Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo ekaluokkalaiset käyttävät WhatsAppia?! Tämä meno menee pahemmaksi koko ajan...

Vierailija
18.06.2016 |

Eli siis ekaluokkalainen tyttö on vinkunut jatkuvasti, että haluaa puhelimeensa käyttöön WhatsAppin, koska kuulema KAIKILLA muillakin hänen kavereillaan se on. En antanut lupaa. Siis haloo tyttö on 8 -vuotias! Eikö vanhemmilla ole enää mitään rajoja jälkikasvulleen vai ovatko vain tyhmiä, ja antavat luvan kaikkeen, mitä lapsi pyytää? Olisi helpompi itsellekin, jos tyttö ei olisi ainoa, jolla on edes joku raja näissä some asioissa. Muutenkin ärsyttää, kun tytölle tukee kavereita kylään, niin heillä onkin iphonet mukana ja niissä pelejä ym. ja sitten tuijotetaan niitä pelejä. Osaako lapset enää leikkiä? Itse sitten olen joutunut kieltämään pelaamisen meillä, jos meille tullaan, niin sitten leikitään, ainakin suurin osa ajasta. Pelata voi sitten vaikka kun on sadepäivä ja tylsää.

Kommentit (289)

Vierailija
261/289 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä foliohattumaista siinä on, että en halua että 8-vuotiaani on naama kiinni puhelimessa koko päivän? Nimittäin jos se WhatsApp sattuu olemaan niin viestejä tulee minuutin välein. Ja en myöskään halua että lapsesta tulee nörtti, niin kuin tuo edellinen kirjoittaja. Peliriippuvaiset nörtit eivät sitä paitsi löydä naista helpolla. Helppo sellaisten ihailla teknologiaa ja nörtteyttä, jotka ovat joskus itse olleet sellaisia.

Sinun kuuluisi juuri opettaa lapsellesi, että vaikka viestejä tulisi tuhat, niitä ei tarvitse lukea. Ja ryhmistä voi poistua. Ja kavereiden ( ja heidän vanhempiensa) kanssa voi sopia millaisia viestejä lähetellään ja mihin aikaan. Jos sääntöjä ei noudateta, lähtee puhelin pois.

Meidän lapset käyttävät wa:ia eivätkä ole naama kiinni puhelimessa koko päivää. Ennemmin saa muistuttaa, että ottakaa puhelimet mukaan kun lähdette jonnekin.

Täälläpäin nörtteys ei ole kirosana, suurella osalla luokan lapsista isä tai äiti on tietokonenörtti (niin meilläkin). Myös koulun reksi on selvä nörtti, minkä vuoksi lapsilla ei edes ole koulussa kirjoja, vaan tabletit.

Vierailija
262/289 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, herää tähän päivään! Kysymys on siitä, sallitko lapsesi pysyä kehityksessä mukana vai roikutko menneessä. Lapsille tuo Whatsapp on ihan arkea jo ekasta luokasta. Viimeistään kakkosella se on pakollinen, kun suurin osa sitä käyttää, siellä kysellään läksyt, kuulumiset, kaverijuttuja ("voiko joku olla mun kaa...") jne. Oma tyttäreni on nyt 11-vuotias ja heillä on whatsapp-ryhmät koko luokalle, luokan tytöille, parhaille kavereille, suoraa viestintää kavereiden kanssa, harrastuskavereille ja jopa uutena erillinen läksy-/kouluasiaryhmä, jossa oma ope on mukana. Olen vakoillut sitä käyttöä tytön nukkuessa ja mitään asiatonta ei ole koskaan tullut vastaan. Tarkoitan asiattomalla jotain aikuisten miesten lähestymisiä yms. Asiattominta on joidenkin luokkakaveripoikien paskat.

