Missä asennossa synnytit? Kuinka pitkään ponnistusvaiheesi kesti? Vaikuttiko asento ponnistusvaiheen kestoon?
Jos oot synnyttänyt useamman kerran, onko asennot olleet erilaisia eri synnytyksissä? Missä asennossa ponnistusvaihe on tuntunut helpoimmalta?
Mä makasin sängyllä selälläni jalkopäässä kaksi hoitajaa, jotka piti mua jaloista kiinni, että sain ponnistusvoimaa työntämällä jaloilla heitä vasten. Itse pidin sukistani kiinni. Eli vähän köyry asento oli.
Ponnistamiseen meni puoli tuntia, sekin tuntui ikuisuudelta.
Kommentit (19)
Puoli-istuvassa asennossa olen synnyttänyt kaikki 3. Jakkara tuntui ajatuksenakin hankalalta, toisessa synnytyksessä yritin myös polvillani sängynpäädystä kiinnipitäen mutta ei onnistunut. Kolmannessa aloitin kyljelläni mutta helpommalta tuntui sitten istuallaan.
2 ensimmäistä ponnistusta kestivät pitkään, 1/2h ja yli 1h koska vauvat olivat virhetarjonnassa. Kolmas tuli tosi nopeasti parilla ponnistuksella kun oli ihan oikeassa tarjonnassa.
Puolimakuullaan jouduin synnyttämään, vaikka kaikki vaistot sanoivat että haluaisin olla kyykyssä ja muutenkin kävellä paljon kipua helpottaakseni. Mutta ei, kätilöiden työergonomia ja niin edelleen, kiltisti piti maata sängyssä vaikka tuntui että painovoima pystymmässä asennossa olisi auttanut synnytystä. Itse ponnistusvaiheet ei mun kahdessa synnytyksessä ole kyllä kestäneet kuin puolisen tuntia, mutta eka synnytys kesti kaikkiaan 24 tuntia, joten olin aika loppu jo siinä vaiheessa kun ponnistamaan piti alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Puolimakuullaan jouduin synnyttämään, vaikka kaikki vaistot sanoivat että haluaisin olla kyykyssä ja muutenkin kävellä paljon kipua helpottaakseni. Mutta ei, kätilöiden työergonomia ja niin edelleen, kiltisti piti maata sängyssä vaikka tuntui että painovoima pystymmässä asennossa olisi auttanut synnytystä. Itse ponnistusvaiheet ei mun kahdessa synnytyksessä ole kyllä kestäneet kuin puolisen tuntia, mutta eka synnytys kesti kaikkiaan 24 tuntia, joten olin aika loppu jo siinä vaiheessa kun ponnistamaan piti alkaa.
Mikä vuosi ja mikä sairaala?
Vain yksi synnytys takana, polvillaan sängynpäädystä kiinni pitäen. Oli ainakin mulle tosi hyvä asento, oon kiitollinen et kätilö reilusti ehdotti sitä. Itselläni oli vähän hankaluuksia tunnistaa sitä ponnistamisen tarvetta, niin ehdotti tuota asentoa. Puolisen tuntia siinä kai kaikkineen meni, tuntui viideltä minuutilta.
Olen ollut jakkaralla molemmilla kerroilla.
Ekalla kertaa ponnistusaika n. 20 min, toisella kertaa kahden supistuksen verran eli n. 1 min.
Mulla on ollut molemmissa synnytyksissä avonainen tarjonta. Oon kokeillut ponnistamista erilaisissa asennoissa, mutta molemmissa ollut lopuksi puoli-istuvassa. Ensimmäisessä siksi, että siinä käytettiin imukuppia, toisessa siksi, että siinä meinattiin käyttää imukuppia. Ensimmäisessä synnytyksessä ponnistusvaihe kesti 2 h, toisessa 45 min.
Puolimakuu asennossa molemmilla kerroilla olen ponnistanut. Ekan ponnistusvaihe kesti 20min. Tokan ponnistusvaihe 5min. En kaivannut asennon vaihtoa. Muutenkintoinen synnytys oli helppo ja todella mukava.
pitkä synnytys ja virhetarjonta molemmissa synnytyksissä.Eka päättyi hätäsektioon ja ponnistin puoli-istuvassa.Virhe.Toka meni jakkaralla 20min.Auttoi paljon ja tuntu luontevalta
Vierailija kirjoitti:
TYKS v 2000 ja Salon aluesairaala 2002.
Puolimakuulla, ponnistusvaiheen kestosta ei mitään hajua, koko toimitus vesien menosta syntymään 4 tuntia. Asennolla tuskin olisi ollut vaikutusta, napanuora 2 kertaa kaulan ympärillä, ja lopussa käytettiin imukuppia.
Se "normi" puoli-istuva. Molemmissa synnytyksissä ponnistusvaihe alle 10 minuuttia.
Puoli-istuva asento on ollut mulle oikein hyvä kaikissa alatiesynnytyksissä. Eka synnytys kesti kaikkiaan 38 tuntia, siitä ponnistusvaihe 20 minuuttia, mitä kätilötkin pitivät hyvänä siihen nähden, että niin kauan oli jo synnytys kestänyt. Tokassa ponnistusvaihe oli 10 minuuttia, kolmannessa 2 minuuttia.
Puoli-istuvassa. Minulla oli ihana kätilö ja ehdotteli ensin että haluanko mennä kontilleen/polvilleen niin että sängyn päätyä nostetaan, tuntuisiko hyvältä mennä ihan kyykkyyn tai seisaalleen niin että makaan yläkropalla sänkyyn jne.
Hetken pyöriskelin ja asetuin itse puoli-istuvaan. Vauva meinasi tulla yhdellä työnnöllä ja kätilö karjaisi napakasti että lopeta. Olisi tullut isot repeämät. 2ponnistusta, papereihin ponnistusvaihe merkattu 3minuuttia.
Puoli-istuva, eka kerralla 7 min, toisella 1t20min.
Puoli-istuva asento. Eka 4min, toka 11min ja kolmas 1min.
Kaksi synnytystä, molemmissa ponnistanut puoli-istuvassa asennossa. Ekan synnytyksen ponnistusvaihe 2 tuntia ja toisen 10 minuuttia.
Ekalla kerralla puolimakuulla selällä 20 min ja repesin pahasti 13 tikkiä. Vauva 2,9kg.
Toisella kerralla kyljellä ja en tiedä aikaa (ehkä 15 min) kun en halunnut ponnistaa vaan tipan voimalla kroppa tunki vauvelin (4kg) ulos. Repesin taas muut en niin pahasti kun 1.kerralla...tuli vain pari tikkiä.
Eka kyljellään 15 min ja toka puoli-istuvassa asennossa 20 min. Puoli-istuva oli parempi asento.
Kaksi kertaa tuo edellä mainittu asento. Eka kerralla 50 min ja lopuksi toinen hoitaja makasi mahan päällä ja antoi vauvalle "vauhtia", olin ihan puhki. Tokalla kerralla kuopus meinasikin sitten tulla karmit kaulassa, pnnistusvaihe oli 14 min josta suurimman osan ajasta pidättelin kätilön ohjeiden mukaisesti, etten repeäisi. Ja en revennyt.