Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos eroan kirkosta, niin miten se käytännössä vaikuttaa mun elämään?

Vierailija
19.06.2016 |

Rahallisesti? Kun kuolen?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeestiko jossain päin tätä maata ei päästetä ristiäisiin ellei ole kirkon jäsen? Jätetään vaikka isoisä pihalle vai?

Ne kysyvät paperit ovella? Sieltähän varmaan löytyykin kohta "ev. lut." heti sotun perästä... :D

Eroa vaan. Saatat säästää tuloista riippuen jo muutamassa vuodessa pienen etelänmatkan hinnan. Ota siellä mieluummin drinksua rannalla, kuin kustannat toisten.

Vierailija
22/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko joka paikkakunnalla hautausmaita, missä on tunnustuksettomien alue. Mutta niitäkin on. Kalmo sinne pois ristinmerkkien vierestä lepäämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä en ole koskaan kuulunut kirkkoon, ja ihan oikea nimi minulla on vaikkei olekaan kastettu, naimisiinkin voin ihan oikeasti mennä, riparista ei muuta kuullut kavereilta kuin valitusta, joulu- ja pääsiäiskirkkojen aikana sai kattoa kavereiden kaa videoita koululla ja oletan, ettei mua nyt jätetä kuoltuani makoilemaan johonkin kunnan varastoon. Kummius ei tarkoita mulle yhtään mitään, joku vanhempien kaveri 30 vuoden takaa, joka pakotetaan tulemaan kaikkiin juhliisi ja antamaan lahjoja?

Ei se ole mikään kunnan varasto, vaan pääkylmiö.

Pää-sanasta huolimatta varastoidaan koko pakanakeho.

Vierailija
24/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pääse kummiksi. Sinua ei haudata siunattuun maahan. Suneliin pääset maistraatissa, mutta et kirkossa (tosin kirkkovihkimiset saattavat loppua lähivuosina muutenkin).

Vierailija
25/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisissasi joutuu omaisesi maksamaan kappelin vuokran, oli nyt viime syksynä jotakin 390 euroa (Niin törkeetä!!!)

Vierailija
26/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkollisveron absoluuttinen euromäärä vuodessa riipppuu kotikunnasta ja tuloista. Mutta monella henkilöllä euromäärä voi olla luokkaa 600e / vuosi.

Ranskassa naimisiin menossa juridinen ja uskonnollinen puoli on täysin erotettu. Siellä kaikkien pitää mennä maistraatissa juridisesti naimisiin, sen lisäksi voi mennä kirkossa naimisiin ne jotka haluavat.

Vierailija
27/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jos eroan kirkosta miten se käytännössä vaikuttaa ..?"

Irjalta voi jäädä parit suklaamunat gourmetliikkeen vitriiniin ensi pääsiäisenä.

(Huhtikuussa 2011 Askola osti lähistön gourmet-kaupasta pääsiäismunia. Kuitissa lukee "pääsiäismunat virpojille". Lapsille jaettavat herkut menivät veronmaksajien piikkiin.)

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016061821695674_uu.shtml

Vierailija
28/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa kirkkohäitä, vaikka kumppanisi kuuluisikin kirkkoon. Et myöskään saa kastaa lapsiasi etkä joissain kunnissa osallistua ristiäisiin. Kummius on sinulta myös poissuljettu.

Sylikummius ehkä. Itse olen kummi enkä kuulu kirkkoon. Ei ollut pastorille mikään este. Siihen kummiseremoniaan sain mennä muiden mukana.

Vierailija
29/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahallisesti säästät vuosittain kirkollisveron verran rahaa, riippuu tuloistasi. Hautajaisissa kaikki papit ei suostu siunaamaan, jos ei kuulu kirkkoon. Mut todennäköisesti joku naispappi suostuu (ne suostuu mihin vaan). Kappeli voi maksaa jotain, kirkkoon kuuluville ilmainen. Ite tyytyväinen et erosin kirkosta, kun ei kirkolla ole uskonnon kanssa mitään tekemistä.

Ei siunaaminen voi papin omasta halusta olla kiinni, siunaako vai ei, vaan papin on kunnioitettava sinun vakaamusta, koska olet eronnut kirkosta ja eroaminen tarkoittaa, ettet halua kuoleman jälkeen kirkollista hautaamista. Se on yksiselitteinen.

Tietysti pappi voi pitää puheen yksityisenä henkilönä, mutta ei kirkollista toimitusta, koska se on sinun vakaamustasi vastaan.

Vierailija
30/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et pääse kummiksi. Sinua ei haudata siunattuun maahan. Suneliin pääset maistraatissa, mutta et kirkossa (tosin kirkkovihkimiset saattavat loppua lähivuosina muutenkin).

Vuoden 2017 maaliskuun jälkeen kaikki maistraatissa solmitut liitot ovat sukupuolineutraaleja liittoja, mutta kyllä kirkko vielä vihkinee avioliittoon (heteropareja) sen jälkeenkin. Se, että kirkko lopettaisi vihkimisen kokonaan, oli vain yksi ehdotus tässä keskustelussa, joka tuskin tulee toteutumaan.

Jos ap. eroaa kirkosta, hän ei enää pääse 2017 alkaen avioliittoon, vaan ainoastaan sukupuolineutraaliin liittoon.

Rahallisesti hän ei voita tuntuvasti, koska kirkollisvero on suurituloisillakin aika pieni per kuukausi.

Hänet käsittääkseni voidaan haudata kirkkomaalle esim. sukuhautaan, jos sellainen on olemassa (?). Kirkkomaiden läheisyydessä on myös kirkkoon kuulumattomien vainajien hautapaikkoja.

Vierailija
31/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Keskimäärin kirkollisvero on 1,43 % eli säästäs sen verran joka kuukausi. Eli jos vaikka tienaat 3000e kuussa niin rahaa kilahtaa n. 43e enemmän tilille joka kuukausi.

> Kummina voit olla ilman virallisia todistuksiakin.

> Naimisiin voit mennä ja suunnitella ihan omanlaisesi vihkiseremonian.

Noin on siis näkynyt mun elämässä.

Vierailija
32/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaikuttaa lähinnä kuolemanjälkeiseen elämään. Huomaat kyllä sitten aikanaan.

Vierailija
33/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahallisesti? Kun kuolen?

Aika moniin näistä kysymyksistä saat vastauksen http://www.eroakirkosta.fi/ sivulta, siellä on vastattu useimpiin kysymyksiin ja hyvin asiallisesti. Myös Verolaskuri, jolla voit laskea maksamasi kirkollisveron osuuden ja jos eroat niin minkä osuuden ts. säästät veroissa.

Erosin itse 9 vuotta sitten, olin jo pitkään ts. noin 15 vuotta ennen sitä miettinyt että pitäisi erota mutten saanut vain aikaiseksi aiemmin.  Mitään merkittävää käytännön eroa en ole huomannut, muuten kuin ehkä hienoisen huojennuksen että nyt sekin on tehty ja olen tyytyväinen päätökseeni myös näin jälkikäteen.

Rahallisista syistä en eronnut, vaan yksinkertaisesti siksi että olin jo aikaa sitten alkanut ajatella, että kirkko on pelkkä historiallinen ja syvälle juurtunut yhteiskunnallinen jäänne ajalta ennen luonnontieteitä ja realistisempaa kuvaa maailmankaikkeudesta. Kirkko ja uskonto tarjosivat maailmanselityksen siinä kuin muutkin uskonnot joita on maailman historiassa varsin paljon aikojen saatossa.

Nuorena en jaksanut vaivata päätäni uskontoon liittyvillä asioilla, koin sen niin epäkiinnostavaksi. Sitten nuorena aikuisena perehdyin enemmän, tulin sitä myötä yhä epäilevämmäksi ja viimein sitten johtopäätökseen, että jos jokin ns. korkeampi voima olisikin olemassa joka on maailmankaikkeuden synnyn takana, niin mitään todellista tietoa näillä nykyisillä sen kummemmin kuin menneilläkään uskonnoilla on ollut tai tulee olemaan näistä asiosta. Uskonnot ovat siten pelkkää toiveajattelun, mielikuvituksen ja tosiasioihin perustumatonta satua kussakin uskonnossa ja sellaiseksi myös jää. Tästä päädyin siihen, että miksi olisin mukana sellaisessa yhteisössä joka tukeutuu em. kaltaiseen satuun?

- Q: Historiallisesta ja kulttuurillisesta syystä tai velvotteesta? A: No ei, ei ole järkeä jatkaa höpöhöpöä.

- Q: Suku-, Perhe-  ja yhteiskunnallisesta syystä? A: Minun ei tarvitse olla näistäkään syystä, omat vanhempani ovat kuolleet, (läheistä)sukua ei juuri ole enkä ole sellaisessa toimessa tai työssä, jossa tulisin syrjityksi vaikka en olisi kirkon jäsen.

Joten päätin sitten erota ja olen ollut tyytyväinen päätökseeni.

Lisään vielä, että en koe olleeni uskova koskaan. Kasvoin liberaalissa perheessä, jossa äitini oman lapsuudekodin uskonnollisesti ahtaan ilmapiirin kokeneena ei halunnut sellaista omaan kotiinsa. Hänen mukaansa uskonto on jokaisen henkilökohtainen asia, eikä hän sitä kenellekään tyrkyttänyt tai edes siihen ohjannut tai sen mukaan mitään siihen liittyvää tekemään. Isäni ei koskaan puhunut mitään uskontoon liittyvistä asioista, myöhemmin jo hänen kuoltuaan olen ajatellut että hän oli joko agnostikko tai ateisti, mutta piti asian tiukasti itsellään. Koulussa uskonto ei kiinnostanut, kirkkohistoria lukiossa jonkun verran kyllä se oli mielenkiintoisin sisältö jonka uskonnosta kouluaikana sain. Riparin kävin salaa yhden kevätlukukauden aikana kun ajattelin, että jos tuleva vaimo haluaa niin sekin on sitten kunnossa. En kokenut mitään erityisiä tunteita aiheesta riparin aikana, lähinnä pitkästyin siellä.

Myöhemmin sitten työelämässä Suomessa en juuri edes ajatellut koko asiaa. Vasta kun olin islamilaisessa maassa töissä muutaman vuoden ja näin sekä kuulin uskontoon liittyviä asioita ympärilläni, joskin toisesta uskonnosta, aloin miettiä omaa asemaani uskontoon ja päädyin sitten tuolla ylempänä kuvaamaani ajatteluun joka johti eroamiseen kirkosta vuosia myöhemmin.

Vierailija
34/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

360 mä saisin vuodessa säästöä, jos eroisin. Mutta en taida erota, koska kirkko antaa rahaa henkilökunnan viinojen lisäksi diakoniatyöhön, eli köyhille antaa rahaa ja järjestää kerhoja ym.

Vierailija
35/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa kirkkohäitä, vaikka kumppanisi kuuluisikin kirkkoon. Et myöskään saa kastaa lapsiasi etkä joissain kunnissa osallistua ristiäisiin. Kummius on sinulta myös poissuljettu.

Sylikummius ehkä. Itse olen kummi enkä kuulu kirkkoon. Ei ollut pastorille mikään este. Siihen kummiseremoniaan sain mennä muiden mukana.

Höpö höpö taas. Sylikummi on ihan samanlainen kummi kirkon silmissä kuin kaikki muutkin. Ja evlut kirkko vaatii kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia kastettavalle lapselle. Pastorit ei sitä päätä.

Vierailija
36/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kökköä monet vastaukset...

Ei pääse vieraana ristiäisiin???? Missä??? En usko.

Virallisesti papereihin kummiksi ei pääse, useimmiten pappi antaa osallistua seremoniaan kummin ominaisuudessa. Mutta "paperilla" et ole kummi.

Avioliittosi voidaan siunata kirkossa, jos puolisosi kuuluu kirkkoon, vaikka se virallisesti tehdään maistraatissa. Näitähän voi aina kuka tahansa kiihkouskovainen kyseenalaista. Esikoisemme kastepappi kysyi meiltä, että "uskotteko te oikeasti olevanne naimissa, kun on näköjään naispappi vihkinyt".

Todellakin, haudataan hautausmaille (en nyt tiedä miten siunattu se maa nyt sitten on) ja ihan kirkollisesti vainaja siunataan kappelissa (ainakin Helsingissä ilman maksua) omaisten näin halutessa ja kirkoon kuuluessa, ellei vainaja nimenomaisteti ole toivonut päinvastaista. Tässä kohdassa mennään lähin omainen edellä, ainakin oman kokemukseni mukaan. Suomessa käsittääkseni luterilainen kirkko vastaa tästä hautaustoiminnasta. Hautakiveen saa jokainen siellä siunatulla maallakin laittaa vaikka päivänkakkaran kuvan, jos niin haluaa.

Isoisäni ja isäni siis olivat eronneet kirkosta joskus silloin 70-luvun kuohuissa kun  se oli edellisen kerran kovasti muotia. Eivät olleet missään nimessä ateisteja, eivät vain kuuluneet tähän maksulliseen instituution nimeltä suomalainen valtiokirkko. Tämä kyllä kaiversi mummiani erityisen paljon. Molemmat siunasi ihan kristillisen kirkon pappi kristillisessä kappelissa ja molemmat on haudattu helsinkiläiselle hautausmaalle sukuhautaan ja hautakivessä on risti.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001203011.html

Vierailija
37/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nämä Afrikan ja Etelä-Amerikan viidakkoheimot? Joutuvatko ne helvettiin kun heitä ei ole kukaan siunaamassa ja kirkollisveroa heiltä kuopaamassa?

Vierailija
38/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni ainakin kävivät seurakunnan kerhoissa, vaikkemme kirkkoon kuulukaan. Nyt liityin pari vuotta sitten takaisin, koska tuli tehtyä sellaisia sopimuksia.

Vierailija
39/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas aika paljon oletuksia. Minä en kuulu kirkkoon, mutta lapseni ovat kyllä seurakunnan kerhoissa käyneet, ei missään edes kysytty kirkkoon kuulumisesta. Lasten isä kuuluu kirkkoon kyllä. Äitini ei kuulunut, ja kyllä hän ihan normaalisti on hautausmaalle haudattu, eikä mihinkään erilliseen osaan eikä sukuhautaan. Ihan normi hautapaikka. Älkää kertoko "olettamuksianne" totuutena.

Vierailija
40/50 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plakastani menisi yli 400 e joka vuosi instirtuutuutioon, joka ei merkitse mitään. Miksi ihmeessä maksaisin? Jos kyseessä olisi joogaseuran jäsenyys, jota  en harrasta, enhän maksaisi sitäkään. Kirkon pitäisi elää suu säkkiä myöten ja muuttua pönöttävästä laitoksesta siihen oikeasti sitoututuven yhdistykseksi. Kirkko on ollut valtio valtiossa ja paisuttanut tehtäviään ja rakrennuskantaansa vanhan ajan mukaan. Kun nykynuori ajattelee jo omilla aivoillaan eikä kuulu kirkkoon, ei synny enää tapauskovaisten joukkoa, joka mukisematta maksaa, mitä vaaditaan.