Maailma on muuttunut ja vanhempien pitää antaa lastensa mennä kehityksen mukana. Se vaatii, että itse tutustuu asioihin ja seuraa niitä. Tietysti, jos on patalaiska ja kyvytön itse oppimaan uutta, niin onhan se turvallisempaa kieltää kuin antaa lupa tuntemattomaan.

Voi voi, olen kyllä herännyt tähän päivään ja tiedän tasan tarkkaan kaikki tinderit, Whatsappit ja snap chatit. En ole 40 -kymppinen mamma, joka ei tiedä mistään mitään, jos näin luulet. Ne teidän lapsenne käyttää palveluita, koska vanhemmat ovat sen sallineet. Edelleenkin kysyn, miksi alunperin vanhemmat sallivat jo niinkin nuorilta, kuin ekaluokkalaisilta, pääsyn appeihin joihin on 13 tai 16 vuoden ikäraja? Miksi kukaan ei vastaa tähän kysymykseen? Ihan asiallisesti kysyn. Jos alunperin näitä appeja ei olisi annettu lasten käyttöön, niin ei olisi mitään onglemaa, ei kiusaamista WhatsApp ryhmien kautta, tai pakkoa olla jossain ryhmässä tai muuten jää ulkopuoliseksi. [/

Vai asiallisesti kysyt ? Mitähän asiallista tässä oli ? "En ole 40-mamma,joka ei tiedä mistään mitään, jos näin luulet." Melkoista ikärasismia. Luuletko että nelikymppiset on tippuneet somen kehityksestä ? WhatsApp on oikein näppärä väline päivittäiseen viestintään, jos koet tilanteen toisin, älä kuitenkaan tule muita mollaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/289 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne ei ketään tuntematon lähetä mitään jos itse ei jaa numeroaan julkisesti tms. Ja voithan salata lapsen numeron tms, että syy tuntemattomien mahd. Viesteille on varmuudella lapsesi oma vika. Sovellus on ilmainen, kuvien, äänitteiden, sijaintitietojen ja yhteystietojen jakaminen on ilmaista. Enemmän hyötyä kuin haittaa. Kaikki instagramit, facebookit ja ask.fm olen pikkusiskoltani (10v) kieltänyt, koska itse olen nähnyt kuinka nuoret eivät siellä todellakaan osaa käyttäytyä ja mitä ne someen julkaisee. Kaikella on aikansa.

Isosisko 16v

Vierailija
264/289 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lapsesi saa pelata? Itse muistan jo omasta lapsuudestani kuinka ulkopuolinen olin kun ensimmäiset pleikkarit ja xboxit alkoivat ilmestyä. Päivästä toiseen ei tietenkään pelata ja kyllä lapsi siihenkin ajallaan kyllästyy.

Vierailija
265/289 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, herää tähän päivään! Kysymys on siitä, sallitko lapsesi pysyä kehityksessä mukana vai roikutko menneessä. Lapsille tuo Whatsapp on ihan arkea jo ekasta luokasta. Viimeistään kakkosella se on pakollinen, kun suurin osa sitä käyttää, siellä kysellään läksyt, kuulumiset, kaverijuttuja ("voiko joku olla mun kaa...") jne. Oma tyttäreni on nyt 11-vuotias ja heillä on whatsapp-ryhmät koko luokalle, luokan tytöille, parhaille kavereille, suoraa viestintää kavereiden kanssa, harrastuskavereille ja jopa uutena erillinen läksy-/kouluasiaryhmä, jossa oma ope on mukana. Olen vakoillut sitä käyttöä tytön nukkuessa ja mitään asiatonta ei ole koskaan tullut vastaan. Tarkoitan asiattomalla jotain aikuisten miesten lähestymisiä yms. Asiattominta on joidenkin luokkakaveripoikien paskat.

Maailma on muuttunut ja vanhempien pitää antaa lastensa mennä kehityksen mukana. Se vaatii, että itse tutustuu asioihin ja seuraa niitä. Tietysti, jos on patalaiska ja kyvytön itse oppimaan uutta, niin onhan se turvallisempaa kieltää kuin antaa lupa tuntemattomaan.

Voi voi, olen kyllä herännyt tähän päivään ja tiedän tasan tarkkaan kaikki tinderit, Whatsappit ja snap chatit. En ole 40 -kymppinen mamma, joka ei tiedä mistään mitään, jos näin luulet. Ne teidän lapsenne käyttää palveluita, koska vanhemmat ovat sen sallineet. Edelleenkin kysyn, miksi alunperin vanhemmat sallivat jo niinkin nuorilta, kuin ekaluokkalaisilta, pääsyn appeihin joihin on 13 tai 16 vuoden ikäraja? Miksi kukaan ei vastaa tähän kysymykseen? Ihan asiallisesti kysyn. Jos alunperin näitä appeja ei olisi annettu lasten käyttöön, niin ei olisi mitään onglemaa, ei kiusaamista WhatsApp ryhmien kautta, tai pakkoa olla jossain ryhmässä tai muuten jää ulkopuoliseksi. [/

Vai asiallisesti kysyt ? Mitähän asiallista tässä oli ? "En ole 40-mamma,joka ei tiedä mistään mitään, jos näin luulet." Melkoista ikärasismia. Luuletko että nelikymppiset on tippuneet somen kehityksestä ? WhatsApp on oikein näppärä väline päivittäiseen viestintään, jos koet tilanteen toisin, älä kuitenkaan tule muita mollaamaan.

Anteeksi, jos vaikutti ikärasismilta. En luule että kaikki nelikymppiset ovat tippuneet somen kehityksestä, mutta osa kyllä on, ihan sama mitä sanot. Lauseella tarkoitin, etten itse ole sellainen ihminen, joka olisi somen kehityksestä tippunut pois, kun niin moni sitä vihjaili. Tosiasia nyt on, että kyllä lähes poikkeuksetta kaikki 20 -kymppiset vielä kehityksessä mukana ovat, mutteivät kaikki 40-kymppiset. Ei tämä mitään ikärasismia ole. Enkä ole kyllä ketään mollannut, aloitukseni koski ekaluokkalaisten WhatsAppin käyttöä. Missä kohtaa väitin, ettei se olisi näppärä väline päivittäiseen viestintään? Olen asiasta samaa mieltä (vaikka muita parempia sovelluksia löytyy), se on näppärä, muttei välttämättä sovellu pienille lapsille. 

Ap

Vierailija
266/289 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei lapsesi saa pelata? Itse muistan jo omasta lapsuudestani kuinka ulkopuolinen olin kun ensimmäiset pleikkarit ja xboxit alkoivat ilmestyä. Päivästä toiseen ei tietenkään pelata ja kyllä lapsi siihenkin ajallaan kyllästyy.

Lapseni saa pelata kotona esim. iPadilla tai läppärillä rajoitetun ajan, muttei tarvitse pelejä älypuhelimeensa. Miksi tarvitsisi? Muutoin hän pelaisi sillä jatkuvasti. Lapsi ei kyllästy pelaamiseen, koska netissä on aina uusia ja erilaisia pelejä, kun edellinen alkaa kyllästyttää. Toista se oli silloin kun oli pleikkarilla muutama peli, joihin sitten jossain vaiheessa luonnollisestikin kyllästyttiin. Nykyään on liikaa kaikkea saatavilla netin kautta. 

Ap

Vierailija
267/289 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

WhatsApphan on samanlainen kuin tekstarit, mutta vaan ilmainen.

No hyvää päivää txtarit kuuluu puhe pakettiin ihan normaalisti eikai nyt kukaan Urpo käytyä minuutti hintaista liittymää?

Vierailija
268/289 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas vaahtoavan vapaan kasvatuksen tuotteet .

Saaneen huomauttaa että minkä taakseen jättää edestän löytyä .

Eli joku 10 v ei nyt oikein hahmotta että mitä tänäpäivänä kirjoita nettiin löytyy myös sieltä tulevaisuudessa.

