Kokemuksia pätkätöistä työttömänä
Olen pian valmistumassa ja tiedän jääväni työttömäksi.Voinko tehdä pätkätöitä,esim.opettajan sijaisuuksia jos niiden kesto on alle 6 kk?Eli katsotaanko minut yrittäjäksi?Tuo uusi laki on niin sekava,että en ota selkoa ja tiedän,että työkkäristä voivat sanoa yhtä ja tehdä toista.Kyseessä siis se itsensätyöllistäjien tilanne.Asumistukea en saa,vaan pelkkää työttömyyskorvausta joten edes sijaisuuksia/mitä vain keikkatyötä haluaisin saada.Tuedän,että 300 e voin tienata bruttona,mutta tässä ei ole kyse siitä.
Kommentit (20)
Täh? Miksi sinut katsottaisiin yrittäjäksi jos teet palkkatöitä?
En ymmärrä kysymystäsi. Siis miltä alalta valmistut?
Opettajan sijaisuuksia on helppo tehdä työttömänä. Jokainen lyhytkin pätkä on oma työsuhteensa, minkä ansiosta työttömyyskorvauksen määrän laskeminen on helppoa. Eikä opettajan sijaisuuksia tehdä yrittäjänä vaan palkkatöissä.
Yrittäjästatus on ongelma, jos myyt suoraan omaa työtä - eli teet vaikka käännöksiä ja saat tästä palkkion (olematta työsuhteessa asiakkaaseesi). Mutta jos olet normityösuhteessa, et voi päätyä yrittäjäksi.
Muutenkin pitkät sijaisuudet ovat helppoja - jos olet täyspäiväisesti töissä yli kaksi viikkoa, et ole työtön vaan töissä. Säätämistä tulee tätä lyhyemmistä pätkistä sekä osa-aikaisista pidemmistä keikoista - mutta onnistuu kyllä.
Niin,en ole yrittäjä.Valmistun aineenopeksi.Puhun nyt siitä itsensä työllistävien ongelmatilasta,joka tuli vuodenvaihteessa.Alle 6 kk työsoppareita jos on,niin katsovat työkkärissä,että on itsensä työllistävä eli yrittäjä.Puhun tästä.Ei ole kokemuksiamiten tämä käytännössä menee,onko teillä?
Onko niin,että jos työ on sellaista jota ei laskuteta,niin ongelmaa ei muodostu vai mikä on se oikea kriteeri.
Ap (pihalla).
Jos olet ihan normi työsopimuksella työnantajan palveluksessa, niin ei työkkäri silloin sinua yrittäjäksi katso, vaikka työsuhde olisi lyhytkin. Itse olin viime vuonna 2.5kk töissä. Siksi aikaa tietysti tuet katkesi, mutta jatkui sitten heti normaalisti.
Aineenope :D.
Ei laita välilyöntejä :D.
Ai että määräaikaisissa virkasuhteissa olevat laskettaisiin te-toimistossa yrittäjiksi? Miten ihmeessä kun kyseessä on tavallinen palkkatyö eikä yrittäjänä toimiminen. Ap laitapa linkkejä niihin lähteisiin, joihin pohjaat tietosi.
Muista, että päivärahaan tarvitsee palkka nauhan ja tulosi lasketaan bruttona.Muista myös,että sinulle voidaan tehdä laskennallinen tulo joka kuukaudelle joka vähentää päivärahaasi joka kuukaudelta vaikka et töissä olisikaan.
Huonoiten kirjoittava opettaja mitä olen koskaan nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Aineenope :D.
Ei laita välilyöntejä :D.
Niin,tällaista tämä on kännykällä.En pingota kirjoitellessani palstalle tai someen enkä ole äikänope,todellakaan.
Kirjoittakaa te oikein,jotka pidätte sitä täällä vauva-palstalla tärkeänä ☺
Ap, sinulla ei ole edelleenkään antaa mitään linkkejä väitteidesi tueksi. Linkkaa ne tänne niin katsotaan asiaa.
No,mulla on lievä lukihäiriö ja kirjoitusongelmia sen vuoksi.Järki on kuitenkin tallella ja puhuminen sujuu.Tämä ei suuresti haittaa aineessa jota opetan,koska tunneilla emme juuri kirjoita,olen musiikin opettaja.Tuntuu silti vähän aina ikävältä,että opettajana pitäisi olla joku yli-ihminen tai kansankynttilä,en ole.Älkää huoliko,en mä teidän lapsia kirjoittamaan opeta ☺
Mutta aiheeseen.Hyvä,että huoleni on turha.Tällä alalla voisi tosiaan mokatakin ja tulla lasketuksi yrittäjäksi.Lähteitä mulla ei ole nyt laittaa,työkkärin sivuilta ei oikein löydy mitään yksityiskohtaisia tietoja tästä (tämä siis on tänä vuonna tullut juttu).
Varmaan ap tarkoittaa tätä uudistusta, hain googlesta: http://www.metro.fi/kolumnit/a1454379471162
http://yle.fi/uutiset/tyottomyysturvalaki_muuttui_ja_mikaan_ei_muuttunu…
Ongelmia voi tulla jos on kevytyrittäjä/freelancer. Jos olet palkkatyössä etkä tee toimeksiantoja jne. voit tehdä pätkätöitä ilman huolta.
Ja lisää vielä freelancerina keikkatöiden tekemisen vaikutuksesta: http://yle.fi/uutiset/patkatyontekijat_pelkaavat_toimeentulonsa_puolest…
"Silpputyötä tekevät eivät ole palkkatyösuhteessa työnantajan kanssa vaan tekevät toimeksiantoja useille eri työnantajille. Joukossa on esimerkiksi rakennustyömiehiä, siivoojia, graafisia suunnittelijoita, personal treinereitä, hierojia, bloggaajia, valokuvaajia ja kääntäjiä."
Näin.
Mitä tapahtuu, jos työttömänä tienaa yli 300? Menettääkö kaikki tuet? Olen työttömänä ja keikkaa onkin tullut yllättävän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu, jos työttömänä tienaa yli 300? Menettääkö kaikki tuet? Olen työttömänä ja keikkaa onkin tullut yllättävän paljon.
KVG.
Kiitos,nyt olen kärryillä.Eli vaikka sijaistaisin eri paikoissa,niin kaikki ok.Toimeksiantohan tarkoittaa,että laskuttaisin työstä.Huh ☺
Up.