Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Sydänkö?

Hei,
Onko kenelläkään vastaavaa esiintynyt: mulla on nyt kolmas kerta tässä toukokuun jälkeen tullut hankalaa oireilua. Ylärintakehään tulee paineentunnetta ja hengenahdistusta. Säteilee myös kaulalle/leukaan ja vasempaan käteen. Samalla huimaa, voimakas väsymys ja hieman oksettaa. Nämähän ovat klassiset sydänkohtauksen oireet mutta toisaalta eivät niin vahvat että olisin sairaalaan sännännyt. Mietin vaan mikä muu voi olla syynä? Olen nuorehko joten sepelvaltimotaudistakaan tuskin kyse. Tuntemus alkaa yllättäen ilman fyysistä rasitusta mutta lamauttaa sen verran että pakko on levätä kunnes parin tunnin päästä menee ohi. Minkälaisia oireita esim.läppävika aiheuttaa tai keuhkoperäiset syyt? Stressiä tms.tämä tuskin on tai univajetta. Elämä on hyvin seesteistä ja nukun sikeästi 8-10h unet toisin kuin reilut 6kk sitten jolloin kärsin iskiaksesta.

• ylös 5
  • alas 0

Kommentit (20)

Vierailija

Aina pitää kuitenkin tuo pumppupuoli tarkistaa ettei nyt siitä johdu. Onko verenpaineet mitattu milloin? Minkä ikäinen olet? Ne sydänkohtaukset tulee yhä nuoremmille ja nuoremmille..ikä ei välttis pelasta. Tuleeko oireet rasituksessa vaiko levossa? Kävisin kyllä sydänfilmissä varmistamassa että siellä on kaikki ok.
T. Sh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sydänkö

Vierailija kirjoitti:
Paniikkihäiriö, -> lääkärille.

En oikeasti usko että on psykosomaattista kun ei ole mitään "syytä" miksi keho noin reagoisi. Päinvastoin. Jopa akne on rauhoittunut ja iho on ensimmäinen mikä reagoi stressiin/huonoon uneen jne. Siksipä tämä onkin kovin outoa. Alkaa yht'äkkiä vaikka kesken kahvinjuonnin ja kestää muutamia tunteja. Aspiriini helpottaa vähän. Ehdotuksia fyysisistä syistä? Ite mietin astmaakin mutta kun en tiedä mille astmakohtauksen pitäisi tuntua niin en "turhaan" halua kuormittaa terveydenhuoltoakaan jos vika on vaikka rintarangassa tms.

Sydänkö

Vierailija kirjoitti:
Aina pitää kuitenkin tuo pumppupuoli tarkistaa ettei nyt siitä johdu. Onko verenpaineet mitattu milloin? Minkä ikäinen olet? Ne sydänkohtaukset tulee yhä nuoremmille ja nuoremmille..ikä ei välttis pelasta. Tuleeko oireet rasituksessa vaiko levossa? Kävisin kyllä sydänfilmissä varmistamassa että siellä on kaikki ok.
T. Sh

Verenpaineet on aina ollu matalat (yläpaine 100-110 ja alapaine 60-70). Ikää 35v. Kolesterolit otettiin taannoin muussa asiayhteydessä ja nekin oli erittäin hyvät. Jotenkin on vain olo ettei elimistö saa happea. Vähän kuin olisi ilmapallo ylärintakehän sisäpuolella. Eivät tunnu liittyvän rasitukseen mutta selkeästi vaikuttaa suorituskykyyn. Alan puuskuttamaan jos vähänkin liikun ja syke nousee ylös.

Vierailija

Sydänkö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Sh

Verenpaineet on aina ollu matalat (yläpaine 100-110 ja alapaine 60-70). Ikää 35v. Kolesterolit otettiin taannoin muussa asiayhteydessä ja nekin oli erittäin hyvät. Jotenkin on vain olo ettei elimistö saa happea. Vähän kuin olisi ilmapallo ylärintakehän sisäpuolella. Eivät tunnu liittyvän rasitukseen mutta selkeästi vaikuttaa suorituskykyyn. Alan puuskuttamaan jos vähänkin liikun ja syke nousee ylös.

Lisätääs vielä sen verran että leposyke on kyllä noussu 60->80 kevään aikana.
Kiitos asiallisista vastauksista!
T: -ap-

Vierailija

Leposyke huitelee nyt 90/100:n paikkeilla ja alapaine on noussut myös tuosta 60:stä ->70/80:een vaikka yläpaime on edelleen luokkaa 100-110.
Vastaavaa anyone? Ylikuntoko? Sydänlihastulehdus?
-ap-

Vierailija

Mulla on myös tuollaista samanlaista oiretta. Tulee aina silloin tällöin. Lisäksi rytmihäiriöitä välillä. Mulle on sanottu että johtunee lihasjumeista kaulalla/hartioissa ja nikamalukoista selässä ja niskassa. En tiedä sitten. Välillä pelottaa kyllä. Olen alle 30v.

Vierailija

Mulla on kyllä yliliikkuvat nikamat mutta en oo huomannu että olisin jotenkin jumissa. On kyllä kokemusta myös jumeista jossa pää ei käänny viikkoon. :D Tämä on vain todella ärsyttävää etenkin kun aiemmin oli leppoisat 60lyöntiä/min syke. Pitänee raahautua lääkäriin jossain vaiheessa. Olen pitänyt treenitaukoakin jotta kroppa saisi levätä mutta eipä tunnu auttavan.
-ap-

Vierailija

Mulla oli samaa, kammiolisälyöntisyys todettiin. Koko ajan suurempi riski kuolla yllättäen.

Vierailija

Välittömästi päivystykseen! Olet onnekas kun oireili noin vähän. Joskus sydänoireissa ensimmäinen oire on se viimeinen. Ei silti huolta, asia saadaan hoitoon kyllä, mutta nyt on tärkeää, että menet sinne päivystykseen.

Vierailija

Luulisi että lisälyönnit yms.näkyisi verenpainemittarissa rytmihäiriönä? Enkä kyllä kovin herkästi päivystykseen haluaisi lähteä koska jos tässä on kyse "vain ylikunnosta" niin vien vain turhaan aikaa&resursseja asialla mikä voi odottaa arkipäiväänkin. Ymmärrän toki että sydänoireet voivat olla akuutteja mutta niin moni muukin asia voi vaikuttaa sykkeeseen/hengitykseen (kuten nuo mainitut lihasjumit ja ylikunto) etten nyt näe syytä rynnätä päivystykseen.

Vierailija

Nämä oireet ovat täsmälleen samanlaiset kuin minulla, joka on saanut sydänkohtauksen. Menin silloin päivystykseen, kerroin nämä oireet, siellä laitettiin heti makuulle ja otettiin verinäyte, joka vietiin lähimpään sairaalaan välittömästi. Verinäytteen perusteella todettiin infarkti. Välittömästi sairaalaan ja pallolaajennukseen. Jos en olisi mennyt päivystykseen vaan olisin odottanut viikonlopun yli, niin en ehkä kirjoittelisi tätä enää tässä.

Vierailija

Ei nämä ongelmat kovin hyvin kotilaitteissa näy. Esim sykemittari ei näytä ollenkaan.

Vierailija

Elektrolyytit tai nesteytysongelma. Juotko liikaa tai liian vähän? Virtsan tulee olla oljen keltaista, ei kirkasta eikä tummaa.

Vierailija

Kannattaa käydä lääkärissä, jos ei ole kyse sydämen häiriöstä tai verenpaineesta, niin vastaavia oireita voi tulla myös jos rintaranka on jumissa.

Vierailija

Just kuoli vähän reilu nelikymppinen yllättäin. Oli edellisellä viikolla valitellut vastaavia oireita, mutta ei ilmeisesti ollut lääkärissä käynyt. En oikein ymmärrä miksi pohdit resursseja ja mahdollisesti turhaa käyntiä, kun ainut järkevä teko on lähteä näytille.

Vierailija

35 on keski-ikäinen, ei mikään nuori todellakaan, mistähän tuollaine käsitys joillekkin keski-ikäisille tulee? vielä jotkut sanoo että 30 v olisi nuori? ei ole. Siinä iässä alkaa vanhuus.