Miten suhtaudut prometheusleirin käyneen juhlaan?
Kommentit (179)
Minä näen näissä kirkollisissa asioissa sellaisen ongelman, että ihmiset eivät halua olla kristittyjä vaan pilkkaavat siihen liittyviä tapoja ja perinteitä aina kun on tilaisuus. Silti halutaan tietyt asiat sieltä poimia : halutaan kirkolliset häät ja kirkolliset juhlapyhät.
Miks protut ei järjestä omia juhlia vaan haluat omat 'rippijuhlat'? Että kaikki on samalla tavalla kun rippijuhlissa.
Tää on just tätä,että kellään ei saa olla mitään jos mulla ei oo. Jos mä en maksa kirkollisveroa ja käytä palveluja niin ei muutkaan saa saada. Samat mammat huutaa jos väärä lapsi saa stipendin. Jos mä mä mä mä ja mun perhe ei saa aivan samoja etuuksia kuin ihan jokainen niin mä kyllä raivostun. ...
Kyllä munkin Pertti tarvii rahat mopokorttiin prkle. ...
Vierailija kirjoitti:
Minä näen näissä kirkollisissa asioissa sellaisen ongelman, että ihmiset eivät halua olla kristittyjä vaan pilkkaavat siihen liittyviä tapoja ja perinteitä aina kun on tilaisuus. Silti halutaan tietyt asiat sieltä poimia : halutaan kirkolliset häät ja kirkolliset juhlapyhät.
Esimerkiksi kaikki tuttuni ovat menneet naimisiin kirkossa ja liitolle on pappi pyytänyt Jumalan siunausta, mutta nyt ollaankin sitä mieltä että kirkko on ihan turha juttu ja siellä pitäisi toimia niin kuin he haluavat eikä ainakaan julistaa Jumalan sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ajattelen kuin jos saisin kutsun ateistiseen bar mitsva -juhlaan, eli mitä vittua.
Tai ateistinen ympärileikkausjuhla ilman leikkausta. Juhlikaa ateistit kaikkien uskontojen kaikki juhlat, niin saatte paljon lahjoja, heh.
Asenteesi on epäkunnioittava. Kukaan ei ole ollut omimassa kaikkien uskontojen kaikkia juhlia. Miksi on niin vaikea hyväksyä, etteivät siirtymäriitit ja -juhlat ole mikään kristittyjen yksinoikeus? Kaikissa kulttuureissa on kautta historian juhlittu samoja asioita, syntymää, aikuistumista, avioitumista ja kuolemaa. Aiemmin, kun Suomessa ei ollut uskonnonvapautta, oli rippikoulu pakollinen ja myös ainoa aikuistumisriitin muoto. Nykyään kaikki eivät koe uskontoa tärkeänä elämässään, mutta tämä ei tarkoita, etteivätkö he kuitenkin haluaisi huomioida tärkeitä siirtymiä elämässä jotenkin. Miten se on sinulta pois? Rippileiri ei edes ole mikään raamatussa ilmoitettu konfirmaation edellytys vaan verrattain nuori, kirkon itsensä kehittämä perinne. Se olisi uskonnon pilkkaa, jos uskonnottomat matkisivat konfirmaatiota ehtoollisineen, mutta eihän tästä ole kyse. Leiriperinne ei itsessään ole mitenkään leimallisen kristillinen eikä sitä siten voi omia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on se ongelma? Jotkut rituaalit ovat ihmisille tärkeitä, vaikkeivät he uskoisikaan mihinkään. Kyllä ateistin mielestä kirkkovihkiminen voi olla hieno tapahtuma, väliäkö hällä silloin, uskooko oikeasti mihinkään.
Ei kuulu tuttavapiiriin, joten ei tarvitse miettiä koko asiaa. Pitäisin sitä kuitenkin turhana.
Vierailija kirjoitti:
Rippileirille tai rippikouluun mennään tutustumaan rauhassa omaan uskontoon. Tämän jälkeen voi osallistua konfirmaatioon, jos haluaa. Voi mennä pelkälle rippileirille tai -kouluun ja jättää konfirmaation väliin. Näin tulisikin toimia, jos leirin jälkeen tuntuu ettei usko. Konfirmaation jälkeen kristityillä on tapana juhlia.
Protuleiri loukkaa uskontoani ihan samoin kuin muslimia loukkaisi ateistinen ramadan-juhla.
Miten Prometheus-leiri loukkaa uskontoasi? Sehän on vain leiri, jossa keskustellaan aikuistumisesta ja etiikasta. Rippileiri ei ole "pyhä toimitus", rippikoulun päätteeksi järjestettävä konfirmaatio on. Ymmärtäisin, että sinua loukkaisi, jos Protu-leirin päätteeksi järjestettäisiin jokin konfirmaatiota ja ehtoollista imitoiva tilaisuus leipineen ja viineineen, mutta näinhän ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ajattelen kuin jos saisin kutsun ateistiseen bar mitsva -juhlaan, eli mitä vittua.
Tai ateistinen ympärileikkausjuhla ilman leikkausta. Juhlikaa ateistit kaikkien uskontojen kaikki juhlat, niin saatte paljon lahjoja, heh.
Asenteesi on epäkunnioittava. Kukaan ei ole ollut omimassa kaikkien uskontojen kaikkia juhlia. Miksi on niin vaikea hyväksyä, etteivät siirtymäriitit ja -juhlat ole mikään kristittyjen yksinoikeus? Kaikissa kulttuureissa on kautta historian juhlittu samoja asioita, syntymää, aikuistumista, avioitumista ja kuolemaa. Aiemmin, kun Suomessa ei ollut uskonnonvapautta, oli rippikoulu pakollinen ja myös ainoa aikuistumisriitin muoto. Nykyään kaikki eivät koe uskontoa tärkeänä elämässään, mutta tämä ei tarkoita, etteivätkö he kuitenkin haluaisi huomioida tärkeitä siirtymiä elämässä jotenkin. Miten se on sinulta pois? Rippileiri ei edes ole mikään raamatussa ilmoitettu konfirmaation edellytys vaan verrattain nuori, kirkon itsensä kehittämä perinne. Se olisi uskonnon pilkkaa, jos uskonnottomat matkisivat konfirmaatiota ehtoollisineen, mutta eihän tästä ole kyse. Leiriperinne ei itsessään ole mitenkään leimallisen kristillinen eikä sitä siten voi omia.
Kaste on pyhä sakramentti. Nimiäiset ja protujuhla nimenomaan ovat sama kuin ateistinen ehtoollinen.
Juhlisin samoin kuin rippijuhlia, mutta tosiasiassa suhtautuisin varmaan jotenkin myönteisemmin protuleirin käyneeseen nuoreen, kuin riparin käyneeseen. Tämä siksi, että oma ja puolison suku on umpitapauskovaista, joten ripari käydään vain tavan vuoksi ja rahalahjojen toivossa, protulle osallistuminen taas osoittaisi meidän suvuissa varmuudella omaa ja kriittistä ajattelua, josta tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Miks protut ei järjestä omia juhlia vaan haluat omat 'rippijuhlat'? Että kaikki on samalla tavalla kun rippijuhlissa.
Tää on just tätä,että kellään ei saa olla mitään jos mulla ei oo. Jos mä en maksa kirkollisveroa ja käytä palveluja niin ei muutkaan saa saada. Samat mammat huutaa jos väärä lapsi saa stipendin. Jos mä mä mä mä ja mun perhe ei saa aivan samoja etuuksia kuin ihan jokainen niin mä kyllä raivostun. ...
Mitä tarkoitat sanomalla, että "kaikki on samalla tavalla kuin rippijuhlissa"? Miten muuten juhlat tulisi järjestää kuin laittamalla hienot vaatteet, syömällä kakkua ja antamalla lahjoja? Mitä olen rippijuhlissa vieraillut, eivät ne juuri ole eronneet vaikka syntymäpäiväjuhlista. Kirkollinen osuus on joka tapauksessa ennen juhlia, ja tätä osuutta ei Protu-leirin päätteeksi tietenkään ole, eli kyllä, rippijuhlat eroavat olennaisesti Protu-juhlasta. Vain ns. maallinen osuus on yhteinen ja linjassa muun juhlakulttuurimme kanssa.
Nimiäisiä ja protuleiriä voi verrata myös siihen että pitää hääjuhlan ilman että mennään naimisiin. Mautonta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä samaa näissä nyt on? Noin 15-vuotiaana, useimmiten leiri, yleensä kesällä.
Siinä se.
Eikö uskontokuntiin kuulumattomat noin 15-vuotiaat saa juhlia kesäisin, ettei se vain loukkaa kristittyjä?
Vierailija kirjoitti:
Nimiäisiä ja protuleiriä voi verrata myös siihen että pitää hääjuhlan ilman että mennään naimisiin. Mautonta.
Kaste ei ole nimenantojuhla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaste on pyhä sakramentti. Nimiäiset ja protujuhla nimenomaan ovat sama kuin ateistinen ehtoollinen.
1. Kaste ei ole nimijuhla.
2. Lapsikastetta ei Raamattu tunne.
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän protut mitään rippijuhlia omi vaan nimenomaan järjestävät omat juhlansa!! Protun päättäjäisissä ei ole kirkkoa, pappeja tai ehtoollisia eivätkä he juhli konfirmaatiota! Prometheusleiri on nimenomaan aikuistumisleiri, ei seurakunnan jäsenyyden vahvistaminen. Juhlan aihekin on siis täysin eri, kuin miksi kristityt itse kertovat rippijuhlia viettävänsä!
Miten te kehtaatte verrata protua johonkin ateistiseen uskontojuhlaan, vaikka nimenomaan teidän mukaannehan kyse on täysin eri syystä juhlia? Kukaan ei ole kieltämässä teitä juhlimasta konfirmaatiota, mutta miksi protut eivät saisi järjestää aikuistumisjuhlaa, vaikka teitä ei aikuistuminen olekaan juhlinnan arvoinen asia, ettekä juhli omien lastenne aikuistumista? Miksi te kokoajan syytätte protuja matkimisesta, vaikka kyse on täysin eri juhlasta?
Vai sekö se nyt mättää, että uskonnottomienkin nuorten sukulaisille tarjotaan voileipäkakkua ja kahvia ja nuoret itse saavat pieniä lahjoja? Sekö teitä sieppaa, että muilla ihmisillä on omia juhliaan ja niillä ei ole tekemistä teidän uskontonne kanssa??
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoo :)
Kaikki on samalla tavalla kuin rippijuhlissa. Rippijuhlissa on kahvia ja kakkua, ehkä jotain muuta tarjottavaa, vaikka voileipäkakkua. Paikan päällä ihmiset antaa lahjan ja kortin, ehkä rahaa tmv. Sitten juodaan kahvit ja jutustellaan, onpas se pekkaniina kasvanut ja meidän jenniinakin pääsee ens kesänä ripille ja juu lomalla olen.
Prometheusjuhlissa taas ei saa niin käyttäytyä eikä muissakaan juhlissa? Miten sitten pitäisi käyttäytyä että olisi omat juhlat?
Meillä ainakin tullaan juhlimaan kun prometheus-leiri loppuu. Enkä välitä vaikka sinne ei tulisi ketään, tieääpähän sitten kenen kanssa ei tarvitse niin olla tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa raamattua käsketään viettämään ristiäisjuhlaa kastetilaisuuden jälkeen ja järjestämään rippileiri ennen konfirmaatiota ja rippijuhla sen jälkeen? Käsketäänkö näitä toimituksia ylipäätään juhlimaan? Eikö kunnon kristitylle riitä se kirkollinen osuus? Et voi verrata ehtoollista ja Protu-juhlaa, sillä ensinnäkään Protu-juhlassa ei ole mitään ehtoolliselle tyypillisiä elementtejä, eikä rippijuhlakaan ole sama asia kuin ehtoollinen. Leirit ja juhlat ovat kirkollisten toimitusten ympärille syntyneitä maallisia perinteitä, joissa on mukana myös aimo annos pakanallisia perinteitä ja taikauskoa (esimerkiksi se, ettei lapsen nimeä paljasteta etukäteen, koska se voi tuoda huonoa onnea). Kasteen uskonnollinen merkitys ei ole nimenanto vaan lapsen liittäminen seurakunnan jäseneksi. Nimenannon juhliminen on maallinen perinne. Samoin konfirmaation uskonnollinen merkitys on nuoren kasteessa luodun seurakuntayhteyden vahvistaminen, ei aikuistumisen juhliminen. Juhlan symbolinen luonne aikuistumisriittinä on maallista perua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sellaista pitäisi juhlia jotenkin? Eihän kaikenmaailman partioleirin tai futisleirin jälkeenkään pidetä juhlia? Jos siis tuollaisen jälkeen pidetään juhlat, en menisi.
Mitä mieltä olet konfirmaation juhlimisesta? Se vasta naurettavaa on että pidetään suuret juhlat kun joku melkein aikuinen hölmö tunnustaa uskovansa lutkulakon opit. Voiko olla nolompaa?
No kun kerran olet tuota mieltä, emme todellakaan tule lapsesi prometeus-juhliin ja osta hänelle jotain prometeus-riipusta tms pilipalia tai anna rahaa lahjaksi.
Ei rippijuhlissa juhlita leiriä vaan konfirmaatiota, jossa lapsesta tulee kirkon täysivaltainen jäsen. En tajua rippijuhlia mutta protu"juhlat" ne vasta tyhmät onkin. Mikä lapsesta tulee protun käytyään?
Rippileirille tai rippikouluun mennään tutustumaan rauhassa omaan uskontoon. Tämän jälkeen voi osallistua konfirmaatioon, jos haluaa. Voi mennä pelkälle rippileirille tai -kouluun ja jättää konfirmaation väliin. Näin tulisikin toimia, jos leirin jälkeen tuntuu ettei usko. Konfirmaation jälkeen kristityillä on tapana juhlia.
Protuleiri loukkaa uskontoani ihan samoin kuin muslimia loukkaisi ateistinen ramadan-juhla.