Miksei 70-80 luvulla syntyneet enää lisäänny??
Tällainen ilmiö on havaittavissa. Olen itse pian 40 -v, kahden lapsen äiti. Minulla on 2 sisarusta ja 7 serkkua. Olen ainoa, jolla on lapsia.
Kommentit (90)
Syynä lienee itsekkyys ja mukavuudenhalu. Tykätään reissata, olla vapaita, tehdä asioita ex tempore, juhlia ja nukkua pitkään, sisustaa koti valkoisin nahkasohvin. Varmaan voi vaikuttaa myös urakehityksen luominen. Ei näihin kuvioihin vaan lapset sovi.
Kyl mää parin viikon päästä synnytän :)
T. 80-luvun av-mamma
Et kertonut millainen elämäntilanne sun sisaruksilla ja serkuilla on? Jos ovat työttömiä/pätkätöissä niin onko tuo ihmekään jos eivät hanki lapsia.. Ja 80-luvulla syntyneet ovat kohtalaisen nuoria vielä niin kyllä ne kerkeää sen pari pentua putkauttaa jos lapsia haluavat
Vuonna -70 syntynyt on jo 46 vuotias. Siinä on aika ohuet tsäänssit enää lisääntyä.
No jos he
a) eivät halua lapsia ollenkaan
b) eivät kykene biologisesti saamaan lapsia, vaikka niitä ehkä haluaisivatkin
c) haluaisivat lapsia mutta eivät uskalla niitä hankkia esim. epävarman työtilanteen takia
d) haluaisivat kyllä mutta sopiva äiti-/isäkandidaatti puuttuu
Tässä muutama vaihtoehto näin alkupaloiksi :) Lisäillä saa, jos vielä jotain tulee mieleen!
Olen huomannut saman. Toisissa suvuissa hanat on menneet kiinni.
Ysärillä syntyneet sitte pukkaavat lapsia tuonkin edestä. Aloittavat tosi nuorena vielä.
Nykyään on ihan normaalia, että parikymppisenä synnytetään esikoinen. Ei olisi katsottu hyvällä minun nuoruudessani.
2000-luvun lapset aloittavat varmaan jo sitten teini-ikäisenä.
Teidän suku vain on sammumassa. Ei kaikilla ole noin. Mulla on 4 sisarta ja yhteensä lapsia on 8. Serkkuja on 20 ja heillä lapsia lukematon määrä. Ei olla lestoja, vaan ihan taviksia.
Mä olen kyllä raskaana ja yksi lapsi on jo ennestään. T. -83 syntynyt
Miehet eivät halua enää lapsia.
Nainen on kuitenkin todella riippuvainen lapsen isästä raskaus- ja äitiysaikana. Varsinkin rahallisesti ja myös henkisesti.
Mistä löytyy tuon ikäinen perhekeskeinen mies? Joka haluaa lapsia?
Mä luulen että tämä on lähtenyt ihan siitä yhteisöllisyyden puutteesta, eli perheet on pieniä ja eriytyneitä, suku ei ole tärkeä. Perhettä ei vaan arvosteta enää.
Olen -74 syntynyt ja olen jo lisääntynyt, mutta se tapahtui jo 20 vuotta sitten, enkä koe, että enää näin 42-vuotiaana minun olisi tarpeellista tehdä lisää lapsia. Eiköhän monella mullakin 70-luvulla syntyneellä ole sama tilanne, että ne lapset on jo tehty ja suurin osa heidän lapsista elää jo omaa elämäänsä omassa kodissa jne....
Miksi lapsia pitäisi haluta?
Maailma tukehtuu ylikansoitukseen, eikö se olekin vaan hyvä, että ihmiset eivät lisäänny?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Syynä lienee itsekkyys ja mukavuudenhalu. Tykätään reissata, olla vapaita, tehdä asioita ex tempore, juhlia ja nukkua pitkään, sisustaa koti valkoisin nahkasohvin. Varmaan voi vaikuttaa myös urakehityksen luominen. Ei näihin kuvioihin vaan lapset sovi.
Niinpä. Lähinnä ihmettelen, miksi kukaan tekisi lapsia. Millä konkreettisella tavalla elämä muuttuu paremmaksi sen myötä, että ryhtyy vanhemmaksi?
Olen syntynyt 1970, eli 46v tänä vuonna. Kolme lasta, nuorin asuu enää kotona, hänkin jo 17 v. Nuorena kun on aloittanut, niin on jo vuosia ollut lapsiluku täynnä. Eiköhän tuo kolme veronmaksajaa riitä, niinhän se Matti Vanhanenkin haaveili aikanaan, että kaikkien suomalaisnaisten pitäisi synnyttää kolme lasta. Osuuteni olen tehnyt, nyt vaan nautin, enkä ala enää sitä rumbaa.
70-lukulaiset alkaa olla jo iäkkäitä siihen . 80-lukulaiset kyllä lisääntyvät vielä kiivaasti jonkun aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä itsekästä on haluta lapsia, kuin olla haluamatta.
Itse olin vielä 14-15 vuotiaana täysin varma että haluan lapsia, mutta mitä vanhemmaksi tässä on tullut sitä hullummalta ajatus lasten hankkimisesta tällaiseen maailmaan tuntuu. 24 vuotiaana karisi loputkin "haaveet" ja suunnitelmat lapsista. Ja joka päivä olen tyytyväinen että en ole lapsia tehnyt.
-88 syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä raskaana ja yksi lapsi on jo ennestään. T. -83 syntynyt
No onneksi! Sehän muuttaakin nyt sitten kaiken!
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä syntyneet sitte pukkaavat lapsia tuonkin edestä. Aloittavat tosi nuorena vielä.
Nykyään on ihan normaalia, että parikymppisenä synnytetään esikoinen. Ei olisi katsottu hyvällä minun nuoruudessani.
2000-luvun lapset aloittavat varmaan jo sitten teini-ikäisenä.
Olen muuten kauhistellut samaa. Ihan fiksuja nuoria, mutta lapsia aletaan hankkimaan todella nuorena. Tyttäreni on syntynyt -87, ollut vakiintuneessa parisuhteessa pitkään. Hyvät tulot ja hyvä työpaikka. Ei ole hankkinut lapsia, eikä aio vielä hankkiakkaan pitkään aikaan. Sama juttu ystäväni pojalla.
Siskoni tyttö on syntynyt -93 ja ilmoitti juuri olevansa raskaana. Erään tuttavani tytär sai esikoisensa vuosi sitten. -95 syntynyt.
Naapurin likka 19wee on viimeisimmillään raskaana.
Se on niin kallista puuhaa. Pitäisi olla 50k € tulot, että siitä selviäisi.
M40+
Ehkä tämä nykyinen maailma (hektisine työelämineen) ei ole sellainen mikä kannustaisi lisääntymään.