Vyötärö esiin, mutta miten?
En ole kovin ylipainoinen, mutta olen elämäntavoillani onnistunut kerryttämään keskivartalon lihavuutta niin, että nyt on senttejä jo 97 vyötäröllä! Kauhistuin, kun mittasin itseni nyt aamulla. Jalat ja takapuoli ovat kunnossa, mutta äällöttävä vatsa tuntuu kuin kehoni ulkopuoliselta massalta, josta haluan eroon.
Maailma on pullollaan dieettejä ja liikuntamuotoja. Riittääkö tämä yksinkertainen neuvo: kuluta kaloreita enemmän kuin syöt? Riittääkö aerobinen liikunta hoikistumiseen vai pitäisikö tehdä lihaskuntoharjoituksia ja kuinka usein? Kuten tästä huomaa, en ole harrastanut liikuntaa oikeastaan koskaan. Nyt olisi ainakin motivaatio kohdillaan.
Neljänkymmenen vuoden ikä häämöttää jo, se on liikuttava nyt tai ei koskaan!
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Kokeile vhh:ta.
Suosittelen minäkin, auttaa nimenomaan vatsarasvan poistumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeää olisi tietää onko tuo järjettömän suuri vyötäronympäryksesi ihan oikeasti pelkkää läskiä vai olisikohan kyse kuitenkin melko pahasta turvotukesta? Mikä on painosi ja pituutesi? Lantionympärys?
Mistä tuollainen turvotus voi johtua?
Itse olen enemmän hoikka kuin edes normaalipainoinen, pitkä, pitkäraajainen ja naiseksi lihaksikaskin, mutta se keskivartalon turvotus... En tupakoi, en käytä alkoholia, syön terveellisesti ja liikun jatkuvasti (kävely, pyöräily, uinti). Olen kapealanteinen, ja olenkin vatsanseutuvilta leveämpi kuin lantioltani. :( Vatsan saan peittoon vaatetuksella, mutta kuinka kauan? Jos syön vähemmän, paino laskee mutta vatsa ei pienene. Vatsa ei ole veltto eikä löllö, vaan jotenkin pinkeä. Pidän itseäni perusterveenä. Veriarvot olivat alkuvuodesta vuositarkastuksessa ok kun kilpirauhasen takia tsekattiin. Mitä muuta kuin rasvaa tuo turvotus voi olla?
Ei ap
Mitä tuo terveellinen syöminen sinun tapauksessasi on? Tämä lienee kohdallasi nyt tärkein kysymys.
Syön kalaa, kanaa, vihanneksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä, täysjyväviljaa (en oikeastaan syö leipää, eli riisi ja pasta on täysjyvää silloin kun noita syön). En ole syönyt punaista lihaa yli 20 vuoteen, alkoholia en käytä satunnaista samppanjalasillista lukuunottamatta jossain tilaisuudessa, en ole koskaan tupakoinut jne. Mitään sokeri- tai muitakaan limuja en juo, ei sipsejä, ei jäätelöä. Koko perhe syö kuten minä, paitsi pojille maistuu myös pihvi, ja kaikki muut ovat hoikkia ja litteävatsaisia.
Paheitakin minulla on. Tykkään karkista mutta en syö sitä edes joka viikko ja kun syön, syön vähän (pari palaa tummaa suklaata, pieni kourallinen hedelmäkarkkeja tms.). Hapankorppuja voisin syödä vaikka kuinka, mutta en syö niitäkään edes viikottain enkä mitään jättipinoa kerralla.
En ole millään kyttäsdieetillä, mutta olen joskus laskenut normaalit syömiseni, ja saanut kalorimääräksi 2000-2200/vrk. Painoni ei ole noussut viimeisen 10 vuoden aikana, mutta keskivartalo on pullistunut pinkeäksi parin kolmen viime vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeää olisi tietää onko tuo järjettömän suuri vyötäronympäryksesi ihan oikeasti pelkkää läskiä vai olisikohan kyse kuitenkin melko pahasta turvotukesta? Mikä on painosi ja pituutesi? Lantionympärys?
Itse olen enemmän hoikka kuin edes normaalipainoinen, pitkä, pitkäraajainen ja naiseksi lihaksikaskin, mutta se keskivartalon turvotus... En tupakoi, en käytä alkoholia, syön terveellisesti ja liikun jatkuvasti (kävely, pyöräily, uinti). Olen kapealanteinen, ja olenkin vatsanseutuvilta leveämpi kuin lantioltani. :( Vatsan saan peittoon vaatetuksella, mutta kuinka kauan? Jos syön vähemmän, paino laskee mutta vatsa ei pienene. Vatsa ei ole veltto eikä löllö, vaan jotenkin pinkeä. Pidän itseäni perusterveenä. Veriarvot olivat alkuvuodesta vuositarkastuksessa ok kun kilpirauhasen takia tsekattiin. Mitä muuta kuin rasvaa tuo turvotus voi olla?
Ei ap
Syöty ruoka aiheuttaa turvotusta. Tee muutoksia ruokavalioon.
Minkälaisia muutoksia suosittelet, kerroin tuolla jo ruokavalioni pääpiirteet.
Anteeksi ap että tungen sinun ketjuusi, ehkä saamme apua molemmat. 😬
Olen 161/98 ja vy:ni on 78cm, 55 kiloisena se oli tosin vain 53cm. En voi edes kuvitella tuollaista vy:tä jos henkilö ei muka ole kovin lihava, miten se oikein onnistuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap
Syöty ruoka aiheuttaa turvotusta. Tee muutoksia ruokavalioon.
Minkälaisia muutoksia suosittelet, kerroin tuolla jo ruokavalioni pääpiirteet.
Anteeksi ap että tungen sinun ketjuusi, ehkä saamme apua molemmat. 😬
Ei toinen pysty sanomaan, mikä sopii. Kyllä se on itse kokeiltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap
Mitä tuo terveellinen syöminen sinun tapauksessasi on? Tämä lienee kohdallasi nyt tärkein kysymys.
Syön kalaa, kanaa, vihanneksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä, täysjyväviljaa (en oikeastaan syö leipää, eli riisi ja pasta on täysjyvää silloin kun noita syön). En ole syönyt punaista lihaa yli 20 vuoteen, alkoholia en käytä satunnaista samppanjalasillista lukuunottamatta jossain tilaisuudessa, en ole koskaan tupakoinut jne. Mitään sokeri- tai muitakaan limuja en juo, ei sipsejä, ei jäätelöä. Koko perhe syö kuten minä, paitsi pojille maistuu myös pihvi, ja kaikki muut ovat hoikkia ja litteävatsaisia.
Paheitakin minulla on. Tykkään karkista mutta en syö sitä edes joka viikko ja kun syön, syön vähän (pari palaa tummaa suklaata, pieni kourallinen hedelmäkarkkeja tms.). Hapankorppuja voisin syödä vaikka kuinka, mutta en syö niitäkään edes viikottain enkä mitään jättipinoa kerralla.
En ole millään kyttäsdieetillä, mutta olen joskus laskenut normaalit syömiseni, ja saanut kalorimääräksi 2000-2200/vrk. Painoni ei ole noussut viimeisen 10 vuoden aikana, mutta keskivartalo on pullistunut pinkeäksi parin kolmen viime vuoden aikana.
Voisiko kuitenkin jokin noissa syömisissäsi kuitenkin aiheuttaa turvotusta? Itse arvelisin kyseessä olevan nuo syömäsi viljat. Vaihtoehtoisesti turvotusta voi aiheuttaa joissain henkilöissä tietyt vihannekset, esimerkiksi sipuli, kaali, parsakaali. Voisiko kyseessä olla joku vihannes?
Voi toki olla, että yksinkertaisesti syöt määrällisesti liikaa, mikä on johtanut keskivartalolihavuuteen. 2200 kcal on mielestäni naiselle melko paljon, varsinkin jos et juuri harrasta liikuntaa. Mikä on painosi? Itse olen 63 kg (laihdutan edelleen), ja jos syön esim. 1500 kcal/pv, niin paino ei liiku mihinkään. Sinun kaloreillasi lihoisin hyvin nopeasti. Minun täytyy rajoittaa kalorit alle tonniin päivässä, jotta laihtuisin edes kohtuullista vauhtia. Nämä ovat erittäin yksilöllisiä juttuja, mutta sinuna ehkä lähtisin ensimmäisenä vähän rajoittamaan noita kaloreita ja miettimään vielä, että mikä ruoka voisi mahdollisesti aiheuttaa turvotusta. Vaikea sanoa, että onko sinun tapauksessasi kyseessä turvotus vai ihan vaan keskivartaloon kertynyt läski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap
Voisiko kuitenkin jokin noissa syömisissäsi kuitenkin aiheuttaa turvotusta? Itse arvelisin kyseessä olevan nuo syömäsi viljat. Vaihtoehtoisesti turvotusta voi aiheuttaa joissain henkilöissä tietyt vihannekset, esimerkiksi sipuli, kaali, parsakaali. Voisiko kyseessä olla joku vihannes?
Voi toki olla, että yksinkertaisesti syöt määrällisesti liikaa, mikä on johtanut keskivartalolihavuuteen. 2200 kcal on mielestäni naiselle melko paljon, varsinkin jos et juuri harrasta liikuntaa. Mikä on painosi? Itse olen 63 kg (laihdutan edelleen), ja jos syön esim. 1500 kcal/pv, niin paino ei liiku mihinkään. Sinun kaloreillasi lihoisin hyvin nopeasti. Minun täytyy rajoittaa kalorit alle tonniin päivässä, jotta laihtuisin edes kohtuullista vauhtia. Nämä ovat erittäin yksilöllisiä juttuja, mutta sinuna ehkä lähtisin ensimmäisenä vähän rajoittamaan noita kaloreita ja miettimään vielä, että mikä ruoka voisi mahdollisesti aiheuttaa turvotusta. Vaikea sanoa, että onko sinun tapauksessasi kyseessä turvotus vai ihan vaan keskivartaloon kertynyt läski.
Ai niin, unohdin kysyä, että käytätkö maitotuotteita? Et maininnut niistä mitään, mutta suurosa suomalaisista niitä kuitenkin käyttää. Jospa ne eivät sovi sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tavallisesti laihduttamalla ylimääräisiä hiilareita vältellen.
Kuntosalia ei tässä tarvita.
Reippaalla kävelyllä tai juoksemalla.
Lisäravinteena tarvitaan macaa, jolla on oma vaikutuksensa vyötärön kaventumiseen.Mikä muka on macan "oma vaikutus vyötärön kaventumiseen"?
Lompakko sillä kaventuu, ei muuta. Ei laihdutukseen tarvita mitään maksullisia lisäravinteita. Päin vastoin, rahaa säästyy kun syö vähemmän kuin ennen.
Macalla on hormonaalinen vaikutus. Muokkaa vartaloa naisellisempaan suuntaan, eli ohjaa rasvaa rintoihin ja peppuun vyötärön sijasta.
Hupsista. MInullakin on vatsamakkaroita ja pömppö löysä röllykkä vatsa, joka vaeltelee, mutta vyötärönympärys on "vain" 82 cm ja lantion 100 cm. Tahdon rönsyistäni eroon, sillä housunikaan eivät enää pysy hyvin ylhäällä ilman vyötä!