Kuumat juomat voivat aiheuttaa ruokatorven syöpää – riski kasvaa lämpötilan noustessa
Erittäin kuumat juomat voivat aiheuttaa ruokatorven syöpää, kertoo YK:n alaisuudessa toimiva syöväntutkimuskeskus.
Syöpäriski liittyy yli 65-asteisten juomien nauttimiseen. Kahvi ei ole tutkimuskeskuksen mukaan epäiltyjen listalla, jos juoma on ”normaalissa tarjoilulämpötilassa”.
Yksi ruokatorven syöpää aiheuttavista tekijöistä näyttäisi olevan juuri juoman kuumuus, eivät sen muut ominaisuudet.
Esimerkiksi Kiinassa ja Turkissa, missä juomia nautitaan hyvin kuumana, syöpäriskin huomattiin kasvavan juoman lämpötilan mukaan.
Tutkimuksissa otettiin huomioon tupakan ja alkoholin käyttö, jotka voivat vinouttaa syöpäriskin arviota.
Tiedot perustuvat Maailman terveysjärjestön (WHO) Kansainvälisen syöväntutkimuskeskuksen (IARC) läpikäymiin yli tuhanteen tieteelliseen tutkimukseen.
STT
Kommentit (14)
Ratkaisu ongelmiin on, ettei syödä mitään. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään nää erilaiset tutkimukset jossa todetaan että ihan minkä tahansa tuotteen syöminen lisää syövän riskiä... "Ruisleipä aiheuttaa syöpää!" Varmasti siinä saattaa sellasia ainesosia olla joilla joidenkin mutkien kautta saa syövän, mutta kuinka usein todellisuudessa pelkästä ruisleivän syömisestä saa syövän. "Joo tota mää sain syövän kun söin liikaa ruisleipää." En oo kenenkään kuullu sanovan niin. Kiitos ja aamen. (Ruisleipä nyt oli vaan esimerkki)
Köyhällä ei ole aikaa jäähdytellä! Isoäitini kuoli 30-luvun alussa. Joi tulikuumat kiehuvat pannukahvit joka kerta. Syöpä tuli. Lääkärien arvio oli juuri tuo tulikuuman juominen. Itse koetan aina jäähdytellä sekä juomat ja ruuat. Olen niin tehnyt jo monet vuodet.
Kuka näitä hölmöyksiä ja ihmisten pelotteluja keksii ja miksi. Juot tai et juo kuumaa, päästät lopulta kuitenkin kylmän pierun.
En ole koskaan tykännyt juoda esim. kahvia tai teetä kuumana. Kyllä kroppa tietää, pitäisi kuunnella sitä.
No niin! Nyt pitää kaikki juoda kylmänä! K i i t o s t a vaan ja p a l j o n!
Vierailija kirjoitti:
Mitkä kuumat juomat? Kuinka kuumaa pitää juoda? Kuinka kuumaa juomaa pystyt juomaan? Pitääkö kielen palaa? Vastausta odotellen.[/quote ]
Lue se aloitusviesti?
Yli 65-asteiset juomat. Ei väliä mitkä. Kuumuus itse on ongelma.
Hanki lämpömittari, jos enemmän kiinnostaa.
Miksei tuossa kerrota mitään lukuja. Mikä on todennäköisyys ilman juomista ja mikä se on jos kuumaa juomaa juo? Ja paljonko se riski kasvaa? Nämä tutkimustulokset ja tällaiset kirjoitukset ovat roskalehtien unelmia. Saadaan myyviä lööppejä, ja jos yleisöllä ei ole mitään medialukutaitoa, nostetaan asiasta mahdoton haloo.
Onneksi minä tykkään juoda Kossuni pakastinkylmänä, niin ei tule tuota syöpää.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu ongelmiin on, ettei syödä mitään. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään nää erilaiset tutkimukset jossa todetaan että ihan minkä tahansa tuotteen syöminen lisää syövän riskiä... "Ruisleipä aiheuttaa syöpää!" Varmasti siinä saattaa sellasia ainesosia olla joilla joidenkin mutkien kautta saa syövän, mutta kuinka usein todellisuudessa pelkästä ruisleivän syömisestä saa syövän. "Joo tota mää sain syövän kun söin liikaa ruisleipää." En oo kenenkään kuullu sanovan niin. Kiitos ja aamen. (Ruisleipä nyt oli vaan esimerkki)
Ja koskaan ei kerrota paljonko se todennäköisyys kasvaa. Jos leikitään, että 0,0000001% todennäköisyydellä saat tietyn syövän kun makaat kotona sängyssä ja hengität ihan rauhallisesti. No sitten juot tosi kuumaa teetä, niin todennäköisyys on 0,00000011%. Ja sitten lööppilehdet huutaa kilpaa kuinka kaikki kuolee syöpään viikon päästä.
Vähän suhteellisuuden tajua näihin tutkimuksiinkin pitäisi asettaa. Vaikka moni tutkimus onkin ihan luotettavaa, niin on myös paljon höpön höpö- tutkimuksia. Ja tämä taitaa kuulua niihin humpuukki tutkimuksiin. Miksi sitten kaikilla refluksia sairastavilla ei ole jo ruokatorven syöpä? Happo ihan saletisti vaurioittaa enemmän ruokatorvea kuin kuuma juoma.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu ongelmiin on, ettei syödä mitään. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään nää erilaiset tutkimukset jossa todetaan että ihan minkä tahansa tuotteen syöminen lisää syövän riskiä... "Ruisleipä aiheuttaa syöpää!" Varmasti siinä saattaa sellasia ainesosia olla joilla joidenkin mutkien kautta saa syövän, mutta kuinka usein todellisuudessa pelkästä ruisleivän syömisestä saa syövän. "Joo tota mää sain syövän kun söin liikaa ruisleipää." En oo kenenkään kuullu sanovan niin. Kiitos ja aamen. (Ruisleipä nyt oli vaan esimerkki)
Miksi sinua ärsyttää faktat? Yli 65-asteiset juomat voivat aiheuttaa syöpää. Asia ei muutu vaikka sinä lakkaisit syömästä.
Mitkä kuumat juomat? Kuinka kuumaa pitää juoda? Kuinka kuumaa juomaa pystyt juomaan? Pitääkö kielen palaa? Vastausta odotellen.