Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolonoskopiasta (meilahdessa)

Vierailija
15.06.2016 |

Parin viikon päästä on toimenpide. Pelottaa aivan suunnattomasti. Kerran noin 7vuotta sitten on tehty aiemmin narkoosissa, josta heräsin kun sattui niin paljon. Anestesialääkäri oli siinä vieressä tietenkin ja nukahdin nopeasti uudelleen, mutta tällä kertaa ei tehdä narkoosissa vaan "esilääkitys iv:nä". Mitä se esilääkitys on? Jos vain rauhoittavaa niin siitä ei tule olemaan MITÄÄN apua.

Papereissa luki myös että toimenpide kestää 30-45 min. Oikeasti noin kauan?! Gastroskopiassa olen ollut monet kerrat ja se menee suhteellisen nopeasti ohi (15min?) joten ajattelin että kolonoskopia kestäisi noin saman verran mutta ei näköjään..

Onko jollain kokemuksia nimenomaan meilahdesta? Onko lääkärit ja hoitajat mukavia ja kilttejä? Antavatko tarpeeksi lääkkeitä ettei satu? Onko jotain mitä minun tulisi tietää?

En tule saamaan unta varmaan pariin viikkoon, voin pahoin jo ajatuksesta kun pelkään sitä kipua niin paljon.

-Kauhistunut AP-

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolonoskopia on paljon helpompi kuin gastroskopia. Turhaa pelkäät. Enkä usko että se kestää noin kauaa.

Vierailija
2/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolonoskopia on paljon helpompi kuin gastroskopia. Turhaa pelkäät. Enkä usko että se kestää noin kauaa.

Tavallaan varmaan joo, mutta gastroskopia ei satu samalla tavalla :S AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin virtsarakon tähystys esilääkityksessä. Puudutettiin. Se ei onnistunut koska se silti sattui ihan hvetisti. Jolloin lekuri sanoi, että jatketaan nukutuksessa, ta se sano narkoosi. Joten ei ole pakko kestää jos sattuu, mutta esilääkitys voi olla toimivakin. Kannataa mainita ed kertojen kokemuksesta. mulla esim esilääkitys nukutukseen mennessä aiheutti niin kovaa pyörrytyksen tunnetta, että seuraavaan nukutukseen sain vaan 1.4 sitä ja se oli melko hyvä annos.

Vierailija
4/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole rentona, ei satu. Jos suolen mutkassa kinnaa, painat vaan kädellä vastaan. Ihan helppo nakki. Jos oot rentona, kestää noin 15-20 minuuttia. Jos oot vaikee, kestää kauemmin. Meno tuntuu enemmän, kun silloin pumpataan ilmaa suoleen, paluu on vaan laskettelua takaisin päin :)

Vierailija
5/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole rentona, ei satu. Jos suolen mutkassa kinnaa, painat vaan kädellä vastaan. Ihan helppo nakki. Jos oot rentona, kestää noin 15-20 minuuttia. Jos oot vaikee, kestää kauemmin. Meno tuntuu enemmän, kun silloin pumpataan ilmaa suoleen, paluu on vaan laskettelua takaisin päin :)

No heh..joo.. En haluaisi olla vaikea ja hankala potilas, mutta tosi vaikea "olla vain rentona" kun joku kaapeli laitetaan pyllystä sisään ja se (luultavasti) sattuu. Oli siis niin traumaattinen se viime kerta kun huutaen heräsin siitä pökkyrästä jonka piti olla nukutus!

Ehkä otan jonkun paperipussin mukaan mihin hengittelen toimenpiteen aikana. Mua nolottaa jo aivan kamalasti valmiiksi tämä jännitys, aikuinen nainen herran jestas, ja käyttäydyn siellä varmaan kun 6-vuotias hammaslääkäripelkoinen kauhukakara. En vain pysty rauhoittelemaan itseäni mitenkään. Aivan järkyttävän pelottavaa. Pitäisi varmaan hakeutua johonki rentoutushypnoosi-valmentajalle ennen sitä...

Vierailija
6/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimenpide kestää vähemmän aikaa jos suolesta ei löydy mitään. Minulla kesti noin vartin, mutta helvetti sitä kivun määrää. Tuntui kuin sisäelimiäni olisi silvottu, eikä voinut muuta kuin olla paikallaan. Minulle yksi syy noudattaa terveellisiä elämäntapoja, mitä vähemmän tuollaisia operaatioita sen parempi.

Vierailija
7/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis AP.

Mutta marmatuksestani huolimatta, kiitos teille rohkaisevista sanoistanne!

Vierailija
8/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolonoskopia-menetelmät ovat kehittyneet viime vuosina, ainakin Laakson sairaalassa lääkärit käyttävät sellaista hienoa apulaitetta, joka osaa neuvoa lääkäriä koko ajan niin, että tähystyksessä suoli ei pääse venymään. Itselleni on tehty siellä vajaa vuosi sitten tähystys ilman mitään lääkitystä ja ei ollut kovin paha. Toisaalta minulle on tehty aikoinaan tähystys akuutin suolen tulehduksen tilanteessa ja silloin kipulääkityksestä huolimatta toimenpide oli aivan helv*tillinen. Kaiken kaikkiaan olen ollut jossain kuudessa tähystyksessä varmaan, viime vuosina on mennyt ihan helposti tuo toimenpide. Laakson sairaalassa olisivat antaneet viime kerralla fentanyyliä eli kovaa kipulääkettä tarvittaessa, mutta en tarvinnut mitään. Jos olisin ottanut kipulääkettä, niin olisi pitänyt jäädä sairaalaan pariksi tunnuksi toimienpiteen jälkeen.

Vierailija
9/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi 5 oli siis AP, joku ehti kirjottaa väliin. 6: etkö saanut mitään kivunlievitystä sitten skopian aikana kun huomattiin että on kivulaista?? Missä tämä tehtiin? AP

Vierailija
10/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin mukana toimenpiteessä viime viikolla, kesti noin 25min ja huolellisesti tutkittiin. Potilas sai tutkimushuoneessa kipulääkkeeksi fentanyylia (lyhytvaikutteinen, mutta voimakas opioidi) ja jotakin muuta, mitä en kerennyt kuulemaan. Hänelle oli tehty vuosia aiemmin sama toimenpide, eikä tällä kertaa juuri sattunut lainkaan. Epämukavaa se yllättäen kyllä oli.. :D 

t. sh 

Vierailija
11/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tehdään joka toinen vuosi ja se sattuu, anteeksi nyt vaan, aivan saatanasti, vaikkei olisi tulehdustakaan. Kiinnikkeitä on riittävästi. Kävisin gastroskopiassa vaikka päivittäin, jos tästä pääsisi.

Muutaman kerran olen itkenyt ja huutanut TAYSissa, jossa käsitys kipulääkkeestä oli 800 mg Burana puoli tuntia ennen toimenpidettä. Sittemmin minut siirrettiin "liian terveenä" kaupunginsairaalaan. Uudelle lääkärille ilmoitin, ettei (jälleen anteeksi) perseeseni työnnetä enää mitään, jos olen tietoisessa tilassa. Viimeksi kanyloivat ja pistivät sekä rauhoittavan että kipulääkkeen suoneen. Olin tajuissani, lähes kivuton ja täysin välinpitämätön. Tämä toimikin paremmin, enkä enää suostu muuhun.

Vierailija
12/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tehdään joka toinen vuosi ja se sattuu, anteeksi nyt vaan, aivan saatanasti, vaikkei olisi tulehdustakaan. Kiinnikkeitä on riittävästi. Kävisin gastroskopiassa vaikka päivittäin, jos tästä pääsisi.

Muutaman kerran olen itkenyt ja huutanut TAYSissa, jossa käsitys kipulääkkeestä oli 800 mg Burana puoli tuntia ennen toimenpidettä. Sittemmin minut siirrettiin "liian terveenä" kaupunginsairaalaan. Uudelle lääkärille ilmoitin, ettei (jälleen anteeksi) perseeseni työnnetä enää mitään, jos olen tietoisessa tilassa. Viimeksi kanyloivat ja pistivät sekä rauhoittavan että kipulääkkeen suoneen. Olin tajuissani, lähes kivuton ja täysin välinpitämätön. Tämä toimikin paremmin, enkä enää suostu muuhun.

Kiitos tästä! Mukava kuulla samalta henkilöltä kokemuksia sekä kivuliaasta, että suht koht ok tutkimuksesta. Aijon siis vaatia koko lääkearsenaalin suoneen mitä sairaalasta löytyy.

Ja hoitajalle: oliko sattumoisin meilahdessa? Olisi kiva tietää millainen lääkityspolitiikka siellä on. AP

Vierailija
13/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ittel ei kyl koskaan letkua ole perseessä ollut, mut kaikkea muuta on. Sen perusteella sanoisin, et ei sen pitäs merkittävästi sattua, jos vaan osaat olla rentona. Se on silleen kans vähän psyykkinen juttu, kun vaikka olisit mielestäsi rentouttanut kroppasi mut silti huolestuttaa, niin se sattuu enemmän. En tiedä oletko itse koskaan harjoittanut itsesuggestiota, mut sillä monesti saa kipuja lievitettyä ja/tai estettyä, ellei ne sit ole oikeesti ihan helvetilliset.

Vierailija
14/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ajoissa etukäteen vain toivomukset ja mielellään vaikka paprulla vahvistus, että kaikki tämä tosiaan tapahtuu. Jos ei pitäisikään paikkansa, voi lähteä kotiinkin ja varata uuden ajan (vaikka toisesta paikasta). Voi tietysti olla, että joutuu maksamaan vähän ylimääräistä, mutta tämän kustannuksella ei varmaan huvittaisi ostella esim. vaatteita?

Vierailija
15/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisissa paikoissa saa sen humausnukutuksen kinuamattakin. Toimenpide on varmasti lääkärillekin silloin nopeampi ja "mukavampi".

Vierailija
16/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehty Meilahdessa tähystys ja hyvin mennyt joka kerta. Pyydä kipulääkkeet ja rauhoittavat ennen toimenpidettä. Minulle annettu oxanestia ja se on auttanut. Sitä saa toimenpiteen aikana suoneen lisää mikäli sattuu. Se koko homma kestää noin 30-45min. Autoa ei muuten sitten saa ajaa koko päivänä, jos otat lääkkeet.

Vierailija
17/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tehty Meilahdessa tähystys ja hyvin mennyt joka kerta. Pyydä kipulääkkeet ja rauhoittavat ennen toimenpidettä. Minulle annettu oxanestia ja se on auttanut. Sitä saa toimenpiteen aikana suoneen lisää mikäli sattuu. Se koko homma kestää noin 30-45min. Autoa ei muuten sitten saa ajaa koko päivänä, jos otat lääkkeet.

Olen vaikka kuukauden ilman autoa, kunhan ei satu! Kiitos kannustuksesta! :) AP

Vierailija
18/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä, että hoitajat ja lääkärit tosi mukavia. Älä siis huoli hyvin se menee. :) Tiukkana vaan niiden lääkkeiden kanssa, kyllä niitä saa kun kertoo että jännittää ja sattui aiemmin paljon.

Vierailija
19/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin ilman minkäänlaista esilääkitystä. Sattuihan se jonkin verran, koska mulla oli ripulin takia peräaukon iho aivan hajalla eli sattui peräaukkoon aina kun tähystintä liikutettiin, ja se ilma sattui sen verran kuin nyt pahat ilmavaivat sattuu. Mutta ei mitenkään niin paljon etten uskaltaisi uudestaan mennä. En tiedä onko nämä kuinka yksilöllisiä asioita.

Varmasti monikin pelkää tuota toimenpidettä ja hoitohenkilökunta on tottunut pelkääviin potilaisiin.

Vierailija
20/21 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilahdessa tehdään useita colonoskopioita joka päivä. Niitä tehdään joko esilääkityksessä (yleensä midatsolaamia suoneen tai Diapamia suun kautta etukäteen), tai anestesia-sedaatiossa, mikä tarkoittaa lähes täyttä nukutusta. Erona sedaatiossa nukutukseen on, että potilas hengittää itse ilman hengityskonetta, jolloin joskus saattaa havahtua kesken kaiken mutta nukahtaa nopeasti uudelleen eikä yleensä jälkeenpäin muista yhtään mitään. Tällainen anestesiaskopia tehdään jos on tulehduksellinen suolistosairaus (Crohnin tauti tai colitis ulcerosa) jolloin tulehtunut suoli on kivulias. Tai jos on paljon kiinnikkeitä esim.lantion alueen leikkausten jäljltä, jolloin suolen mutkat tekevät kipeää kun skooppi siellä liikkuu. 

Monesti on ensin yritetty esilääkkeissä mutta jouduttu kivun takia lopettamaan kesken, jolloin seuraava skopia "tilataan" automaattisesti anestesiaskopiana. Sitä ei voida kaikille tehdä koska tarvitaan anestesilääkäri ja -hoitaja paikalle, mihin ei missään ole kunnollisia resursseja nykyään.

Eli jos ei kivun takia onnistu ilman anestesiaa, saat sen seuraavalla kerralla.

t.anestesialääkäri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi