Turhasta kuolemasta hoitajille tuomio synnytys pieleen
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vastavalmistunut hädissään väittää konsultoineensa lääkäriä. Tosiasiassa ei konsultoinut: ainakin jompikumpi olisi tehnyt merkinnän sairaskertomukseen.
Kumpi? Hoitaja on kokematon, kysyy lääkäriltä. Lääkäri ei noteeraa joten hoitaja ei ymmärrä kirjata. Lääkäri ei noteeraa. Mitä hän kirjaisi?
Ei ne korjaukset sinne itsestään mene.
Hoitajan pitää aina kirjata. Näin vastuu menee sille jolle kuuluu.... Tätä vaan ei nuori hoitaja ymmärtänyt vaan uskoi kun lääkäri sanoo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millain voi olla hoitajien vika?
Kun palstan mukaan hoitajilla ei ole mitään vastuuta,
Kuka vaan osaa hoitaa hoitajien hommat..Niinpä! Paras kommentti aikoihin.
Muistan hyvin eräänKIN ketjun Miss arvosteltiin hoitajia että he ovat aina vinkumassa lisää palkkaa vaikka PÄÄVASTUU on aina lääkärillä.
Niin eikö tämä tuomio nyt sitten ollutkaan oikein?!
Niin, siis lääkärihän sai ylivoimaisesti isoimman rangaistuksen.
Vastavalmistunut sai rangaistuksen siitä, ettei konsultoinut sitä PÄÄVASTUUSSA olevaa lääkäriä.
Osastolla oleva hoitaja sai rangaistuksen siitä, ettei hoitanut duuniaan, eli seurannut potilaan vointia ja näin hälyyttänyt PÄÄVASTUUSSA olevaa lääkäria riittävän ajoissa, vaan suhtautui, kuten synnyttäneiden osastolla on tapana, että jos et itse pysty kävelemään ja hakemaan ruokaa, soita mies apuun tai ole ilman.
Niin eli tuomio meni oikein! Lääkärin kuuluikin saada isoin rangaistus, hänhän siinä suurimman virheen on tehnyt!
Mutta kuten tässäkin tapauksessa voidaan huomata niin kyllä niillä hoitajillakin vastuuta on!
Mikähän se lääkärin suurin virhe tän kommentin perusteella siis oli? Se, ettei vahtinut niitä hoitajia, jotka ei hälyttäneet apuun? Hyvähän täällä on kommentoida, kun kukaan ei ole ollut paikalla...
Olisi kiva tietää, miten tuo lääkärin ja hoitajien välinen kommunikaatio on oikeasti mennyt, eli kuinka tietoinen lääkäri on ollut potilaan tilasta. Koska ihan oikeasti on niin, ettei lääkäri voi henkilökohtaisesti valvoa kaikkien potilaiden vointia. Kun minä päivystän, vastuullani ovat päivystyspoliklinikan potilaiden lisäksi myös vuodeosastojen potilaat, joita on noin 20-40 henkeä per osasto, osastoja on kahdeksan. Vastaan siis noin 250-300 potilaasta päivystysvuoroni ajan. En voi mitenkään valvoa noin suurta määrää omin silmin edes teoreettisesti. Hoitajien on siis osattava hälyttää minut paikalle, jos potilaan vointi heikkenee. Silti jos jotain menee pieleen, päävastuussa olen minä.
Vierailija kirjoitti:
Faktat kuntoon:
- Tiina kuoli leikkauksen (hätäsektio), ei synnytyksen jälkeen.
- Anestesialääkäri on vastuussa potilaasta leikkauksen ja heräämövaiheen aikana.
- Anestesialääkäri päättää, täyttyvätkö osastolle siirtymisen kriteeristöt.
-Heräämössä työskentelevän hoitajan tulisi herkästi konsultoida ja raportoida ane-lääkärille jos potilaan voinnissa joku huolettaa.
- "Mitä ei ole kirjattu, ei ole tehty"
-Anestesialääkärillä on useita potilaita, ei ehdi päivystämään heräämössä.
-Osastolla vastassa olleen sh:n/kätilön olisi pitänyt kieltäytyä ottamasta vastaan noin huonokuntoista potilasta (kriteerit osastolle siirtymiseen eivät olleet selvästikkään täyttyneet jos potilaan RR matala, syke korkea ja spo2% matala).
Saa syyttää kyllä mielestäni näitä kolmea laiminlyönnistä.
-sh-opiskelija
Monta asiaa meni väärin kun tällainen lopputulos tuli. Anestesialääkärin olisi ehdottomasti pitänyt itse käydä varmistamassa potilaan kunto ennen osastolle siirtymistä eikä antaa lupaa etukäteen tai puhelimessa. Työkuorma on todennäköisesti vaikuttanut mutta se ei riitä syyksi.
Jos vain heräämön tai osaston hoitaja olisivat ymmärtäneet että kaikki ei ole kunnossa niin paikalle olisi hälytetty anestesialääkäri ja leikannut kirurgi. Nythän potilaan vuotamaan jättänyt kirurgi ei saanut mitään tuomiota koska hoitovastuu on heräämössä anestesialääkärillä.
Tältä kaikelta olisi vältytty jos osaamista olisi ollut enemmän tai uran alkuvaiheessa oleva hoitaja olisi kysynyt kokeneemmalta neuvoa. Helpointa lienee vaatia että potilaiden siirtokelpoisuus tarkistetaan anestesialääkärin toimesta henkilökohtaisesti. Monessa leikkausyksikössä heräämön hoitaja soittaa ja kysyy luvan eikä anestesialääkäri tule välttämättä paikalle jos kaikki on kunnossa (sovitut kriteerit täyttyvät).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin eräänKIN ketjun Miss arvosteltiin hoitajia että he ovat aina vinkumassa lisää palkkaa vaikka PÄÄVASTUU on aina lääkärillä.
Vastavalmistunut sai rangaistuksen siitä, ettei konsultoinut sitä PÄÄVASTUUSSA olevaa lääkäriä.
Osastolla oleva hoitaja sai rangaistuksen siitä, ettei hoitanut duuniaan, eli seurannut potilaan vointia ja näin hälyyttänyt PÄÄVASTUUSSA olevaa lääkäria riittävän ajoissa, vaan suhtautui, kuten synnyttäneiden osastolla on tapana, että jos et itse pysty kävelemään ja hakemaan ruokaa, soita mies apuun tai ole ilman.
Niin eli tuomio meni oikein! Lääkärin kuuluikin saada isoin rangaistus, hänhän siinä suurimman virheen on tehnyt!
Mutta kuten tässäkin tapauksessa voidaan huomata niin kyllä niillä hoitajillakin vastuuta on!
No kai nyt jokaisella duunissa olevalla ihmisellä on vastuu hoitaa duuninsa. Ihan roskakuskilla ja siivoojalla, kätilöllä ja sairaanhoitajalla. Hoitaja saa aika ruhtinaallisen korvauksen siitä, että hänen pitäisi tajuta hälyyttää apua siinä vaiheessa kun omat taidot eivät riitä.
Ohiksena muuten, että tuskin vanhustenhuoltoa lukuunottamatta missän Suomessa "potilas" saa niin ala-arvoista kohtelua kuin synnyttäneiden osastolla. Mitään vaivaa tai kipua ei oteta tosissaan ja esim. itse olen tuupertunut käytävälle hakiessani itku kurkussa ruokaa, kun hoitajat eivät sitä suostuneet tuomaan. Lääkäri näki tämän kun tarjotin keittoineen levisi pitkin käytävää ja sitten alkoi tapahtua. Ison menetetyn verimäärän takia HB oli todella alhainen ja myös verenpaine oli todella alhainen. Olin pyytänyt hoitajilta apua, mutta pitää kuulemma itse vaan jaksaa. Tein muistutuksen, osaston vastine oli, että "rohkaistaan kaikkia jaloilleen, mutta tarvittaessa autetaan". No eipä autettu. Olisin halunnut tuon vuoksi lähteä kotiin saman tien, eli synnytyspäivän iltana, mutta en saanut lähteä, koska lääkärin piti tarkastaa lapsi. Kotona olis edes saanut ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän se lääkärin suurin virhe tän kommentin perusteella siis oli? Se, ettei vahtinut niitä hoitajia, jotka ei hälyttäneet apuun? Hyvähän täällä on kommentoida, kun kukaan ei ole ollut paikalla...
Lääkäri laiminlöi heräämössä potilaan hoidon ja seurannan.
Syyttäjän mukaan Tiinalle olisi pitänyt heräämössä tehdä kliininen tutkimus, jolloin olisi huomattu hänen elintoimintojen poikkeavan normaalista. Samalla olisi havaittu hänen kärsivän hypovolemiasta, eli veren epänormaalista tilavuudesta. Lääkärin olisi tullut myös huolehtia potilaan osastolle siirtämisen edellytysten täyttymisestä.
Eli jos lääkäri olisi hoitanut homman niinkuin kuuluu tätä ei olisi tapahtunut mutta ei, seuranta jäi vastavalmistuneelle hoitajalle joka ei tunnistanut oireita (tai omien sanojensa mukaan oli vielä oli yhteydessä lääkäriin muttei ollut kirjannut asiaa)
Mutta suurin syy on lääkärin joka jätti tutkimuksen tekemättä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastavalmistunut hädissään väittää konsultoineensa lääkäriä. Tosiasiassa ei konsultoinut: ainakin jompikumpi olisi tehnyt merkinnän sairaskertomukseen.
Näinpä...
Mun kaveri on lääkäri, ja hän on ollut hoitovirhesyytteessä siksi, että potilas kuoli ennen kuin lääkäri ehti hänet tutkia. Olisi ehkä kuollut muutenkin vaikeaa aivoverenvuotoon. Hoitaja pääsi kuin pälkähästä, kertoi oikeudessa että oli kertonut potilaan saapumisesta lääkärille ja hoputtanut useita kertoja potilasta tutkimaan. Lääkärillä oli kymmenen potilasta kesken, ja ainoa, mitä hoitajat olivat sanoneet, oli se, että "Nämä potilaat pitää saada täältä eteenpäin, sängyt loppuvat.". Oikeus uskoi hoitajaa ja lääkäri sai tuomion virkavelvollisuuden rikkomisesta. Potilas todennäköisesti ei olisi siis missään tapauksessa selvinnyt, mutta omaiset kantelivat.
Niin? Jos on sairaala, jossa lääkäri käy potilaan tarkistamassa potilaan tullessa, niin se ei todellakaan ole hoitajien työtehtävä soitella lääkärille, että lääkäri muistaa tehdä työnsä. Yksi soitto riittää, jossa kerrotaan että huonokuntoinen potilas on saapunut ja odottaa lääkärin tarkistusta. Eikä hoitajalla aina ole mahdillisuutta tietää, että potilas on kriittisessä tilassa. Jos olisi, hänhän tekisi lääkärin työt (mihin silloin edes tarvittaisiin lääkärin tarkistusta).
Osastoilla on iltaisin 25 potilasta ja 2 sairaanhoitajaa, ei siinä paljoa vuoteen vierellä nojailla.
Sairaanhoitaja ottaa potilaat vastaan ja määrittelee hoidon kiireellisyyden. Tämä tapahtui ennen ATK-sairaskertomusta, jolloin potilaat laitettiin lääkärille jonoon laittamalla paperit lokeroon kiireellisyysjärjestykseen. Eli lääkärin olis pitänyt sinun mielestäsi joka potilaan kohdalla käydä selaamassa se täysi lokero ja tutustumassa papereihin, joista kiireellisyyden voisi päätellä?
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää, miten tuo lääkärin ja hoitajien välinen kommunikaatio on oikeasti mennyt, eli kuinka tietoinen lääkäri on ollut potilaan tilasta. Koska ihan oikeasti on niin, ettei lääkäri voi henkilökohtaisesti valvoa kaikkien potilaiden vointia. Kun minä päivystän, vastuullani ovat päivystyspoliklinikan potilaiden lisäksi myös vuodeosastojen potilaat, joita on noin 20-40 henkeä per osasto, osastoja on kahdeksan. Vastaan siis noin 250-300 potilaasta päivystysvuoroni ajan. En voi mitenkään valvoa noin suurta määrää omin silmin edes teoreettisesti. Hoitajien on siis osattava hälyttää minut paikalle, jos potilaan vointi heikkenee. Silti jos jotain menee pieleen, päävastuussa olen minä.
Niinpä, aika kamalaksi menee työnteko, kun pitäisi pystyä luottamaan muuhun tiimiin, ja silti itse olet se jota rangaistaan, jos jotakin sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, aika kamalaksi menee työnteko, kun pitäisi pystyä luottamaan muuhun tiimiin, ja silti itse olet se jota rangaistaan, jos jotakin sattuu.
Joo, Iltasanomien jutussa vieläpä sanotaan näin perusteluista lääkärin syyllisyydestä: "Hän syyllistyi huolimattomuuteen myös siinä, että jätti potilaan yksin itselleen tuntemattoman sairaanhoitajan vastuulle." Eli hänen olisi kai pitänyt jäädä vahtimaan hoitajaa, koska ei tunne tätä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, Iltasanomien jutussa vieläpä sanotaan näin perusteluista lääkärin syyllisyydestä: "Hän syyllistyi huolimattomuuteen myös siinä, että jätti potilaan yksin itselleen tuntemattoman sairaanhoitajan vastuulle." Eli hänen olisi kai pitänyt jäädä vahtimaan hoitajaa, koska ei tunne tätä...
Niin mutta tässä tapauksessa olis riittäny että olis tehny työnsä mutta ei tehty vaan luotti että tiimi hoitaa eli tässä tapauksessa vastavalmistunut
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tästä maksetaan kunnolla. Iso vastuu...
Tämä alla oleva on mielenkiintoinen osa tuomiota. Mun yksikössä on kesällä aika monta uutta sijaista eli täytyy siis ilmesesti seistä heidän potilaidensa vieressä koko päivystyksen ajan.
Joo, Iltasanomien jutussa vieläpä sanotaan näin perusteluista lääkärin syyllisyydestä: "Hän syyllistyi huolimattomuuteen myös siinä, että jätti potilaan yksin itseltuntemattoman sairaanhoitajan vastuulle." Eli hänen olisi kai pitänyt jäädä vahtimaan hoitajaa, koska ei tunne tätä...[/quote]
Niin mutta tässä tapauksessa olis riittäny että olis tehny työnsä mutta ei tehty vaan luotti että tiimi hoitaa eli tässä tapauksessa vastavalmistunut[/quote]
Olen hyvilläni että hoitohenkilökunta sai tästä tapauksesta tuomiot. Tämä on niin surullinen vääryys mikä tässä on tapahtunut. Toki synnytyksessä on aina riskinsä, mutta tässä tapauksessa ongelma oli juuri leikattu potilas joka jätetty oman onnensa nojaan ilman asianmukaista seurantaa ja hoitoa. Turha, äärettömän surullinen ja lohduton kuolema sekä selkeä hoitovirhe.
Suututti todella paljon tuo sakkojen määräkin. Miten ihmisen kuoleman aiheuttamisesta voi selvitä noin pienillä sakoilla jotka eivät korvaa edes hautajaiskustannuksia. Vielä kun suhteuttaa asian lääkärin palkkaan.
Toki, raha ei tuo ratkaisua asiaan mutta salaa sydämessäni toivon että he maksavat tätä omalla maineellaan ja arvostuksellaan.
Toivon että Tiinan mies saisi asian kanssa rauhan ja suru muuttuisi joskus vielä lämpimäksi muistoksi eikä tarvisi kantaa läpi elämäänsä tästä niin lohdutonta katkeruutta.
Ajatukseni ovat paljon tämän perheen ja läheisten luona. Olen joutunut itsekin näkemään läheltä kätkytkuoleman ja loppujen lopuksi ammennan itselleni voimaa ajattelemalla että koko elämänsä ajan tuo pieni lapsi sai kokea pelkästään rakkautta tarvimatta vielä tietää mitään tämän maailman suruista ja murheista. Tämä on murheiden laakso jonne me täällä elävät jäämme suremaan läheisiämme. Ei heillä ole hätää, he lepäävät rauhassa. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tästä maksetaan kunnolla. Iso vastuu...
Kohtuuttoman suuriksi on lääkäreiden päivystyskorvauksia usein haukuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta tässä tapauksessa olis riittäny että olis tehny työnsä mutta ei tehty vaan luotti että tiimi hoitaa eli tässä tapauksessa vastavalmistunut
Lääkäri on vastuussa tiimistään. Perusasioita.
Vierailija kirjoitti:
Suututti todella paljon tuo sakkojen määräkin. Miten ihmisen kuoleman aiheuttamisesta voi selvitä noin pienillä sakoilla jotka eivät korvaa edes hautajaiskustannuksia.
Sakkorahat ei mene uhrin omaisille, vaan valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä taas. Hoitajat mokaa, suurin rangaistus lääkärille.
Kuule kyllä se yleensä on niin, että suurimman vastuun potilaan hoidosta kantaa hoitava lääkäri. Toki yhtä tärkeää seurannan kannalta on hoitajien työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suututti todella paljon tuo sakkojen määräkin. Miten ihmisen kuoleman aiheuttamisesta voi selvitä noin pienillä sakoilla jotka eivät korvaa edes hautajaiskustannuksia.
Sakkorahat ei mene uhrin omaisille, vaan valtiolle.
Totta. Sekin vielä. 😦