Asunnon osto-ongelma
Ongelma on, että asumme nyt minun omistamassani kaksiossa minä ja miea ja hänen kaksi viikonloppulastaan. Oma yhteinen lapsi syntyy pian. On pakko saada isompi koti.
Asunnon hankinnassa on se pulma, että mies ei pysty laittamaan siihen juuri ollenkaan rahaa. Häbellä ei olw säästöjä eikä saa lainaa kuin ihan mitättömän määrän. Minun pitäisi siis rahoittaa asunto, ostaa ja sitten taloyhtiön remontit kuuluvat tietty omistajan maksettaviksi ajan mittaan.
En keksi oikeudenmukaista tasaveroista keinoa tämän toteuttamiseksi, kaikessa on lievästi sellainen olo, että epäsuorasti elättäisin miestäni. Onko neuvoja?
Kommentit (45)
No sinä ostat itse vain omiin nimiisi sen asunnon. Mikä ongelma tuossa on? Eipä tule sitten riitaa, kun mies lähtee kolmannen vaimon hoteisiin.
Hankkikaa asumisoikeusasunto, mies maksaa puolet sen vastikkeesta. Sinä voit maksaa sen aso-maksun tai sitten laitat nykyisen asuntosi vuokralle ja maksatte aso-maksun puoliksi. Miksi mies ei saa lainaa eikä hänellä ole säästöjä?
Vierailija kirjoitti:
No sinä ostat itse vain omiin nimiisi sen asunnon. Mikä ongelma tuossa on? Eipä tule sitten riitaa, kun mies lähtee kolmannen vaimon hoteisiin.
Tätä olen miettinyt, mutta niin iso asunto, että kaikki mahdutaan, on mulle yksin liian kallis. Ja lainahan on rahankulua ja tuntuisi epäreilulta yksinään rahoittaa kaikkien asuminen.
Vuokralla en haluaisi olla, tuntuisi, että asuisin ns toisten nurkissa.
Mies on sanonut, ettei hänellä ole varaa ja uskon sen. En tiedä tarkasti varallisuuttaan tai tulojaan, kun ne vaihtelevat ja onhan toki elatusmaksut iso lovi käteenjäävissä tuloissa.
Sinähän elätät miestäsi.. ei se sen kummemmaksi muutu.
Älä missään nimessä osta yhteistä asuntoa miehen kanssa, jonka raha-asiat ovat noin retuperällä.
Joko A) myyt asuntosi (tai laitat sen vuokralle) ja muutatte vuokralle asumaan, kumpikin maksaa 50% vuokrasta tai B) ostat isomman asunnon ja mies maksaa sinulle vuokraa.
Missään tapauksessa älä suostu sellaiseen, että mies elää kakaroineen siivelläsi. Se varmasti sopisi hänelle, mutta älä suostu, jos arvostat suhdettanne. Tuollainen nimittäin katkeroittaa, eikä suhteella ole enää sen jälkeen tulevaisuutta, jos sinusta alkaa tuntua siltä, että mies käyttää sinua vain hyväksi. Älä anna asioiden luisua siihen, vaan paina jarrua nyt.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen miettinyt, mutta niin iso asunto, että kaikki mahdutaan, on mulle yksin liian kallis. Ja lainahan on rahankulua ja tuntuisi epäreilulta yksinään rahoittaa kaikkien asuminen.
Mies on sanonut, ettei hänellä ole varaa ja uskon sen. En tiedä tarkasti varallisuuttaan tai tulojaan, kun ne vaihtelevat ja onhan toki elatusmaksut iso lovi käteenjäävissä tuloissa.
Eihän se laina ole varsinaisesti rahankulua tai edes asumiskulua. Korot ovat. Vaikka vieväthän lainanlyhennykset tietysti osan tuloista. Periaatteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi hakea elareihin muutosta ja anoa niitä pienemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa asumisoikeusasunto, mies maksaa puolet sen vastikkeesta. Sinä voit maksaa sen aso-maksun tai sitten laitat nykyisen asuntosi vuokralle ja maksatte aso-maksun puoliksi. Miksi mies ei saa lainaa eikä hänellä ole säästöjä?
Ai tuosta noin vaan?! Kävipä helposti.
Ei ap.
Mies maksaa korot ja vastikkeen ja sinä lainanlyhennyksen. Asunto sun nimiin. Silloin mies ei kerrytä sun varallisuutta, mutta osallistuu asumiskustannuksiin.
Posetiivari kirjoitti:
Eihän se laina ole varsinaisesti rahankulua tai edes asumiskulua. Korot ovat. Vaikka vieväthän lainanlyhennykset tietysti osan tuloista. Periaatteessa.
Toi on muuten totta. Lainan takaisinmaksu ei ole rahankulua, vaan oikeastaan sama asia kuin pistäisit rahaa pankkiin. Kerrytät omaa varallisuuttasi, kun maksat omaa asuntoa pois. Jos ostat asunnon hyvältä alueelta, sen arvo vain nousee ajan kanssa.
Vain velan korot ovat rahanmenoa, mutta korothan ovat nyt ennätysalhaalla. Eli nyt jos koskaan kannattaa todellakin ostaa se asunto. Lisäksi monessa paikassa on nyt ostajan markkinat, asuntokauppa on hiljentynyt sen verran.
Missä päin Suomea asutte?
🇺🇦🇮🇱
Muutatte vuokralle, sinä vuokraat oman asuntosi ja saat siitä rahaa. Vuokrakämpän maksatte puoliksi.
Miksi ihmeessä teet lapsen miehelle, kenellä ei ole varaa asuntoon? Tai miksi ihmeessä asutte yhdessä ja miehen taloudellinen panos on hyvin vähäistä? Vievät jo olemassa olevat lapset tietenkin taloutta alas, miksi pitää vielä lisää lapsia tehdä? Olisiko parempi kuintekin asua erillään? Saisi mieskin tarvitsemat tuet.
No mites teillä on nyt raha-asiat hoidettu? Kai mies jotain asumisesta nytkin maksaa?
Ostat yksin isomman kodin, ja mies maksaa isompaa vuokraa.
Älä osta yhteistä asuntoa ihmisen kanssa jolla on noin erilaiset rahankäyttötottumukset kuin sinulla. Siitä tulee vain ongelmia.
Onko kaksio velaton? Jos on, niin laittaisin sen vuokralle ja muuttaisin perheeni kanssa vaikka väliaikaisesti itse vuokralle isompaan, niin ehtisi asunnon ostamista miettiä vähän pidempään. Jos perheellänne ei ole varaa ostaa isoa asuntoa, niin ainoat vaihtoehdot ovat pienemmässä omistusasunnossa asuminen tai isommassa vuokra-asunnossa asuminen. Kaikkea haluamaansa ei voi saada.
Jos mies käy töissä niin miten ihmeessä ei ole varaa maksaa asumisesta??? Asuuko hän nyt ilmaiseksi sinun asunnossasi?
Ja miten ihmeessä kukaan lähtee tekemään lasta parisuhteeseen jos toisen tulot ja varallisuus eivät ole millään lailla tiedossa.
Miten olette ajatelleet elättää syntyvän lapsen ja rahoittaa vanhempainvapaanja ehkä hoitovapaata?
Taitaa olla porvoosta tämäkin perhe.
Kaffepulla kirjoitti:
Posetiivari kirjoitti:
Toi on muuten totta. Lainan takaisinmaksu ei ole rahankulua, vaan oikeastaan sama asia kuin pistäisit rahaa pankkiin. Kerrytät omaa varallisuuttasi, kun maksat omaa asuntoa pois. Jos ostat asunnon hyvältä alueelta, sen arvo vain nousee ajan kanssa.
Vain velan korot ovat rahanmenoa, mutta korothan ovat nyt ennätysalhaalla. Eli nyt jos koskaan kannattaa todellakin ostaa se asunto. Lisäksi monessa paikassa on nyt ostajan markkinat, asuntokauppa on hiljentynyt sen verran.
Missä päin Suomea asutte?
Helsingissä ja kallista on. Tämä seutu on lapsuuden kotipaikkani enkä haluaisi muuttaa muuallekaan.
Mieshän on asunut kustannuksellani jo tähän astikin, mutta olen pitänyt tilannetta väliaikaisena. Pysyvänä ratkaisuna se olisi ihan eri juttu. Asia on alkanut aiemmin harmittaa mua silloin, kun on mennyt huonommin, silloin kun menew ok niin sitä ei tule ajatelleeksi samalla tavalla.
Jos ostan kämpän ja mies maksaa asumisesta jonkun määrän, niin onko mun silloin maksettava siitä hänen maksamastaan rahasta veroa? Ollaan naimisissa, jos se vaikuttaa jollain lailla asiaan.
"Mies on sanonut, ettei hänellä ole varaa ja uskon sen. En tiedä tarkasti varallisuuttaan tai tulojaan, kun ne vaihtelevat."
Olette muuttaneet yhteen (ja menneet naimisiin?) mutta ette ole koskaan puhuneet raha-asioita selväksi? Kyllä yhteisessä perheessä pitää tietää toisen tulot ja varallisuus - ja halukkuus osallistua yhteisen elämän rahoittamiseen. Nyt kun teille on tulossa lapsi, se keskustelu kannattaa käydä. Istutte alas ja käytte perheen tulot läpi ja yhdessä mietitte, minkälaiseen asumiseen teillä on varaa.
Vai ajattelitko tehdä sen asunnonvaihtopäätöksenkin ihan yksin? Kai miehellä joku ajatus siihen on?
Vierailija kirjoitti:
Jos mies käy töissä niin miten ihmeessä ei ole varaa maksaa asumisesta??? Asuuko hän nyt ilmaiseksi sinun asunnossasi?
Ja miten ihmeessä kukaan lähtee tekemään lasta parisuhteeseen jos toisen tulot ja varallisuus eivät ole millään lailla tiedossa.
Miten olette ajatelleet elättää syntyvän lapsen ja rahoittaa vanhempainvapaanja ehkä hoitovapaata?
Taitaa olla porvoosta tämäkin perhe.
Ajattelin, että ei pitäisi olla pinnallinen ja että rahan ei pitäisi merkitä puolisossa. Mutta kyllä siitä tulee ongelmia näköjään.
Ap
Oi voi, tuttu tunne... Munkin mies on pienituloinen, raha-asiansa sössinyt ja vielä elarit päälle. Sanomattakin selvää että köyhä on. Mun mielestä tää Suomen elarisysteemi on muutenkin ihan järjetön, että joutuu maksamaan sitä enemmän mitä isommat tulot. Eiks vois laskea kunkin ikäiselle lapselle jonkun könttäsumman eli lähdettäisiin siitä miten paljon se lapsi oikeesti TARVITSEE. Esim. 0-12-vuotias maksaa 200 eli etävanhempi kustantaa 100, 13-18-vuotias maksaa 300 eli etävanhempi kustantaa 150 tms.
Muuttakaa vuokralle. Myyt asuntosi ja talletat ja sijoitat siitä saadut rahat, ja muutatte vuokralle ja maksatte vuokran puoliksi. Sillä tavalla et elätä miestä. Noin yleisesti ottaen tosin ihmettelen, miten yleensä viitsit roikkua moisessa tyhjätaskuäijässä.