Tätä ei näköjään hahmota myöskään <40 v mammat kun se sosiaalinen media on niin pakko.

Hienoa huomata sitten 20v päästää että työpaikka jää sitten saamatta netti kirjoittelujen takia mitää on suoltanut ymmärtämättä mitään.

Jo nyt 10 minuuttisia tietää henkilöstä enempi kun osa kavereista jos osaa hakea.

Vierailija
269/289 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittymän kk-maksu 2,69. Rajaton hitain netti. Pelkkiä wa-viestejä ja puheluita. Puhelimesta ei siis muita kuluja. Puhepaketit järkkykalliita. Tällä nopeudella voi myös pelata kännyllä.

Vierailija
270/289 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi kiva tieyäää että millä perusteelle WA olisi ilmainen?

Joo, sovellus itsessään on ilmainen mutta sen käyttö maksaa jos ei käytä wlan/wifi yhteyttä.

Jos puhelimessa on nettipaketti niin sekin maksaa, eikö?

Meillä on käytössä prepaid liittymät tavalliseen peruspuhelimeen ihan siksi että jos lapsi kadottaa puhelimen tai se varastetaan tms niin ei tule mitään ylläreitä. Lapset menee tokalle ja kolmannelle.

Soittavat ja tekstaavat kavereille todella vähän.

Kotona käyttävät pöytäkonetta joka on sijoitettu niin että siihen näkee mitä ruudulla tapahtuu, omat tabut on molemmilla mutta me ratsaamme ne päivittäin ja niitäkin käytetään harkiten....

Nettikäyttöä opastetaan päivittäin eri tavoin ja kerromme mistä löytyy lapsille sopivat jutut.

Tulevat herkästi näyttämään jos joku juttu epäilyttää.

Näillä mennään vielä varmaan vuoden verran...

Vierailija
271/289 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ollut ulkopuolinen silloin, vaikkei ollut omia pelejä. Jos jonkun luona joskus pelasi, niin pelasti. Usein ei, koska oltiin ulkona ja tehtiin muista juttuja. Esim. äänitettiin kasetille omia juttuja ja ties mitä.

Vierailija
272/289 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut ulkopuolinen silloin, vaikkei ollut omia pelejä. Jos jonkun luona joskus pelasi, niin pelasti. Usein ei, koska oltiin ulkona ja tehtiin muista juttuja. Esim. äänitettiin kasetille omia juttuja ja ties mitä.

.. niin pelasi, korjaus.

Vierailija
273/289 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, onpas hämmentäviä kommentteja.

Meillä on kaikilla lapsissa käytössä WhatsApp, ihan jo siksi, että muutimme muutama kuukausi sitten pallon toiselta puoleta tänne Suomeen ja yhteydenpito kavereihin toimii sen ja skypen kautta, jossain määrin myös KIK:llä. Olisin aika sadisti, jos tämän kieltäisin.

Itse olen käyttänyt WhatsAppia suunnilleen niin kauan kuin se on ollut olemassa, en ole ikinä saanut yhtäkään mainosta saati jotain kuvaa munasta (en tutuilta enkä tuntemattomilta btw.) Skypessä on isompi riesa tuntemattomien yhteydenotot.

Wapin ikäraja perustuu jenkkilainsäädäntöön rekisterien keräämisestä ja juuri tuohon, että palveluntarjoaja voi siellä jossain määrin joutua vastuuseen osallistujien "perseilystä". Vain täydellinen idiootti voi verrata johonkin K-16 kiellettyyn elokuvaan tai peliin. Tehdäkseen WhatsApp -tilin ei tarvitse täyttää mitään syntymäaikoja eikä muita toisin kuin esim. Facebookissa. WhatsAppin ikärajaa ei kerrota misään, ellei oikein erikseen ota asiakseen selvittää. WA perustuu puhelinnumeroon ja jotta noita munankuvia ja mainoksia voi lähettää, täytyy ap:n olla jakanut sitä numeroaan jossain todella aktiivisesti. Mainittakoon, että mulla on oma WA-tili kiinalaisella puhelinnumerollani, johon tuli aivan jatkuvana spämminä tekstiviestimainontaa, josta en tajunnut hölkäsen pöläystä, mutta WhatsAppiin ei ole tullut ikinä yhtäkään suomalaista tai kiinalaista mainosta näiden muistaakseni viiden vuoden aikana, jona palvelua olen käyttänyt.

Tuo, jolla vasta 9. luokalla sai käyttää WhatsAppia. Aika kummallista. Meillä molemmilla yläkoululaisilla on luokan opettajan hallinnoimat WhatsApp ryhmät, joihin tulee tieto viimehetken muutoksista esim. nyt vaikka liikunnassa. Saattaa siis tulla edellisenä iltana sään muutosten mukaan.Harrastuksissa on omat WA ryhmät, joissa tieto kulkee nopeiten ja tehokkaimmin. Ehkä jos kieltäisi tuon sovelluksen käytön, niin kaipa open olisi näille muutamalla ressukalle pakko se tieto toimittaa jotain muuta kautta.

Tietty nyt joo ekaluokkalaisella ei ole tuollaisia kouluaikataulujen ja muiden tiedotustarpeita, mutta yhteydenpitovälineenä WhatsApp on kuin tekstiviesti, mutta ilmainen. En itse osaa nähdä siinä mitään saatanallista.

Vierailija
274/289 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoturva kirjoitti:

Täällä taas vaahtoavan vapaan kasvatuksen tuotteet .

Saaneen huomauttaa että minkä taakseen jättää edestän löytyä .

Eli joku 10 v ei nyt oikein hahmotta että mitä tänäpäivänä kirjoita nettiin löytyy myös sieltä tulevaisuudessa.

Tätä ei näköjään hahmota myöskään <40 v mammat kun se sosiaalinen media on niin pakko.

Hienoa huomata sitten 20v päästää että työpaikka jää sitten saamatta netti kirjoittelujen takia mitää on suoltanut ymmärtämättä mitään.

Jo nyt 10 minuuttisia tietää henkilöstä enempi kun osa kavereista jos osaa hakea.

On kohtalaisen vaikea hahmottaa tilannetta, jossa kolmekymppinen jää ilman työpaikkaa 10-vuotiaana nettiin kirjoittamansa asian takia. Saati whatsapp-viestin.

Vierailija
275/289 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni lapsi ala-asteen neljännellä ja heidän koko luokallaan ja opettajalla on oma WhatsApp ryhmä.

Itse olen työtön ja työhaastattelut on Teamsin kautta kotoa käsin.

Nykyään myös perheessä, missä toinen vanhempi on työtön, on oltava älypuhelimet kaikilla ja tietokone.

Vierailija
276/289 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni lapsi ala-asteen neljännellä ja heidän koko luokallaan ja opettajalla on oma WhatsApp ryhmä.

Itse olen työtön ja työhaastattelut on Teamsin kautta kotoa käsin.

Nykyään myös perheessä, missä toinen vanhempi on työtön, on oltava älypuhelimet kaikilla ja tietokone.

Nykyään myös yrityksillä on omia työnhakukaavakkeita, jotka täytetään työtä hakiessa netissä, välillä on mennyt 4 tuntiakin täyttämiseen, joku tunti kirjastolla viikossa ei siis riitä. Työttömillä on myös henkilökohtaiset nettisivut, missä pitää käydä säännöllisesti. Ja asioita hoidetaan myös sähköpostilla esim. lähetetään myös työhakemuksia.

Lisäksi kaikki lapsien jutut hoidetaan lähes päivittäin Wilman kautta, joka vaatii älypuhelimen tai tietokoneen. Myös keskustelut opettajan kanssa ovat tietokoneen kautta etänä, siis nämä keskustelut, mitkä on koko luokan oppilailla.

Vierailija
277/289 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä foliohattumaista siinä on, että en halua että 8-vuotiaani on naama kiinni puhelimessa koko päivän? Nimittäin jos se WhatsApp sattuu olemaan niin viestejä tulee minuutin välein. Ja en myöskään halua että lapsesta tulee nörtti, niin kuin tuo edellinen kirjoittaja. Peliriippuvaiset nörtit eivät sitä paitsi löydä naista helpolla. Helppo sellaisten ihailla teknologiaa ja nörtteyttä, jotka ovat joskus itse olleet sellaisia.

Sinun kuuluisi juuri opettaa lapsellesi, että vaikka viestejä tulisi tuhat, niitä ei tarvitse lukea. Ja ryhmistä voi poistua. Ja kavereiden ( ja heidän vanhempiensa) kanssa voi sopia millaisia viestejä lähetellään ja mihin aikaan. Jos sääntöjä ei noudateta, lähtee puhelin pois.

Meidän lapset käyttävät wa:ia eivätkä ole naama kiinni puhelimessa koko päivää. Ennemmin saa muistuttaa, että ottakaa puhelimet mukaan kun lähdette jonnekin.

Täälläpäin nörtteys ei ole kirosana, suurella osalla luokan lapsista isä tai äiti on tietokonenörtti (niin meilläkin). Myös koulun reksi on selvä nörtti, minkä vuoksi lapsilla ei edes ole koulussa kirjoja, vaan tabletit.

En ole ihan varma, tietävätkö vanhemmat, millaista whatsapp -keskustelua lapset keskenään käyvät. Katsotko sinä lapsesi viestit ja tiedät varmasti, mitä siellä on?

Ongelmana ainakin omalla tyttärelläni on koko whatsapp -sovelluksen käytön ajan ollut, että erimielisyydet ja kinat jatkuvat viestitellen koko päivän. Niitä ei sovita kasvokkain, vaan lähetetään "miks et tehnyt sitä ja miks teit tätä" -tyylisiä viestejä pitkin iltaa. Ja vaikka miten yritän tyttäreni kanssa miettiä, miten näihin viesteihin pitäisi vastata, se tulva on loputon. Niitä tulee ensisijaisesti lähimmiltä kavereilta. Kun keskustelen asiasta vanhempien kanssa, tytär tulee itkien koulusta kotiin, että nyt häntä kiusataan siitä, että kertoi asiasta äidille. 

Nörttiys on jotain ihan muuta kuin whatsapp -viestittelyä tai edes pelaamista koneella. 

Vierailija
278/289 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestiketju on vanha, mutta aihe edelleen ajankohtainen. Mikä on mielestänne tänä päivänä sopiva ikä aloittaa whatsappin tai vastaavien viestisovellusten käyttö? Onko vielä yleistä että kouluissakin tiedotellaan viime hetken muutoksista whatsapp-ryhmissä?

Vierailija
279/289 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä esim. uudet seiskat (uusi koulu) saivat äkkiä selville kuka tulee samalle luokalle ja perustivat kesällä jo ryhmän ja tapasivatkin muutaman kerran ennen koulun alkua. Kasvatti upeasti ryhmähenkeä.

Tämä on kiva mutta hoituu myös ilman Whatsappia. En näe sitä sovelluksena pahana, mutta se on siitä ikävä että vaatii pikkulapsille käyttöön älypuhelimen, joka on outo vaatimus.

Vierailija
280/289 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestiketju on vanha, mutta aihe edelleen ajankohtainen. Mikä on mielestänne tänä päivänä sopiva ikä aloittaa whatsappin tai vastaavien viestisovellusten käyttö? Onko vielä yleistä että kouluissakin tiedotellaan viime hetken muutoksista whatsapp-ryhmissä?

Yläkoulu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän