Palkankorotus - 1000€/kk lisää. Nettona...
Töissä sain tarjouksen uudesta tehtävästä, jossa vastuu kasvaa huimasti ja päivät tulee olemaan pidempiä. Lapset jo onneksi 9 ja 6v. Palkka siis nousi bruttona 1000e, mutta nyt laskin uuden verokortin ja käteen jää vain 455e!!!
Olisiko pitänyt jättää uusi tehtävä väliin? Tuntuu pahalle että korvaus tulee olemaankin noin pieni lisävastuusta...
Kommentit (42)
Mamma123 kirjoitti:
Töissä sain tarjouksen uudesta tehtävästä, jossa vastuu kasvaa huimasti ja päivät tulee olemaan pidempiä. Lapset jo onneksi 9 ja 6v. Palkka siis nousi bruttona 1000e, mutta nyt laskin uuden verokortin ja käteen jää vain 455e!!!
Olisiko pitänyt jättää uusi tehtävä väliin? Tuntuu pahalle että korvaus tulee olemaankin noin pieni lisävastuusta...
Et sitten ole koskaan kuullut että Suomessa on progressiivinen verotus?
Eiköhän AP ole tiennyt progressiivisestä verotuksesta. Avautuminen varmaankin johtui täysin kohtuuttomasta verokuormasta. Jos laskin oikein ni AP:lla tulee menemään ilman työeläkemaksuja n. 2500€ kuussa veroihin. Aivan käsittämätöntä. Pitäisi olla jokin verokatto esim. 2000€/kk olisi maksimi, mitä yksi työntekijä joutuu maksamaan.
Normaaleilla työtunneilla (37,5h/vko) 6000e kk-palkka tekee 37e tuntipalkan. Jos tuon lisävastuun takia kuukausittainen työmäärä kasvaa esim. 10 tuntia (joka sekin voi olla alakanttiin), tulee tuntipalkaksi 41 euroa brutto. Nettotuntipalkan erotus onkin sitten enää noin 2 euroa tunti - jos työnsä eteen joutuu kuitenkin stressaamaan huomattavasti enemmän kuin ennen, en todellakaan näkisi tuota kahden euron tuntikorvausta siitä tarpeeksi suurena.
Progressiivinen verotus tekeekin sen, että moinen uraliike kannattaa tehdä vain, jos kokee saavansa siitä jotain muuta(kin) kuin sen muutaman euron palkankorotuksen tuntipalkkaansa - henkistä tyydytystä, mainetta, mahdollisuuden hakeutua muualle töihin, jne jne. Pelkän rahan takia ei enää siinä 4000e+ kuukausipalkkaluokassa ylennyksiä kannata enää ottaa vastaan, etenkään jos/kun todellinen työaika pitenee samalla.
Onnea nimityksestä! :)
Saat 50 alaista lisää ja korotus on vain tuon verran. Ihmettelen, koska esimerkiksi kehityskeskusteluihin menee paljon aikaa.
Vaikuttaa kuitenkin eläkekertymään. Ja ansiosidonnaiseen, jos jäisit työttömäksi.
Ihan ohis, mutta järkyttävää on se että Suomessa tuollaiseen hommaan palkataan DI. Täytyisi olla jotain opintoja myös henkilöstöjohtamisesta jos tulee alaisia ja kehityskeskustelut jne. Ei ihme että työpaikoilla alisuoridutaan. Olisi suotavaa että Suomessakin yrityksiin palkattaisiin enemmän vaikkapa kasvatustieteilijöitä ja psykologeja, ehkäpä se henkilöstöjohtaminen muuttuisi laadullisesti paremmaksi. Ihmiset kuin eivät ole koneita.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohis, mutta järkyttävää on se että Suomessa tuollaiseen hommaan palkataan DI. Täytyisi olla jotain opintoja myös henkilöstöjohtamisesta jos tulee alaisia ja kehityskeskustelut jne. Ei ihme että työpaikoilla alisuoridutaan. Olisi suotavaa että Suomessakin yrityksiin palkattaisiin enemmän vaikkapa kasvatustieteilijöitä ja psykologeja, ehkäpä se henkilöstöjohtaminen muuttuisi laadullisesti paremmaksi. Ihmiset kuin eivät ole koneita.
Tuotantotalouden DI:n tutkintoon kuuluu, ja on mahdollista sisällyttää enemmänkin, myös henkilöstöjohtamisen opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa kuitenkin eläkekertymään. Ja ansiosidonnaiseen, jos jäisit työttömäksi.
Ansiosidonnainen ei kasva samassa suhteessa palkan kanssa. Kuukausipalkan nousu 6000->7000 euroon kasvattaa ansiosidonnaista vain 190 euroa kuussa. Ja koska tämäkin tulo on toki progressiivisesti verotettua, on nettovaikutus päivärahoihin vain reilu 100e/kk. Ei siis kovin suuri kannuste sekään.
Vierailija kirjoitti:
...Nokian merkittävintä divisioonaa veti useamman vuoden psykologin koulutuksen saanut nainen, joka hoiti homman niin persiilleen kuin olla ja voi. Ei mitään hajua siitä, kuinka _insinööriporukkaa_ pitää johtaa. Kauheasti oli pehmeätä sanaa ja tyyliä, lisäksi suoranaista vastuunpakoilua ja takinkääntöä.
Eli lisää tätä siis?
On tuo satanenkin työttömyystilanteessa paljon, mielestäni.
Ja itse jouduin jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle viisikymppisenä, ei hampaita naurattanut. Onneksi olin hyväpalkkaisessa työssä, jollain lähihoitajan eläkekertymällä olisin ollut totaalipulassa. Nyt on kymppikin arvokas. Niin, saan myös ansaita enemmän työkyvyttömyyseläkkeellä. Teen töitä, saan tienata 1500 kuussa.
Eli on merkitystä.
Minun täytyy pärjätä tonilla kuukauden ;/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...Nokian merkittävintä divisioonaa veti useamman vuoden psykologin koulutuksen saanut nainen, joka hoiti homman niin persiilleen kuin olla ja voi. Ei mitään hajua siitä, kuinka _insinööriporukkaa_ pitää johtaa. Kauheasti oli pehmeätä sanaa ja tyyliä, lisäksi suoranaista vastuunpakoilua ja takinkääntöä.
Eli lisää tätä siis?
Henkilöstöjohtamisen voisi pitää erillään muusta. Mutta Suomessa tämä että insinööri on myös henkilöstöjohtaja on ihan yleistä. Ja se henkilöstöjohtaminen on huonoissa kantimisssa, tehdään vähän niin kuin muun operatiivisen toiminnan ohessa. En tiedä, miksi tuo poikkeaa Suomessa niin paljon monista muista Euroopan maista. Olin itse vuosia kansainvälisessä pörssiyrityksessä töissä eräässä toisessa Eu maassa, ja siellä oli ihan yleistä että henkilöstöjohtajina oli sosiologeja ja kasvatustieteilijöitä. Insinöörejä ei tainnut olla yhtäkään.
Missään järkevässä organisaatiossa ei ole 50 suoraa alaista, joten tuskin ap hoitaa 50 kehityskeskustelua vaan hänen allaan olevat ryhmäesimiehet.
Vierailija kirjoitti:
Minä laskin, että 500 € korotuksella veroprosenttini nousisi vain 1,5 %.
Miksi 500€? Ap on saamassa 1000€ korotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Mamma123 kirjoitti:
Et sitten ole koskaan kuullut että Suomessa on progressiivinen verotus?
Juuri näin. Itse olen pitänyt nytkkisääntönä että puolet lisätuloista menee veroihin ja ap:n laskelma jälleen kerran vahvistaa tämän.
Mutta jos kieltäytyy urakehityksestä, niin sitten palkkaa ei tule lisää, se ainakin on varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laskin, että 500 € korotuksella veroprosenttini nousisi vain 1,5 %.
Miksi 500€? Ap on saamassa 1000€ korotuksen.
Miksi laskea yhtään millään, koska on ihan eri asia nouseeko tulot 0->1000e vai 6000e->7000e.
se, joka kommentoi päivähoitomaksuista. Ap maksaa jo täydet eli ei mitään vaikutusta:)
Vierailija kirjoitti:
No voi voi jos ei tuollaiset tulot riitä. Kehtaatkin valittaa. Saisi verottaa vielä kovempaa, kun ei osaa ihminen tyytyä onneensa.
Hyvätuloinenko ei saisi valittaa maailman kireimmästä verotuksesta? Jos itse olet kivunnut koulutuksellasi ja osaamisella johonkin asemaan, on siitä kohtuullista saada myös kunnon korvaus. Nämä ihmiset rahoittavat valtaosan heikompituloisten tulonsiirroista.
Maksaa täydet. Lapsilisät taitaa olla ainoat "tuet" mitä saa. Muuten on maksajan roolissa. Itse en ottaisi tuollaisia lisävastuita tuohon hintaan.
Voi jumalauta, aina näitä ihmisiä vaan riittää :D kyse ei ole siitä, mikä riittää ja mikä ei. Vaan siitä mikä on työn vaativuus ja kuinka paljon on vastuuta. Niistä pitää saada korvaus palkkana. Ja vaikka sillä palkalla ostaisi joka kuu Ferrarin, yhtä hyvin ansiotulot voivat mennä epäitsekkäisiin tarkoituksiin, kuten vaikka syöpätutkimuksen rahoitukseen. Mistäs sen tietää?
Annas kun arvaan, itse lollottelet jossain palikkatyössä jossa ei vaadita ajatustyötä?