Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuisopetuksen opettajan pedagogiset opinnot täysipäiväisen työn ohessa 2 vuodessa?

Vierailija
16.06.2016 |

Onko jollain onnistunut?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai onnistuu.

Vierailija
2/15 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyesti menee. Menee vaikka vuodessa, jos vaan pääset sisälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päästy on jo. Olen HY:n tutkinto-opiskelija, niin on hieman helpompaa. Paperien täyttö ja haastattelu riitti. Omassa ainekiintiössäni peräti ainoa hakija, että ei ollut edes kilpailua.

Vierailija
4/15 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viitsi tehdä vuodessa, koska se ei töysipäiväisen työn ohessa varmasti onnistu eikä mulla ole kiire valmistua. Huvikseni käyn jos joskus on vaikka hyötyä.

Vierailija
5/15 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä aloitti juuri kolmisensataa kappaletta, joista valtaosa aikoo suoriutua urakasta yhdessä vuodessa ja kokopäivätyön ohella.

Vierailija
6/15 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa tuosta opetuksestahan on kontaktiopetuksena ja päiväsaikaan. Eli täysipäiväinen työsi ei kuitenkaan saa olla ihan jokapäiväistä.

Vierailija
7/15 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein vuodessa monimuoto-opintoinen. 2pv kuukaudessa lähitunteja, sen verran sai vakityö joustaa.

Vierailija
8/15 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa tuosta opetuksestahan on kontaktiopetuksena ja päiväsaikaan. Eli täysipäiväinen työsi ei kuitenkaan saa olla ihan jokapäiväistä.

Kun tekee kasvatustieteen perusopinnot avoimessa yliopistossa etukäteen ja valitsee pedagogisiin verkkovaihtoehdon, selviää kahdeksalla lähipäivällä.

5

Vierailija
9/15 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ei edes vaadita noita kasvatustieteen perusopintoja kun nykyään tehdään kaikille oma opintopolku...

Vierailija
10/15 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse ko. opinnot pari vuotta sitten yhden lukuvuoden aikana Helsingin yliopistolla. Olin tuolloin onneksi vielä päätoiminen opiskelija, koska opinnot pedagogiset vievät kuitenkin kohtuullisen paljon aikaa ja läsnäolopakkoja on aika paljon. Tein tuon vuoden aikana töitä keskimäärin 10h/viikko ja muita opintoja tein suunnilleen 10op:n verran.

Opintojen suorittaminen kahden vuoden aikana työn ohessa on varmasti mahdollista, ainakin jos työaikasi ovat jollain tapaa joustavat. Joissain kursseissa on paljon valinnanvaraa eri kellonaikoihin aikoihin järjestettävien ryhmien kanssa, mutta joitain kursseja taas järjestetään tasan yksi kappale koko vuoden aikana ja tunneille on pakko päästä ainakin useimpina kertoina.

Itse opiskelun raskaudesta on paljon erilaisia näkemysiä, ja oma tausta varmasti  vaikuttaa, samoin se, miten "tosissaan" ja antaumuksella opintoja tekee. Jos haluaa opiskella kaikki kurssit tosi hyvin ja panostaa täysillä kaikkiin erilaisiin harjoitustöihin, niin saat täytettyä kaiken vapaa-aikasi seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Realistisella ja vähän rennommalla suhtautumisella nuo opinnot saa kyllä kasaan vähän vähemmälläkin stressillä.

Vierailija
11/15 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enää ei edes vaadita noita kasvatustieteen perusopintoja kun nykyään tehdään kaikille oma opintopolku...

Kyllä ne vaaditaan.

Vierailija
12/15 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne vaaditaan.

Valmistun aineenopettajaksi, ja omalla opintosuoritusotteellani on seuraavat suoritukset:

Kasvatustieteen perusopinnot, aikuisopetukseen suuntautuvien opettajan pedagogisten opintojen perusopinnot (25op)

Kasvatustieteen aineopinnot, aikuisopetukseen suuntautuvien opettajan pedagogisten opintojen aineopinnot (35op)

Näiden lisäksi en ole siis tehnyt  muita kasvatustieteen opintoja. Jos on tehnyt yleiset kasvatustieteen perusopinnot, saa sillä ilmeisesti hyväksiluettua jotain pedagogisten perusopinnoista, mutta eivät mene yksi yhteen.

Vierailija
13/15 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne vaaditaan.

Valmistun aineenopettajaksi, ja omalla opintosuoritusotteellani on seuraavat suoritukset:

Kasvatustieteen perusopinnot, aikuisopetukseen suuntautuvien opettajan pedagogisten opintojen perusopinnot (25op)

Kasvatustieteen aineopinnot, aikuisopetukseen suuntautuvien opettajan pedagogisten opintojen aineopinnot (35op)

Näiden lisäksi en ole siis tehnyt  muita kasvatustieteen opintoja. Jos on tehnyt yleiset kasvatustieteen perusopinnot, saa sillä ilmeisesti hyväksiluettua jotain pedagogisten perusopinnoista, mutta eivät mene yksi yhteen.

HY:ssä hyväksymiskriteerit tuntuivat olevan aika tiukat. Esim toisen korkeakoulujen kurssesta ei välttämättä saa paljoa hyväksilukuja sama koskee avoimen yliopiston kursseja ja yli 10 vuotta vanhoista opintoja.

Vierailija
14/15 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein itse ko. opinnot pari vuotta sitten yhden lukuvuoden aikana Helsingin yliopistolla. Olin tuolloin onneksi vielä päätoiminen opiskelija, koska opinnot pedagogiset vievät kuitenkin kohtuullisen paljon aikaa ja läsnäolopakkoja on aika paljon. Tein tuon vuoden aikana töitä keskimäärin 10h/viikko ja muita opintoja tein suunnilleen 10op:n verran.

Opintojen suorittaminen kahden vuoden aikana työn ohessa on varmasti mahdollista, ainakin jos työaikasi ovat jollain tapaa joustavat. Joissain kursseissa on paljon valinnanvaraa eri kellonaikoihin aikoihin järjestettävien ryhmien kanssa, mutta joitain kursseja taas järjestetään tasan yksi kappale koko vuoden aikana ja tunneille on pakko päästä ainakin useimpina kertoina.

Itse opiskelun raskaudesta on paljon erilaisia näkemysiä, ja oma tausta varmasti  vaikuttaa, samoin se, miten "tosissaan" ja antaumuksella opintoja tekee. Jos haluaa opiskella kaikki kurssit tosi hyvin ja panostaa täysillä kaikkiin erilaisiin harjoitustöihin, niin saat täytettyä kaiken vapaa-aikasi seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Realistisella ja vähän rennommalla suhtautumisella nuo opinnot saa kyllä kasaan vähän vähemmälläkin stressillä.

Aikuispuolella tuntien seuraaminen ja opetuksen pito onnistuu iltaisin eli ei tarvitse välttis olla päivisin töistä poissa. Lisäksi luennoilla ei ole läsnäolopakkoa kuin 1. kerralla. Muutenkin aikuspuolen opetus tuntui olevan löysempi. Ei tuolla puolella kukaan sanonut että on pakko suorittaa vuodessa opinnot. Koska kurssit uudistuivat juurikin niin samat kurssit ovat ensi vuonnakin eli senkään puoleen ei ole kiirettä.

Ja miksi pitäisi pyrkiä hikariksi, koska niillä numeroilla en usko itse tekeväni mitään.

Vierailija
15/15 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä siitä, ettei niillä numeroilla niin väliä ja itsellenikin tärkeintä oli vain saada paperille pätevyys. Mukana oli kuitenkin niitäkin, jotka selkeästi panostivat opintoihin, lukivat kaikki artikkelit ja kirjat huolella ja muistivat Bourdieun ajatuksista vielä tenttien jälkeenkin.  Itse arvostan näitä opiskelijoita, vaikka en itse heihin kuulukaan.

Aikuispuolella  harjoittelut tosiaan on mahdollista hoitaa ilta-aikaan eikä massaluennoilla ole läsnäolopakkoa. Omana aikanani pari vuotta sitten kuitenkin jokunen didaktiikan ryhmäkurssi ja tutkielmakurssi olivat läsnäolopakollisia, eikä kaikista ollut tarjolla ilta-aikaan järjestettävää vaihtoehtoa. Toki kaiken pystyy yleensä aina järkkäämään ja neuvottelemaan, eli mitenkään mahdotonta opintojen suorittaminen 8-16 työn ohessa ei ole. Kannattaa kuitenkin jo etukäteen tiedostaa se, että säätämistä ja setvimistä voi jonkin verran tulla.

t.  10 & 12