300e "palvelumaksu" oven avauksesta, voiko olla totta? :(
Kävi hetki sitten klassiset. Avaimet jäivät kotiin ja jouduin soittamaan huoltoliikkeen avaamaan. Sain oven auki, avaimetkin löytyivät kotoa, mutta huoltomiehen kirjoittama lasku hämmensi. 70 euroa avaamisesta, kuten hinnastossa lukikin, mutta lisäksi mukaan oli laitettu 300 euron "palvelumaksu". Soitin heti perään kun huomasin laskussa olevan summan, on kuulemma ihan yleinen käytäntö ja lukee numeron yhteydessäkin. No, lukihan se sitten huoltofirman numeron yhteydessä - lapun toisella puolella, eikä mukana mitään vihiä siitä että toisella puolellakin on tärkeää infoa.
Kai tässäkin pitää olla joku kohtuus? Eikö joku taho oikein kontrolloi tällaisia asioita? Koitin googlettaa, että mistä on kyse, eikä löytynyt ainakaan muilta vastaavia kokemuksia samasta firmasta. Olen opiskelija, ei minulla ole laittaa kuukauden vuokrarahojen verran kyseiseen palveluun. 70 euroa olisi vielä mennyt hyvinkin. Kävin juuri kiikuttamassa vara-avaimen naapurin mummolle, ei todellakaan ole enää mahdollista menettää toista vastaavaa summaa.
Kommentit (67)
Sama kokemus Securitaksesta. En maksanut, ilmoitin että hinta on täysin kohtuuton ja ilmoitan eteenpäin, jos koettavat patistaa maksamaan. Eivät ole perään kyselleet.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä kiukuttelet? Jokainen firma saa periä palveluistaan mitä tahtoo ja jos olet niin tyhmä, että hukkaat tai unohdat avaimesi niin ihan oikein, että joudut maksamaan. Jos et maksa, lasku menee ulosottoon ja perintään. Ei ole kiinteistöfirman ongelma, että sulla ei ole rahaa.
Olet väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä kiukuttelet? Jokainen firma saa periä palveluistaan mitä tahtoo ja jos olet niin tyhmä, että hukkaat tai unohdat avaimesi niin ihan oikein, että joudut maksamaan. Jos et maksa, lasku menee ulosottoon ja perintään. Ei ole kiinteistöfirman ongelma, että sulla ei ole rahaa.
Onko asiakkaalla oikeus valita, vai onko kyse monopolista? Löytyykö asunnon avaimia kilpailevista huoltoyhtiöistä?
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni oikeudesta on ennakkotapaus ettei perintään mennyttä laskua ovenavauksesta tarvinnut maksaa kokonaisuudessaan koska ihmisen on päästävä kotiinsa. Selvitä asia perinpohjin. Itse en suostuisi maksamaan, hinta on aivan kohtuuton.
Ai että oikein oikeus? Kukahan minut päästäisi kotiini omakotitaloon, kun avaimia ei ole kenelläkään ulkopuolisella.
Olisikohan tullut halvemmaksi rikkoa ovi?
Mikä paikkakunta? Jos kiinteistöhuolto ei toimi kyseisellä paikkakunnalla ja oven avaaja on tullut kauempaa niin matkakulut saattavat olla se ylimääräinen palvelumaksu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni oikeudesta on ennakkotapaus ettei perintään mennyttä laskua ovenavauksesta tarvinnut maksaa kokonaisuudessaan koska ihmisen on päästävä kotiinsa. Selvitä asia perinpohjin. Itse en suostuisi maksamaan, hinta on aivan kohtuuton.
Ai että oikein oikeus? Kukahan minut päästäisi kotiini omakotitaloon, kun avaimia ei ole kenelläkään ulkopuolisella.
Asutko yksin omakotitalossa niin, että vain sinulla itselläsi on yksi avain? :O Eikö kannattaisi harkita vara-avaimen teettämistä ja antamista jollekin sukulaiselle tai kaverille...
Vierailija kirjoitti:
Mikä paikkakunta? Jos kiinteistöhuolto ei toimi kyseisellä paikkakunnalla ja oven avaaja on tullut kauempaa niin matkakulut saattavat olla se ylimääräinen palvelumaksu
Jos se on taloyhtiön hommaama palvelu niin ei saa tulla 300e "matkakuluja". Ja tuskinpa sitä silloin lukisi pikkupräntillä, kyllä se olisi hintaan sisällytetty.
Hinnat pitää olla selkeästi näkyvillä. Ei ole lain mukaista, jos on seinällä olevassa lapussa toisella puolella. Ne laput pitää olla laitettu sillä tavalla, että molemmat puolet näkyvät. Lisäksi, palvelumaksu on kohtuuton. Ei todellakaan saa periä mitä tahtoo ja kaksipuolinen lappu ilman että toinen puoli on näkyvillä, ei ole lain mukainen. Ota yhteys isännöitsijään/hallituksen puheenjohtajaan, jos taloyhtiö, tietänekö hekään?
On täysin kohtuuton maksu. Ihmisten hyväksikäyttöä. Miten taloyhtiö on voinut tuollaiselta firmalta palvelun ostaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko yksin omakotitalossa niin, että vain sinulla itselläsi on yksi avain? :O Eikö kannattaisi harkita vara-avaimen teettämistä ja antamista jollekin sukulaiselle tai kaverille...
Turvallisempaa ettei avaimia ole kenelläkään muulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan saa. :D
Jeps, sitähän voisi vaikka vakuutusfirmatkin periä ties mitä palvelumaksuja ja muuta perheeltä jonka koti on palanut. :) Tai lentofirmat lennolta myöhästyneeltä, vaikka tonnin lasku siitä että lippu siirretään seuraavalle lennolle.
Se, että joku lähtee avaamaan sinulle ovea omaan kotiisi, on todella luxuspalvelua. Ei tällaista ovenavauspalvelua tunneta edes maailmalla. Lukkosepät tilataan ja maksetaa satoja dollareita. Ole tyytyväinen että joku edes auttaa sinua. Pitäisitkö itse ilmaiseksi ehkä yli tuhannenkin asukkaan avainhallintaa ja rekisteriä ja olisit valmis 24/7 lähtemään availemaan ovia alkavaa dementiaa kokeville? Jätä vara-avain vastaisuudessa johonkin lähellä olevalle luotettavalle henkilölle.
Zupzup kirjoitti:
Se, että joku lähtee avaamaan sinulle ovea omaan kotiisi, on todella luxuspalvelua. Ei tällaista ovenavauspalvelua tunneta edes maailmalla. Lukkosepät tilataan ja maksetaa satoja dollareita. Ole tyytyväinen että joku edes auttaa sinua. Pitäisitkö itse ilmaiseksi ehkä yli tuhannenkin asukkaan avainhallintaa ja rekisteriä ja olisit valmis 24/7 lähtemään availemaan ovia alkavaa dementiaa kokeville? Jätä vara-avain vastaisuudessa johonkin lähellä olevalle luotettavalle henkilölle.
Näistä palveluista maksetaan vuokrissa. Ei se ilmaista ole. Nämä firmat saavat korvauksen tästä, mutta joku raja sentään tuossa laskutuksessa.
Kuulostaa kyllä aika suurelta summalta. Itselläni unohtui avaimet kotiin viime vuoden puolella ja huoltoyhtiön hinta oli 25e kun kävi aukaisemassa. Onneksi oli aamua eikä iltaa, niin oli halvempaa. Sain myös sovittua, että käy työpäivän päätteeksi hakemassa rahat kun minulla ei ollut käteistä. Mukavia huoltomiehiä.
300 eurolla saa tulla avaamaan oven lentäen Rovaniemeltä Helsinkiin
Oikeesti?!
Mullakin muutaman kerran avain unohtunut, maksu avaamisesta oli muistaakseni 20 e. Jäi jo sen maksamisesta (vaikka kohtuullinen hinta onkin) niin paha maku, että nykyään olen ihan ylihuolellinen avainten muistamisessa...
Hinta oli näkyvillä, ei voi mitään jos on sokea :)