Onko teidän esimiehet koskaan kiusanneet teitä?
Ja nyt ei siis puhuta työkuormasta tai muusta, vaan ihan puhtaasta kiusanteosta.
http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2016061621695381_tb.shtml
Mielenkiintoinen kirjoitus. Kiusaajat tykkäävät hierarkiasta ja ovat sosiaalisesti dominoivia.
Allekirjoitan.
Kommentit (10)
On. Otti silmätikukseen ja vittuili ja rähjäsi varmaan ekat puoli vuotta mitkä olin talossa. Sitten meille tuli uusia työntekijöitä ja tilalleni löytyi uusi kohde.
Kiusaaminen loppuu kun nauhoitat kaiken työpaikallasi älypuhelimella. Siis koko työpäivän nauhoitus päällä.
Pomon kanssa "keskusteluihin" pyydät todistajan aina paikalle, esim luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutetun. Tiedustele jo etukäteen työkaveriasi todistajaksi keskusteluun jos luottamusmies ei pääse. Nauhoitat tietenkin tällöinkin.
Älä vastaa pomon kysymyksiin heti. Sano, ettet voi vastata valmistautumatta, saisinko siis kirjallisena kysymykset.
Kiusaaminen ei lopu ennen teet selväksi, että luottamusmies aina todistajaksi mukaan. Ilman ulkopuolisen henkilön väliintuloa kiusaaminen jatkuu ikuisesti.
Tee heti luottamusmiehen kanssa päivätty kirjallinen valitus pomon epäasiallisesta käytöksestä kun pomo alkaa vihjata psykologilla käynnistä tms. Tämä valitus pomolle suoraan, mutta tee selväksi, että luottamusmies tietää valituksestasi.
Seuraava valitus pomon omalle esimiehelle. Luottamusmies tietää pomon esimiehen nimen.
Harjoittele nauhoittamista radion kanssa. Älypuhelimeen mahtuu vuorokausikaupalla keskustelujen taltiointeja.
Jälkikäteen ihan turha selitellä jos et nauhoittanut kiusaamista sisältävää keskustelua. Ole viisas etukäteen.
Hoitoalalla ainakin hyvin yleistä. Oma esimies seuraa, vahtii ja huutaa kaikille mielivaltaisesti. On pidetty työpaikkakokouksia ym. ei mikään auta.
Hoitajat vaihtuvat ko. paikassa paljon.
Hoitoalalla helppo tunnistaa psykopaatit kun oikein pyrkimällä pyrkivät osastonhoitajiksi.
Psykopaatin tunnitat siitä, että närkästyy ihan kaikesta. Kun esim tahdot ylityöstäsi korvausta.
Kaikesta psykopaatti närkästyy muttei kuitenkaan tahdo sinulle "mitään pahaa" koska on niin hurmaava tuo psykopaatti.
Nauhoitus älypuhelimella helppoa ja on ihan sallittuakin:
http://www.tietosuoja.fi/fi/index/ratkaisut/omienkeskustelujenjapuhelui…
ei tarvitse mitään ilmoitella kenellekään, ei etukäteen eikä jälkikäteen.
Kas, nauhoitus on OK.
Ostampas puhelimeen kunnolla ison muistikortin.
Joo, muutaman kuukauden katselin ja kuuntelin sitten ehdotin työkavereiden kuullen että lähdetään pihalle selvittämään asiat kerralla ja vedän turpaan sitä.
Arvatkaa tuliko? Ei tullut ja sain asimiehen väkivallalla uhkaamisesta lopputilin, ei työvelvoitetta ja maksoivat koko irtisanomisajan palkan 6kk kerralla kotiin.
Luottamusmies sanoi että oli laiton irtisanominen, mutta ei huvittanut alkaa riitelemään ja olin tyytyväinen kun pääsin pois sieltä.
Esimiehen uhkailut voit tallentaa älypuhelimellasi.
Epäpätevä esimies irtisanottiin.
Näinkin voi käydä.
Eipä olisi käynyt ellei todistajia, jotka havainnoivat esimiehen valehtelevan ihan hallitsemattomasti.
Erehtyi viimein laittamaan sanoja oman esimiehensä suuhun.
Tietenkin lukuisat valitukset viivyttelystä, kirjalliset valitukset epäasiallisesta käytöksestä, jotka kaikki toimitettiin henkilöstöpäällikön kautta jnejnejne aiheuttivat irtisanomisen.
Esimies närkästyi potkuistaan vaan närkästyi muutenkin kaikesta, kuten psykopaatti tekee.
Aloittaessani työnteon olin jonkinlainen stressinpurkukohde pomolle. Pariin otteeseen töissä itkua pyyhin silmistä, ja kerran työkaveri soitti minulle aamulla kotiin, että varaudu sitten kun tulet töihin, pomo täällä jo raivoaa valmiiksi ja aikoo haukkua sinut. Enkä edes ollut tehnyt minkäänlaista työvirhettä tms. Kerran hän haukkui minut kovaan ääneen asiakkaiden edessä, kun olin käynyt pikaisesti pissalla (eikä tod ollut mikään 10 minuutin tupakkatauko vaan pikapissa kun meinasi jo korvista tulla). Nyt kymmenen vuoden jälkeen muistan edelleen sen nöyryytyksen, vaikka pomo on ruvennut kohtelemaan minua "vanhaa työntekijää" asiallisesti. En tule kaipaamaan häntä, kun hän jää eläkkeelle.