Vierailija

Lapset on fiksuja ja monin puolin lahjakkaita. Ottaa niin päähän, että he joutuvat samaan turhautumisen kierteeseen kuin mistä itse kärsin pakkoruotsin tunneilla. Minulla oli lukion päättötodistus 9 ja 10 täynnä, ruotsista 6. Näin sen opiskelun, ja näen vieläkin TÄYSIN turhana, ja vain suomalaisten ikiaikaisen nöyryyttämisen symbolina.

Ehdotuksia? Onko joitain kouluja, missä pakkoruotsin voi välttää? Kansainväliset koulut?

• ylös 30
  • alas 49

Sivut

Kommentit (66)

Vierailija

ehkä sun lapsilla ei oo yhtä paska asenne kun sulla ja ne hoitaa sen kielen opiskelun kunnialla ja saa hyvän todistuksen

• ylös 56
  • alas 22
Vierailija

Joo, ihan hirveetähän se on oppia jotain, varsinkin koulussa. Muuttakaa Venäjälle, ei tarvitse koulussa lukea ruotsia. Ja siellä ei ole Suomen noyryyttämisen perinettä, eiku?

• ylös 28
  • alas 20
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Muuta ulkomaille. Mutta se, että olit huono ruotsissa ei tarkoita, että lapsesi olisivat.

• ylös 21
  • alas 15
Vierailija

Minulla ei ole paska asenne, en esinnäkään ikinä käyttäisi moista kieltä. Minulla on ihan poliittinen kanta ja mielipide tästä aiheesta. Minulla oli erittäin hyvä todistus ja YO-arvosanat aikoinaan.

• ylös 21
  • alas 30
Vierailija

Rekisteröi perheesi maistraatissa ruotsinkieliseksi.

http://yle.fi/uutiset/suomenruotsalaiseksi_paasee_nyt_helposti_nettiloma...

"– Pakkoruotsista eroon pääseminen ei ole ainoa hyöty äidinkielen vaihtamisesta, kertoo Radio X3M:n kanavapäällikkö Alex Fager – suomeksi.

– Totesimme toimituksessa tätä ideoidessamme, että etuja ovat myös muun muassa ohuempi sanomalehti aamukahvipöytään, Maamme-laulu alkuperäiskielellä ja yleensäkin parempi ja onnellisempi elämä.

Lehden lukemiselta säästyvän ajan voi käyttää esimerkiksi apurahojen hakemiseen avokätisiltä suomenruotsalaisilta säätiöiltä."

• ylös 22
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan hirveetähän se on oppia jotain, varsinkin koulussa. Muuttakaa Venäjälle, ei tarvitse koulussa lukea ruotsia. Ja siellä ei ole Suomen noyryyttämisen perinettä, eiku?

Nimenomaan se minua häiritsee, että pakkoruotsi vie kohtuuttomasti aikaa muiden, tärkeämpien aineiden opiskelulta. Haluan että lapseni oppivat kovia luonnontieteitä, matematiikkaa, yleissivistäviä aineita ja HYÖDYLLISIÄ kieliä.

• ylös 23
  • alas 17
Vierailija

Ruotsin opiskeluissa menestyminen riippuu täysin kodin asenteista. Mun lapsilla on ruotsissa kymppi ja he ovat aloittaneet sen jo nelosella.

• ylös 18
  • alas 22
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole paska asenne, en esinnäkään ikinä käyttäisi moista kieltä. Minulla on ihan poliittinen kanta ja mielipide tästä aiheesta. Minulla oli erittäin hyvä todistus ja YO-arvosanat aikoinaan.

Sulla oli silti kutonen ruotsista. Joten sulla oli paska asenne, jos kerran muut arvosanat oli hyviä.

• ylös 23
  • alas 16
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Muuta ulkomaille. Mutta se, että olit huono ruotsissa ei tarkoita, että lapsesi olisivat.

En ollut huono ruotsissa tai kielissä. Päätin vain, että systemaattisesti käytän sen opiskelemiseen niin minimaalisesti energiaa kuin mahdollista. Eipä muuten ole ollut mitään haittaa uralla. Virkamiesruotsi meni takellellen, mutta sekin on yksi vitsi.

• ylös 17
  • alas 17
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan se minua häiritsee, että pakkoruotsi vie kohtuuttomasti aikaa muiden, tärkeämpien aineiden opiskelulta. Haluan että lapseni oppivat kovia luonnontieteitä, matematiikkaa, yleissivistäviä aineita ja HYÖDYLLISIÄ kieliä.

Kuinkahan moni humanistisen koulutuksen saanut rentoutuu rattoisasti takan ääressä kolmannen asteen yhtälöitä ratkoen...

Vakavasi puhuen, ruotsin kieltä voi pitää kansalaisvalmiuksien ja hyvän elämän kannalta tärkeämpänä aineena kuin matematiikkaa. Aikuisena suomalainen voi ruotsin taitonsa avulla nauttia suomenruotsalaisesta kulttuurista, tutustua suomenruotsalaisiin ihmisiin ym., vallankin kun monet sisäsuomalaisetkin muuttavat aikuisina Suomen kaksikielisille rintamaille, lähelle ruotsinkielisten asuma-alueita.

Ruotsin taito voi näin rikastuttaa kaikkien suomenkielisten elämää, myös teknisellä, luonnontieteellisellä tai millä muulla tahansa alalla toimivien.

• ylös 5
  • alas 35
Vierailija

Asun Ruotsissa ja täällä aina jaksetaan ihmetellä sitä, että Suomessa opiskellaan ruotsia. Hyvin hyödytön kieli. Sen lisäksi kaikki vielä osaavat täällä englantia. Enemmän hyötyisimme pakkovenäjästä/espanjasta/kiinasta/etc.

Suomalaiset on jotenkin aivopesty uskomaan, että ruotsi olisi sivistyksen mittari. Puolustellaan tyyliin "ei mitään haittaa". Enemmän kiinnostaa, ettei kielestä mitään hyötyä. Minullekin hyvin vähän, vaikka 2 vuotta olen Ruotsissa asunut.

Kansainvälisiä kouluja kannattaa koittaa. Muuta vaihtoehtoa ei taida olla.

• ylös 33
  • alas 9
Vierailija

Mulla oli 10 lukiossa ruotsi ja kirjoitin koulun parhaan ällän, enkä siltikään osaa sitä juuri ollenkaan. Kielihän unohtuu kun sitä ei missään tarvitse. Mutta helppo kieli se on opiskella, mutta mitään hyötyä siitä ei ole.

• ylös 19
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sulla oli silti kutonen ruotsista. Joten sulla oli paska asenne, jos kerran muut arvosanat oli hyviä.

Ok, ehkä sen voi myös määritellä noin. Asenne oli huono, mutta jos perustelut ovat mielestäni oikeutettuja. Ja samaa mieltä ovat monet talouden asiantuntijat.

Pakkoruotsi on rasite ja haittaa suomalaisten toimintaa kansainvälisissä yhteyksissä. Kun on olemassa muitakin, jopa tärkeämpiä maita Suomelle, kuin Ruotsi (Kiinan, Japanin, Saksan jne. markkinat). Tämä tulee tietysti monelle järkytyksenä.

• ylös 17
  • alas 5
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mitä luiset täällä, kun olet niin fiksu YO. Hae sinne kv- kouluun tai englanninkieliseen tai tansakankeliseen.
Ootko kysynyt lapsesi mielipidettä? Mistä tietää vaikka päätyisi Ruotsiin asumaan joskus.

• ylös 1
  • alas 10
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni humanistisen koulutuksen saanut rentoutuu rattoisasti takan ääressä kolmannen asteen yhtälöitä ratkoen...

Vakavasi puhuen, ruotsin kieltä voi pitää kansalaisvalmiuksien ja hyvän elämän kannalta tärkeämpänä aineena kuin matematiikkaa. Aikuisena suomalainen voi ruotsin taitonsa avulla nauttia suomenruotsalaisesta kulttuurista, tutustua suomenruotsalaisiin ihmisiin ym., vallankin kun monet sisäsuomalaisetkin muuttavat aikuisina Suomen kaksikielisille rintamaille, lähelle ruotsinkielisten asuma-alueita.

Ruotsin taito voi näin rikastuttaa kaikkien suomenkielisten elämää, myös teknisellä, luonnontieteellisellä tai millä muulla tahansa alalla toimivien.

Siis ruotsin kieli jopa tärkeämpää kuin matematiikka. Ja perustelu on että matematiikkaa ei rattoisasti harrasteta takan ääressä? Herää kysymys miten syvällä etuoikeutetussa pumpulissa nämä suomenruotsalaiset elävät?

Opiskelun tarkoitus on, että voimme nauttia jonkun 0,00001% maailman väestön sisäsiittoisesta kulttuurista, ihan vain siksi että he ovat päättäneet sen olevan kaikkien suomalaisten suurin sivistyksen huippu? Siis herätkää, miten omahyväisiä ihmisiä voi olla?

• ylös 17
  • alas 1
Vierailija

Itselläni ei mennyt ruotsi päähän millään, pääsin sen muistaakseni 5-6 arvosanalla läpi. Toisaalta sitten englannissa olin hyvä ja numero taisi olla jopa 9, amiksessa luin venäjää ja siitä sain silloin vanhalla asteikolla 5.. en muutenkaan näe ruotsia mitenkään huipputärkeänä kielenä, ihan sama olisi keskittyä englantiin, sillä kun pärjää kainsainvälisestikin paremmin :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mitä luiset täällä, kun olet niin fiksu YO. Hae sinne kv- kouluun tai englanninkieliseen tai tansakankeliseen.
Ootko kysynyt lapsesi mielipidettä? Mistä tietää vaikka päätyisi Ruotsiin asumaan joskus.

Vinkkejä täältä kyselen. Ehkä se kv- tai englanninkielinen koulu on hyvä vaihtoehto. Ollaan myös suunnittelemassa pidempää ulkomaan komennusta.

Vierailija

Sukulaiset muuttivat lapsineen Tukholmaan koska Suomessa on niin  suvaitsematon ilmapiiri. Oikeesti kieli on vain työkalu ja osaaminen näytetään niillä muilla avuilla. Mitä monipuolisemmin osaa kieliä sitä parempi.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.