Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tuoda uudessa työpaikassa esille, ettei käytä alkoholia?

Vierailija
19.06.2016 |

Olen nuori nainen, aloittanut muutama kuukausi sitten uudessa työpaikassa. Illanviettoja tuntuu olevan useasti ja yleensä olen niihin omalla autolla mennyt. Työmatkojen, joita ilmeisesti melko paljon tulee olemaan, tilanne on toinen. Työporukka tykkää palaverin jälkeen lähteä istumaan iltaa ja vääntäytyä sitten darrassa päivän palaveriin. "Talon tapa" kuulemma.

Itse en alkoholia käytä ollenkaan. Syynä yksinkertaisesti se, ettei minulle sovi alko. Darrassa oloni on kamala ja seuraavan päivän työteho on täysi nolla jos otan alkoa käytännössä yhtään. Kuitenkaan minulla ei ole sitä mitään vastaan, että muut käyttävät ja lähden mielelläni mukaan istumaan iltaa kuitenkin ihan vesilinjalla. Näin on ollut vuosikaudet ja ystäväpiirissä asia ok, koska en tosiaan nipota toisten holillisuudesta tai holittomuudesta.

Uudessa työpaikassa jo nyt kuittaillaan olenko "hihhuli uskovainen", nipottaja ja tiedustellaan olenkohan raskaana. Mitään näistä en ole ja selittely ärsyttää. Miten asian voisi ilmaista selkeästi ja ymmärrettävästi, että alko ei vaan nappaa?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reagoin ikävästi alkoholiin enkä edes pidä alkoholin mausta, joten en enää juo. Lähden mielelläni mukaan, kun lähdette ulos, mutta juon tuoremehua tai limsaa. 

Vierailija
2/19 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh, miksi sun täytyy tehdä siitä numeroa. Illanistujasissa tilaa jokin kiva drinkki tai juoma nimeltä. Älä korosta sen alkoholittomuutta. Tsemiä! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, eikö teillä ole töissä kuin parikymppisiä sinkkuja? Minkä alan työpaikassa olet?

Ei tuohon voi muuta kuin sanoa, että en käytä alkoholia, en pidä siitä. Sen jälkeen vaihda aihetta, mitään selittelyjä ei kannata antaa.

Vierailija
4/19 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittaat kintaalla kuittailuille. Juomattomuutta ei tarvitse selitellä.

Vierailija
5/19 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot ei kiitos, en käytä alkoholia. Miten vaikeaa se muka voi olla?

Vierailija
6/19 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiseen wt paikkaan sinä oikein olet eksynyt töihin?

Vierailija
7/19 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa paljon hyviä juomia joissa ei ole alkoholia ja niillä on oma nimensä. Tilaat jonkin sellaisen. Jos et äkkiseltään muuta keksi niin vaikka vishy jäillä. ;)

Vierailija
8/19 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme paikka. Minäkään en käytä alkoholia, en ole koskaan käyttänyt, enkä ole myöskään saanut tuollaisia ihme kommentteja. Olen vaan sanonut, että en käytä alkoholia. Jos joku on udellut, että miksi, olen sanonut, että en pidä mausta tmv. Oikea syy on se, että alkoholiongelmaisten vanhempieni säätämistä katseltuani päätin jo 12-vuotiaana ettei alkoholi ole se mun juttu. Tuollaista en vaan mene selittelemään millekään puolitutuille, työkavereille jne, ainoastaan hyvät ystävät tietää tästä. Olen hyvin tarkka yksityisyydestäni ja siitä, mitä kellekin kerron.

Vierailija
9/19 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on erittäin harvoja työyhteisöjä joissa alko olisi pakollista. Ennemminkin niitä liikaa juojia katsotaan karsaasti. Työtahti monellakin alalla on karsinut tuollaisen. Mukana voi olla ihan vissyä juoden, ei pitäisi ketään rasittaa.  Ne jotka eniten asiasta huomauttelevat yleensä juovat eniten - oma ongelma laittaa seuraamaan muiden juomista.

Vierailija
10/19 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mainostaisi alkoholittomuutta. Ota alkoholiton vaihtoehto mutta älä kerro muille. Saat tosiaan hihhulin maineen ja seläntakana juoruiluja. Valitettavasti Suomessa pitää olla hyvä syy kieltäytyä alkoholista. Syyksi käy ainoastaan lääkekuuri, raskaus, alkoholismi tai se että on autolla. Uskonto käy myös.

Vierailija
11/19 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kommentoida lyhyesti, ettet juo alkoholia ja sitten yhtä sujuvasti vaihdat puheenaihetta. Et jää ruotimaan asiaa sen enempää.

Kun muut tilaa alkoholipitoisia juomia, tilaa sinä alkoholiton. Älä kuitenkaan istu ilman juomaa joukossa. Ei tarvitse olla mitään spesiaalia. Ihan vaikka kivennäisvesi (sitruunalla) riittää.

Vierailija
12/19 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet töissä seurakunnan esimiestehtävissä (esim. piispa) kehottaisin totuttelemaan alkoholin käyttöön. 

Vierailija
13/19 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon satavarma siitä, että kun ap baaritiskillä kertoo haluavansa vishyn jäillä niin siihen ei ole kenelläkään mitään nokan koputtamista. :D

Vierailija
14/19 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet töissä seurakunnan esimiestehtävissä (esim. piispa) kehottaisin totuttelemaan alkoholin käyttöön. 

Sanos muuta, hehheh :D

Vierailija
15/19 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen absolutisti ja työskentelin sijoituspuolella. Minulta tingattiin aina, miksi en juo. Tilanne oli mielestäni koominen, koska alkoholi on todella pahaa.

Tilasin aina Pepsi Maxin jäillä ja sellaiset, jotka eivät tunteneet minua luulivat minun juovan rommicolaa...

Alkoholittomat drinkit ovat hyviä. Luin joskus kuvauksen granaattiomenaa sisältävästä alkoholittomasta juomasta ja juoma on edelleen Kokeilen tällaista joskus -listallani.

Vierailija
16/19 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Minä esimerkiksi en voi laivalla matkustettaessa käyttää alkoholia ollenkaan. Se on monta kertaa testattu.

Vierailija
17/19 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin oma asia, jota ei tarvitse mitenkään ilmoitella. Itse käytän harvoin alkoa ja mihinkään työpaikan vapaa-ajalle meneviin tilaisuuksiin en osallistu. Työ työnä.

Vierailija
18/19 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kokemukseni tässä. Ihan suoraan sanoen voi olla vaikeaa jos tosiaan koko työyhteisön yhteisöllisyys pyörii alkoholin ympärillä, been there. Monesti ihmiset kaipaa oikeutusta sekoiluilleen ja se tulee siitä että muutkin on humalassa. Se että joku on selvinpäin rikkoo heiltä tuon illuusion vapaasta sekoilusta ja siitä että yhdessä tässä kaikki ollaan ja kaikki tekee joskus tyhmiä.

Mutta tuo kestää yleensä vain hetken aikaa nuoruutta, vähän vanhempana osa on sitten jo autolla, osa raskaana, os treenaamassa marathoniin, osa toipuvia alkoholisteja ja osa jollain lääkityksellä jne niin juominen ei enää ole standardi vaan valinta.

Voit myös ajatella että olet ihan normaali ja tuo työpaikan meno outoa ja sieltä varmaan lähtenyt jo fiksumpiin paikkoihin ihmiset jotka ei tuosta menosta niin välitä.

Itse olin vuosia juomatta ja silti aina menossa mukana ja onneksi olin, tuo verkostoituminen toi minulle nykyisen urani ja ei tosiaan nykyisessä työpaikassa enää ole mitään pakkokännäystä. Eikä pidä olettaa että se on niille juovillekaan joku must juttu. Itse juon nykyään kohtuudella ja joskus kuulen että muilta kysellään että miksi eivät juo. Vaikka olen siinä tilanteessa niin se kyselijä on vain se yksittäinen humalainen, en odota mitään vastausta omasta puolestani vaan tajuan täysin.

Nykyään omalla kohdallani "hauska" juttu on se että vaikka juonkin nykyään niin edelleenkään en sekoitu joukkoon. Se "miksi et juo" kysely on vain vaihtunut sellaiseen "onko kaikki ok" kyselyyn kun en edelleenkään osaa sekoilla niin että kontrolli lähtee ja itkeä puolituttujen naisten kanssa vessassa.

Vierailija
19/19 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yleensä juomattomuus on käynyt ilmi? Tai siis onhan se, kun työkaverit pitää sitä puheenaiheena...

Mä olen lähtenyt kaverien kanssa baariin ja vesilinja on käynyt ilmi vasta siinä vaiheessa kun kaivoin narikassa auton avaimet.

Tosin työkaveri uhkasi soittaa poliisin mun perään, ei ollut uskoa että ne mun "kossukolat" oli olleet pelkkää kolaa.