan ottanut muuta kuin alkoholia ja/tai kannabista. Niidenkin käyttö pysyy hallinnassa, parinkymmentä vuotta kokemusta. Nyt vaan himolla odotan juhannusta kun tekee mieli ottaa oikein kunnolla.

No hyvä, olet siis joko 1. poikkeus 2. et myönnä tilannettasi itsellesi 3. ongelmat ovat vasta edessäpäin. Mikä saa ihmisen hehkuttamaan päihteitä tälläiseen ketjuun? Päihdeongelma tai tilannetajuttomuus.

Vierailija
53/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Alkoholi tuhoaa aivosoluja. Juhlia voi selvinkin päin.

Vierailija
54/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kenenkään pitäisi koskaan missään iässä pitää rilluvuosia niin että meinaa itsensä hengiltä juoda? Sitähän sinä tarkoitat.

Ja jos ei niitä pidä niin ei se tarkoita että siihen olisi myöhemmin tarve koska koko asia on täysin naurettava.

On kyllä jäänyt paljon kotona lasta kasvattamatta jos noin ajattelee tai on esim päihdeongelmaisten lapsi.

Mä myös kannatan että rellestää jossain vaiheessa nuorena. Tietää sitten mitä sekin on. Se vasta on kauheaa katsottavaa kun keski-ikäisenä alkaa bailata kun ei nuorena sitä tehnyt.

Vierailija
55/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman päihteitä ei voi juhlia. Joko alkoholia tai savuja pitää olla. Vain lasten kakkukestit vietetään selvinpäin.

Vierailija
56/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa enään. Kaiken olen koittanut. Toivon ettei nuoremmasta tule samanlaista. En jaksa enään. Niin. Likka nukahti sohvalle juotuaan siiderin.ap

Näistä "enään" -tapausten lapsista tuppaa tulemaan jotain vähän huonompaa. Ehkä tästä nuoremmastakin, valitettavasti. 

Mikäli aloittaja ei tajua, niin tarkoittamasi sana on "enää". Pikkuasia, mutta korreloi elämänhallintaan. 

Oletpa ylimielinen mulkku. Kun et niin hirveästi ole oikeaan elämään tutustunut, niin järkytykseksesi voin kertoa, että akateemistenkin perheiden lapsista voi tulla narkkeja.

Mene pois, et ole toivottua seuraa täällä(kään).

Vierailija
57/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa enään. Kaiken olen koittanut. Toivon ettei nuoremmasta tule samanlaista. En jaksa enään. Niin. Likka nukahti sohvalle juotuaan siiderin.ap

Näistä "enään" -tapausten lapsista tuppaa tulemaan jotain vähän huonompaa. Ehkä tästä nuoremmastakin, valitettavasti. 

Mikäli aloittaja ei tajua, niin tarkoittamasi sana on "enää". Pikkuasia, mutta korreloi elämänhallintaan. 

Oletpa ylimielinen mulkku. Kun et niin hirveästi ole oikeaan elämään tutustunut, niin järkytykseksesi voin kertoa, että akateemistenkin perheiden lapsista voi tulla narkkeja.

En ole kumpikaan noista aikaisemmista kirjoittajista, mutta sinun tektstejäsi täällä eniten ällöttää lukea. Sama tyyppi, joka kommentoi monasti mulkku-kielellään, defenssit päällä. Rivien välistä samalla kerrot, että sinulla on lapsi, jolla on vakava päihdeongelma. Näkee myös, mistä se päihdeongelma johtuu. Ei täällä kukaan ole yrittämässä päteä -paitsi sinä -muut yrittävät auttaa ja toivovat kokemuksiensakin perusteella jotta ap saisi täältäkin apua, ei mulkkua.

Vierailija
58/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman päihteitä ei voi juhlia. Joko alkoholia tai savuja pitää olla. Vain lasten kakkukestit vietetään selvinpäin.

No, minkäs sille mahtaa jos et normaaliin elämään enää kykene.

Vierailija
59/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kumpikaan noista aikaisemmista kirjoittajista, mutta sinun tektstejäsi täällä eniten ällöttää lukea. Sama tyyppi, joka kommentoi monasti mulkku-kielellään, defenssit päällä. Rivien välistä samalla kerrot, että sinulla on lapsi, jolla on vakava päihdeongelma. Näkee myös, mistä se päihdeongelma johtuu. Ei täällä kukaan ole yrittämässä päteä -paitsi sinä -muut yrittävät auttaa ja toivovat kokemuksiensakin perusteella jotta ap saisi täältäkin apua, ei mulkkua.

Opettele kirjoittamaan ja ymmärtämään lukemaasi.

Vierailija
60/67 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaan on niin ettei siinä sanomiset aina auta.Jos nuori toteaa sen elämän olevan hauskaa,eikä aio koskaan mitään paska duunia tehdä.Ehkä onkin hauskaa tiettyyn pisteeseen,ennenkuin on todella pohjalla,tai kuolee elämäntapansa kuvioissa.Pohjaltakin voi vielä ponnistaa,kaikki eivät vaan halua.Aikanaan valikoitunut seura on erittäin suuressa merkityksessä.Nuorethan ovat myös mestareita salaamaan hyvin pitkäänkin että missä oikein mennään.Terveisin kaikenlaista nähnyt.Onnea ja yritystä silti tulevaan ja toivon tuulen vielä kääntyvän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän