Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikaa särkylääkettä = maksasairaus?

Vierailija
12.06.2016 |

Olen viimeisen kymmen vuoden aikana ottanut päänsärkyyni keskimäärin noin joka kolmas päivä 500 mg parasetamolia (ja joskus kovan kivun sattuessa 2 x 500 mg). Joskus olen ollut jopa kolmen viikon jaksoja ilman että olen ottanut lääkettä (olen sinnitellyt ilman) ja joskus taas on ollut monta päivää lähekkäin jolloin olen ottanut lääkettä, eli siksi keskimääräinen arvioni on noin joka kolmas päivä. Onko minulla maksasairaus odotettavissa? Nyt olen aktiivisesti yrittänyt vähentää kipulääkkeen tarvetta, sinnittelen sitten vaikka ilman ja oksennan ja makaan monta päivää pimeässä, mutta vaikka lopettaisin nyt lääkkeen käytön kokonaan, niin onko jo liian myöhäistä?

PS. mulla ei ole migreeniä, johon auttaisi estolääkkeet vaan jännityspäänsärkyä, johon lääkärit vaan valittelee että johtuu stressistä, mikä on osittain varmaan tottakin. Kaikkeni olen yrittänyt, syön terveellisesti ja harrastan joogaa joka päivä + käyn 30 minuutin juoksulenkillä joka toinen päivä (ei mitenkään hirveesti liikuntaa, mutta on edes jotain), joten ei tarvitse tulla sanomaan että elä terveellisemmin. En myöskään polta ja juon alkoholiakin ehkä 1-2 kertaa vuodessa. Ikää 27.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo käyttömäärät ylitä riskirajoja, joten en usko, että maksasairaus uhkaa. Ihmiset käyttävät noita lääkkeitä vuosikausia isommillakin annoksilla.

Vierailija
2/3 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla taitaa olla särkylääkepäänsärky. Parasetamolista sen riesan saa suhteellisen helposti itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla taitaa olla särkylääkepäänsärky. Parasetamolista sen riesan saa suhteellisen helposti itselleen.

Juu tiedän tämän, ja siksi pidänkin vakituisesti noita monen viikon jaksoja jolloin kieltäydyn ottamasta lääkettä. Mutta sitten kun olen päässyt "eroon" lääkkeestä ja mulle tulee ns. oikea päänsärky, niin kierre on valmis. Mutta enemmän mua nyt huolettaa kuitenkin se, että miten mun maksa voi. Pääseekö johonkin maksatesteihin jos vaan pyytää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme