Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En haluaisi eroa, mutta...

17.06.2016 |

Tänne palstale on kiva purkautua, koska sen voi tehdä anonyymisti ja vapautuneesti. Hyvällä säkällä voin saada joitain käytännöllisiä vinkkejä.
Meillä on takana yhteistä avioliittoa jo 14 vuotta, kaksi vanhempaa poikaa ja yksi ihana yksivuotias tyttö iltatähtenä. Avioliittomme on ollut sitä tyypillistä ylä- ja alamäkeä sekä turruttavaa arkea. Pieniä kriisejäkin, joista on päästy ohi yhteistyöllä.

Viime syksynä tapahtui kuitenkin jotain vakavampaa. Vaimoni oli kavereidensa kanssa 40v synttärimatkalla Espanjassa, jossa hän railakkaan bilettämisen jälkeen päätyi toisen miehen sänkyyn. Matkan jälkeen vaimoni halusi vakavasti keskustella kanssani parisuhteestamme. Han sanoi ettei ole tyytyväinen siihen ja haluaisi joko avioeron tai vapaan suhteen. Kysymys oli minulle tietenkin shokki, vaikka jotain hieman aavistelinkin. Kieltäydyin molemmista vaihtoehdista ja sain hänet taivuteltua vielä jatkamaan ja löytämään ratkaisun.
Reilun parin kuukauden päästä näin vahingossa pienellä uteliaisuudella lisättynä hänen auki jättämänsä FB-keskustelun, missä hän kaiholla muisteli sitä Espanjan kokemustaan. Se oli isku vyön alle. Olin epäillyt että jotain sellaista olikin tapahtunut, mutta järkytyksekseni kyse ei ollutkaan mitättömästä kokemuksesta vaan jostain jonka yli ei pääse.

En ottanut asiaa puheeksi hänen kanssaa, vaan menin yksin parisuhdeterapiaan. Siitä oli kyllä apua omanarvontunnon kasaamisessa ja olihan se ammattilaisen empatiakin ihan aidon tuntuista. Terapian pohjalta sain itselleni selväksi, että haluan antaa hänelle anteeksi ja valloittaa hänet uudestaan. Tavalla tai toisella. Terapeutin vinkkien mukaan kirjoitin hänelle kirjeen, jossa kerroin mitä tiedän ja miten haluaisin edetä. Kirje oli hyvä idea, koska suullisesti kerrottuna hän olisi keskeyttänyt ennen kuin saan asiani kerrottua.
No. Hän oli loukaantunut siitä, että luin hänen viestejään ja pahoillaan siitä, että sain tietää asiasta. Mitään katumusta itse teosta ei ollut, joten anteeksiantoonkin oli pitkä matka. Hän suostui kerran käymään samalla terapeutilla, muttei suostunut tulemaan sinne kanssani kuten olis terapeutin kanssa suunnitellut.

Kevään aikana tilanne tavallaan hautautui muihin kiireisiin ja välillä meillä oli silminnäden tyydyttävää seksiäkin. Yksivuotias lapsemme otti aika paljon huomiota itselleen. Nyt asia on noussut uudestaan esille, kun hänen hyvä ystävänsä on löytänyt uuden miehen. Hän kertoi olevansa kateellinen siitä rakkauden tunteesta mitä hänen ystävänsä nyt tuntee. Hän myös kertoi, että minun kanssa hän on vain ja ainoastaan lasten vuoksi. Myöskään meidän välinen seksi ei anna hänelle mitään.

Hän kertoi eilen, että katsotaan tilannetta kesän yli ja päätetään sitten erotaanko vai ei. Samaan aikaanhän on jo luonut ystävistään turvaverkon ympärilleen, jotka ovat ainakin lupautuneet tukemaan häntä ratkaisussaan. Ehkä jopa kannustavat, koska heidän ei oikeasti tarvitse kantaa vastuuta seurauksista.

Ja mitä minä teen. Ei turvaverkkoa ystävistä. Kirjoita Vauva-palstalle anonyyminä. Onko se säälittävää? Jotkin sivistyneet neuvot olisivat nyt paikallaan.
Jos ero tulee, se tulee olemaan vaikeaa. Menetämme yhteisen ihanan kotimme. Joudun elämään erillään lapsistani ainakin osan aikaa. Taloutemme romahtaa, enkä tiedä jaksanko enään nykyistä stressaavaa työtäni. Sillä tuskin on enään mitään arvoa sen jälkeen.

Elämäni hirvein kesäloma edessä!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että. :( toivottavasti joku tulee kommentoimaan, että kyllä se siitä ja ajan kanssa helpottaa vaikka miten raskas ero olisi ja että sinäkin löydät vielä uuden rakkauden... sillä itsellä samantyyppinen elämäntilanne. :/

Vierailija
2/3 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani ap! Mutta en oikein tiedä mitä sanoa, tuntuu että vaimosi on jo henkisesti irtisanoutunut suhteestanne ja on varma, että ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella. Onko se sitten oikeasti niin, ei voi tietää, mutta kenties hänestä tuntuu että hänen on kokeiltava. Voin samaistua tuohon tunteeseen jollain tasolla. En tiedä mitä voisit tehdä, muuta kuin keskittyä elämässä jäljellä olevaan hyvään ja todeta että vaimon tekee omat ratkaisunsa sinusta riippumatta. On harmi, että hän ei halua enää yrittää kuten sinä, mutta tietyn pisteen jälkeen se lienee mahdotonta, hän on jo päättänyt. Olisiko sinunkin aika kääntää katse tulevaan, mitä haluaisit elämältä vielä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkisin ei voi ketään suhteessa pitää.

Ruoho voi näyttää vihreämmältä aidan toisella puolella, varsinkin pitkässä suhteessa, mutta ei useinkaan sitä kuitenkaan ole.

Päästä rouva vain reippaasti kokeilemaan, saattaa alkaa arvostamaan sinua kummasti.

Itse hoidat itsetuntosi, ulkonäkösi ja verkostosi kuntoon, tiedätkö miten se tapahtuu? Vai onko kaikki jo kunnossa...

Alat harrastaa ja tapaat ensin vanhoja tuttuja ja tutustut samalla uusiin. Eli luuri kouraan ja soitat vanhat kaverisi läpi ja järjestä vaikka grillibileet. Jollei niitä kavereita ole etsi koulukavereista ja liity itsekin.

Ja niissä bileissä puhut jo seuraavasta projektista, keikka, urheilu, talkoot, grillausta tai saunomista. Kaverit mökille porukalla. Mitä vain...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä