Olen laihtunut 8 kiloa, mutta en huomaa itsessäni muutosta
Huomaan toki että vaa'an lukema pienenee ja samoin sentit kropasta. Myöskin vanhat housut tuntuvat vyötäröstä liian isoilta. Mutta jos katson itseäni peilistä, siellä seisoo sama pullukka kuin ennenkin. Lisäksi vain yksi lähipiiristä on huomannut laihtumiseni. Alkuperäinen tavoite oli -10 kg, eli enää 2 kg jäljellä. Nyt mietin, olenko silloinkaan tyytyväinen... Masentavaa!
Kommentit (29)
Mä olen laihduttanut helmikuulta Cambridgella 15 kg (85 kg -> 70 kg) enkä huomaa mitään muutosta. Itse asiassa naamasta tuntuu että näytän pullukammalta ja rumemmalta kuin alussa. Mitat on kyllä pienentyneet, esim. vyötärö 104 sentistä 88 senttiin, mutta aina vaan sama löllerö näkyy peilissä.
Vierailija kirjoitti:
Pituus 165 cm, lähtöpaino 70 kg ja nyt olen 62 kg. Alkuperäinen tavoite 60 kg, nyt haaveilen 50 kg.... Jos silloin olisi hoikka myös peilistä?
Ap
Vaarallinen tie... Olen ohjannut painonpudottajia, ja näitä on paljon nähty, että vaikka ollaan jo normaalipainossa, niin kuitenkin harmittaa kun ei ole vielä missi/mallityyppisesti hoikka, vaan ihan sellaisen tavallisen aikuisen ihmisen näköinen vaan, niin että voi vähän jenkkakahvaakin olla.
Juuri koskaan nämä eivät ole päättyneet hyvin. Useimmat saavat kyllä pudotettua painonsa sinne minne haluavatkin, mutta syömiskäyttäytymisessä alkaa tulla häiriintyneitä piirteitä jo painonpudotuksen aikana usein. Esim. tyyliin lankesi mässäilemään tai juomaan, ja sitten VLCD:llä yritti kuittailla liikakalorit pois. Painonpudotus kun on turhauttavan hidasta normaalipainon sisällä ilman äärikeinoja. Ja kun laihdutus loppuu, oma kokemukseni on, että nämä varsin alhaiseen painoon pyrkivät lihovat huomattavasti todennäköisemmin takaisin kuin ne jotka hyväksyvät hieman ylemmän painon esim. normaalipainon ylärajalta. Siihen on varmasti sekä fysiologisia että psykologisia syitä.
Toinen juttu on, että moni ei, masentavaa kyllä, ole edes tyytyväinen itseensä sitten kun on oikeasti jo hoikka tai laiha. Olen nähnyt esim. 160-senttisen laihduttajan, joka laihdutti 48 kiloon, nuoruudenpainoonsa nelikymppisenä. Oliko hän tyytyväinen ulkonäköönsä sitten? No ei. Sitten alkoi valitus että ei ole kaunis romuluisuuden takia, naama on rupsahtanut, hampaatkin on huonot - lihavuusongelman korvasi 10 muuta koettua (mielestäni kuviteltua) ulkonäkövikaa. Ongelma oli sittenkin ihan jossain muualla kuin painossa, se oli minäkuvassa syvemmällä, joten painon korjaaminen ei ratkaissut ongelmaa.
Tuttu tunne. Olen itse laihduttanut 13kg puolessa vuodessa, enkä huomaa sitä melkein mitenkään. Lähtöpaino oli 66, nyt painan 53kg ja pituutta 155. Koska olen näin lyhyt, pitää varmaan laihtua vielä 8kg että sen huomaisi edes jotenkin :(
Yksi varteenotettava syy: sinä katsot itseäsi peilistä suunnilleen joka päivä, joten et tietenkään näe muutosta samalla tavalla, kuin vaikkapa henkilö, joka on nähnyt sinut viimeksi vuosi sitten. :) Siksipä kannattaa ottaa vaikkapa muutama valokuva itsestään matkan varrella, niin voit vertailla aina sitä uusinta kuvaa vanhimpiin. Joku vanha vinkki on myös laittaa laukkuun tai reppuun aina 1 pkt sokeria ym. jokaista menetettyä kiloa kohden. Ennen pitkää laukku täyttyy ja painoa tulee, ja se taas konkretisoi sen työn, mitä olet tehnyt itseäsi varten.
Mä olen laihduttanut noin 15kg, pysytellyt siis suurin piirtein tässä painossa noin vuoden jo, enkä edelleenkään huomaa peilissä mitään "ratkaisevaa" eroa. Tai jotenkin en enää muista miltä näytin ennen, silloin löllöt häiritsi mutta kyllä ne häiritsee edelleen. Harmittaa, etten alussa ottanut kuvia. Muiden puheista päätellen muutos on todella suuri. Osaan nyt kyllä olla tyytyväisempi kroppaani, eli kai sitä on kuitenkin jokin muuttunut pääkopassakin.
On eri asia huomata laihtuneenaa, kuin pitää itseään hoikkana.
Vaaka on loppujen lopuksi melko huono mittari näissä jutuissa.. toki se voi monen itsetuntoa hivellä, että numerot siinä pienenee mutta jos ei ole tyytyväinen peilikuvaan, vaikutus voi olla jopa päinvastainen.. Mieti, mikä siinä peilikuvassa eniten pistää silmääsi tai saa tuntumaan itsesi siltä "pullukalta"? En tiedä, millä metodilla laihdutat, mutta tuloksen mukaan kuulostaa siltä, että monien kilojen laihduttelun sijaan kannattaisi nyt keskittyä esim. kiinteytykseen :) tsemppiä, olet tehnyt jo hienon työn noiden 8 kilon kanssa!
No, kyllähän tuossa on vielä varaa pudottaakin. Olen itse nyt 163 cm ja 63 kg, enkä todellakaan ole tyytyväinen vielä tulokeen. Aion laihduttaa vielä 10 kg.