Koska on juhannus?
Kommentit (15)
Tänä vuonna se on 25. kesäkuuta. Viikonpäivä on lauantai, kuten aina. Merkittävä osa juhannuksen vietosta ajoittuu jo edeltävään päivään ja yöhön.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna se on 25. kesäkuuta. Viikonpäivä on lauantai, kuten aina. Merkittävä osa juhannuksen vietosta ajoittuu jo edeltävään päivään ja yöhön.
Joo joku voi juhlia johanneskastajaa tuolloin, minä juhlin keskikesää ja yötä jolloin aurinko ei laske 21-22.6.
Jos haluat osoittaa mieltäsi nykyajan hömpötyksiä ja juhlapyhien siirtoja vastaan, voit viettää juhannusta sen alkuperäisellä paikalla Johanneksen päivänä 24.6.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joku voi juhlia johanneskastajaa tuolloin, minä juhlin keskikesää ja yötä jolloin aurinko ei laske 21-22.6.
No meillä Kanta-Hämeessa kyllä aurinko laskee tuonakin yönä. Eikä moni taida juhlia Johannes Kastajaa vaan sitä, että on lupa - vai pakko? - olla ulkona humalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhannus on samanlainen tapaus kuin joulu: kristityt liimasivat oman juhlansa vanhan juhlan päälle. Jeesukselle tuli joulu, Johannekselle juhannus, nuo vuoden pimeimmät ja valoisimmat hetket.
En välitä minäkään kastajasta. Sitävastoin valoisa yö, eli kesäpäivänseisaus on kyllä ihan juhlimisen arvoinen juttu. Lomalla sitä voi hyvin juhlia oikeana hetkenä, eli 20-21.6.
Ja näin teemmekin.
....hmmm...mää kysyin vaan koska on jussi tänä vuonna kun en harrasta almanakkoja.Hyvät keskustelut tästäkin.
Vierailija kirjoitti:
....hmmm...mää kysyin vaan koska on jussi tänä vuonna kun en harrasta almanakkoja.Hyvät keskustelut tästäkin.
Sä tulit keskustelupalstalle, etkö?
Almanakkoja saa ihan prismastakin.
Vierailija kirjoitti:
Googlettamalla löytyy kyllä almanakkoja. Ai niin, et käytä nettiä kuin palstailuun...
Viikon turhin kysymys :) Uskomatonta...
No provokysymykseen provovastaus: suattaapi olla kesäkuun loppupuolella tai suottaapi olla olematta.
Ihan se ja sama. Minä vedän perseet joka viikonloppu ihan vain varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos.
Kesäpäivänseisaus. Yötön yö. 21.6