Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sossun/yhteiskunnan pitäisi kustantaa rippileiri? HS:n juttu

Vierailija
12.06.2016 |

Miksei eivät kysy alennusta seurakunnasta koska sinne asia kuuluu?
Pitäisikö sada sossusta vielä rippilahjakin?

---------------------------------------------

http://www.hs.fi/mielipide/a1465610993834
Myös vähäosaisen nuoren pitäisi päästä rippileirille
Sosiaalitoimisto ei maksanut rippileiriä, sillä sen mukaan kyseessä ei ollut välttämätön meno, kirjoittaa nimimerkki Se köyhempi perhe keskuudessanne.

MIELIPIDE 12.6.2016 2:00 Päivitetty: 12.6.2016 7:00

VIISITOISTAVUOTIAS nuoreni ilmoittautui seurakuntamme rippikouluun, valitsi leirin, ja lopulta tuli lasku: 140 euroa. Vein laskun helsinkiläiseen sosiaalitoimistoon, koska perheemme saa yleensä toimeentulotukea, ja sieltä on ennenkin tuettu kesäleirejä lapsilleni.

Hämmästyksekseni hakemus hylättiin. Perustelut ovat lyhyet: ”Kyseessä ei voida katsoa olevan toimeentulon tai itsenäisen selviytymisen kannalta välttämättömäksi harkittava meno.”

Mielestäni rippikoulun käymisen pitäisi olla jokaisen tuon ikäisen tai miksei vanhemmankin perusoikeus. Jokaisella nuorella tulisi myös olla tasavertainen mahdollisuus valita, käykö rippikoulun leirinä, päiväleirinä vai ei ollenkaan. Kielteinen päätös rikkoo nähdäkseni uskonnonvapautta.

Rippikoulu on hieno kerran elämässä -kokemus, ja sen käyminen vaikuttaa koko loppuelämään. Se avaa mahdollisuuksia toimia seurakunnassa ja elämässä, esimerkiksi isosen, kummin tai aviopuolison roolissa. Haluaako sosiaalitoimisto kieltää nämä mahdollisuudet vähempiosaiselta nuorelta? Vastustan.

Se köyhempi perhe keskuudessanne

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sossu maksoi pojan rippileirin. Kiitos heille siitä. Olen yh ja toimeentulotuen asiakas lapseni kanssa. Laitoin hakemukseen "sosiaaliset syyt"ja että lapsen ainut kesäleiri mille kavereineen meni. Onhan se nyt se ja sama maksaako jonkun toisen kesäleirin vai rippileirin lapsen virkistykseksi. Pitäisi saada itse valita ja hyvä näin, et meillä etelä-suomessa näin kiva sossu.

Vierailija
42/43 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitaan myös asu, ehkä rippiristi tai muu vastaava, kukat ja rippijuhlat/tjtn kahvittelua. Ja kukas nämä sitten makselee? Mutta kun ottaa huomioon, miten kaikenlaisille "eri uskontoon kuuluville" kaikki maksellaan, niin hävytöntä sinänsä.

Ei ne kukat, kahvittelut tai juhlat pakollisia ole (voi pitää vaikka paastorukouskokoontumisen, vettä tarjolla). Itse ripillepääsyssä kai käytetään nykyään seurakunan alba-asua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin päiväleirin koska se ei maksanut mitään. Oli 90-luvun alku, joten se on vaihtoehto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä